Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

One shot denkt dat hij Servo is

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • One shot denkt dat hij Servo is

    Ik heb de laatste tijd een probleem met mijn Canon 50D. Ik weet nu niet zeker of het echt een probleem is, of gewoon iets wat ik over het hoofd zie (ik beheers nog niet alles tot in mijn kleine teen) dus ik wou het toch eerst even hier vragen alvorens mij potentieel onsterfelijk belachelijk te maken in de winkel
    Soms als ik aan het fotograferen ben en ik stel scherp op iets met alleen het middelste focuspunt actief, dan focust hij plots vanzelf opnieuw op hetgeen dan midden in mijn beeld zit voor het moment dat ik herkadreer. Ik hoor en voel de lens herfocussen en het focuspunt in mijn zoeker licht op. Dit gebeurt terwijl ik fotografeer in "one shot" en tijdens het herkadreren de ontspanknop half ingedrukt hou, dus dat zou toch niet mogen gebeuren... Ik heb het internet al zitten afschuimen om te zien of er nog iemand is met dit probleem, maar zonder resultaat. Ik heb er een 24-105 IS USM L serie lens opstaan. Meestal fotografeer ik manueel of semi automatisch in combinatie met autofocus.
    Tot nu toe heb ik nog niet kunnen vinden welke onstandigheden dit gedrag nu eigenlijk triggeren, soms gebeurt het, soms ook niet. Ik ga dat eens grondig testen zodat ik tenminste wat meer informatie heb erover. Misschien herkent iemand dit gedrag? Ik hoop dat ik hier wat hulp kan vinden want het baart mij toch wel zorgen.

  • #2
    Re: One shot denkt dat hij Servo is

    Waarschijnlijk staat jouw toestel ingesteld op "AI focus AF". Het toestel kiest dan zelf tussen "AI servo" of "On shot".
    Als jij herkadreert met de ontspanknop half ingedrukt, beschouwt de camera het punt waarop eerst werd scherpgesteld als 'bewegend' en schakelt hij om naar servo.

    Dat staat duidelijk uitgelegd in de handleiding, bladzijde 84.
    Last edited by Jos Vanhengel; 18 februari 2012, 07:26.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: One shot denkt dat hij Servo is

      Hier had ik ook aan gedacht, maar het is niet het geval.Hij staat echt ingesteld op "one shot".

      Comment


      • #4
        Re: One shot denkt dat hij Servo is

        Bij One Shot zou dit uiteraard niet mogen gebeuren. Al eens alles eruit en vanaf gehaald
        en opnieuw proberen of terug de fabrieksinstellingen instellen?

        Comment


        • #5
          Re: One shot denkt dat hij Servo is

          hunten van de AF?
          Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
          hier vind je mijn foto's en hier ook

          Comment


          • #6
            Re: One shot denkt dat hij Servo is

            Hunten is het niet naar mijn gevoel. Ik zal eens proberen met eens alles eraf te halen en terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. Waar ik nu ook aan denk is dat we in de fotografieles ooit eens de focus onder de AF-ON knop gezet hebben. Ik heb dat zo laten staan sindsdien. Misschien kom ik daar onbewust soms tegen met mijn bril of zo terwijl ik fotografeer. Ik kijk namelijk over mijn bril heen door de zoeker dus die komt wel degelijk tegen de body op dat moment... Ik zal het eens testen. Dat zou wel hilarisch zijn...

            Comment


            • #7
              Re: One shot denkt dat hij Servo is

              Ik heb dat ook soms, wel met een D7000. Ik heb het meestal voor wanneer ik op een kleine oppervlakte wil focussen, een dun takje bijvoorbeeld.
              Ik vermoed dat het dus wel een soort hunten is (althans bij mij) maar ik vind het toch raar dat een camera hunt bij single-af...
              Het zou mij logischer lijken dat de camera gewoon focust, en moest deze er dan toch nog naast zitten jij opnieuw focust ipv de camera automatisch opnieuw begint te zoeken...
              Merci en groetjes :)
              Insta | Flickr | Facebook

              Comment


              • #8
                Re: One shot denkt dat hij Servo is

                Tijdens het herkaderen heb je ongemerkt je vinger iets bewogen en heb je een nieuwe one shot gestart.

                Waarom niet gewoon een scherpstelpunt gebruiken dat in de buurt van het onderwerp ligt, dat erop brengen(eventueel iets meer groothoek) en dan gelijkfocussen en foto maken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: One shot denkt dat hij Servo is

                  Misschien staat je toestel in de automatische stand (groen rechthoekje)
                  Dan doet die fotoknaap echt zijn zin en mag je instellen wat je wil, hij kiest !
                  Ray
                  Canon EOS 5D MIV
                  https://www.flickr.com/photos/valloray/

                  Comment


                  • #10
                    Re: One shot denkt dat hij Servo is

                    Dat bedoelde ik niet met dat ik alles nog niet ken tot in mijn kleine teen. Ik ken ondertussen wel serieus wat meer dan dat 'groene rechthoekje' (no offence). Ik fotografeer eigenlijk nooit volautomatisch maar manueel of semi-automatisch. Volautomatisch is voor als ik het toestel aan mijn vriend geef. Dit weekend ga ik het eens uitgebreid testen. Volgens mij zitten mijn bril en het feit dat de focus ook veranderd kan worden via die AF-ON knop er inderdaad voor iets tussen. Dat kan ook verklaren waarom het zo random lijkt te gebeuren. To be continued...

                    Comment

                    Working...
                    X