Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschappen juist belichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Landschappen juist belichten

    Hoi,

    Ik weet niet of mijn vraag nu hier thuis hoort of bij strobisme maar goed.
    Ik heb sinds kort een Sony nex 5 in bezit. IK moet nog alles leren ivm fotografie. Vroeger trok ik enkel snapshots en dat was het.
    Nu zou ik graag toch ook een beetje natuur- en landschapsfoto's maken.
    Ten eerste, is de sony nex er uberhaupt wel een beetje geschikt voor? Ik dacht van wel
    Welke instellingen gebruik ik best? Ik dacht toch eerst een zo klein mogelijk diafragma en dus een lange sluitertijd voor de scherpte, of ben ik mis?
    En ik lees ook vaak dat ze de belichting instellen op de lucht en dat dan"vergrendelen" en dan de foto maken. Hoe moet dit dan praktisch gebeuren?

    Alvast vriendelijk bedankt

  • #2
    Re: Landschappen juist belichten

    Mijn tip:
    -gewoon een beetje klooien met je toestel totdat je het vanbinnen (niet letterlijk te nemen ) en vanbuiten kent. (HANDLEIDING)

    -daarna een beetje prutsen met je toestel totdat je het effect van de verschillende instellingen kent (wat doet een verlenging van de tijd, een vergroting van het diafragma, een verhoging van de iso, ...)

    -vervolgens maak je een aantal landschapsfoto's met verschillende instellingen en selecteer je (je onthoud ook de werkwijze)


    mvg
    Jeroen
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

    Comment


    • #3
      Re: Landschappen juist belichten

      Oorspronkelijk geplaatst door stanger Bekijk bericht
      En ik lees ook vaak dat ze de belichting instellen op de lucht en dat dan"vergrendelen" en dan de foto maken. Hoe moet dit dan praktisch gebeuren
      Richt op punt x, druk je ontspanknop half in, houd half ingedrukt terwijl je de compositie in beeld brengt en druk door om de foto te nemen.
      Dezelfde truuk werkt ook om met auto-focus scherp te stellen op iets dat niet centraal in beeld staat.


      Betreft de sluitertijd, diafragma en iso, die zijn geheel afhankelijk van je onderwerp, de belichting en het effect dat je voor ogen hebt.
      Als je wat natuurfoto's met exif informatie bekijkt (bv 'Natuur en landschappen' op dit forum, dpreview gallery, pbase.com), zal je merken dat de camerainstellingen heel divers zijn.
      Het komt dus neer op experimenteren, ervaring opdoen en in het begin wat "klooien en prutsen", maar wel onthouden welk effect elke wijziging heeft. Het helpt als je telkens maar 1 instelling per foto wijzigt. Ik zit NB zelf nog in deze fase
      Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

      Comment


      • #4
        Re: Landschappen juist belichten

        Best maak je enkele foto's(minstens 3, beter 5) met verschillende belichtingen (-2,-1,0,+1,+2), en dan blenden in PS of een HDR maken (Photomatix,Nik HDR Effex Pro).

        Liefst een statief gebruiken voor optimale scherpte(vooral als je HDR maakt, voor correcte uitlijning), maar zonder kan ook.

        Je kan een polarisatiefilter gebruiken bij fel zonlicht(werkt alleen als de zon van links of rechts komt) om de kleuren een boost te geven.

        Diafragma op F8 of F11/F13 zoals je vaak leest is absoluut niet nodig. F5.6 voor landschappen en je hebt meer als genoeg scherptediepte.

        Landschappen is niet echt mijn ding, dus ik denk dat er hier meer mensen zijn die nog wat tips kunnen geven.
        Last edited by alex606; 23 januari 2012, 19:14.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Landschappen juist belichten

          Al bedankt voor de tips, ik ga er zeker rekening mee houden.
          Ik ben ook aan het uitkijken voor een statief, ik vermoed dat dat ook wel noodzakelijk is?
          Ik ben nu an het kijken voor een simpel (goedkoop) statief om al eens mee te kunnen experimenteren

          Comment


          • #6
            Re: Landschappen juist belichten

            Deze cursus zal je al veel bijleren over de basis: http://cursus.natuurfotografen.org/n...ollin_2web.pdf

            Comment


            • #7
              Re: Landschappen juist belichten

              Hangt er ook vanaf wanneer en welk landschap je wilt belichten.
              Als een goede tip wil: Profiteer van het "gouden uur" (voor de zon ondergaat tot wat er na)
              of profiteer van het "blauwe uur": Geruime tijd voor het opkomen van de zon 's ochtends ofwel een tijd na het onder gaan van de zon 's avonds (omschakeling tussen het nog een beetje dag, naar het zwart van de nacht).

              Schiet je foto's in RAWformaat, waarom? Bij dit formaat is het makkelijker om de witbalans aan te passen als je de foto wilt bewerken in fotoshop...

              Soms zul je last hebben van lensflare, gebruik dus zo vaak mogelijk de zonnekap.
              Zelf 's avonds!
              Zoals hier reeds gezegd is, gebruik overdag een polarisatiefilter. Kleuren worden dieper van kleur en je krijgt dus minder fletse foto's. Maar!!! Weet (zoals reeds gezegd) dat de polfilter niet of nauwelijks zijn werk doet als je foto's neemt richting de zon.
              Een goede tip is: je wijst met de wijsvinger richting (duim omhoog), draai dan de duim naar links of naar rechts. Het gebied waar de duim naar wijst is het gebied met de meeste polarisatie. Hou hier dus rekening mee bij het opbouwen van je compositie. (kijk naar merken zoals Hoya of BW,...)

              Voor de rest heb je nog NDfilters (neutral density), deze filters laten toe om je sluitertijd een paar stops te verlengen, zodoende dat je foto's niet overbelicht worden. Wanneer je bijvoorbeeld foto's wilt nemen van water en je zou graag het water vervormen in een mysterieuze damp. (Eveneens hoya of BW,...)

              Voor de rest, gebruik een statief. Let bij de aankoop voor een landschapstatief op je comfort (dus niet zwaar)
              en ja... de kwaliteit. Beter nu iets meer geven aan een statief waarmee je tijdens je groeiperiode veel plezier aan hebt, dan te kiezen voor een snel warenhuis statief dat je na 6maand al niet meer gebruikt en bijgevolg terug meer moet uitgeven.
              Een goed statief is de manfrotto 190xprob of de 055xprob. Of je voor alu of carbon gaat moet je zelf uitmaken. Carbon heeft als voordeel zijn gewicht+ dempt beter de trillingen.
              Wat betreft de 055 krijgt deze de opmerking te zwaar te zijn om overal mee naar toe te nemen. Maar dit heeft ook zijn voordelen. Statief laat zich niet zo makkelijk omver waaien als je bv HDR (2 of meerdere belichtingen in een foto blenden)of time lapse gaat fotograferen.

              Ik hoop dat deze tips je wat zullen helpen.

              BTW: aangezien ik zelf nog maar beginner ben heb ik een vraag voor de rest van het forum.
              Ik hou ervan 's avonds te fotograferen, maar ik merk op dat ik soms wat moeite heb met de lichtvervuiling. Vaak vind ik op mijn foto's een oranje zweem van de straatverlichting.
              Wat is het beste wat ik kan doen? Meer belichten met flits? Betere nabewerking? Rekening houden met de stand van de verkeerslichten? Alvast mijn dank bij voorbaat.
              En aan de TS: Sorry dat ik even inpik op jou draadje. Maar we zijn beiden beginners met vragen.

              Comment


              • #8
                Re: Landschappen juist belichten

                misschien heb je hier iets aan:

                Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.
                Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                hier vind je mijn foto's en hier ook

                Comment


                • #9
                  Re: Landschappen juist belichten

                  @pkwy : Geen probleem zenne, wij zijn toch allemaal hier om elkaar te helpen of niet soms. Ik heb trouwens al veel gezelen over hetgeen ik vroeg , ook de link die ik hier gekregen heb was zeer hulpzaam. Nu binnenkort mijn theorie eens trachten om te zetten in de praktijk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Landschappen juist belichten

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bosboer Bekijk bericht
                    Deze cursus zal je al veel bijleren over de basis: http://cursus.natuurfotografen.org/n...ollin_2web.pdf
                    Heb deze gisterenavond gelezen en heel wat bijgeleerd! Bedankt voor de link.
                    Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

                    Comment


                    • #11
                      Re: Landschappen juist belichten

                      Gebruiken jullie eigenlijk de autofocus of stellen jullie zelf manueel scherp?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Landschappen juist belichten

                        Oorspronkelijk geplaatst door stanger Bekijk bericht
                        Gebruiken jullie eigenlijk de autofocus of stellen jullie zelf manueel scherp?
                        in het begin gebruikte in autofocus met AV op Canon (diafragma voorkeur), dan stelt de camera zelf de aangepaste sluitertijd toe.

                        Gebruik nog steeds dit statief laatste in rij 179 €
                        groetjes Ingrid

                        Comment


                        • #13
                          Re: Landschappen juist belichten

                          Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht

                          Gebruik nog steeds dit statief laatste in rij 179 €
                          http://www.grobet.be/folder/#/8
                          ik heb de eerste in rij (velbon) niet zo veel zijdig als de laatste maar dat staat ook stevig op zijn poten en kost heel wat minder, ik denkt dat je wat moet afwegen hoeveel je budget is en hoevaak je een statief gaat gebruiken. veel mensen beginnen met landschapsfotografie maar gaan de weg gaan ze over naar portretfotografie, concert, repotage,.... (bij deze laatse2 ben je niets met een statief) weeg voor je zelf af hoevaak je een statief gaat gebruiken ( ik vind het vaak omslachtig) hoeveel je wil spenderen, als je steeds het beste ( meestal ook het duurste) koopt ben je snel heel wat geld kwijt.

                          om op de vraag van de ts te antwoorden, het hangt veel of van de stand van de zon ten opzichte van de camera, als je de zon van achter hebt kan je de lucht en het landschap meestal goed belichten in een beeld, schiet je richting de zon dan zal je verschillende belichtingen moeten gebruiken en nadien blenden zoals alex al schreef


                          groetjes
                          renske
                          Last edited by bleuspics; 29 januari 2012, 00:06.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Landschappen juist belichten

                            Oorspronkelijk geplaatst door bleuspics Bekijk bericht
                            ik heb de eerste in rij (velbon) niet zo veel zijdig als de laatste maar dat staat ook stevig op zijn poten en kost heel wat minder, ik denkt dat je wat moet afwegen hoeveel je budget is en hoevaak je een statief gaat gebruiken. veel mensen beginnen met landschapsfotografie maar gaan de weg gaan ze over naar portretfotografie, concert, repotage,.... (bij deze laatse2 ben je niets met een statief) weeg voor je zelf af hoevaak je een statief gaat gebruiken ( ik vind het vaak omslachtig) hoeveel je wil spenderen, als je steeds het beste ( meestal ook het duurste) koopt ben je snel heel wat geld kwijt.

                            om op de vraag van de ts te antwoorden, het hangt veel of van de stand van de zon ten opzichte van de camera, als je de zon van achter hebt kan je de lucht en het landschap meestal goed belichten in een beeld, schiet je richting de zon dan zal je verschillende belichtingen moeten gebruiken en nadien blenden zoals alex al schreef


                            groetjes
                            renske
                            ik heb hier op de extra vraag van de TS gereageerd, en als surplus op de vraag ivm statief enkel ter info, persoonlijk gebruik ik mijn statief heel veel voor mijn macro foto's. 't is toch altijd prettig dat je weet wat de mensen gebruiken en er al dan niet tevreden over zijn.
                            Wat Alex schreef wou ik niet nogmaals herhalen

                            nog een fijne zondag
                            groetjes Ingrid

                            Comment


                            • #15
                              Re: Landschappen juist belichten

                              Ik fotografeer bijna niks anders als landschappen en stel altijd als volgt in

                              Normaal licht overdag :

                              Diafragmavoorkeur instellen op 8 tot 11
                              Belichtingscompensatie -0,7 tot - 1
                              Dan kijken hoeveel de sluitertijd bedraagt en eventueel de iso verhogen tot mijn sluitertijd min. 1/125 (waag het ook wel eens op 1/60) is.
                              Altijd uit de losse (maar vaste) hand.

                              Ben nog niet veel bedrogen uitgekomen .
                              Heb nog nooit overdag een landschap gefotografeerd met een statief.

                              Enkel als er te grote contrasten in een foto zijn (bv. donkere voorgrond, helder blauwe lucht) dan durf ik wel eens met bracketing een drietal foto's met verschillende belichting maken die ik dan in PS of Photomatix over elkaar leg .... maar dat zie dan je praktisch altijd aan de foto.

                              Tijdens gouden uurtje, blauw uurtje en avond-/nachtfotografie gelden natuurlijke andere wetten en kan o.a. een statief een noodzaak zijn.

                              PS Ik beweer niet dat mijn instellingen de enige juiste zijn, maar ik persoonlijk bereik er goeie resultaten mee.

                              Groetjes
                              Last edited by Guest17; 5 februari 2012, 12:09.

                              Comment

                              Working...
                              X