Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpste lens van Canon ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpste lens van Canon ???

    Ik hou nogal van het beste van het beste... dus hier komt de vraag :

    Wat is globaal gezien de scherpste lens voor fullframe die bestaat van Canon ???

    85mm 1.2 ?
    TSE 24 mm L ?

    veel antwoorden op google, maar weinig duidelijke ...

  • #2
    Re: scherpste lens van Canon ???

    800 mm
    Nikon D7000 en D7100 -- Sigma AF 150-500mm f5-63 DG OS HSM Nik . Canon G10
    http://www.google.com/profiles/dieder.plu

    Comment


    • #3
      Re: scherpste lens van Canon ???

      Een lens die heel vaak vernoemd wordt als "scherpste" is de 135 2.0

      Ik kan dit niet bevestigen om dat ik ze zelf niet heb (maar ze staat op het verlanglijstje)

      Comment


      • #4
        Re: scherpste lens van Canon ???

        maakt eigenlijk weinig uit hé, ik denk dat je eerst een lens moet zoeken naar wat je er mee gaat doen.
        Want die 24 zou de allerscherpste ter wereld kunnen zijn maar niet echt geschikt voor portretten.
        Pas als je het doel hebt kan je op zoek naar de scherpste lens, denk er echter aan dat scherpte niet alleen de kwaliteit van een lens bepaalt, contrast, kleuren ,snelheid en accuraatheid van de AF.....
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: scherpste lens van Canon ???

          De scherpste zoomlens van Canon is de 70-200 f2,8 L IS II.

          Maar ik weet niet welke prime de scherpste is...

          De 135mm f2 L is heel scherp, en nog redelijk betaalbaar.
          Waarschijnlijk zijn de nog scherpere lenzen een heel pak duurder.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: scherpste lens van Canon ???

            scherpste lens absoluut de 135L. Ik bezit deze en kan maar enkel bevestigen dat deze echt wel scherp is. Mijn 35L komt op de tweede plaats. Ze is ook retescherp volopen, maar ze moet onderdoen aan de 135L

            of wou je weten welke van jouw twee voorgestelde lenzen de scherpste zijn?
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: scherpste lens van Canon ???

              Oorspronkelijk geplaatst door jovicic Bekijk bericht
              Ik hou nogal van het beste van het beste... dus hier komt de vraag :

              Wat is globaal gezien de scherpste lens voor fullframe die bestaat van Canon ???

              85mm 1.2 ?
              TSE 24 mm L ?

              veel antwoorden op google, maar weinig duidelijke ...
              Je kunt alle resolutie testen zelf opzoeken, maar de vraag lijkt me toch vrij onzinnig, net zoiets als de vraag welke auto de grootste topsnelheid heeft, welke walvis het zwaarst of welk zeilmeisje het jongst
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: scherpste lens van Canon ???

                Hartelijk dank voor de reacties !

                ik wil absolute scherpte bekomen en dankzij jullie advies weet ik nu wat ik moet kopen ...
                ...eerst nog naar de winkel om even te testen en dan kopen maar !

                Comment


                • #9
                  Re: scherpste lens van Canon ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  Je kunt alle resolutie testen zelf opzoeken, maar de vraag lijkt me toch vrij onzinnig, net zoiets als de vraag welke auto de grootste topsnelheid heeft, welke walvis het zwaarst of welk zeilmeisje het jongst
                  Snap de bedoeling ook niet helemaal/helemaal niet. De brandpuntsafstand is blijkbaar van geen belang, als het maar 'het beste van het beste is' Ik zou zeggen, als dat toch het enige criterium is, koop dan bij wijze van spreken eender welke lens, en draai die gewoon enkele stops dicht...

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpste lens van Canon ???

                    Scherpte heeft met contrast te maken en resolutie. Kleuren contrasteren en geven een indruk van scherpte als ze dat goed doen, door een bepaalde coating. Zo kan een lens als bijvoorbeeld de Leica 35mm F/2 Summicron-R mooie kleurcontrasten geven in de grotere structuren - en dus heel scherp lijken- maar toch op microcontrastniveau het licht dat voor de ene pixel is bedoeld laten infecteren bij zijn buur. Voor de coating van die lens is een compromis gemaakt.
                    Scherpte heeft ook met de witbalans te maken, bijvoorbeeld,... en met camera-shake (image stabilization), maar ook met de maximale afwijking van het scherptevlak dat je camera voor die lens voorziet: Bij een lens met maximale opening kleiner dan 2.8 neemt Canon het namelijk minder nauw wat de accuraatheid van de automatische scherpstelling betreft. Die blijft daar toch makkelijker binnen de scherptediepte.
                    Ik heb met mijn 35/1.4 en mijn 135L veel minder missers wat scherpte betreft, dan met mijn 400 5.6., maar dat heeft ook met de totaal andere onderwerpen en lichtomstandigheden te maken.
                    Gestoken scherp is niet altijd beter dan een flou artistique.
                    Last edited by Poza; 23 januari 2012, 08:32.

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpste lens van Canon ???

                      Oorspronkelijk geplaatst door jovicic Bekijk bericht
                      Hartelijk dank voor de reacties !

                      ik wil absolute scherpte bekomen en dankzij jullie advies weet ik nu wat ik moet kopen ...
                      ...eerst nog naar de winkel om even te testen en dan kopen maar !
                      Heb gehoord dat de Canon 1Dx scherpe lenzen NOG scherper maakt !!!
                      Zou die alvast ook al (pre) bestellen !!!!!!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: scherpste lens van Canon ???

                        Oorspronkelijk geplaatst door jovicic Bekijk bericht
                        Ik hou nogal van het beste van het beste... dus hier komt de vraag :

                        Wat is globaal gezien de scherpste lens voor fullframe die bestaat van Canon ???

                        85mm 1.2 ?
                        TSE 24 mm L ?

                        veel antwoorden op google, maar weinig duidelijke ...
                        Er zijn lenzen die heel scherp zijn in het centrum maar onscherp zijn aan de randen en er zijn lenzen die iets minder scherp zijn in het centrum maar wel scherp aan de randen.. welke van de twee genoemde soort is volgens jou dan de scherpe lens ?
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: scherpste lens van Canon ???

                          ik sluit mij aan bij de eerder vermelde meningen
                          1) scherpte is subjectief
                          2) wil je gewoon de beste lens om indruk te kunnen maken ofzo, bepaal eerst wat je wil doen en ga dan kijken wat de "beste" lens is binnen dat gebied. De objectieven die je vernoemt zijn bedoeld voor 2 uiteenlopende zaken.
                          Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                          hier vind je mijn foto's en hier ook

                          Comment


                          • #14
                            Re: scherpste lens van Canon ???

                            Die 85 is meer een portretlens (voor full body, indien helemaal open, want korter bij is ie niet scherp van neus tot oren),... maar globaal gezien -want wie trekt er nu in godsnaam modellen?- vinden de echte vogelspotters dat de 500mm f/4.0 L IS ook superscherp is. De 400 2.8 is al even messcherp voor zijn prijs- en gewichtsklasse,... zeggen ze. Bij deze lenzen heb je een prefocusknop waardoor ie sneller in focus komt. Bij sommige scherpe sportfotos is het namelijk een kwestie van hoe snel de lens in focus komt, vooral bij weinig licht.
                            Anders neem je die twee om te beginnen, en om te vergelijken met de plastic fantastic 50 mm van 100 euro. Mocht Jij die niet scherper krijgen, kan je de eerste twee nog altijd weggooien en met die 50 alleen landschappen trekken op f8 of kleiner, met statief. Kwa scherpte van op een paar meter tot oneindig kunnen de honderd en meer maal duurdere lenzen daar namelijk niet aan tippen. Bij die 500 is de frustratie namelijk dikwijls dat het kopje van de vogel welleenswaar scherp is, maar de staart niet: de mega superscherpte neemt een paar centimeter verder soms stijl af, waardoor de onscherpte daar feller opvalt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: scherpste lens van Canon ???

                              Surrealisme in lenzenland, moet kunnen he !
                              It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                              Comment

                              Working...
                              X