Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijke keuze?

    Ik wist niet dat het zo moeilijk was om een ander fototoestel te gaan kopen met dat ruime aanbod dat er nu op de markt is, en richt ik mij op dit forum om meer te weten wat jullie over mijn geplande aankoop vinden....
    Als amateurke heb ik dan toch na veel lezen tot 2 toestellen gekozen die net binnen mijn budget vallen.
    Nu heb ik de Lumix DMC-FZ8 een handig toestel om mee op vakantie mooie foto’s mee te maken maar toch beperkt en leuk om te gebruiken voor internet foto’s maar goed…wat wil een mens er mee bereiken he?

    Ik gebruik meestal mijn toestel mee op vakantie ik trek graag de mensen de gebouwen en de streek, thuis gebruik ik hem voor de alle daagse familie kiekjes.

    Mijn voorkeur ging naar de Canon D7 met als lens keuze van Canon EF 24-105mm f4.0 L IS USM of de Canon EF 24-70mm f2.8 L USM.
    Of als alternatieve keuze Sigma DG EX DG IF HSM 24-70mm f2/8 die ook zeer goed blijkt te zijn.

    De andere keuze is de Nikon 7000D met als lens keuze van Nikkor AF S 24-120mm F4.0 G ED VR II N of de Nikkor AF D 24-85mm f2.8-4.0 IF ED.
    Of ook weer als alternatieve keuze Sigma DG EX DG IF HSM 24-70mm f2/8.

    Ik weet het echt niet meer heb nog wat tijd ben toch aan het sparen (hahaha) maar zoek toch voor de zomer één aan te schaffen, nu ben ik echt benieuwd welk toestel en lens voor mijn gebruik de beste aankoop zou zijn en wat jullie van deze keuze vinden?
    Laat maar komen….Thx

  • #2
    Re: Moeilijke keuze?

    mogelijk zal je uiteindelijke keuze ook nog eens mee bepaald kunnen worden door de al dan niet beschikbaarheid van sommige camera's.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Moeilijke keuze?

      Inderdaad, wat zal er beschikbaar zijn tegen de zomer?

      Beide zijn zeer goede toestellen. 't Zal eerder een zaak van persoonlijke voorkeur zijn.

      Opmerking: ik zie dat je voor beide camera's lenzen kiest die beginnen bij 24mm. Voor mij persoonlijk zijn die niet breed genoeg voor wat jij wil fotograferen op een cropcamera. Ik zou er onmiddellijk een breedhoek bij nemen omdat ik ook wel vind dat het telegebied van de door jou voorgestelde lenzen interessant is. Of anders voor lenzen kiezen die afgestemd zijn op cropcamera's (bv een 17-55 2.8). De lenzen die jij kiest zijn in de eerste plaats bedoeld voor fullframe camera's maar werken uiteraard prima op een cropcamera als de brandpunt afstanden jou liggen. Is persoonlijk.

      Detail: het is 7D (niet D7) en D7000 (niet 7000D).

      Comment


      • #4
        Re: Moeilijke keuze?

        Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
        Inderdaad, wat zal er beschikbaar zijn tegen de zomer?

        Beide zijn zeer goede toestellen. 't Zal eerder een zaak van persoonlijke voorkeur zijn.

        Opmerking: ik zie dat je voor beide camera's lenzen kiest die beginnen bij 24mm. Voor mij persoonlijk zijn die niet breed genoeg voor wat jij wil fotograferen op een cropcamera. Ik zou er onmiddellijk een breedhoek bij nemen omdat ik ook wel vind dat het telegebied van de door jou voorgestelde lenzen interessant is. Of anders voor lenzen kiezen die afgestemd zijn op cropcamera's (bv een 17-55 2.8). De lenzen die jij kiest zijn in de eerste plaats bedoeld voor fullframe camera's maar werken uiteraard prima op een cropcamera als de brandpunt afstanden jou liggen. Is persoonlijk.

        Detail: het is 7D (niet D7) en D7000 (niet 7000D).
        Op mijn 7D is is de 24mm niet breed genoeg , daar we dan nog voor een 2de camera gingen hebben we de 5DmkII gekocht en moesten we direct geen andere lens bijkopen . Aangegeven lens zal meer voldoening geven op de 7D.

        Comment


        • #5
          Re: Moeilijke keuze?

          Qua kwaliteit en mogelijkheden zijn ze wel ongeveer gelijk.
          Naar een winkel gaan en ze allebei in je handen nemen en zien wat je gevoelsmatig het beste past is waarschijnlijk de beste oplossing.
          ik ben zelf 6 jaar geleden begonnen met de 24-70 (van Sigma) en heb daar eigenlijk geen spijt van gehad (van het bereik). Is een ideale "walk around" lens op een crop camera.
          Over Sigma: mijn 24 -70 wil niet focussen op allebei mijn camera's. Al mijn andere objectieven werken prima. De lens is 3 keer terug naar Sigma geweest, 1 keer heb ik een nieuwe gekregen, 2 keren was hij "opnieuw afgeregeld" en zou in orde moeten zijn. Niet dus. De laatste keer was de reactie: "we doen hier niks meer aan".
          Dus eigenlijk heb ik geen goed woord over voor de service van Sigma.
          Ik raad iedereen aan om bij je camera merk te blijven (als je dat kunt betalen en ik kon dat niet). Als je dan een probleem hebt kun je bij één leverancier terecht en krijg je niet dat heen en weer pingpongen tussen de camera leverancier en de objectief leverancier. Maar ja, die van Nikon en Canon kosten natuurlijk wel een pak meer.

          Succes en groeten, Bert
          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
          www.bertofotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: Moeilijke keuze?

            eerst bedankt om jullie advies t'is een hele brok, jullie verklaren dat 24 mm niet breed genoeg is op de 7D heeft iets met die crop te maken, eerlijk als leek snap ik er niet zoveel van nochtans als men op de sites gaat kijken kan men bij de 7 D lenzen kopen als pakket die meestal beginnen van rond de 24 mm... f4 of f2.8 de duurdere versies, zijn de goedkopere lenzen dan beter geschikt en heb ik dan wel die volledige breedte? Nog een vraag waarom is die volledige breedte dan wel nodig en heb ik dan echt zoveel verlies op mijn foto ?

            Comment


            • #7
              Re: Moeilijke keuze?

              De "kitlens" van de 7D is dacht ik eerder de 15-85, of 18-135.
              Die cropfactor heeft de verhouding aan in afmetingen van de sensor van een full-frame camera ten opzicht van een crop-camera : de sensor van een crop camera bij Canon is gewoonlijk een factor 1.6 kleiner (zodat, als het gaat over wat je op de foto krijgt, een lens van 50mm. brandpuntsafstand, een beeld geeft van een lens van 80 mm. op fullframe). Je lenzen worden dus meer tele.

              De kit lenzen die meestal worden meegeleverd hebben normaal iets van een 18-55 mm, en bij canon heb je in dat bereik ook een f2.8 lens (17-55 dacht ik), waarvoor je dan ook een mooi sommetje mag neertellen.
              Ik heb wel de indruk dat een iets mindere kennis van fotografie je niet belet om het nodige geld ervoor neer te tellen. Dat is op zich uiteraard geen probleem. Maar niet verwachten dat de beste apparatuur ook onmiddellijk de beste foto's oplevert...
              Iemand met de goede kennis zal toch goeie foto's kunnen maken, met minder dure spullen omdat hij optimaal de beperkingen zal kunnen "omzeilen". Het omgekeerde is een pak moeilijker.
              Toestellen als een 60D of 600D zijn een pak goedkoper, en zullen qua beeldkwaliteit niet achterblijven. Maar ieder zijn keuze natuurlijk.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: Moeilijke keuze?

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Ik heb wel de indruk dat een iets mindere kennis van fotografie je niet belet om het nodige geld ervoor neer te tellen. Dat is op zich uiteraard geen probleem. Maar niet verwachten dat de beste apparatuur ook onmiddellijk de beste foto's oplevert...
                Iemand met de goede kennis zal toch goeie foto's kunnen maken, met minder dure spullen omdat hij optimaal de beperkingen zal kunnen "omzeilen". Het omgekeerde is een pak moeilijker.
                Toestellen als een 60D of 600D zijn een pak goedkoper, en zullen qua beeldkwaliteit niet achterblijven. Maar ieder zijn keuze natuurlijk.
                Ik ben als eerste body ook met een 7D gestart en nog geen minuut spijt van gehad (gelukkig maar)
                Integendeel als ik zie hoeveel mensen hier op het forum met een instap model starten en op korte termijn een nieuw toestel kopen omdat ze tegen de limieten van hun instapper lopen
                (komt uiteindelijk duurder uit dan de 7D )

                Dit heeft eerder te maken met voorkeur en niet zo zeer met verwachtingen

                Comment


                • #9
                  Re: Moeilijke keuze?

                  Ik ben ook met een startertje gestart, en na 4 jaar een andere gekocht, omdat de eerste de geest had gegeven.
                  Als je heel kort na je eerste aankoop, al een nieuwe nodig hebt dan heb je gewoon een slechte keuze gemaakt. Maar of een duurdere altijd de beste keuze is ???
                  Ik zou ook liever met een 1Dx rondlopen en een stapel L-lenzen, maar mijn bankrekening laat dat niet toe .
                  En dus ben ik tevreden met een setje dat 1/10 daarvan kost, en heel degelijke foto's maakt.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeilijke keuze?

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Maar of een duurdere altijd de beste keuze is ???
                    Dat heb ik ook nergens gezegd dat duurder beter is...
                    Je koopt een camera naar welke noden of wensen je hebt op fotografisch vlak.

                    In mijn geval was dit voornamelijk voor sportfotografie en samen met nog enkele andere eisen die ik had was de 7D, binnen het budget dat ik had, de beste keuze...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeilijke keuze?

                      Als je gaat wachten (en sparen) tot de zomer om dat toestel dan pas aan te kopen en in de zomer op vakantie gaat, zou dat wel eens kunnen tegenvallen.
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeilijke keuze?

                        Één Euro kost het slechts om je beslissing te nemen........Canon kop, Nikon munt.....en je bent eruit.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moeilijke keuze?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Één Euro kost het slechts om je beslissing te nemen........Canon kop, Nikon munt.....en je bent eruit.
                          feit, beide merken zijn aan elkaar gewaagd. Je moet natuurlijk geen Canon 1000D gaan vergelijken met een D7000 van Nikon maar binnen dezelfde prijsklasse ...

                          ik zou ook je toestel iets vroeger kopen zodat je het vanbinnen en vanbuiten kent voordat je op reis gaat. Een dslr is niet zoals een compact waarmee je binnen de minuut foto's kunt gaan nemen (althans toch niet als je je dslr degelijk wil gaan gebruiken)
                          Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                          hier vind je mijn foto's en hier ook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Moeilijke keuze?

                            De aankoop word eerder bewust gekocht omdat ik met de kleine Lumix wel mooie foto's kan maken maar zou graag in RAW foto's maken en bewerken, de Lumix doet dat ook wel maar heeft veel tijd nodig om deze weg te schrijven, heb vroeger 20 jaar geleden nog een Chinon en Nikon gehad toen ik nog bij een Fotoklub (Visueel) hier in de streek deze hebben mij veel bij geleerd, door omstandigheden ben ik ermee moeten stoppen en heb steeds wat bezig geweest in mijn eentje met een digitaal toestel nu ben ik al aan mijn 3 de toestel.
                            En nu begint het weer te kriebelen fotografie serieuzer te gaan bestuderen...ik maak veel foto's van steden waar ik op vakantie ben geweest...vandaar dat ik ook vroeg welke lens het beste zou zijn bij één van die beide camera's...beide zijn dure spullen maar wil niet zoals sommige na een paar jaar al naar een ander toestel te moet gaan zoeken, en ben nog aan het sparen hahaha... vindt het tof dat er forums bestaan zo kom je veel te weten...thx

                            Comment


                            • #15
                              Re: Moeilijke keuze?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Één Euro kost het slechts om je beslissing te nemen........Canon kop, Nikon munt.....en je bent eruit.

                              Dan denk ik altijd aan deze quote:

                              “When faced with two choices, simply toss a coin. It works not because it settles the question for you, but because, in that brief moment with the coin is in the air, you suddenly know what you are hoping for.”

                              Comment

                              Working...
                              X