Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon: off camera flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon: off camera flitsen

    ik heb me een tijdje terug een sb900 aangeschaft voor mijn d90
    nu wil ik off camera flitsen, met nikon kan je dit zonder triggers
    dit lukt me maar de pop up flits flitst echter alles plat
    betsaat er een manier om de pop up flits niet te laten mee flitsen?

    groetjes
    renske

  • #2
    Re: nikon: off camera flitsen

    Tiens, mijn pop-up flitser geeft alleen een voorflitsje maar gaat zelf niet af bij het maken van de eigelijke foto.

    Mijn instelling= menu pers.instellingen instellen --> e) bracketing/ flits --> e2) flitssturing ingeb.flitser -->commanderstand-->ingebouwde flitser = -- (dus geen DDL of M)
    Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

    Comment


    • #3
      Re: nikon: off camera flitsen

      Bij de flits instellingen (in je camera) waar je de commander mode instelt zet je de Build in flash op '--' in plaats van TTL of M dan gaat de pop up flits enkel de flitsen aansturen en zal zelf niet te zien zijn in de opname.

      HappyGens was me blijkbaar net voor.

      Je kan misschien ook dit youtube filmke eens bekijken voor de instellingen.
      Last edited by Eyereflection; 20 januari 2012, 19:31.

      Comment


      • #4
        Re: nikon: off camera flitsen

        Ingebouwde flitser uitschakelen in het menu (Zie handleiding blz. 188)
        dan groep A of B selecteren (zie instelling op je SB900)
        Auto FP zet ik altijd op aan, zo kan je tot 1/180sec flitsen zonder probleem.


        Groeten,
        Eric

        Comment


        • #5
          Re: nikon: off camera flitsen

          Oorspronkelijk geplaatst door Eyereflection Bekijk bericht
          Bij de flits instellingen (in je camera) waar je de commander mode instelt zet je de Build in flash op '--' in plaats van TTL of M dan gaat de pop up flits enkel de flitsen aansturen en zal zelf niet te zien zijn in de opname.

          HappyGens was me blijkbaar net voor.

          Je kan misschien ook dit youtube filmke eens bekijken voor de instellingen.
          Je zal echter wel merken dat je ingebouwde flits wel afgaat (met minimaal licht) ... maar dit is alleen maar om je SB900 aan te sturen.
          Om verwarring te voorkomen ;-)

          Comment


          • #6
            Re: nikon: off camera flitsen

            Oorspronkelijk geplaatst door videe Bekijk bericht
            Je zal echter wel merken dat je ingebouwde flits wel afgaat (met minimaal licht) ... maar dit is alleen maar om je SB900 aan te sturen.
            Om verwarring te voorkomen ;-)
            alle instellingen staan (stonden) goed ( zoals jullie hier beschrijven) maar de pop up flits gaat nog steeds af, ik begrijp dat ze af gaat om de sb aan te sturen maar die geeft toch nog behoor lijk wat licht zenne, bij opnames waar het onderwerp vrij dicht bij staat flitst ie alles plat, en kort bij dan heb ik het over 2 a 3 meter, is dit normaal? of is er toch nog iets niet juist met mijn instellingen?
            ik heb nu net deze sb900 aan gekocht om geen triggers te moeten kopen maar in dit geval

            groetjes
            renske

            Comment


            • #7
              Re: nikon: off camera flitsen

              Wat is je sluitertijd en hoe is je SB900 ingesteld? Manueel of TTL?
              Kan het zijn dat de SB900 veel te flauw flitst en dat jouw sluitertijd veel te lang is?
              D90, D300s Nikkor 28-80, Nikkor 18-105 VR I, Sigma 70-300
              www.revolta-pictures.be

              Comment


              • #8
                Re: nikon: off camera flitsen

                Oorspronkelijk geplaatst door Revolta Bekijk bericht
                Wat is je sluitertijd en hoe is je SB900 ingesteld? Manueel of TTL?
                Kan het zijn dat de SB900 veel te flauw flitst en dat jouw sluitertijd veel te lang is?

                de sb op 1/25ste en een sluitertijd 1/180ste en f4

                groetjes
                renske

                Comment


                • #9
                  Re: nikon: off camera flitsen

                  dit is normaal... de interne flits flitst altijd mee... alhoewel erg weinig, maar als je dicht genoeg staat zal je het zien.

                  je kan je interne flits gewoon blokkeren met een SG-3IR

                  dan wordt alleen het infrarood gedeelte doorgestuurd om de andere flits te sturen en heb je geen licht op je onderwerp.
                  Last edited by d_oracle; 21 januari 2012, 19:16.
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon: off camera flitsen

                    Oorspronkelijk geplaatst door bleuspics Bekijk bericht
                    de sb op 1/25ste en een sluitertijd 1/180ste en f4

                    groetjes
                    renske
                    Wat je nog kan testen is de ingebouwde flash ipv op -- te zetten, instellen op 1/128 en kijken of je onderwerp nog steeds platgeflitst wordt door die ingebouwde flash.

                    Andere oorzaak kan bv zijn dat 1/25 niet genoeg is voor een correcte belichting, ISO staat zo laag mogelijk? Staat de SB niet te ver van het onderwerp? (ik zet die rond de 80cm verwijderd)
                    D90, D300s Nikkor 28-80, Nikkor 18-105 VR I, Sigma 70-300
                    www.revolta-pictures.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon: off camera flitsen

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      dit is normaal... de interne flits flitst altijd mee... alhoewel erg weinig, maar als je dicht genoeg staat zal je het zien.

                      je kan je interne flits gewoon blokkeren met een SG-3IR

                      dan wordt alleen het infrarood gedeelte doorgestuurd om de andere flits te sturen en heb je geen licht op je onderwerp.
                      sg-3ir gaat heel veel doen!!!!!

                      interne flits van een d90 mag je op --- zetten nog zie je die!!
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon: off camera flitsen

                        Je kan vrij eenvoudig testen hoeveel je pop up flitster mee flitst:
                        je plaats je camera( in de '--' stand) in een donkere kamer met een onderwerp op +/- 50 cm en je sb ergens ver weg zodat je hier geen effect mee van hebt.
                        Dan zul je merken dat deze foto erg onderbelicht is omdat deze nu eenmaal
                        alleen het aanstuurflitsje maakte dat erg weing is.
                        Vind je dit nog teveel dan is alleen de SG-3IR de oplossing.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon: off camera flitsen

                          Oorspronkelijk geplaatst door primaatje Bekijk bericht
                          Je kan vrij eenvoudig testen hoeveel je pop up flitster mee flitst:
                          je plaats je camera( in de '--' stand) in een donkere kamer met een onderwerp op +/- 50 cm en je sb ergens ver weg zodat je hier geen effect mee van hebt.
                          Dan zul je merken dat deze foto erg onderbelicht is omdat deze nu eenmaal
                          alleen het aanstuurflitsje maakte dat erg weing is.
                          Vind je dit nog teveel dan is alleen de SG-3IR de oplossing.
                          zelf al getest?????


                          op d300(s)/d700 is er amper effect (d700 zelfs geen)
                          D90 meer dan duidelijk

                          onderstaande foto: d90, interne flits als commander op "--" stand sb900 met plu camera rechts.



                          effect is overduidelijk voor mij: schaduw achter het model, schaduw van de planten op haar broek, ...
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon: off camera flitsen

                            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                            zelf al getest?????


                            op d300(s)/d700 is er amper effect (d700 zelfs geen)
                            D90 meer dan duidelijk

                            onderstaande foto: d90, interne flits als commander op "--" stand sb900 met plu camera rechts.



                            effect is overduidelijk voor mij: schaduw achter het model, schaduw van de planten op haar broek, ...
                            waarom vermoed jij dat dit door de commanderflits is?

                            dit kan evengoed zijn door de positie van je paraplu, d_oracle beschrijft dit deels in zijn blog en doet er een oefening op in zijn workshop
                            Website: http://www.svisimaging.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon: off camera flitsen

                              Kariboe heeft met hetzelfde probleem geworsteld: KLIK!
                              Vriendelijke groet,

                              Jos

                              Comment

                              Working...
                              X