Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

    Dag beste BD'ers ,

    Weten jullie of de specificaties van de K5 ook daadwerkelijk zo goed zouden zijn als Pentax voorsteld ?
    Na erover gelezen te hebben blijkt dat dit merk verbazingwekkend de "groten" (Canon,Nikon) aan het overtreffen is op alle gebied . (middensegment)

    Snelheid , scherpte , bodyconstructie , gebruiksgemak , ISO waarden (met scherptebehoud) , enorm spatwaterdicht , tot -10 bedrijfszekerheids , ingebouwde VR ect ... zelfs het autofocussysteem is van de PENTAX 645D middenformaatcamera .
    Het enige minpunt was de sluiterclicks met 100.000 in vergelijking met
    Nikon D700 (150.000)...
    Kunnen jullie mij overtuigen over Pentax ? Graag feedback .
    Mvg , Jean .

  • #2
    Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

    Wanneer je voor een camera kiest, dan kies je voor een systeem. Dat laatste behelst o.a. objectieven. Op dat punt zie ik nogal wat 'gaten' bij Pentax. Ook het gebruikte aanbod aan lenzen is van Canon en Nikon wat groter.

    Bij Canon en Nikon kan je kiezen tussen ff en APS-C. Die keuze vind ik fijner dan de keuze APS-C of middenformaat.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

      Er zijn nog enkele dingen vergeten: de TAv-stand, de Catch-in-focus, de sensor-shift, de uiterst stille spiegel/sluitercombinatie en vooral de ergonomie in combinatie met de zeer compacte body.

      En de geruchten doen de ronde dat ook de nieuwe Pentax K-01 zonder spiegel, de lenzen met K-vatting zal kunnen gebruiken.

      Tot hiertoe heeft nog niemand mij kunnen overtuigen om over te stappen naar C of N.

      En ja, ik heb wel eens een Canon 1D, of een Nikon D3S in mijn handen gehad. Welnu, de middenformaat Pentax 645D ligt stukken beter in de hand.
      Groetjes van tozumi

      Bezoek hier mijn webstek

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
        Wanneer je voor een camera kiest, dan kies je voor een systeem. Dat laatste behelst o.a. objectieven. Op dat punt zie ik nogal wat 'gaten' bij Pentax. Ook het gebruikte aanbod aan lenzen is van Canon en Nikon wat groter.

        Bij Canon en Nikon kan je kiezen tussen ff en APS-C. Die keuze vind ik fijner dan de keuze APS-C of middenformaat.
        Betreffende lenzen is het geen probleem . Ik blijf ook met Nikon werken maar wil tevens aanvullen met Pentax of andere (Nikon).
        Ik ken meerdere (amateur)fotografen die met verschillende merken werken , het is zeker geen stigma hoor .
        De "gaten" bij Pentax lijken mij geen probleem aangezien Tokina , Tamron en Sigma deze opvullen . Let wel dat (ik noteer) ELKE lens van het merk Pentax al vanaf de goedkoopste weather resistance is ! Dat lijkt mij niet niks , me dunkt voor outdoor pics .
        Wat ik eigenlijk denk is dat Pentax met de K5 nu een serieuse underdog body is met een hoop mogelijkheden & prestaties voor een belachlijke (lage prijs) .
        Vandaar mijn vraag of er ook BD'ers zijn die reeds ervaring hebben met Pentax .

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

          Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
          Er zijn nog enkele dingen vergeten: de TAv-stand, de Catch-in-focus, de sensor-shift, de uiterst stille spiegel/sluitercombinatie en vooral de ergonomie in combinatie met de zeer compacte body.

          En de geruchten doen de ronde dat ook de nieuwe Pentax K-01 zonder spiegel, de lenzen met K-vatting zal kunnen gebruiken.

          Tot hiertoe heeft nog niemand mij kunnen overtuigen om over te stappen naar C of N.

          En ja, ik heb wel eens een Canon 1D, of een Nikon D3S in mijn handen gehad. Welnu, de middenformaat Pentax 645D ligt stukken beter in de hand.
          Inderdaad , de waslijst van mogelijkheden op de K5 is ellendig lang ....
          Dat is net wat mij zo fasineerd aan deze Pentax !

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

            Oorspronkelijk geplaatst door Jean Henri Peulinckx Bekijk bericht
            Het enige minpunt was de sluiterclicks met 100.000 in vergelijking met
            Nikon D700 (150.000)...
            Kunnen jullie mij overtuigen over Pentax ? Graag feedback .
            de sync time stoort mij... een pentax heeft een maximale synctime van 1/160 met externe trigger... als je daar boven gaat blokkeert hij en kan het zijn dat je je toestel moet resetten (batterij eruit halen)... heb dit een paar keer ervaren in m'n strobist workshops...

            de nikons die syncen tot 1/250, soms tot 1/320 en daarna zie je een zwarte band systematisch meer en meer in beeld komen...

            1/160 vs. 1/320 da's een volle stop die je met een nikon kan gebruiken om je omgeving donkerder te maken...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

              De K-5 is een uitstekend toestel, wint het op een aantal punten BEHALVE de AF van de Nikon D7000. De output van de sensor is in raw redelijk vergelijkbaar.
              De K-5 lijkt me dus zeer goed voor mensen die hun Pentax body willen upgraden of starters die binnen het Pentax lenzen assortiment qua prijs/kwaliteit alles vinden.
              het lijkt me geen toestel om als 2e systeem naast Nikon DX te kopen gezien de dubbele investering in lenzen zonder dat het veel wezenlijks bijdraagt aan je mogelijkheden.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

                ik ben van pentax (K20) overgestapt ok een Nikon D700....

                and it's not even in the same ballpark...

                pentax is een goeie koop als je vergelijkt met zelfde prijsklasse...
                goed toestel ,goeie sealing, goeie prestaties.... moeilijk goeie lenzen te vinden wel...

                als je vergelijkt met een D700 speelt pentax niet meer mee omdat ze geen toestel hebben in die klasse...
                www.aeri-photography.be

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

                  Hi,

                  Wat wil je doen en/of bereiken als fotograaf?
                  Ben je van plan om je toe te leggen op een specifieke tak van de fotografie, zoals; sport, studio etc. In het eerste geval moet je snelle autofocus hebben in het 2de geval is de sync snelheid belangrijk. Voor alle andere takken van de fotografie maakt het, denk ik, niet veel uit.

                  Dan Full Frame of APSC. Als je van plan bent om heel hoge iso te gebruiken en/of op heel groot formaat te printen dan is FF beter alhoelwel de APSC's van tegenwoordig het ook al goed doen.
                  Voor macro is APSC dan weer wat beter wegens de crop factor.

                  En nu de K5.
                  Vergelijken met de andere merken kan ik niet, doorvoor heb je eventueel de reviews.

                  De kitlenzen behoren (volgens de reviews) tot de betere kitlenzen.
                  Ikzelf ben onmiddelijk voor twee * lenzen gegaan.
                  85% van de foto's doe ik met de 16-50 en de rest zowat verdeeld tussen de 50-135 en macro.

                  Ik kom van Analoge Minolta's en aangezien ik niks meer kon hergebruiken heb ik lang getwijfeld tussen de verschillende merken. Wat voor mij de doorslag gaf was:

                  a) in-body stabilisatie (lenzen zijn daardoor iets goedkoper en alle lenzen worden dan gestabiliseerd)
                  b) weathersealed
                  c) zoeker die ik kan gebruiken zonder mijn bril
                  d) waterpas indicator (nu pas besef ik hoe hard ik dat nodig heb want om een of andere reden sta ik nooit waterpas )

                  Ben nu heel tevreden met de K5 en die zijn weathersealing is al eens hard nodig geweest.

                  mvg
                  Marc
                  Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                  M.v.g. Marc

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

                    Tja, uit een Pentax haal je altijd net iets meer dan uit vergelijkbare toestellen van de grote twee. Dat heb ik onder andere vier jaar lang (met 3 verschillende Pentaxen: *istDS, K10D en K20D) gemerkt tijdens m'n fotografie-opleiding. Da's intss enkele jaren geleden, maar Pentax is met de K-7 en K-5 alleen maar sterkere toestellen blijven maken.

                    En dan gaat het niet om de in het oog springende cijfertjes, zoals aantal beeldjes per seconde of megapixels. Neen, het gaat mij vooral om flexibiliteit en veelheid van instellingsmogelijkheden.

                    Zo was ik tijdens het eerste jaar (toen 5MP en 6MP de regel waren) de enige in de klas die met oude manuele objectieven kon lichtmeten, of met mirror lock-up kon werken. En met iedere nieuwe body waren er van die features. In de studiosessies heb ik overigens nooit problemen gehad om de studiolichten van de academie aan te sturen. M'n K20D was zelfs één van de enige camera's waarop ik die rechtstreeks kon aansluiten. Synchen was op de X-stand geen enkel probleem. De meesten moesten via een opzetstukje op hun hotshoe werken: man wat een gesukkel was dat... (d_oracle, ik weet niet wat je op die Pentaxen trachtte aan te sluiten om ze te blokkeren, standaard zal 't niet geweest zijn... mss is wat concreter info aan de orde?)

                    Met de K-5 is er nu een Pentax die eigenlijk nergens z'n gelijke heeft. En dan doel ik op de combinatie van functies, beeldkwaliteit, compactheid en bouwkwaliteit. Ik heb nooit een betere outdoor camera geweten...

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

                      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                      d_oracle, ik weet niet wat je op die Pentaxen trachtte aan te sluiten om ze te blokkeren, standaard zal 't niet geweest zijn... mss is wat concreter info aan de orde?
                      mijn practische ervaring:

                      we hebben de volgende triggers geprobeerd, we dachten eerst dat het aan de triggers lag...
                      • Phottix strato II
                      • Cactus V5
                      • RF 602


                      op twee pentax toestellen... een K5 en een ouder toestel
                      op beiden hadden we de beperking van de 1/160 en heb dit intussen opgezocht en 't is bevestigd
                      De K5 liep vast, moest gereset worden alvorens de triggers weer konden werken...
                      ik vond het ook erg vreemd dat als je de batterij er uit nam... dat je dan je uur en datum terug moest instellen... wat een gedoe!

                      persoonlijk vind ik Nikon en Canon een pak handiger voor strobist-fotografie, waar Nikon nog iets beter is als Canon...
                      Voor Sony heb je best een adapter als je universele flitsen wil gebruiken, en dat is soms even zoeken...
                      Last edited by d_oracle; 21 januari 2012, 16:17.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        De K5 liep vast, moest gereset worden alvorens de triggers weer konden werken...
                        ik vond het ook erg vreemd dat als je de batterij er uit nam... dat je dan je uur en datum terug moest instellen... wat een gedoe!
                        Hier klopt iets niet. Uur, datum en alle andere gegevens blijven gewoon bewaard als men de batterij uitneemt. Dit zowel bij K-10D, K-20D als bij K-5. En ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat het bij de andere toestellen net zo is.
                        Mij is het zelfs regelmatig overkomen (bij de zelfportretjes van de vogeltjes) dat de batterij kompleet leeg was. Verse erin en niks aan de hand. Overigens werk ik met chinese batterijen, 4 voor 64 € of zo, met een volledig functionele grip erbij. Tot hiertoe nog geen enkele vastloper gehad, zelfs niet met een Camdiox 85 mm. f:2 van 85 € in TAv-stand.
                        Groetjes van tozumi

                        Bezoek hier mijn webstek

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

                          Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
                          Hi,

                          Wat wil je doen en/of bereiken als fotograaf?
                          Ben je van plan om je toe te leggen op een specifieke tak van de fotografie, zoals; sport, studio etc. In het eerste geval moet je snelle autofocus hebben in het 2de geval is de sync snelheid belangrijk. Voor alle andere takken van de fotografie maakt het, denk ik, niet veel uit.

                          Dan Full Frame of APSC. Als je van plan bent om heel hoge iso te gebruiken en/of op heel groot formaat te printen dan is FF beter alhoelwel de APSC's van tegenwoordig het ook al goed doen.
                          Voor macro is APSC dan weer wat beter wegens de crop factor.

                          En nu de K5.
                          Vergelijken met de andere merken kan ik niet, doorvoor heb je eventueel de reviews.

                          De kitlenzen behoren (volgens de reviews) tot de betere kitlenzen.
                          Ikzelf ben onmiddelijk voor twee * lenzen gegaan.
                          85% van de foto's doe ik met de 16-50 en de rest zowat verdeeld tussen de 50-135 en macro.

                          Ik kom van Analoge Minolta's en aangezien ik niks meer kon hergebruiken heb ik lang getwijfeld tussen de verschillende merken. Wat voor mij de doorslag gaf was:

                          a) in-body stabilisatie (lenzen zijn daardoor iets goedkoper en alle lenzen worden dan gestabiliseerd)
                          b) weathersealed
                          c) zoeker die ik kan gebruiken zonder mijn bril
                          d) waterpas indicator (nu pas besef ik hoe hard ik dat nodig heb want om een of andere reden sta ik nooit waterpas )

                          Ben nu heel tevreden met de K5 en die zijn weathersealing is al eens hard nodig geweest.

                          mvg
                          Marc
                          Ik zou met Nikon blijven werken ,maar eventueel de K5 inderdaad gebruiken voor specifiekere doeleinden . Om dan toch niet met dubbele lenzen te zitten .
                          Ik bedoel , voor studiowerk voldoet mijn D200 of D80 ruimschoots . De juiste belichting teld , niet zozeer de body en/of megapixels .
                          Echter voor Urban of andere shoots komen de Nikons die ik nu heb te kort ; ISO hoger dan 800 wordt al te veel te veel ruis . ( weeral shortcoming op scherpte! )
                          De Pentax zou ik eventueel met een 8-16mm gebruiken en Macro . (op een standaart lensje na , dat toch niet extreem duur is)
                          Vandaar ook mijn vraag , blijf ik bij Nikon (D7000 of D700 FX) maar duurder of
                          Pentax K5 ?
                          Aan de reeds gelezen comments blijkt er toch wat discussie te zijn omtrendt dit topic .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jean Henri Peulinckx Bekijk bericht
                            Ik zou met Nikon blijven werken ,maar eventueel de K5 inderdaad gebruiken voor specifiekere doeleinden . Om dan toch niet met dubbele lenzen te zitten .
                            Ik bedoel , voor studiowerk voldoet mijn D200 of D80 ruimschoots . De juiste belichting teld , niet zozeer de body en/of megapixels .
                            Echter voor Urban of andere shoots komen de Nikons die ik nu heb te kort ; ISO hoger dan 800 wordt al te veel te veel ruis . ( weeral shortcoming op scherpte! )
                            De Pentax zou ik eventueel met een 8-16mm gebruiken en Macro . (op een standaart lensje na , dat toch niet extreem duur is)
                            Vandaar ook mijn vraag , blijf ik bij Nikon (D7000 of D700 FX) maar duurder of
                            Pentax K5 ?
                            Aan de reeds gelezen comments blijkt er toch wat discussie te zijn omtrendt dit topic .
                            Tja, mensen houden nu eenmaal 't meest van het eigen merk. Normaal zeker als je weet wat een investering er achter zit? Er moet maar iemand in de verleiding komen zwaar uit te halen naar een ander merk en 't hek is meestal van de dam. Wij Pentaxians zijn dan bovendien nog een "onderdrukte minderheid"... Ik denk dat de conclusie intussen moet zijn dat alle merken gewoon uitstekende kwaliteit kunnen leveren, en dat je je moet laten leiden door specifieke keuzes (veelal accenten) die ieder merk net ietsjes anders maken in gebruiksgemak. Bij Pentax is dat compactheid in combinatie met bouwkwaliteit. Vooral voor urban lijkt me dat een voordeel. De hoge ISO is natuurlijk ook top, maar daarvoor gaat het krediet naar sensorbakker Sony (eerlijk is eerlijk) waar Pentax de sensoren haalt.

                            Ik heb zelf de Sigma 8-16 en vind dat ondanks z'n DC-klassering een objectief van erg hoge kwaliteit. Ik ben er erg tevreden over! Kanttekening hierbij is wel dat dit niet echt klein glas is. Ik gebruik dit objectief persoonlijk zelfs liever als ik de batterijgrip op m'n K-5 zitten heb. Zo balanceert het geheel beter, hoewel het zonder grip ook wel gaat.

                            Voor straatfotografie heb ik het persoonlijk meer op met glas als de Pentax DA15/4 limited en DA21/3.2 limited, die kwa compactheid perfect op een batterijgriploze K-5 passen. Voor wat langer heb ik een oudje: de FA43/1.9 limited, die wel nog steeds nieuw te verkrijgen is.

                            Voor macro kan je perfect bij Pentax terecht. Ikzelf heb een oude FA50/2.8 macro (die nu nog bestaat als DFA50/2.8) en een Sigma EX180/3.5 macro. Macro rond de 100mm was me te kort voor wildlife en te lang voor in huis macro. Maar als jou het bereik rond 100mm het beste ligt, dat is de Pentax DFA100/2.8 macro WR een erg mooi weerbestendig objectief.

                            Maw, wat je zoekt kan perfect. Maar toch eerst even een K-5 vastnemen (mss ook eens met grip?) voor je bepaalt of deze je ding is. Na de relatief grote Nikons kan ik me inbeelden dat het even wennen kan zijn. En naast de grootte is de knoppenschikking natuurlijk anders, met name de wieltjes draaien geloof ik de andere kant op?

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

                              Natuurlijk als pentaxiaan kan je daarna wel niet meer uithalen naar de andere merken, want als onderdrukte minderheid provoceren wij niet
                              Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

                              Comment

                              Working...
                              X