Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

    Hallo,

    Nu mijn oude compactcamera het zowat gegeven heeft, zou ik graag een nieuw toestel kopen. Ik zou graag een beetje met fotografie willen 'experimenteren', en ben nu dus op zoek naar een geschikte camera.

    Ik heb al vaak mensen met een grote, dure spiegelreflexcamera pijnlijk slechte foto's zien maken omdat ze gewoon niet met hun toestel overweg kunnen. Dat zou ik zeker niet willen!

    Maar ik zou wel een toestel willen waarmee ik echt kan experimenteren met dingen als sluitertijd, lichtinstellingen etc. en dat voor allerlei soorten fotografie: landschappen, personen, natuurfoto's, 's nachts en overdag, misschien zelfs sportevenementen enz.

    Samengevat: Ik zoek een soort van "allround-toestel" dat een beginner de nodige mogelijkheden geeft om te experimenteren en te leren, maar niet te complex.

    Gisteren eens in de Fnac gaan rondlopen en daarbij kwam ik uit bij deze modellen. Wat is jullie oordeel? Welk van deze toestellen voldoet het beste aan wat ik zoek?
    Of zoek ik helemaal verkeerd en moet ik het anders aanpakken? Ik vind het niet zo simpel, omdat het aanbod zo groot is.

    - Fuji Finepix s4000
    - Nikon Coolpix p500
    - panasonic dmc-fz45

    Merci alvast voor de hulp!

  • #2
    Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

    die laatste is word niet meer verkocht op je gegeven link.
    Ben verre van een kenner, maar zelf ook pas begonnen. heb een canon 600d gekocht.
    Veel hangt af van je budget denk ik, maar er zijn mensen met veel meer kennis op dit forum
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

      Nee, de links zijn maar ter illustratie.
      Budget: €300 à €400, eventueel meer, als men mij kan overtuigen dat het zeker de investering waard is voor naar wat ik op zoek ben... maar is het budget echt zo een belangrijk aspect? Bij mij komt in de eerste plaats iets te vinden dat voldoet aan mijn hierboven geformuleerde wensen

      Comment


      • #4
        Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

        TS,
        Je geeft aan dat een reflex te complex is.

        Ik bestrijd dat. Je kan namelijk een reflex zo instelen dat het weer heel eenvoudig wordt. Dan merk je dat het menu van een reflex soms veel overzichtelijker is dan een menu bij compactjes.

        Misschien is het handig dat je eerst gaat formuleren wat voor jou te te complex is en pas dan gaat kijken welke camera daar bij hoort.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

          De basisprincipes zijn identiek, of je nu met een Compact of een reflex of systeemcamera werkt. Alleen zal de dieptescherpte (ander diafragma) bij een compact niet echt verschillend effect geven (behalve bij makro-opnamen).
          Een reflex automatisch gebruiken is eigenlijk zonde, maar het is niet moeilijker dan een compact niet automatisch gebruiken. Eigenlijk is een reflex makkelijker, omdat je meer toetsen voorhanden hebt die enkel dienen voor die voornaamste functies (en je dus minder in de menu's moet duiken).

          Nadelen van een reflex : ding is duurder, groter en zwaarder. Die laatste 2 zijn er ook de oorzaak van, dat ik naast mijn DSLR ook een compact heb gekocht...
          De voordelen : zowat al de rest, met beeldkwaliteit (zeker in moeilijke lichtomstandigheden) en mogelijkheden voorop (afh. van de prijs...).

          Ik raad je eigenlijk aan om eens een echte fotozaak binnen te stappen, en te hopen dat je 1 vindt waar ze de tijd voor je kunnen nemen (wat meestal ook wel zo is).

          Een site waar je wel het 1 en ander kan vinden is bv. Dpreview. Ik zie dat je blijkbaar toestellen neemt met een redelijke zoom-factor, dus dit kan wel eens wat leeswerk opleveren : link of link (maar die laatste is wel al iets ouder).
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            Ik bestrijd dat. Je kan namelijk een reflex zo instelen dat het weer heel eenvoudig wordt. Dan merk je dat het menu van een reflex soms veel overzichtelijker is dan een menu bij compactjes.
            Klopt, maar waarom zou je dan een reflexcamera kopen ?

            Wat een nieuwe aankoop betreft ben ik van mening dat je vooral een toestel moet kopen dat je goed in de hand ligt, tenzij je een bepaalde reden hebt om een bepaald merk te kiezen (bv omdat iemand die je kent heel veel - ik zeg maar iets - nikon lenzen heeft, is het misschien interessant om in die richting te gaan zoeken. Anders staat er een hele wereld voor je open, probeer verschillende toestellen van verschillende merken, kijk wat je bevalt, kies wat jij leuk vind, niet wat een ander leuk vindt. Er is natuurlijk niks mis met het opvolgen van raad, maar uiteindelijk ligt de keuze bij jou.

            Zelf heb ik een sony a200, en ik ben daar heel tevreden van.
            Wat je wel moet weten is dat de nieuwe sony toestellen gebruik maken van een electronische zoeker, die werkt wel goed, maar persoonlijk vind ik de kleur niet alles (miss beter bij de nieuwe toestellen...?) , maar misschien ligt dat jou wel.

            Het komt erop neer dat jij die keuze moet maken aan de hand van wat je zelf wilt, en de raad die je krijgt van anderen
            R0b!n
            PORTFOLIO

            Comment


            • #7
              Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

              Zelf heb ik een Panasonic Lumix FZ45 gekocht en daar was ik helemaal niet tevreden over. De foto's waren nooit echt scherp en de kleuren bleven dof. 'k Heb die uiteindelijk terug tweedehands verkocht. Vergeet de Panasonic, zou ik dus zeggen.

              Comment


              • #8
                Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door Dafke Bekijk bericht
                Zelf heb ik een Panasonic Lumix FZ45 gekocht en daar was ik helemaal niet tevreden over. De foto's waren nooit echt scherp en de kleuren bleven dof. 'k Heb die uiteindelijk terug tweedehands verkocht. Vergeet de Panasonic, zou ik dus zeggen.
                Vind ik toch iets te kort door de bocht.
                Ik heb een Pana FZ50 waar ik super tevreden over ben, ook qua scherpte.
                Bedenk dat je met een superzoom wel een toestel in handen hebt met een aantal beperkingen. Leer je toestel goed, héél goed kennen. Leer de beperkingen begrijpen en handel er dan naar. Het zal je geen windeieren leggen.
                Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                BD0993BE
                Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                Comment


                • #9
                  Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

                  Ik durf de TS aanbevelen om een "instap" spiegelreflex te kopen, bijvoorbeeld een Canon 1100D met 18-55mm zoomlens.
                  Er is naar mijn mening niks op tegen om dan (om te beginnen) de A stand te gebruiken en om, naargelang men meer
                  vertrouwd wordt met het toestel, de standen te leren gebruiken die meer controle over het gebeuren brengen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

                    Ik zou durven zeggen dat tegenwoordig vrijwel iedere spiegelreflex goed is maar dat je beter uitkijkt naar kwalitatieve lenzen, met een standaard kitlens zal je nooit de mooie foto's halen die je met een lichtgevoelige lens haalt.
                    Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy ;)
                    https://500px.com/marnix_photography

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                      Ik durf de TS aanbevelen om een "instap" spiegelreflex te kopen
                      Vind ik ook, of eventueel op zoek te gaan naar een tweedehands toestel, merk speelt eigenlijk geen rol alhoewel de meeste aanbiedingen vooral gaan over Nikon en Canon.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

                        De Nikon D3000 (met kitlens) is blijkbaar nog verkrijgbaar en zou binnen het budget kunnen vallen (Vandenborre - 399€)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dafke Bekijk bericht
                          Zelf heb ik een Panasonic Lumix FZ45 gekocht en daar was ik helemaal niet tevreden over. De foto's waren nooit echt scherp en de kleuren bleven dof. 'k Heb die uiteindelijk terug tweedehands verkocht. Vergeet de Panasonic, zou ik dus zeggen.
                          inderdaad de FZ45 ben ik om die rede altijd van af gebleven maar ik bezit wel de FZ8, FZ38 en de FZ150 allen toestellen van panasonic
                          ben van deze toestellen zeer ter vreden zelfs van de 150 nu die in voor z'n 450 gekocht heb
                          dit zijn zeer sterke toestellen op het gebied van macrofotografie waar ik meermaals via Pm vragen over krijg.
                          velen in mijn klas (fotografie)zeggen jaloers te zijn op het gebied van de macrofotogrfie die ik uit deze toestellen haal.
                          nu ben ik momenteel iets meer bezig landschapsfotografie en hier voor vind ik deze toestellen ook wel zeer geschikt
                          moet er wel bij zeggen leer je toestel door en door kennen dan weet je wat je er uit kan halen
                          Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                          Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

                            Als je echt een hobby van photografie wilt maken zou ik zeker een reflex kopen.
                            Wil je zo nu een dan een photootje hier en daar gaan maken dan zou ik voor een pana lumix of zoiets gaan.
                            Ik heb nog een oude pana liggen een fz5 met deze moest ik veel photo's met een ruis verwijderaar behandelen. Plus een vogel in de lucht die voorbij vloog kreeg ik niet goed op beeld.
                            Dus een paar jaar terug overgegaan naar reflex en zeer tevreden.
                            Alleen; met reflex en 1 kitlens van 50mm kom je er niet, als je dichter bij de horizon wilt photograferen komt er zeker een uitbreiding bij als het je hobby wordt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginner: Welke camera? Advies bij een aantal modellen gevraagd

                              Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
                              inderdaad de FZ45 ben ik om die rede altijd van af gebleven maar ik bezit wel de FZ8, FZ38 en de FZ150 allen toestellen van panasonic
                              Ik heb echt wel moeite gedaan om mijn FZ45 te leren kennen. Blijkbaar was zijn voorganger (FZ38) dan volgens jouw ervaringen veel beter en volstond de FZ45 voor jou ook niet. Misschien een misstap van Panasonic? Doordat dit mijn eerste Panasonic-toestel was, heb ik nu misschien wel vooroordelen over dit merk... Ik durf er voorlopig alvast niet meer aan te beginnen.

                              Comment

                              Working...
                              X