Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw hier en kom hier om (oncommerciele) raad te vragen.
    Ik ben niet echt een amateur fotograaf maar eerder een vakantiekiekjes trekker.

    Ik heb nu al een 4-tal digitale compact camera's versleten met een waarde tussen de 150 en de 300 €
    En ik zit een beetje met een frustratie: de shutterlag.
    Hier wordt ongeveer beschreven wat ik bedoel:


    Maar Ken geeft me geen bevredigende oplossing.
    Ik herinner me het compacte analoge fototoestel van mijn moeder waar ik als puber met een aantal knoppen kon instellen of wat ik wou fotograferen dichtbij of veraf was, of het stil/donker of snel/licht is. Na wat oefenen gaf dit steeds goede foto's tenzij ik een fout maakte en dan wist ik dat. (Ik weet niet meer wel merk, een kodak denk ik, maar vroeger was alles kodak)

    Maar dat lukt me met een modern compact toestel veel minder goed, hoewel alles automatisch is: sluitertijd, focus en filtering.
    Ik heb nog geen digitale camera gevonden voor minder dan 300 € waar je dat manueel kan sturen, maar misschien zoek ik niet goed.

    Waarom vraag ik dat, ik heb problemen met bv: actieshots.
    Bijvoorbeeld mijn dochter zit op een pretpark attractie, ik weet waar ze zal komen maar op dit moment is daar nog niets, ik kan half de knop indrukken en het toestel is in de war, geeft geen goede focus, en ik druk volledig als ze daar is en ze staat er onscherp op.

    2de poging: Ik wacht tot ze daar is, dan heb ik goede autofocus maar het toestel is te traag en er staat niets op.

    Kan er iemand mij een toestel aanraden (niet te duur, <300 € indien mogelijk) waar ik dit mee kan vermijden?

    Dank bij voorbaat voor de moeite.

    Groeten,

    Joost

  • #2