Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw hier en kom hier om (oncommerciele) raad te vragen.
    Ik ben niet echt een amateur fotograaf maar eerder een vakantiekiekjes trekker.

    Ik heb nu al een 4-tal digitale compact camera's versleten met een waarde tussen de 150 en de 300 €
    En ik zit een beetje met een frustratie: de shutterlag.
    Hier wordt ongeveer beschreven wat ik bedoel:


    Maar Ken geeft me geen bevredigende oplossing.
    Ik herinner me het compacte analoge fototoestel van mijn moeder waar ik als puber met een aantal knoppen kon instellen of wat ik wou fotograferen dichtbij of veraf was, of het stil/donker of snel/licht is. Na wat oefenen gaf dit steeds goede foto's tenzij ik een fout maakte en dan wist ik dat. (Ik weet niet meer wel merk, een kodak denk ik, maar vroeger was alles kodak)

    Maar dat lukt me met een modern compact toestel veel minder goed, hoewel alles automatisch is: sluitertijd, focus en filtering.
    Ik heb nog geen digitale camera gevonden voor minder dan 300 € waar je dat manueel kan sturen, maar misschien zoek ik niet goed.

    Waarom vraag ik dat, ik heb problemen met bv: actieshots.
    Bijvoorbeeld mijn dochter zit op een pretpark attractie, ik weet waar ze zal komen maar op dit moment is daar nog niets, ik kan half de knop indrukken en het toestel is in de war, geeft geen goede focus, en ik druk volledig als ze daar is en ze staat er onscherp op.

    2de poging: Ik wacht tot ze daar is, dan heb ik goede autofocus maar het toestel is te traag en er staat niets op.

    Kan er iemand mij een toestel aanraden (niet te duur, <300 € indien mogelijk) waar ik dit mee kan vermijden?

    Dank bij voorbaat voor de moeite.

    Groeten,

    Joost

  • #2
    Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

    kan je niet direct een toestel aanraden maar heb je al gewoon eens advies gevraagd in een winkel ?
    Best zelfs een paar winkels aflopen en de zelfde vragen stellen.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

      je hebt gewoon een toestel nodig met dewelke je manueel de focus kan instellen....of er in die prijsklasse iets te vinden is weet ik niet, maar best eens vragen idd in de winkel of er toestellen zijn met die mogelijkheid binnen je budget
      http://www.jvs-photography.be/

      Comment


      • #4
        Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

        sorry maar enkel de (duurdere) compacts of dslr cams hebben daar gewoonweg geen last van, das klik en het staat er op, no lag.
        dus ik zou je aanbevelen een beetje door te sparen, je zal het je niet beklagen.

        Comment


        • #5
          Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

          doorsparen +1
          www.aeri-photography.be

          Comment


          • #6
            Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

            Ik heb geen echte ervaring met de canon s95, maar ik weet wel dat ie bekend staat als een serieuze compact. Door de komst van de s100 is de s95 niet erg duur meer. Iemand die weet of dit misschien de oplossing voor het probleem van TS is?
            Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
            Canon powershot s120

            Comment


            • #7
              Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

              Die camera kan onmogelijk weten waar juist je dochter in beeld zal springen. Ik ken geen enkele compact die dat kan en zelfs met mijn eigen duurdere camera's is dat niet simpel.
              Je moet anders fotograferen, jezelf aanpassen naar de mogelijkheden van je toestel.
              budget opkrikken om een snellere camera hebben is daarbij het belangrijkste, of een 2e hands toestel. Ik had vroeger een S90 maar ik betwijfel of dat ding goed was in snelle dingen fotograferen.

              Misschien zijn systeemcamera's wel iets voor jou, een panasonic GF1, GF2 of GF3

              Comment


              • #8
                Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

                Zelfs een degelijke compact (zoals die S100) heeft een volgfunctie op de autofocus. Of die snel genoeg is, is weer een andere vraag.
                Je kan altijd focussen op iets dat op dezelfde afstand ligt, rekaderen, en dan pas afdrukken. Een groot deel van de shutter lag ligt in de tijd dat het toestel nodig heeft om te focussen : door dat vooraf te doen, ben je toch al die "shutter lag" kwijt.
                Of gewoon de manual focus gebruiken, natuurlijk.

                Een DSLR is inderdaad sneller, maar ook die kan in sommige omstandigheden nog te traag zijn.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

                  Zoek een tweedehands DSLR van om het even welk merk en je problemen zijn voor 90%
                  opgelost.

                  Comment


                  • #10
                    Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

                    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    Zoek een tweedehands DSLR van om het even welk merk en je problemen zijn voor 90%
                    opgelost.
                    Hierbij sluit ik mij grotendeels aan
                    Ja, want een DSLR is tot nu toe het snelste op de markt (en voor de SLT fanatics, ik reken dit nu even onder DSLR)

                    Nee, want TS lijkt aan te geven dat hij een compact toestel zou willen en dan zou ik eerder kijken naar een high-end compact

                    Het is een driehoek

                    ----------------
                    snelheid


                    ------goedkoop --------- compact
                    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                    hier vind je mijn foto's en hier ook

                    Comment


                    • #11
                      Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

                      Raad vragen in een fotowinkel! Maar niet in de Makro bvb, ik stond deze week naar de uitleg van een verkoper te luisteren in Makro Eke: "ja, een spiegelreflexcamera moet je niet nemen want dia zijn nogal traag, aja die spiegel moet op en neer en dan moet die foto nog via ik weet niet hoe juist, naar het kaartje geschreven worden", "Een bridgetoestel lijkt me wel aangewezen voor wat u zoekt". Ga daar mee naar de Ooorlog

                      Comment


                      • #12
                        Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

                        Ik kocht enkele jaren gelden ook een (dure) compact, enkel om gefrusteerd te raken door het verschil tussen wat ik ervan verwachtte en de realiteit.
                        Dit jaar opnieuw een SLR gekocht en zoals reeds aangegeven is dat (nog steeds) een andere klasse. Ik lees nog geregeld lovende testen van compacts
                        maar ik kom meer en meer tot de vaststelling dat het (bijna?) allemaal wonderlijke dingen zijn maar dat ze enkel kiekjes kunnen nmenen.
                        Handig zijn ze enorm, maar ik kan enkel (voor zover het aan het toestel ligt) deftige foto's te maken met een SLR. Dat gaat dan niet alleen over zaken
                        zoals shutterlag, mogelijk zelfs meer om andere verschillen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

                          Dankuwel voor al julie raad, nu een 2de hands dslr zoeken ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

                            ik zou t moeten nakijken, maar ik denk dat op een DSLR de shutter lag bij auto en manueel dezelfde is.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: digitale cameras doen teveel automatisch= geeft shutterlag

                              Shutterlag wel. maar de autofocus zelf is vaak de grootste verstoorder.

                              Comment

                              Working...
                              X