Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretlens

    Ik ben op zoek voor een goede portretlens voor foto's te maken. Ik zou communie foto's willen maken van de kids van thuis maar ben hiervoor dus op zoek naar een goede scherpe lens ik heb de 18-55 en 55-200 van sony zelf maar wil nu een aanvullende lens dus mijn vraag welke lens lijkt volgens jullie goed:
    SONY 50MM/F1,8 prijs 159
    SONY 35MM/F1.8 prijs 219
    SONY 50MM/F1,4 prijs 379

    ik dacht de 50mm f1,8 maar welke hebben jullie of raden jullie aan? Als iemand er eentje van heeft zo ja welke en vinden jullie deze goed of hebben die nadelen?

    Alvast bedankt.
    Sony A550 18-55 en 55-200

  • #2
    Re: portretlens

    ik vind portretten het mooist (en ik niet alleen) als de werkafstand 2-3m is. Je kan met de lenzen die je nu hebt zien welke brandpuntsafstand je nodig hebt om vanop die afstand mooi kadrages te krijgen. Meestal zit ik dan tussen 80mm en 120mm op een cropcamera.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: portretlens

      Ik zou voor 50/1.4 of 50/1.8 gaan, in die volgorde.

      Die nieuwe 85/2.8 doet het ook goed hoor.
      Maar als je nog geen prime hebt, dan is het na de communie wel leuker om een f/1.4 of 1.8 te hebben, al was het maar voor de momenten dat je weinig licht hebt en toch nog een foto wil maken.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: portretlens

        Ik zou kiezen tussen de Sony 50/1.8 en 85/2.8. Allebei prima lenzen met mooie scherpte.

        Ik vind 85mm soms te lang. Als je niet de ruimte hebt vind ik de 50mm interessanter. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: portretlens

          TS,

          Putor geeft het al aan. Je hebt een bepaalde afstand nodig om geen vertekening te krijgen. anneer je die afstand aanhoudt en je gebruikt een 50 mm dan is er niet meer sprake van een wat gekaderd portret.

          Wil jij graag een wat gekaderd portret hebben en hou je van vertekening, zichtbaar aan te grote neus in verhouding tot de oren, dan is een 50 mm zeer geschikt. (bij APS-C)
          In andere gevallen zou ik voor een andere brandpuntsafstand kiezen.

          Maar, waarom probeer je e.e.a. niet zelf uit? Immers, je hebt een 55-200 mm lens. Schitterend om vertekening bij portret te zien!
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: portretlens

            Ik fotografeer ongeveer 80 % met mijn 50mm tijdens mijn shoots . En geen enkele vertekening. Dus dat je met 50mm geen fatsoenlijk portret kunt maken zou ik maar met een korreltje zout nemen
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: portretlens

              Ik gebruik voor 90 % de 85 mm. Leuke afstand om op te werken. Voor portretjes maar ook
              voor straatfotografie. Maar ja, ik zit de mensen niet graag te dicht op de huid.

              Comment


              • #8
                Re: portretlens

                Ik heb nooit gezegd dat je geen portret kan maken met een 50 mm.
                Echter. wordt het een krap gekaderd portret dan zie je dat meteen op de foto.

                Ik was laatst wat aan het spelen met een 17-50 mm objectief. Toevallig, eigenlijk niet dus, maakte ik ook wat portretfoto's, buiten. De betreffende persoon die ik fotografeerde is zelf fotomodel. En ze zag het meteen op de opnamen, bij 50 mm. Ze vond dat haar neus er niet zo flatteus op stond.

                Op internet staat ergens een fotoserie waar je kan zien wat er met het gezicht gebeurt bij wisseling van brandpuntsafstand.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: portretlens

                  Annoh
                  Op internet staat ergens een fotoserie waar je kan zien wat er met het gezicht gebeurt bij
                  wisseling van brandpuntsafstand
                  Voor de volledigheid: bij wisseling van werkafstand. Als je met een groothoek achteruit gaat en cropt heb je terug hetzelfde beeld als met een langere lens.
                  Vertekening en compressie hebben alles met standpunt en niets met brandpunt te maken. De lengte van de lens moet gewoon aangepast zijn aan de werkafstand.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: portretlens

                    welke lens je kiest is kwestie van smaak en iets waar je zelf moet over beslissen, als je klassieke close-ups wenst is 85mm meer dan voldoende op APS-C
                    beelden in volgende blog zijn gemaakt met de sony 85mm f 2,8 (185€) op FF komt +/- overeen met 55 op APS-C
                    outlier_v - the new blog in LiveJournal. There should be new interesting records soon.


                    dus wat uitsnede betreft is dat niet veel verschillend van 50mm op APS-C

                    gebruik op ff zelfs redelijk wat 35mm voor portret (24mm APS-C), maar dat is een smaak kwestie.

                    nadeel van groter brandpunt is dat je groter afstand nodig hebt tussen onderwerp en fotograaf voor een zelfde uitsnede te bekomen wat niet altijd mogelijk is.

                    gebruik zelf de 50mm F 1,4 zowel op FF (24mp) als op APS-C (14mp en 12mp)
                    op APS-C is die lens al heel scherp over gans de oppervlakte bij f 2. Is een heel mooie lens voor APS, denk niet dat je daar iets beter vindt.
                    op FF moet ik naar f4 gaan met deze lens als ik de hoeken ook scherp wil.

                    Comment


                    • #11
                      Re: portretlens

                      Zoals Putor aangeeft, het gaat om de afstand die je hebt / bewaart. Vervolgens bepaalt de beeldhoek wat op de foto komt.

                      Bij APS-C vindt ik pakweg 85 mm meestal een fijne focale afstand. Bij FF vaak iets meer dan 100 mm.

                      Ik heb wel gemerkt dat de vorm van het gezicht meespeelt of zaken gaan storen. Zo fotografeerde ik onlangs een model met een uitgesproken neus. 100 mm op FF gaf geen evenwichtig beeld, 150 mm wel.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: portretlens

                        [QUOTE=puerte;3412081
                        nadeel van groter brandpunt is dat je groter afstand nodig hebt tussen onderwerp en fotograaf voor een zelfde uitsnede te bekomen wat niet altijd mogelijk is.
                        .[/QUOTE]

                        Ik noem dat een voordeel. Een paar stapjes achteruit en wat inzoomen is vaak flatterender
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: portretlens

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          Ik noem dat een voordeel. Een paar stapjes achteruit en wat inzoomen is vaak flatterender
                          je moet kunnen achteruitgaan ! dat is dikwijls het probleem geen plaats ! vooruitgaan gaat altijd.
                          met primes waarvan hier sprake kun je niet inzoomen


                          denk niet dat close-ups veel gebruikt worden voor communie foto's, maar ieder zijn goesting uiteraard.

                          Comment


                          • #14
                            Re: portretlens

                            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                            Zoals Putor aangeeft, het gaat om de afstand die je hebt / bewaart. Vervolgens bepaalt de beeldhoek wat op de foto komt.

                            Bij APS-C vindt ik pakweg 85 mm meestal een fijne focale afstand. Bij FF vaak iets meer dan 100 mm.

                            Ik heb wel gemerkt dat de vorm van het gezicht meespeelt of zaken gaan storen. Zo fotografeerde ik onlangs een model met een uitgesproken neus. 100 mm op FF gaf geen evenwichtig beeld, 150 mm wel.
                            +1 op FF gebruik ik hierom graag 135mm of 200mm en op crop 85mm
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: portretlens

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              je moet kunnen achteruitgaan ! dat is dikwijls het probleem geen plaats ! vooruitgaan gaat altijd.
                              met primes waarvan hier sprake kun je niet inzoomen


                              denk niet dat close-ups veel gebruikt worden voor communie foto's, maar ieder zijn goesting uiteraard.
                              TS vroeg naar een portretlens, een zoom kan perfect vr portretten dienen.

                              Je moet natuurlijk wat ruimte hebben, maar bij het horen van 'portret' denk ik onmiddelijk aan een situatie waar je je tijd kan nemen,
                              je aanwijzingen kan geven, ruimte hebt, blablabla. Anders is het ook maar gesukkel en TS vroeg niet naar een gesukkel-lens ; )
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X