Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat maakt een macrolens een macrolens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat maakt een macrolens een macrolens ?

    Ik zit in de 3de module digitale fotografie en tijdens de les kwam het gebruik van een macrolens ter spraken.
    Eén van mijn medestudenten stelde de volgende vraag : Wat is nu het verschil tussen een macrolens en bvb een 50mm lens ? Waarom zou ik met mijn 50mm lens niet hetzelfde kunnen bereiken als met een macrolens ?

    Zelf heb ik sinds december een macrolens en ik amuseer me er geweldig mee, maar een technische uitleg kon ik niet geven en onze leraar ook niet. Daarom dat ik dacht van de vraag hier eens te stellen en eens te horen wat jullie hier op kunnen antwoorden.

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Groetjes,
    Myriam
    Canon 5D mark III - EF 17-40mm F4.0 L - EF 24-105mm F4.0 L & Sony SLT A55V - Tamron Macro 90mm F2.8
    www.myriamvos.jalbum.net of facebook

  • #2
    Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

    Oeps, ik zie dat ik het in de verkeerde topic heb geplaatst
    Canon 5D mark III - EF 17-40mm F4.0 L - EF 24-105mm F4.0 L & Sony SLT A55V - Tamron Macro 90mm F2.8
    www.myriamvos.jalbum.net of facebook

    Comment


    • #3
      Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

      Zo rap uit mijn hoofd: een macrolens combineert een relatief grote brandpuntsafstand (rond de 100mm en meer?) met een zo klein mogelijke minimale scherpstelafstand.
      Met een 50mm kan je misschien wel op X aantal cm scherpstellen, maar dan heb je geen vergroting.

      Er zijn vast nog wel karakteristieke eigenschappen, maar ik ben niet echt toe aan macrofotografie dus ik ga me er niet aan wagen
      Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

      Comment


      • #4
        Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

        Een macrolens heeft een minimale scherpstelafstand, welke korter is als normale lenzen.

        Bij een macro opname is de vergroting (mits het met een macrolens genomen is) 1:1. Dit heeft betrekking op de minimale scherpstelafstand. voorbeeld:

        Een normale 60mm lens --> scherpstelafstand minimaal 40 cm, vergroting is dus 1:3/5 (weet niet precies)

        Macrolens --> scherpstelafstand minimaal 10cm, wat resulteert in een vergroting van 1:1. Het beeld komt dus volledig op de sensor!

        Hiervoor zitten er andere glaselementen in om scherp te stellen, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.
        portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
        Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

          Brandpuntsafstand heeft er eigenlijk niet veel mee te maken. Je hebt macro objectieven van 50mm, 100mm, 180mm, ...

          De belangrijkste eigenschap van een macro objectief is dat het zodanig gebouwd is dat het een object op ware grootte scherp kan projecteren op de sensor. Een full frame dslr heeft een sensor van 24mm x 36mm. Met een macro objectief kan je dus een object van 24mm x 36mm beeldvullend fotograferen. Naast deze 'bijzondere' eigenschap laat een macro objectief zich gebuiken zoals elk ander objectief.

          Een niet-macro objectief is niet in staat op die 1:1 afbeeldingsmaatstaf te realiseren. Normale objectieven hebben een typische vergrotingsmaatstaf van 1:4 of zo. Dit betekent dat ze het kleinste object dat je met een full-frame dslr beeldvullend kan fotograferen 96mm x 144mm is.

          Op 't net is verder heel veel info te vinden rond dit onderwerp...
          www.elwee.net

          Comment


          • #6
            Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

            Wat een macrolens een macrolens is dat de afgebeelde grootte van het te fotograferen onderwerp even groot (op ware grootte dus) op de sensor wordt geprojecteerd. Zoals eerder hier aangehaald heeft deze dus een vergrotingsfactor van 1/1. Door gebruik te maken van tussenringen kan deze nog verder vergroot worden.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Vossie Bekijk bericht
              Ik zit in de 3de module digitale fotografie en tijdens de les kwam het gebruik van een macrolens ter spraken.
              Eén van mijn medestudenten stelde de volgende vraag : Wat is nu het verschil tussen een macrolens en bvb een 50mm lens ? Waarom zou ik met mijn 50mm lens niet hetzelfde kunnen bereiken als met een macrolens ?

              Zelf heb ik sinds december een macrolens en ik amuseer me er geweldig mee, maar een technische uitleg kon ik niet geven en onze leraar ook niet. Daarom dat ik dacht van de vraag hier eens te stellen en eens te horen wat jullie hier op kunnen antwoorden.

              Alvast bedankt voor de reacties.

              Groetjes,
              Myriam
              De docent weet het niet: toch maar naar een beter opleidingsinstituut gaan!

              Comment


              • #8
                Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                De docent weet het niet: toch maar naar een beter opleidingsinstituut gaan!
                Dat dacht ik ook!
                Merci en groetjes :)
                Insta | Flickr | Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Vossie Bekijk bericht
                  Ik zit in de 3de module digitale fotografie en tijdens de les kwam het gebruik van een macrolens ter spraken.
                  Eén van mijn medestudenten stelde de volgende vraag : Wat is nu het verschil tussen een macrolens en bvb een 50mm lens ? Waarom zou ik met mijn 50mm lens niet... een technische uitleg kon ik niet geven en onze leraar ook niet. Daarom dat ik dacht van de vraag hier eens te stellen .......
                  is het een dure cursus.....
                  snel je geld terug vragen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

                    Macro:afbeeldingsmaatstaf minimum 1 op 1 ,of meer.
                    Dit wil zeggen object van 1 cm is op de sensor 1 cm.Of ware grootte.Indien men verder in macro gaat bv 5 op 1,dan is 1cm op de sensor 5 cm,(kan er natuurlijk niet op),maar de vergroting is 5x.Alles wat minder is dan 1op 1,bv 0.5 ,1cm object is 0.5 cm op sensor,is eigenlijk close-up en geen macro.Veel zoomlenzen beweren macro te zijn,maar zijn eigenlijk close-up.
                    Brandpunt speelt geen rol,maar de uittrek wel.Een 50 mm geeft met 50 mm uitrek 1op1,een 100 mm op 100 mm uitrek 1 op 1 etc.(Tenzij je objectief in retrostand staat.Moet je maar eens vragen aan je docent.)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

                      no comment
                      Last edited by Nerdifant; 21 januari 2012, 12:59.
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Vossie Bekijk bericht
                        Oeps, ik zie dat ik het in de verkeerde topic heb geplaatst
                        [Mod-LesC]Verplaatst van Accessoires naar Objectieven.[/Mod]
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Grappig te lezen dan géén enkele van hogerstaande antwoorden juist is
                          Denk maar wat verder.
                          YMMV


                          Ch.
                          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Grappig te lezen dan géén enkele van hogerstaande antwoorden juist is
                            Denk maar wat verder.
                            YMMV
                            U mag altijd uw licht op ons laten schijnen en ons ,nederige zielen, verlichten.....
                            D800 en een goed glasservies

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat maakt een macrolens een macrolens ?

                              Een standaard objectief met vaste brandpuntsafstand, bijvoorbeeld 50mm, kan meestal scherpstellen tot ongeveer 30-50cm, afhankelijk van het merk, type,... Met tussenringen, waardoor het objectief verder van de sensor (het beeldvlak) komt, kan je op veel kortere afstand fotograferen, soms zelfs zo kort dat het onderwerp op ware grootte op de sensor komt. Optisch is een standaard objectief daar echter niet ideaal voor: de afbeeldingsfouten, die elk objectief heeft, zijn bij standaard objectieven maximaal onderdrukt voor onderwerpen op enkele meter tot oneindig, niet voor onderwerpen op zeer korte afstand.
                              Een macro objectief is optisch zo opgevat, dat de afbeeldingsfouten maximaal onderdrukt zijn voor onderwerpen op zeer korte afstand. Daar is de afbeeldingskwaliteit van het objectief het best. Omgekeerd zijn de afbeeldingsfouten van een macro objectief groter wanneer men het gebruikt als standaard objectief, voor onderwerpen op grotere afstand. Maar vaak is het onderscheid zo klein dat dit niet opvalt in de praktijk, en kan men een macro objectief ook inzetten als standaard objectief.
                              En omdat een macro objectief bedoeld is voor fotografie op korte afstand, is het zo gebouwd, dat je niet onmiddellijk extra tussenringen nodig hebt om dichtbij scherp te stellen, maar kan het objectief zelf zeer ver uitschuiven zodat het vlakbij scherpstelt. Vaak gaat dit gepaard met het (inwendig) verplaatsen van de lenzen waaruit het objectief is opgebouwd, op een complexe manier, om de beeldkwaliteit maximaal te houden, maar dat zijn technische details. Het verklaart wel waarom een macro objectief wat duurder is, zelfs los van het feit dat het minder gekocht wordt.
                              Een macro objectief is meestal minder lichtsterk, enerzijds omdat men op korte afstand, in het macro bereik, toch fotografeert met een kleiner diafragma om voldoende scherptediepte te bekomen, anderzijds omdat bij hoge lichtstrekte de afbeeldingsfouten moeilijker te corrigeren zijn, en op korte afstand des te meer. De beperkte lichtsterkte maakt het weer minder aantrekkelijk om een macro objectief te gebruiken als standaard objectief.
                              Zo heb ik het geleerd, zij het lang geleden (30 jaar).
                              Last edited by PM; 21 januari 2012, 12:14.

                              Comment

                              Working...
                              X