Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

minolta 100-300 APO of beercan 70-210

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • minolta 100-300 APO of beercan 70-210

    Beste,

    Ik weet dat hier al meerdere discussie op dit forum staan over dit onderwerp, maar toch nog deze vraag.

    Ik zoek dus een opbjectief voor mijn sony alpha 35 en twijfel tussen de beercan 120 euro en de APO 170 euro

    Ik heb het vooral nodig voor binnenfotografie en filmen en voor portretten

    Is de hogere vraagprijs van de APO de moeite om deze toch te nemen?

    ALvast bedankt

    mvg Kenny

  • #2
    Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

    Ik vind die 100-300 op zowat elk vlak beter dan de 70-210, en nog compacter en lichter ook. Wel zeker de APO (of APO D) nemen, niet de oudere niet-APO.
    (Het enige voordeel dat de beercan voor mij heeft, is de vaste f/4, en mogelijk de oersterke metalen behuizing voor diegenen onder ons die hun materiaal graag zware fysieke beproevingen laten ondergaan.)

    Maar... keuze voor die lenzen voor binnen ?
    Last edited by K-2; 19 januari 2012, 09:43.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

      Voor binnen is die APO zeker niet goed. niet lichtsterk genoeg. De beercan heeft grote nadelen (CA) en is overrated. Oude trage lens... Kijk liever voor een sigma 70-200 2.8 hsm II of iets in die richting. Wel duurder, maar je krijgt ook meer.
      Is die apo van marktplaats? Dat is de oude versie.
      https://www.naturephotoportal.com/

      Comment


      • #4
        Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

        Beste,

        reeds bedankt voor het antwoord.

        Ik begrijp dqt de sigmq die u voorstelt beter is maar dit is snel 400 a 500 euro wat een serieus prijsverschil is.

        Kan ik concluderen dat de beercan beter is voor binnenfotografie. Jullie zeggen dat deze veel problemen heeft maar op dyxum krijgt deze toch een heel hoge score?!

        mvg Kenny

        Comment


        • #5
          Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

          Op dyxum krijgt de beercan inderdaad een goede score, maar die is wat mij betreft meer gebaseerd op nostalgie en een hype-gevoel van een de voorbije paar jaar dan op werkelijke kwaliteiten.

          Als zoom voor buiten is die 100-300 Apo (D) een goede keuze.
          Voor binnen kan je beter naar een goeie prime kijken als je het betaalbaar wil houden (bv. 135/2.8, 85/2.8, 50/1.8, 35/1.8), of bv. een f/2.8-standaardzoom zoals KM of Tamron 28-75.
          f/2.8-telezooms zijn nooit echt goedkoop... Een oudere Sigma 70-200/2.8 EX (niet-Macro, al dan niet -DG) kan je mogelijk wel voor zo'n €400 vinden.
          Last edited by K-2; 19 januari 2012, 13:50.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

            Daar ligt nu net miujn probleem. Ik heb een goede zoom nodig, ik wil filmen op ongeveer 30 m afstand. Dus een 210 mm lijkt me het minimum. En ik vraag me af of ik echt zo een goede lens nodig heb, ik vind 400 euro toch wel veel geld ook al weet ik dat je er veel voor krijgt. Mijn budget is eerder sub 200 euro. nog een voorstel binnen dit budget?

            mvg Kenny

            Comment


            • #7
              Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

              Oorspronkelijk geplaatst door kenny_geens Bekijk bericht
              Daar ligt nu net miujn probleem. Ik heb een goede zoom nodig, ik wil filmen op ongeveer 30 m afstand. Dus een 210 mm lijkt me het minimum. En ik vraag me af of ik echt zo een goede lens nodig heb, ik vind 400 euro toch wel veel geld ook al weet ik dat je er veel voor krijgt. Mijn budget is eerder sub 200 euro. nog een voorstel binnen dit budget?

              mvg Kenny

              Goede optiek heeft nu eenmaal zijn prijs, en dan is 400 euro eigenlijk niets, en voor wat dat filmen op 30 meter met een 210 mm betreft, voorzie je dan maar van een zeer degelijk statief, en daar ga je me 400 euro niet toekomen !

              MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

                Inderdaad.
                En eerlijk gezegd: als het vooral voor film is, dan zou ik eerder een goeie filmcamera overwegen. Die zijn tweedehands ook voldoende te vinden.

                In elk geval: koop een van de twee die je in gedachten had voor fotografie binnen, en je gaat enkel maar teleurgesteld zijn in het resultaat dat je te zien krijgt...
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

                  Oorspronkelijk geplaatst door kenny_geens Bekijk bericht
                  Daar ligt nu net miujn probleem. Ik heb een goede zoom nodig, ik wil filmen op ongeveer 30 m afstand. Dus een 210 mm lijkt me het minimum. En ik vraag me af of ik echt zo een goede lens nodig heb, ik vind 400 euro toch wel veel geld ook al weet ik dat je er veel voor krijgt. Mijn budget is eerder sub 200 euro. nog een voorstel binnen dit budget?

                  mvg Kenny
                  Met de beercan 70-200 filmen zou ik niet aanraden vanwege het gewicht.
                  Nostalgisch of niet de beercan is een prima lens en helemaal niet duur.
                  Wel opletten dat deze de F/4 is, want er zijn gelijkaardige in omloop met geen F/4 over de ganse lijn.
                  Groeten Hervé.

                  Comment


                  • #10
                    Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

                    Klinkt misschien vreemd, maar je kan beide kopen en degene die je niet zo bevalt terug verkopen...voor de prijzen die je zelf wil betalen, kan je ze (in perfecte staat) gemakkelijk herverkopen!

                    Ik vind het een lastige, maar zou voor het doel dat je voor ogen hebt, waarschijnlijk de 70-210 nemen
                    Was vooral vroeger een overgewaardeerde lens, maar is mijns inziens zijn 120euro wel waard!

                    Comment


                    • #11
                      Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

                      Hartelijk bedankt voor jullie reacties,

                      Ik ga wellicht toch voor de beercan kiezen, indien het resultaat me dan echt niet bevalt dan verkoop ik die terug en spaar ik voor een duurdere

                      Jullie spreken over duurdere lenzen 4 a 500 euro, een statief van honderden euros, een aparte videocamera. Allemaal leuk en wel en ik geloof het ook

                      Maar ik krijg dat thuis niet uitgelegd vrees ik! (Ik ben al blij dat ik een SLR gekocht heb)

                      mvg Kenny

                      Comment


                      • #12
                        Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

                        Oorspronkelijk geplaatst door kenny_geens Bekijk bericht
                        Hartelijk bedankt voor jullie reacties,

                        Ik ga wellicht toch voor de beercan kiezen, indien het resultaat me dan echt niet bevalt dan verkoop ik die terug en spaar ik voor een duurdere

                        Jullie spreken over duurdere lenzen 4 a 500 euro, een statief van honderden euros, een aparte videocamera. Allemaal leuk en wel en ik geloof het ook

                        Maar ik krijg dat thuis niet uitgelegd vrees ik! (Ik ben al blij dat ik een SLR gekocht heb)

                        mvg Kenny
                        Op marktplaat zag ik vandaag een sigma 70-200 2.8 (non hsm dacht ik) voor 350 euro.
                        https://www.naturephotoportal.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

                          Ik zou ook eens kijken naar de vele incarnaties van de Sigma 70-300 APO macro, ik heb versie II hier ooit 2de hand gekocht voor 50 euro toen ik juist mijn eersgte dslr had gekocht en het is de enige lens die ik nog steeds heb van die tijd, in de gemeenschappelijke range geeft deze even goede beelden als mijn dure witte 70-200.
                          Wel zien dat je een APO versie hebt, die zonder geven meer CA en de lens is wel zeer traag en lawaaierig qua AF en de bouwkwaliteit lijkt niet erg goed, maar ze is nog nooit uit elkaar gevallen bij mij..
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

                            Tamron 70-300 Di USD is ook een topper. Heeft een stille scherpstelmotor, dus ideaal voor filmen.

                            Ik denk dat dit de beste lens is van de drie. Op dyxum is iedereen heel positief.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: minolta 100-300 APO of beercan 70-210

                              Bedankt voor jullie advies. Ik heb me erdoor laten leiden en toch een lichtsterke lens gekocht.
                              Sigma 75-200 f2.8-3.5

                              Het is misschien niet de beste lichtsterke lens, maar ik heb ze ook gekocht voor 125 euro wat een pak minder is dan hier werd voorgesteld

                              de lens werkt perfect op mijn alpha 35

                              Thuis eens getest onder donkerdere omstandigheden en het is echt een wereld van verschil

                              mvg Kenny

                              Comment

                              Working...
                              X