Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

    Is deze lens snel genoeg voor zaalsport? (volleybal) Of moet ik alternatieven zoeken?
    De 70-200 is boven budget en VR is niet nodig.

    gr.
    Peter
    ____________________________________________
    Nikon D7000 met 10-20/35/16-85/80-200/70-300

  • #2
    Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

    Oorspronkelijk geplaatst door pb9920 Bekijk bericht
    Is deze lens snel genoeg voor zaalsport? (volleybal)....
    ja hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

      Ik zou eerder uitkijken naar de AF-s versie. Of valt die buiten je budget?
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

        @ annoh

        Prijs van AFS versie is tweedehands ongeveer gelijk aan de nieuwprijs van de AF-D. Dus dat is geen probleem. De AFS versie is niet zo wijd verspreid en vind ik enkel in Duitsland en GB terug of buiten EU. Daar ben ik zo niet voor te vinden (via Ebay).

        gr.
        ____________________________________________
        Nikon D7000 met 10-20/35/16-85/80-200/70-300

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

          Ik neem aan dat het om de draaizoom gaat. Die is zeker snel genoeg. Op mijn D200 is ze wel sneller dan op mijn D80. Het hangt dus ook wat af van je camera.

          Er staat een focus limiter op diehet focussen eenvoudiger en sneller maakt.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

            weet niet tot je budget gaat ...
            maar sigma 70-200 met OS is zeker een alternatief .. is scherp en snel
            tov 80-200 van Nikon heb je wel OS aan "ongeveer" dezelfde nieuwprijs prijs..
            ik ben best tevreden van mijn keuze
            Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

              Oorspronkelijk geplaatst door pb9920 Bekijk bericht
              Is deze lens snel genoeg voor zaalsport? (volleybal) Of moet ik alternatieven zoeken?
              hangt van de zaal verlichting af en je toestel's capaciteit om hoog in de ISO's te gaan...

              ik gebruik meestal een 85mm f1.4 lens om jeugd basketbal te fotograferen, met een D700

              bij donkere zalen fotografeer ik op IS0 1600 F1.6-1.8 zie click

              m'n 70-200mm komt meestal te kort (lees: te weinig licht)

              ik kan natuurlijk niet inschatten hoe dit bij volleybal is...

              probeer eerst eens met een 50mm F1.8 lensje... ik zie dat je een crop camera hebt! je vindt ze onder de 100€ tweedehands...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                hangt van de zaal verlichting af en je toestel's capaciteit om hoog in de ISO's te gaan...

                ik gebruik meestal een 85mm f1.4 lens om jeugd basketbal te fotograferen, met een D700

                bij donkere zalen fotografeer ik op IS0 1600 F1.6-1.8 zie click

                m'n 70-200mm komt meestal te kort (lees: te weinig licht)

                ik kan natuurlijk niet inschatten hoe dit bij volleybal is...

                probeer eerst eens met een 50mm F1.8 lensje... ik zie dat je een crop camera hebt! je vindt ze onder de 100€ tweedehands...
                zeer terecht om de snelheid van een lens te bekijken als de lichtsterkte en niet als de snelheid van focussen. F/2.8 lijkt me idd ook moeilijk voor volleybal tenzij de zalen zeer goed verlicht zijn. Ik heb zelf 11 jaar in de provinciale volleybalcompetitie gezeten en de verlichting was vaak erbarmelijk. De kans dat er lichtsterker materiaal nodig is groot.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

                  Oorspronkelijk geplaatst door pb9920 Bekijk bericht
                  @ annoh

                  Prijs van AFS versie is tweedehands ongeveer gelijk aan de nieuwprijs van de AF-D. Dus dat is geen probleem. De AFS versie is niet zo wijd verspreid en vind ik enkel in Duitsland en GB terug of buiten EU. Daar ben ik zo niet voor te vinden (via Ebay).

                  gr.
                  Hoi,

                  De AF-S 80/200 komt af en toe voorbij op de gewone site's (marktplaats e.d.) maar gaat verrassend genoeg altijd voor 950 a 1000€ weg, idd gelijk aan de prijs van een nieuwe AF-D draaizoom.
                  Die draaizoom ben ik de laatste weken verschillende keren tegengekomen voor ong.500€
                  En die is dat zeker waard, (maar meer volgens mij niet)
                  Maar als je die 1000€ wil uitgeven zoals je aanhaalt, dan is de AF-S 70/200VRI met een tweedehandsprijs van ongeveer 1100€ ook haalbaar en volgens mij echt wel de beste keuze. Ze is beter dan alle voorgaande telezoom's en alhoewel je die VR niet nodig hebt zal hij je toch verrassen ,hij heeft immers ook een activ-stand.
                  Ik heb alle modellen ondertussen gehad (nu de VRII) en die VRI is een dijk van een lens.
                  Zéker tov een AF-D....
                  D800 en een goed glasservies

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

                    Ik heb de laatste tijd foto's genomen met een 35mm 1.8 en deze zijn goed. Ik wil echter "kunnen zoomen", een 85mm 1.4 is idd. misschien een alternatief. Thx.

                    gr.
                    Peter
                    ____________________________________________
                    Nikon D7000 met 10-20/35/16-85/80-200/70-300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

                      Oorspronkelijk geplaatst door pb9920 Bekijk bericht
                      Ik heb de laatste tijd foto's genomen met een 35mm 1.8 en deze zijn goed. Ik wil echter "kunnen zoomen", een 85mm 1.4 is idd. misschien een alternatief. Thx.

                      gr.
                      Peter
                      overweeg ook eens de nieuwe 85mm AF-S F1.8G
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                        Ik heb alle modellen ondertussen gehad (nu de VRII) en die VRI is een dijk van een lens.
                        Zéker tov een AF-D....
                        Mijn ervaring met de AF-D is duidelijk positiever. Op m'n D700 vind ik de AF-D over het ganse beeld bekeken scherper dan de VRI. Deze laatste is op fullframe erg onscherp in de hoeken terwijl de AF-D daar geen last van heeft. Op een cropcamera zal dit minder een rol spelen. De AF-D is een goed stukske glas!
                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

                          Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                          Mijn ervaring met de AF-D is duidelijk positiever. Op m'n D700 vind ik de AF-D over het ganse beeld bekeken scherper dan de VRI. Deze laatste is op fullframe erg onscherp in de hoeken terwijl de AF-D daar geen last van heeft. Op een cropcamera zal dit minder een rol spelen. De AF-D is een goed stukske glas!
                          Ik heb ze idd allemaal op mijn D300 getest en nog niet op een FF, maar de scherpte en contrast op f2.8 van de twee AF-D's die ik heb gehad bleef toch flink achter bij de VR's.
                          Dat is dan natuurlijk het center van de lens want de randen zie je niet met de crop's
                          Vanaf F4.0 zag ik geen verschil meer
                          D800 en een goed glasservies

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                            Ik heb ze idd allemaal op mijn D300 getest en nog niet op een FF, maar de scherpte en contrast op f2.8 van de twee AF-D's die ik heb gehad bleef toch flink achter bij de VR's.
                            Dat is dan natuurlijk het center van de lens want de randen zie je niet met de crop's
                            Vanaf F4.0 zag ik geen verschil meer
                            Ik heb me enkele maanden geleden eerder toevallig een AF-D aangeschaft daar ik een zo goed als nieuw exemplaar ( faktuur februari 2011 met 3 jaar garantie Foka/Rotterdam) kon kopen voor een lage prijs. Ik had er een beetje schrik van omdat men soms leest dat er exemplaren zijn die volopen niet echt scherp zijn en mogelijk ook op 200mm serieus last hebben van frontfocus. Maar m'n 80-200 is volopen reeds scherp genoeg en vanaf F4 scherp van hoek naar hoek. Ze geeft ook erg mooie kleuren en bokeh. Alleen bij tegenlichtopnames zie je wat flare en merk je dat de gebruikte coatings niet meer van deze tijd zijn. Deze lens is echt wel de beste koop is die ik de laatste jaren gedaan heb. Ik ben er erg tevreden van. Misschien heb ik puur geluk net op een goed exemplaar gevallen te zijn.
                            Danny's Photosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

                              Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                              Deze lens is echt wel de beste koop is die ik de laatste jaren gedaan heb. Ik ben er erg tevreden van. Misschien heb ik puur geluk net op een goed exemplaar gevallen te zijn.
                              Nee hoor de mijne is ook zeer scherp volopen en extreem scherp een stopje dichtgeknepen.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X