Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

    Ik beschik over een Nikon D5000 met een Nikkor 18-200 VR. Graag zou ik dit aanvullen met een lichtsterkere lens, waarbij mijn oog gevallen is op een Nikkor 50mm.

    Ik neem vooral portretten (waarbij een 85mm beter zou zijn heb ik gelezen) maar wil de lens ook gwn kunnen gebruiken op citytrips waarbij ik gebouwen mooi in beeld kan brengen en dergelijke. Hierbij heb ik schrik dat de 85mm iets teveel zoom zou zijn.

    Nu is het zo dat mijn kennis van lenzen heel beperkt is, ik neem gwn graag mooie foto's maar jammer genoeg is een goede lens hier essentieel . Zouden jullie mij de 50mm aanraden "als een iets meer allround" dan de 85mm? Keuzes nemen is moeilijk omdat ik niet zozeer specifiek portretten wil nemen maar over een lens wil beschikken die in verschillende situaties kan werken en dus ook de omgeving van de geportretteerde beter in beeld kan brengen.

    Daarnaast twijfel ik nog tussen de 1.8 en 1.4 omdat ik in verschillende interviews gelezen heb dat de meerprijs niet altijd gegrond is. De 1.8 schijnt prijs-kwaliteit een uitstekende lens te zijn.

    Bovendien heb ik nog een vraagje over het feit dat een 50mm op mijn toestel een 75mm kan worden? Hoe zit dat juist?

    Enkele voorbeelden van foto's die ik genomen heb met mijn 18-200. In de toekomst zou ik graag verder gaan hiermee.





    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

    De zoom van een 50 en 85 mm lens is exact gelijk nl GEEN.

    Doordat je bij een DX een kleinere sensor hebt als bij een FX camera is de beeldhoek(DX) gelijk aan die van een 1,5 x brandpuntsafstand lens op een FX camera, de brandpunten veranderen uiteraard niet, maar het lijkt zo.

    Ga eens in de exifs van je favorite foto's kijken naar de brandpunten en baseer daar je keuze op.

    Voor iets meer dan een 50/1.4 heb je een 50/1.8 en een 35/1.8 DX en dat is weer ideaal voor in de stad.

    En kijk ook regelmatig in de te koop afdeling hier. Zeker de 35mm komt wel eens langs van mensen die naar FX gaan.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

      Het beste wat je kan doen is eens rondlopen met uw 18-200 en die vervolgens op 35, 50 en 85 mm zetten en kijken wat jou het meest bevalt.
      Voor 1 prime lens kiezen is altijd toegevingen doen. Je kan niet verwachten dat de beeldhoek van 1 prime in alle situaties OK is.

      Mijn advies, rekening houdend met het feit dat je er ook gebouwen mee wil fotagraferen en niet zozeer portretten maar meer de persoon in zijn/haar omgeving, dan zou ik eerst kijken voor een 35mm 1.8 DX lens. Dit is optisch een schitterende lens die betaalbaar is. Samen met een D5000 geeft deze lens een lichte set die zeer bruikbaar is als je op stap gaat. Een 35mm op een DX camera (zoals uw D5000) geeft een beeldhoek die vergelijkbaar is met deze van een 50mm lens op een fullframe camera. De standaard lens (een goede gulden middenweg).

      Als je toch voor een 50mm lens zou kiezen: alleen de 1.4 nemen als je echt dat grote diafragma wil hebben. De 1.8 versie is zeker even goed en soms beter en goedkoper.
      Let wel dat je de nieuwe AFS versie koopt (zowel van de 1.4 als 1.8). Met de oude versies zal je manueel moeten scherpstellen op uw D5000.

      Indien je een Nikon 85mm wil dan heb je nu beschikbaar de 85 1.4 G AFS. Een schitterende maar dure lens (reken op een 1500 euro). De 1.8 versie is aangekondigd en zal weldra beschikbaar zijn in de winkel (richtprijs 500 euro). De oudere Nikon 85mm AF lenzen geven manuele focus op uw D5000.

      Volgens mij zal een 50mm of 85mm op uw DX camera al te veel tele geven om als eerste allround prime dienst te doen.

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Voor iets meer dan een 50/1.4 heb je een 50/1.8 en een 35/1.8 DX en dat is weer ideaal voor in de stad.
        Euh, de 1,8 is iets beterkoop dan de 1.4
        persoonlijk ozu ik, als ik zinnens was een 50mm aan te schaffen, opteren voor 1,8, oude type waarbij je nog over een diafragma-ring beschikt.
        De 1,8 wordt veelvuldig aangeboden en kosten veleeal rond 80-90 Euro. Kwaltitatief is ze een toplens. Ze wordt wel eens de plastieken lens genoemd maar aan de beelden zie je dat niet. Ze kan en op een FX en op een DX-toestel volwaardig worden gebruikt.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          Mijn advies, rekening houdend met het feit dat je er ook gebouwen mee wil fotagraferen en niet zozeer portretten maar meer de persoon in zijn/haar omgeving, dan zou ik eerst kijken voor een 35mm 1.8 DX lens. Dit is optisch een schitterende lens die betaalbaar is. Samen met een D5000 geeft deze lens een lichte set die zeer bruikbaar is als je op stap gaat. Een 35mm op een DX camera (zoals uw D5000) geeft een beeldhoek die vergelijkbaar is met deze van een 50mm lens op een fullframe camera. De standaard lens (een goede gulden middenweg).

          Volgens mij zal een 50mm of 85mm op uw DX camera al te veel tele geven om als eerste allround prime dienst te doen.
          absoluut mee eens! een 35mm lensje als allround en als je een echte portret lens wilt... 85mm

          De 50mm is een ideaal standaard lensje voor fullframe...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            Euh, de 1,8 is iets beterkoop dan de 1.4
            persoonlijk ozu ik, als ik zinnens was een 50mm aan te schaffen, opteren voor 1,8, oude type waarbij je nog over een diafragma-ring beschikt.
            Hij heeft een D5000(AF) en wat is het nut van de diafragmaring als je geen oude camera hebt?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Hij heeft een D5000(AF) en wat is het nut van de diafragmaring als je geen oude camera hebt?
              Je kan die dan ook als omgekeerd objectief gebruiken en het diafragma aanpassen.
              Kwestie is dat er een groot prijsverschil zit tussen een 1,8 en een 1,4 en veelal is de 1,8 ruimschoots voldoende.
              Maar, er zijn er natuurlijk altijd die de uitersten willen en eventueel het nieuwste.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

                Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                Je kan die dan ook als omgekeerd objectief gebruiken en het diafragma aanpassen.
                Kwestie is dat er een groot prijsverschil zit tussen een 1,8 en een 1,4 en veelal is de 1,8 ruimschoots voldoende.
                Maar, er zijn er natuurlijk altijd die de uitersten willen en eventueel het nieuwste.
                Er bestaat een Nikon 50mm 1.8 AFS voor rond de 190 euro nieuw.
                Een lichtsterke prime is niet aan te raden zonder autofocus op een DX body zoals TS bezit. Op diafragma 1.8 is de scherptediepte zo klein dat uw focus er pal moet opzitten. In de kleine zoeker van een D5000 is het geen pretje en niet gemakkelijk om die focus zo correct te krijgen. Zelfs met een fullframe zonder aangepast matglas is het niet simpel. En zeker niet in het donker.

                Ik denk dat TS geen interesse heeft om te experimenteren met een omgedraaide lens.

                Het enige voordeel van de oude 1.8 is de prijs maar daar zou ik de autofocus niet voor laten vallen. Zo'n manuele focus lens is niet te verkiezen om als allround prime te dienen en verdwijnt in de kast.

                Maar ik zou de 50 mm niet als eerste prime kiezen.
                Last edited by timefreezer; 18 januari 2012, 16:25.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                  Er bestaat een Nikon 50mm 1.8 AFS voor rond de 190 euro nieuw.
                  Een lichtsterke prime is niet aan te raden zonder autofocus op een DX body zoals TS bezit. Op diafragma 1.8 is de scherptediepte zo klein dat uw focus er pal moet opzitten. In de kleine zoeker van een D5000 is het geen pretje en niet gemakkelijk om die focus zo correct te krijgen. Zelfs met een fullframe zonder aangepast matglas is het niet simpel. En zeker niet in het donker.

                  .
                  da's keisimpel, er gaat een lichtje branden als t scherp is. Desalteniettemin zou ik de nieuwe AF-S aanraden.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    da's keisimpel, er gaat een lichtje branden als t scherp is. Desalteniettemin zou ik de nieuwe AF-S aanraden.
                    Dat is zeer correct maar 'k weet niet of je het al eens geprobeerd hebt op 1.4 of 1.8, dan is dat geen lichtje maar een pinklichtje Een cm beweging is soms al uit focus. Zelfs met een aangepast matglaas (waarmee je o.a. direct ziet welke kant je moet draaien om het terug scherp te krijgen) is het niet simpel. Op bv. een D700 heb je dan nog naast het groene lichtje de pijltjes zodat je weet welke kant op maar niet bij een D5000. AFS C is dan sneller.
                    Maat 't is inderdaad te doen als je getraind bent.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

                      Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                      Dat is zeer correct maar 'k weet niet of je het al eens geprobeerd hebt op 1.4 of 1.8, dan is dat geen lichtje maar een pinklichtje Een cm beweging is soms al uit focus. Zelfs met een aangepast matglaas (waarmee je o.a. direct ziet welke kant je moet draaien om het terug scherp te krijgen) is het niet simpel. Op bv. een D700 heb je dan nog naast het groene lichtje de pijltjes zodat je weet welke kant op maar niet bij een D5000. AFS C is dan sneller.
                      Maat 't is inderdaad te doen als je getraind bent.
                      met een Ai-s 135 f/2.8 werkt t perfect. Vergt wel enige oefening.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

                        Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                        Maat 't is inderdaad te doen als je getraind bent.
                        Ik heb het geprobeerd, maar ik kan niet naar 2 dingen te gelijk kijken: het scherpstelpunt en het groene ledje, vaak staat het wel scherp maar met het verkeerde scherpstelpunt en dan staan er maar 11 aan.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ik heb het geprobeerd, maar ik kan niet naar 2 dingen te gelijk kijken: het scherpstelpunt en het groene ledje, vaak staat het wel scherp maar met het verkeerde scherpstelpunt en dan staan er maar 11 aan.
                          Bij mij hetzelfde. Komt daar nog bij dat de omwenteling (van dichtste naar oneindig) van de niet zo aangename focusring van de oude 50 mm 1.8 te kort is om precies scherp te stellen maar net daarom is ze wel redelijk snel met AF (via de cameramotor wel te verstaan).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            met een Ai-s 135 f/2.8 werkt t perfect. Vergt wel enige oefening.
                            Ik heb die lens ook en gebruik die al eens graag voor een specialleke, maar de scherpstelslag van die lens is een stuk groter dan van zo'n moderne 50mm wat het wel gemakkelijker maakt hé.

                            @ t.s. Ik zou voor een Nikon 35mm f1.8 gaan, een héél leuk lensje dat je gemakkelijk tweedehands vind en dat je indien het je niet bevalt zo weer kwijt bent.
                            Ik ben er vandaag nog mee naar het autosalon geweest, echt een
                            Het komt overeen met 50mm FF, wat zeker veel bruikbaarder is dan een 50mm die dan een beeldhoek van 75mm FF geeft.
                            Persoonlijk vind ik een 50mm nog te kort voor portretten, zeker headshots.
                            Het zal wel persoonlijk zijn maar een 50mm vind ik op een crop vlees noch vis.....
                            D800 en een goed glasservies

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 50mm 1.8 / 1.4

                              Eén ding is zeker, als je dergelijke vraag stelt krijg je 1001 verschillende meningen...dus voor wat het waard is...
                              Ik had vroeger een D60 (zonder AF motor dus) en een 50mm AF-D 1.8 prime. Manueel scherpstellen met een 50mm prime lukte wel goed bv op een statief voor stilstaande objecten, of stilstaande objecten uit de hand schieten gaat ook nog, maar bewegende voorwerpen vond ik echt niet te doen. Op F8 kan je er nog eens een beetje naast zitten zonder veel erg, maar op 1.8 of 1.4 maakt dat wel degelijk een verschil. Dit was oa een van de redenen waarom ik overgeschakeld ben op de D7000 (AF motor), waardoor ik mijn prime lensje nu veel meer gebruik. Ik heb de 50mm AF-D 1.8 en vind het echt een super lensje! De 1.4 is nog ietsje scherper maar kost ook een duit meer.
                              Ook de 50mm 1.8 AF-D vind je wel eens 2de hands terug, maar pas op, er zijn 2 versies: de oudere AF versie (zonder scherpstelafstand info) en de AF-D versie (met die info). Die info gebruikt je camera om bv je flits aan te sturen. Heb beide versies gehad, weinig verschil in gezien, maar wou het je toch even mee geven...

                              Ik gebruik de 50mm 1.8 ook voor portretten maar 't is waar dat je wat dichter op je onderwerp moet gaan zitten. "Candid shots" zullen niet gaan. Een 85mm werkt wel iets lekkerder voor portretten, en eigenlijk vind ik 100mm nog beter...Maar persoonlijk vind ik de 50mm wel een veelzijdig, scherp lensje, en zeker de AF-D versie, meer dan zijn geld waard!
                              facebook

                              500px

                              Comment

                              Working...
                              X