Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste complementaire lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste complementaire lens

    ik had al eerder gepost dat ik binnenkort een uwa wil kopen.

    Ik ben er nog steeds niet uit welke het gaat worden tussen
    - tokina 11-16 2.8 (2.8 handig voor binnen / low light maar minder range)
    - sigma 8-16 (meer range maar geen low light

    ik heb nu een 15-85, 50 1.8 en 70-200 f4/L
    ik zou de 15-85 dan weg willen doen aangezien ik hier niet speciaal enthousiast over ben en merk dat ik zo vaak mogelijk naar de 50mm of de 70-200 grijp. Ik vind de beelden met de 15-85 minder scherp, minder mooie kleure en misschien in het algemeen gewoon minder dan die van mijn 50mm en 70-200mm

    dus, om het gaat op te vangen tussen de 11-16 of 8-16, welke lens zouden jullie hier aanraden?

    ik heb al eens gekeken naar de 17-40 f/4L en de sigma 17-50 2.8 ( de tamron 17-50 valt al af, die had ik vroeger op mijn nikon en daar was ik ook niet speciaal tevreden over)

    maar misschien zijn er ook nog aanraders in de bv 24-70 range ofzo die ik over het hoofd zie? en is het gaat tussen 16-24 niet een groot / onhandig gat om mee te werken?

    8-16 en 16-35 + die 50mm en 70-200 covert misschien ook alle ranges maar dan heb ik twee "UWA's" dus dan begin je ook al weer veel mee te zeulen he

    alle ideen zijn zeer welkom!
    500px

  • #2
    Re: Beste complementaire lens

    TS,
    Vrij vertaald is jouw vraag hoe onhandig een 'gat' is in het zoombereik tussen de lenzen die je hebt.

    Hoewel ik veel meer objectieven heb zijn in mijn tas meestal alleen maar een 16-35 mm 2.8 en een 70-200 mm 2.8 + een FF body. De 50 mm 1.8 is inmiddels verkocht.

    Lenskeuze heeft heel serk te maken met je stijl van fotografie. Neem straatfotografie als voorbeeld. Of ik plaats het onderwerp in de context of ik isoleer. In het eerste geval neem ik de 16-35 en in het 2e geval de 70-200.

    Maar ik ken ook veel fotografen die het gat in dat zoombereik, van 35 mm naar 70 mm, als onwerkbaar beschouwen.

    Misschiwn is het wat dat je je foto's eens ging analyseren. Met welke diafragma heb je ze gemaakt? Welke brandpuntsafstand en, als je opnieuw de foto zou maken, hoe zou je het dan gedaan hebben?

    Als je dat systematisch doet dan krijg je heel veel info over je volgende lens!
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Ik merk dat ik hetzelfde heb. Ik neig altijd naar de 15 van mijn 15-85 om echt breed te gaan of maar +/- 28 à 35 of naar de 70-200.
      500px

      Comment


      • #4
        Re: Beste complementaire lens

        Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
        ik had al eerder gepost dat ik binnenkort een uwa wil kopen.
        Inderdaad ja (dit dus). Waarom dan een nieuw topic ?
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Omdat dit over iets anders gaat en mensen misschien niet gaan kijken/reageren afgaande op de titel van de andere topic? Die andere ging over welke UWA en deze over een lens tussen UWA en zoom...
          500px

          Comment


          • #6
            Re: Beste complementaire lens

            Ik zou m'n geld eerst in de meest gebruikte brandpuntsafstand steken, dan pas in een UWA.

            Alhoewel ik jaren heb rondgelopen met enkel een 10-22 en een cheapo 24-85, groot bereik maar twee lenzen, minder lichtsterkte en geen IS.

            De 15-85 bestond toen nog niet.
            Als je daar niet tevreden over bent koop dan ineens een 17-55 2.8.

            Comment


            • #7
              Re: Beste complementaire lens

              Maar mijn meest gebruikte is net 15 (meestal 16 omdat de vervorming op 15 nogal sterk is) en ik heb altijd de neiging nog groter te willen..

              Hierdoor ben ik eigenlijk ook aan het overwegen om over te schakelen naar fullframe,
              dan is mijn probleem direct opgelost met bv een 16-35 of 17-40 lens.

              Ik merk ook dat ik de echte voordelen van de 7D niet superhard nodig heb, de snellere af etc, maar dat ik minder ruis in hoge iso's wel enorm zou apprecieren.

              ik heb heel hard getwijfeld toen ik voor de 7D ging om niet meteen voor de 5D te gaan en achteraf bekeken heb ik daar wel een beetje spijt van denk ik.
              500px

              Comment


              • #8
                Re: Beste complementaire lens

                Ik heb mijn keuze genaakt en ik ben redelijk zeker dat ik voor de tokina 11-16 ga ( misschien nog een samyang 8mm fisheye erbij)

                welke lens zouden jullie dan aanraden als beste complementaire (walkaround) lens?

                ik zelf denk aan de 24-70 range ipv 17-50 aangezien ik de groothoek dan toch al heb met de sigma
                iemand goeie suggesties in die categorie?
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Beste complementaire lens

                  als je overweegt om op FF over te schakelen in de toekomst, waarom dan een lens kopen die niet op FF past? De Tokina is voor crop-cameras.

                  Ch.
                  www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste complementaire lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                    als je overweegt om op FF over te schakelen in de toekomst, waarom dan een lens kopen die niet op FF past? De Tokina is voor crop-cameras.

                    Ch.
                    misschien omdat er geen FF lenzen zijn die op een cropcamera zo'n grote beeldhoek geven.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste complementaire lens

                      omdat ik met de keuze is gemaakt bedoelde dat ik het bij crop ga houden voorlopig,
                      tenzij ik hier in canada een serieus goeie deal zou kunnen doen...

                      in dat opzicht zou ik dan de tokina kopen en heb ik dus een allround lens nodig voor erbij
                      500px

                      Comment

                      Working...
                      X