Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanger 18-105 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervanger 18-105 mm

    Hallo!

    16 december heb ik mijn eerste camera gekocht, Nikon d3100 samen met de 18-105mm lens. Het valt mij op dat ik te weinig bereik heb met deze lens. Ik fotografeer vooral veel buiten, namelijk dieren (pluimvee, honden, paarden,...).

    Zit dus met het probleem dat ik te weinig bereik heb met die 105mm. Ik heb al van vele gehoord die aanraden om de Nikon/Sigma 70-200 f/2.8 te kopen, maar dit laat mijn budget niet toe (ben 14...). Ook vraag ik mij af of ik die f/2.8 nodig heb voor buiten fotografie. Weten jullie soms een redelijk goede lens voor mij die niet te duur is of tweedehands makkelijk gekocht kan worden? Ik denk dat ik met de nikon 70-300 een beetje te veel bereik ga hebben, die ik waarschijnlijk niet nodig heb?

    Eventueel kan ik die 18-105 proberen te verkopen, maar weet niet of ik dan die 18-.. niet ga missen... Iemand voorstellen?
    Ben maar aan het kijken naar eventuele mogelijkheden...

    Groeten

  • #2
    Re: Vervanger 18-105 mm

    ehm
    wel
    doe gelijk ik : koop een DX 18-200 VR (al dan niet versie II). Superhandige lens, licht, gebruiksvriendelijk, degelijk genoeg voor eenvoudige fotografen, niet overdreven duur, tweedehands aan mooie prijzen te vinden (zelfs op fotokonijnenberg.be). Volgens Ken Rockwell is de VR II gelijk aan de eerder verschenen gewone VR.
    Know what you know, and don't know what you don't know.

    Comment


    • #3
      Re: Vervanger 18-105 mm

      Ik heb, na lang nadenken, ook gekozen voor de Nikon 18-200 VR II, en heb hier tot nu toe geen spijt van.
      Ik weet dat er betere lenzen bestaan, maar het is een goede all-round lens met een groot bereik, ideaal voor beginnende fotografen.
      Opgelet : de Nikon 18-200 VR II is ook niet van de goedkoopste, maar misschien vind je er een tweedehands voor een goede prijs.
      Veel succes !
      Ervaring is de som van je fouten.
      Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

      Comment


      • #4
        Re: Vervanger 18-105 mm

        Waarom koop je er niet gewoon een goedkope tamron 70-300 bij? Deze lens is echt wel goed voor zijn prijs...

        Comment


        • #5
          Re: Vervanger 18-105 mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Eastpak Bekijk bericht
          Hallo!

          16 december heb ik mijn eerste camera gekocht, Nikon d3100 samen met de 18-105mm lens. Het valt mij op dat ik te weinig bereik heb met deze lens. Ik fotografeer vooral veel buiten, namelijk dieren (pluimvee, honden, paarden,...).

          Zit dus met het probleem dat ik te weinig bereik heb met die 105mm. Ik heb al van vele gehoord die aanraden om de Nikon/Sigma 70-200 f/2.8 te kopen, maar dit laat mijn budget niet toe (ben 14...). Ook vraag ik mij af of ik die f/2.8 nodig heb voor buiten fotografie. Weten jullie soms een redelijk goede lens voor mij die niet te duur is of tweedehands makkelijk gekocht kan worden? Ik denk dat ik met de nikon 70-300 een beetje te veel bereik ga hebben, die ik waarschijnlijk niet nodig heb?

          Eventueel kan ik die 18-105 proberen te verkopen, maar weet niet of ik dan die 18-.. niet ga missen... Iemand voorstellen?
          vergis je niet... als je met 105mm te kort komt, dan is 200mm nog niet zo gek veel meer! ga dan resoluut voor die 300mm
          Hou er rekening mee dat je bij lenzen zoals 200 of 300mm VR dikwijls nodig hebt, tenzij je met statief werkt.

          Een lens waar iedereen blijkbaar tevreden van is is de 70-300mm VR Nikon, je vindt ze dikwijls wel tweedehands.

          Als je naar een 70mm gaat, dan zal je je 18mm zeker missen. bekijk daarvoor je huidige foto's. Hoeveel heb je er gemaakt onder de 70mm?

          Als je je nu al afvraagt als je een f2.8 lens nodig hebt, dan heb je ze inderdaad ook niet nodig! Gelukkig maar... 't is een flink pak duurder.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Vervanger 18-105 mm

            Ik zou er een Nikkor 70-300VR bij kopen, dat is een superlens en redelijk geprijsd..
            18-105 verkopen is niet zo'n goed idee, dat bereik minder dan 70mm heb je toch wel nodig, bv binnenshuis ?
            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

            Comment


            • #7
              Re: Vervanger 18-105 mm

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              vergis je niet... als je met 105mm te kort komt, dan is 200mm nog niet zo gek veel meer! ga dan resoluut voor die 300mm
              Hou er rekening mee dat je bij lenzen zoals 200 of 300mm VR dikwijls nodig hebt, tenzij je met statief werkt.

              Een lens waar iedereen blijkbaar tevreden van is is de 70-300mm VR Nikon, je vindt ze dikwijls wel tweedehands.

              Als je naar een 70mm gaat, dan zal je je 18mm zeker missen. bekijk daarvoor je huidige foto's. Hoeveel heb je er gemaakt onder de 70mm?

              Als je je nu al afvraagt als je een f2.8 lens nodig hebt, dan heb je ze inderdaad ook niet nodig! Gelukkig maar... 't is een flink pak duurder.
              Ik denk dat dit het beste advies is dat je gegeven kan worden.

              Comment


              • #8
                Re: Vervanger 18-105 mm

                Ik zou indien ik in jouw geval was zeker ook die 18-105mm niet verkopen. Het enige waarvoor de lens moeilijker te gebruiken is, is effectief voor natuurfotografie omdat je dan vaak een sterker zoom nodig hebt. Voor al de rest is je 18-105 wel goed.
                Ik kocht ondertussen reeds heel wat kwalitatief betere lenzen, maar ik doe m'n 18-105 niet weg zolang ik een crop-camera heb want prijs qualiteit is het nog altijd een schitterende lens. Als je eens op stap moet en je bent bang om te duur materiaal mee te nemen of je hebt geen zin om te veel gewicht mee te nemen dan blijft mijn 15-105 m'n favoriet.

                Groetjes,

                Riho.
                Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                Comment


                • #9
                  Re: Vervanger 18-105 mm

                  Ik zal de 18-200 van mijn opa een keer op mijn camera zetten.
                  Dan kan ik zien of die 200mm genoeg is.
                  Over die 70-300 twijfel ik nog een beetje, zit ik dan niet met TE donkere foto's?
                  Of valt dat wel goed mee, om alleen buiten te gebruiken (alle weersomstandigheden)
                  Ik zal mijn 18-105 dan nog houden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vervanger 18-105 mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eastpak Bekijk bericht
                    Ik zal de 18-200 van mijn opa een keer op mijn camera zetten.
                    Dan kan ik zien of die 200mm genoeg is.
                    Over die 70-300 twijfel ik nog een beetje, zit ik dan niet met TE donkere foto's?
                    Of valt dat wel goed mee, om alleen buiten te gebruiken (alle weersomstandigheden)
                    Ik zal mijn 18-105 dan nog houden
                    Waarom zou je donkerdere foto's krijgen met een 70-300 dan met een 18-200?
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vervanger 18-105 mm

                      Hier ook een stem voor de Nikon 70-300 VR, in combinatie met de 18-105 die je al hebt.
                      Perfecte combinatie voor alledaags gebruik.
                      Scherpe lens, AF is heel goed zowel qua snelheid als accuraatheid, goed bereik en gewicht valt nog mee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vervanger 18-105 mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
                        Waarom koop je er niet gewoon een goedkope tamron 70-300 bij? Deze lens is echt wel goed voor zijn prijs...
                        Dat zou ik nooit doen, maar de Tamron 70-300 USD VC nemen, zoals ik ook gedaan heb en ben er ook uiterst tevreden mee.

                        Ongeveer €330

                        De 18-105 gewoon houden.

                        D700 Tamron 70-300 USD VC 210 mm 1/80 5.3 10.000iso je ziet dat de VC goed werkt.

                        Michael O'Connor.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vervanger 18-105 mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht

                          D700 Tamron 70-300 USD VC 210 mm 1/80 5.3 10.000iso je ziet dat de VC goed werkt.
                          waaraan zie jij dat die VC goed werkt?
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vervanger 18-105 mm

                            Ik bedoel dat de focus niet te laag gaat zijn voor paarden, tegenover een lagere zoals (70-200 f/2.8)?

                            Ik merk dat mijn 18-105mm wel een redelijk trage sluiertijd heeft of ben ik dit?
                            Is dit bij de 70-300mm beter?

                            Ik wil graag bij de Nikon lenzen blijven, omdat ik al gehoord heb dat die sluiertijden trager zijn bij tamron/sigma op een Nikon... En omdat ik toch vooral sport ga fotograferen, is dit wel belangrijk...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vervanger 18-105 mm

                              Oorspronkelijk geplaatst door Eastpak Bekijk bericht
                              Ik bedoel dat de focus niet te laag gaat zijn voor paarden, tegenover een lagere zoals (70-200 f/2.8)?

                              Ik merk dat mijn 18-105mm wel een redelijk trage sluiertijd heeft of ben ik dit?
                              Is dit bij de 70-300mm beter?

                              Ik wil graag bij de Nikon lenzen blijven, omdat ik al gehoord heb dat die sluiertijden trager zijn bij tamron/sigma op een Nikon... En omdat ik toch vooral sport ga fotograferen, is dit wel belangrijk...
                              verwissel je niet AF snelheid met sluitertijden?
                              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                              Comment

                              Working...
                              X