Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF op fullframes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF op fullframes

    Nu komt er waarschijnlijk een domme vraag:
    "AF Detection D4: Up to f/8 D800:Up to f/5.6"
    Betekent dit dat je geen autofocus meer hebt bij de d4 bij bv f/10 ? ?
    Ik heb dit bij dx formaat nog niet gezien eigenlijk . . .
    Of slaat die detection op iets anders dan het vastlocken van je focus?

    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: AF op fullframes

    Dit betekent dat je geen autofocus hebt bij objectieven met een grootste diafragmaopening <f8, resp <f5,6 bij D800.
    Dus heb je een objectief met een grootste diafragma-opening van f4 dan zal je bij de D4 nog steeds AF hebben als je er een 2x teleconverter tussenzet.

    Comment


    • #3
      Re: AF op fullframes

      Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
      Dit betekent dat je geen autofocus hebt bij objectieven met een grootste diafragmaopening <f8, resp <f5,6 bij D800.
      Dus heb je een objectief met een grootste diafragma-opening van f4 dan zal je bij de D4 nog steeds AF hebben als je er een 2x teleconverter tussenzet.
      ahzo .
      Dus bij een f1.8 vaste brandpunt, mag je em op f32 zetten zonder probleem .
      Bedankt, simpel maar een weet, dat ik niet wist
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: AF op fullframes

        Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
        ahzo .
        Dus bij een f1.8 vaste brandpunt, mag je em op f32 zetten zonder probleem .
        Het diafragma blijft tegenwoordig bij de meeste lenzen open tot je de sluiterknop volledig indrukt. Kijk maar eens in je lens langs de voorkant. Nikon's tilt-en-shift lenzen maken gebruik van de electromagnetische automatic aperture controle die de lamellen opent (en onmiddellijk terug sluit) als je de ontspanknop half indrukt, om aldus te meten.

        Comment


        • #5
          Re: AF op fullframes

          De AF blijft gewoon werken als de lichtsterkte minder wordt, mijn 80-400 3,5-5.6 blijft gewoon werken in volle zon met een 2x converter, maar zo gauw er één wolkje verschijnt, gaat het al problemen geven. Een 2.8 lens in het tamelijk donker gaat ook problemen geven, de sensoren hebben gewoon een portie licht nodig en de AF werkt nu tot -2EV(D4) vandaar die omschrijving van 5.6 naar 8.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: AF op fullframes

            Bedankt voor de info allen
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

            Comment


            • #7
              Re: AF op fullframes

              't is idd vreemd dat ik dat bij DX ook nog nooit gezien heb in specificaties (misschien niet op gelet). Ik heb wel al gemerkt dat gebruikers van superzooms (18-250 enz) wel eens falende AF hebben met een max diafragma van f/6.3 bij minder licht.

              Toen de dieren nog spraken had je dat ook met manuele focus met splitscreen. Te trage lenzen laten onvoldoende licht binnen om dat systeem goed te kunnen gebruiken. Rangefinders zijn daarvoor beter: als je kan zien kan je scherpstellen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment

              Working...
              X