Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Set obejectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Set obejectieven

    Hoihoi,

    ik ben al een tijdje lezer op het forum maar dit is een van mijn eerste posts.
    Ik krijg misschien de mogelijkheid de overstap te maken naar een Fullframe body (misschien zelfs de D4) en dacht bij mezelf: op een goede camera mogen goede lenzen he?

    Momenteel heb ik de volgende:
    Body: Nikon D5000
    Sigma DC 18-200 3.5-6.3
    Sigma DG 70-300 4-5.6
    Nikon DX 35mm AF-s 1.8g
    Nikon 50mm AF-s 1.4g

    Dit is een leuk setje voor m'n d5000 maar ik zou een stapje omhoog willen en dacht het volgende:

    De 50mm 1.4 kan ook op een FF dus die heb ik al
    De 70-300 kan ook op FF en dus kan ik voor de 70-200 mijn tijd nemen om wat te sparen.
    Verder klonken de volgende interessant:

    Nikkor AF-S 14-24mm F2.8 G ED Nano
    Nikkor AF-S 24-70mm F2.8 G ED Nano
    Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano
    Nikon AF-S 105mm f/2.8 G IF-ED VR Micro Nano

    op deze manier dek ik de volledige mm range van 14 tot 200 mm af en krijg ik met de 105 macro een die kan dubbelen als portretlens samen met de 50mm.

    Wat is het idee hier? Goed setje? Iets te veranderen?

    Alvast bedankt voor de tips en commentaar :-)
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

  • #2
    Re: Set obejectieven

    en waarom je body upgraden als ik vragen mag?

    ken je deze al volledig? zijn er tekortkomingen aan?

    persoonlijk zie ik eigenlijk maar 2 continu f-waarde lenzen zitten in je huidige gamma wat me eerlijk gezegd vragen doet rijzen over de noodzaak van upgrade van body en de bijhorende kennis
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Set obejectieven

      Zoals gezegd krijg ik de kans. Waarom zou ik die dan laten liggen? :-)

      De grootste redenen voor een upgrade zijn de FF sensor (grotere afdrukken mogelijk), uitgebreider bracketing systeem, snellere continue-shooting modus, beter en snelller autofocus-systeem,

      Ik heb idd altijd relatief goedkope lenzen gekocht met het idee dat ik de goede lenzen wel zou kopen als ik weet welk soort foto's ik wil gaan maken.

      Ik ondervind dat ik nogal snel tegen de diafragmabeperkingen van mijn lenzen aanloop en zou dus graag de stap naar lichtsterke lenzen maken.

      Zoals ik in mijn originele post ook al zei: bij een goede body mogen goede lenzen. Vandaar dus...
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: Set obejectieven

        bij elke body horen goede lenzen want het zijn deze die het verschil maken, of die nu op een consumer body zitten of een pro-toestel maar goed, zal wel aan mij liggen dan dat een goedkoper toestel toplenzen mag hebben

        als je het dan toch allemaal zo goed blijkt te weten, vraag ik me af waarom je dan advies nodig hebt voor lenzen?

        je haalt al zelf duidelijk aan dat je wel ging investeren in beter glas voor hetgene je wou en nu zit je hier een pakket op te sommen van duizenden euro's om een bereik van breed naar tele te coveren in daar bovenop lichtsterke lenzen.

        Persoonlijk is dat voor mij dan vrij contradictorisch met je eigen uitspraken
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: Set obejectieven

          Laat ook maar. Ik dacht een goed forum te hebben gevonden, waar mensen een vraag konden stellen en niet als nieuw lid door 100 rondes verantwoording moeten lopen en zichzelf bewijzen, maar ik zal me weer wel vergist hebben.

          Mijn excuses dat ik u gestoord heb oh wijze goeroe
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

          Comment


          • #6
            Re: Set obejectieven

            Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
            Laat ook maar. Ik dacht een goed forum te hebben gevonden, waar mensen een vraag konden stellen en niet als nieuw lid door 100 rondes verantwoording moeten lopen en zichzelf bewijzen, maar ik zal me weer wel vergist hebben.

            Mijn excuses dat ik u gestoord heb oh wijze goeroe
            Het gaat hier niet om het feit dat je een nieuw lid bent.

            MAAR wel om volgende zaken:
            1) waarom wil je overstappen, als je niet met fullframe kan werken zullen je foto's slechter zijn, loop je tegen de beperkingen van je D5000 (zoniet, waarom overschakelen?, ik krijg soms ook aanbiedingen om voor een badje iets te kopen maar als je het niet nodig hebt...)
            2) je uitspraak ivm goedkope body goedkope lenzen klopt voor geen meter



            WANT: 1) duur (bij omschakeling naar ander (beter) toestel mag je dubbele kosten maken.2) de kwaliteit van je objectieven is bepalender dan die van je body

            3) voor lichtsterke lenzen heb je niet bepaald een betere body nodig. Je kan perfect omschakelen naar betere lenzen zonder de overstap naar fullframe (ik spaar ook voor een duur objectief terwijl ik ook "maar" een canon 1000D heb)
            5) Je moet ook met je toestel kunnen werken, persoonlijk zou ik op dit moment geen 1D mark... willen hebben. Overkill noemen ze dat.
            4) als je vooral groothoek wil dan is ff inderdaad beter, maar wil je tele blijf dan bij crop.
            5) Weet je nu al welk soort foto's je wil maken?
            Ik heb idd altijd relatief goedkope lenzen gekocht met het idee dat ik de goede lenzen wel zou kopen als ik weet welk soort foto's ik wil gaan maken.
            6) met de uitspraken hier doe je je handtekening oneer aan. Je staat niet echt op voor opmerkingen van meer ervaren mensen. Als je echt wil leren dan zul je moeten leren omgaan met kritiek.
            A mind is like a parachute. It only works when its open.

            met vriendelijke groet
            jeroen
            Last edited by Jeroen Demaeght; 17 januari 2012, 15:00. Reden: aanvulling
            Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
            hier vind je mijn foto's en hier ook

            Comment


            • #7
              Re: Set obejectieven

              Als hij de kans krijgt om zo iets aan te schaffen? laat hem dat doen!

              Koop die spullen, neem ook gelijk een paar cursussen en een paar abbonnementen op fotobladen, en daar zal dan wel mooi spul uitkomen!

              De economie zal weer op gang komen, als mensen maar gaan kopen
              portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
              Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Set obejectieven

                Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                De 50mm 1.4 kan ook op een FF dus die heb ik al
                De 70-300 kan ook op FF en dus kan ik voor de 70-200 mijn tijd nemen om wat te sparen.
                Verder klonken de volgende interessant:

                Nikkor AF-S 14-24mm F2.8 G ED Nano
                Nikkor AF-S 24-70mm F2.8 G ED Nano
                Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano
                Nikon AF-S 105mm f/2.8 G IF-ED VR Micro Nano

                op deze manier dek ik de volledige mm range van 14 tot 200 mm af en krijg ik met de 105 macro een die kan dubbelen als portretlens samen met de 50mm.
                wat fotografeer je graag? want dat bepaalt zowel je toestel als je lenzen...

                een macro lens is niet ideaal als portretlens... is traag (focus) en soms te scherp, bokeh niet op portret afgestemd, en slechts 2.8
                dan zou ik veel liever de 70-200mm gebruiken voor portretten, of nog veel beter... een 85mm of 135mm

                24-70mm heb je eerst nodig... bij fullframe. Is een universele lens...
                En het 50mm lensje wordt op een FF veel leuker!

                Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                De grootste redenen voor een upgrade zijn de FF sensor (grotere afdrukken mogelijk), uitgebreider bracketing systeem, snellere continue-shooting modus, beter en snelller autofocus-systeem,
                De D300s doet al die dingen die je hierboven vermeldt, evengoed als de D700, dit zijn geen specifieke eigenschappen van een fullframe...

                een fullframe (D700) is vooral interessant omdat deze instaat is om met hogere ISO's betere kwaliteit te leveren, en omdat je met beperktere DOF kan werken.
                heeft als nadeel... lange tele lenzen zijn "minder lang" als bij een crop camera

                fullframe (D700) is specifiek interessant voor concert, dans, indoorsport, portret.

                Crop (D300s) is specifiek interessant voor natuurfoto's, macro, buitensport

                elk heeft z'n sterkes en beperkingen...

                Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                Ik ondervind dat ik nogal snel tegen de diafragmabeperkingen van mijn lenzen aanloop en zou dus graag de stap naar lichtsterke lenzen maken.
                dan moet je primes kopen... 200mm F2, 135mm F2, 85mm F1.4, 35mm F1.4 of F2 ... 24mm F1.4
                Last edited by d_oracle; 17 januari 2012, 16:28.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Set obejectieven

                  Ja.
                  Toch wel lastig natuurlijk.
                  kleine stomme vraag misschien.
                  Op welke stand fotografeer jij???

                  Weet dat de D4 maar 4 standen M, A, S en P heeft waarvan M wellicht de belangrijkste is op zo'n toestel.

                  Het objectieven lijstje is mooi, daar bestaat hier geen twijfel over denk ik.
                  die heb ik ook allemaal, op de Macro na dan
                  Zeer mooje objectieven, zeer goed, zeer scherp, zeer zwaar.

                  Ik begrijp dat er jou iemand wil sponsoren, cadeutje van de bomma of zo iet??
                  Doen dan zou ik zeggen, maar weet wel dat je als je met een fototas t.w.v. 12500€ rondloopt, je nog niet altijd mooie foto's kan maken.
                  Ik denk dat dat het gene is dat men je hier op een ietwat meer plastiche wijze probeert uit te leggen.
                  En je wil proberen te hoeden voor een TE grote stap waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet en bijgevolg je fototoestel niet meer boven haalt omdat het je toch tegen valt, al dat gezeul voor povere resultaten.
                  Succes met deze grote stap.
                  Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Set obejectieven

                    Hierboven heb je al heel wat stof tot nadenken ivm lens- en camerakeuze.

                    Daarnaast zou ik zeggen: als je naar FF gaat, hou dan toch ook je aps-c-materiaal nog maar even. Via FF ga je nooit aan de relatief compacte oplossingen geraken die aps-c biedt, tenzij je je tot primes wil beperken.
                    En denk even over tweedehandsmateriaal ipv nieuw. Dat scheelt je een heel pak euro's als je daarna tot de conclusie komt dat je keuze toch niet helemaal levert wat je ervan verwachtte.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Set obejectieven

                      de set die jij wil....

                      is ook wat ik koos.... (buiten de 14-24 en die heb ik niet door geldgebrek, lol...)

                      het is een droomset....
                      zelfs op je D5000.... ga naar een D700 of D3 of 4 en je hebt een set voor jaaaren plezier....

                      hou rekening met :

                      dit set weegt..... veeeeeeel meer dan je lenzen nu.... aanvaard het gewicht... kies elke keer je weggaat zorgvuldig wat je meeneemt en thuis kan laten... en koop een goeie rugzak... (kata123 past alles netjes in...)

                      voor een pro-toestel is er een leercurve.... die pakken stijler is dan voor een consumententoestel.... neem je tijd te leren.... en aanvaard dat, als je foto mislukt... het dan zowat altijd ligt aan de fotograaf die niet doet wat nodig is om de foto wel te laten lukken....

                      investeer in een goed statief erbij.... en als je kan ook een goeie flits (sb700 of 910)
                      test het statief met je 70-200 en kijk of hij het kan houden.... zoals eerder vermeld: is een zware set....

                      hou er rekening mee dat je 200 ook een 200 is en niet zoals je 300 nu een 450...
                      dus als je graag dieren fotografeert zal je wat te kort hebben... een extender kan hier oplossing brengen ook.... (koop een goeie, van nikon....)


                      heb begrip met mensen op een forum.... sommigen hebben nog nooit met een degelijke set gewerkt, anderen zijn wat jaloers op je kans dit droomspeelgoed te kopen... nog anderen zullen het jammer vinden dat iemand zonder kennis dit soort materiaal kan kopen terwijl zij misschien de kennis hebben maar het geld ontbreken.... en nog anderen denken zoveel te weten dat ze boos worden omdat mensen in hun ogen wat domme vragen stellen zonder de info te geven die zij nodig vinden om met elk mogelijk detaill rekening te kunnen houden.....

                      frustratie helpt niemand.... jou niet, hen niet...


                      wat er ook moge van zijn....

                      als je voor de nikonlenzen gaat koop je met die lenzen zowat het beste wat er op de markt is voor dat type toestel.... geen discussie hier over.. kwaliteit en prestaties van die lenzen is top.... als je hun beperkingen kent, leert omzeilen of aanvaarden en ze gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn....

                      bijkomende plus : ze verliezen bijna niets van hun waarde tweedehands.... dus is het toch niet wat je zoekt... verkoop ze en je hebt zowat 70% van je investering terug als je er wat zorg voor draagt....

                      groetjes,

                      Aeri-photography.be
                      www.aeri-photography.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Set obejectieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                        Hoihoi,

                        ik ben al een tijdje lezer op het forum maar dit is een van mijn eerste posts.
                        Ik krijg misschien de mogelijkheid de overstap te maken naar een Fullframe body (misschien zelfs de D4) en dacht bij mezelf: op een goede camera mogen goede lenzen he?

                        Momenteel heb ik de volgende:
                        Body: Nikon D5000
                        Sigma DC 18-200 3.5-6.3
                        Sigma DG 70-300 4-5.6
                        Nikon DX 35mm AF-s 1.8g
                        Nikon 50mm AF-s 1.4g

                        Dit is een leuk setje voor m'n d5000 maar ik zou een stapje omhoog willen en dacht het volgende:

                        De 50mm 1.4 kan ook op een FF dus die heb ik al
                        De 70-300 kan ook op FF en dus kan ik voor de 70-200 mijn tijd nemen om wat te sparen.
                        Verder klonken de volgende interessant:

                        Nikkor AF-S 14-24mm F2.8 G ED Nano
                        Nikkor AF-S 24-70mm F2.8 G ED Nano
                        Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano
                        Nikon AF-S 105mm f/2.8 G IF-ED VR Micro Nano

                        op deze manier dek ik de volledige mm range van 14 tot 200 mm af en krijg ik met de 105 macro een die kan dubbelen als portretlens samen met de 50mm.

                        Wat is het idee hier? Goed setje? Iets te veranderen?

                        Alvast bedankt voor de tips en commentaar :-)
                        Euh, ik kan niet zo dadelijk in Jinckx zijn mail terugvinden dat ie beweert dat toplenzen enkel op een topbody horen !?? Wel ???


                        "altijd relatief goedkope lenzen gekocht met het idee dat ik de goede lenzen wel zou kopen als ik weet welk soort foto's ik wil gaan maken." dixit Jinckx

                        Klinkt niet zo onzinnig !?

                        Ik lees hier wel minder zinnige reply's : "persoonlijk zie ik eigenlijk maar 2 continu f-waarde lenzen zitten in je huidige gamma wat me eerlijk gezegd vragen doet rijzen over de noodzaak van upgrade van body en de bijhorende kennis " ??

                        "waarom wil je overstappen, als je niet met fullframe kan werken zullen je foto's slechter zijn" ???

                        Ben benieuwd naar jullie zinnige uitleg hieromtrent !?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Set obejectieven

                          Ik vind het verhaal na Jinx ook zo gek niet, het enige dat persoonlijk niet erg zinvol vind is het streven naar elke millimeter willen afdekken.
                          {quote}
                          op deze manier dek ik de volledige mm range van 14 tot 200 mm af
                          {quote}

                          Comment


                          • #14
                            Re: Set obejectieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                            Ik vind het verhaal na Jinx ook zo gek niet
                            Nee, inderdaad.
                            In tegenstelling tot de drie eerste antwoorden...
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Set obejectieven


                              "waarom wil je overstappen, als je niet met fullframe kan werken zullen je foto's slechter zijn" ???

                              Ben benieuwd naar jullie zinnige uitleg hieromtrent !?
                              Ik plaatste bovenstaande reactie met het oog op het feit dat ts overstapt van een cosumententoestel naar een pro dslr. Deze heeft zoals gezegd een steile leercurve waarbij de foto's in het begin wel eens slechter zouden kunnen zijn dan.


                              Ivm de toplenzen op body: persoonlijk vind ik het weggesmeten geld om eerst goedkoop glas te kopen en vervolgens het zelfde bereik dunnetjes over te doen met topglas.

                              Met vriendelijke groet
                              jeroen
                              Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                              hier vind je mijn foto's en hier ook

                              Comment

                              Working...
                              X