Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

niet goed zien in zoeker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • niet goed zien in zoeker

    sinds oktober ben ik wat meer bezig met fotografie.
    Nikon 5100 heeft een dioptrie wieltje aan de zoeker.
    in de handleiding kan ik zien dat je die kunt bijstellen.
    als test neem ik een blad papier met een zwarte lijn erop en dan neem ik een foto van die lijn en bekijk ik die, negen op de tien is die dubbel
    hoe kan ik die dioptrie juist afstellen?

    met dank voor de tip
    Johan
    kijk door de zoeker en je ziet het terug.
    Nikon D5100 AF-S nikkor 18-55 mm, 55-300 mm, 40mm 1:2,8G

  • #2
    Re: niet goed zien in zoeker

    Op de symbolen onder in de zoeker of op de scherpstelpunten en eventueel hulplijnen(als de 5100 die heeft) in de zoeker. Het is zelfs af te raden om het met een onderwerp dat door de lens gemaakt wordt te doen.(effect van 2 lenzen).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: niet goed zien in zoeker

      bedankt voor je reactie,

      ik maak dus effectief foto's die niet scherp zijn!

      wat doe ik dan: de lens op automatisch scherpstelpunt laten aftasten, en de foto nemen, maar dat zal wel niet de bedoeling van fotografie zijn he.

      ik behelp me daar voorlopig mee
      kijk door de zoeker en je ziet het terug.
      Nikon D5100 AF-S nikkor 18-55 mm, 55-300 mm, 40mm 1:2,8G

      Comment


      • #4
        Re: niet goed zien in zoeker

        Oorspronkelijk geplaatst door JULIENBELG Bekijk bericht
        sinds oktober ben ik wat meer bezig met fotografie.
        Nikon 5100 heeft een dioptrie wieltje aan de zoeker.
        in de handleiding kan ik zien dat je die kunt bijstellen.
        als test neem ik een blad papier met een zwarte lijn erop en dan neem ik een foto van die lijn en bekijk ik die, negen op de tien is die dubbel
        hoe kan ik die dioptrie juist afstellen?
        Oorspronkelijk geplaatst door JULIENBELG Bekijk bericht
        ik maak dus effectief foto's die niet scherp zijn!

        wat doe ik dan: de lens op automatisch scherpstelpunt laten aftasten, en de foto nemen, maar dat zal wel niet de bedoeling van fotografie zijn he.

        ik behelp me daar voorlopig mee
        Volgens hetgeen ik hieruit kan opmaken heeft dit absoluut niks met het dioptrie wieltje te maken !
        Met dit wieltje verander je niets aan de AF accuraatheid van het toestel

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 19 januari 2012, 18:48.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: niet goed zien in zoeker

          Dat wieltje is toch gewoon om de zoeker op jouw oog af te stellen?
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

          Comment


          • #6
            Re: niet goed zien in zoeker

            Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
            Dat wieltje is toch gewoon om de zoeker op jouw oog af te stellen?
            klopt, ksnap het probleem niet zo van de TS, er scheelt precies iets met zijn toestel als die alles dubbel trekt.
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: niet goed zien in zoeker

              @JULIENBELG ik denk dat je, je vraag slecht stelt of uitlegt.
              als je nu eens die foto (lijn ) eens zou plaatsen zijn we een stap verder, nu is het gissen
              Vriendelijke groet
              Duroc

              Comment


              • #8
                Re: niet goed zien in zoeker

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Volgens hetgeen ik hieruit kan opmaken heeft dit absoluut niks met het dioptrie wieltje te maken !
                Met dit wieltje verander je niets aan de AF accuraatheid van het toestel

                grts
                Sieg
                Wel als je een manuele focus gaat doen, want dan stel je de focus bij totdat het onderwerp scherp is in je zoeker.
                Canon EOS 550D + Canon EOS 450D + 18-55 IS II + 18-55 IS met defecte AF + 70-200 2.8L USM + Metz 36 + Sony DSC V1 + Sony DCR-PC2E + LoweproPro Runner 300 AW

                Comment


                • #9
                  Re: niet goed zien in zoeker

                  Oorspronkelijk geplaatst door arcbenne Bekijk bericht
                  Wel als je een manuele focus gaat doen, want dan stel je de focus bij totdat het onderwerp scherp is in je zoeker.
                  en als dan je dioptrie wieltje niet goed staat, krijg je geen scherpe opname.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: niet goed zien in zoeker

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    en als dan je dioptrie wieltje niet goed staat, krijg je geen scherpe opname.
                    grt,bouk.
                    Inderdaad. bedankt voor de vervollediging
                    Canon EOS 550D + Canon EOS 450D + 18-55 IS II + 18-55 IS met defecte AF + 70-200 2.8L USM + Metz 36 + Sony DSC V1 + Sony DCR-PC2E + LoweproPro Runner 300 AW

                    Comment


                    • #11
                      Re: niet goed zien in zoeker


                      manuele afstelling van lens



                      met automatische lens afstelling


                      bij het uitvergroten in PSE zie je de lijn op het papier ofwel klaar als één lijn
                      ofwel dubbel.

                      dus mijn afstelling van de dioptrie is dan niet juist genoeg om een scherpe foto te hebben.
                      mijn vraag is : moet ik terug naar de fotowinkel waar ik mijn toestel gekocht heb om een andere dioptrie lens te nemen?
                      kijk door de zoeker en je ziet het terug.
                      Nikon D5100 AF-S nikkor 18-55 mm, 55-300 mm, 40mm 1:2,8G

                      Comment


                      • #12
                        Re: niet goed zien in zoeker

                        Zie je de info onderin je zoeker ( diafragma, sluitertijd ) wel scherp?

                        Dioptrie is alleen om je zoeker af te stellen naar je oog.
                        Oftewel hieraan draaien totdat de info scherp is, liefst met een lensdop op.

                        Greets rich
                        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                        Comment


                        • #13
                          Re: niet goed zien in zoeker

                          Dat ligt wsl niet aan de dioptrieregeling, maar aan het feit dat het matglas zelf niet exact is afgesteld op de sensor.
                          In sommige toestellen kun je zelf het matglas vervangen en dan kun je het ook afstellen met speciale shims of washers, maar voor je Nikon weet ik dat niet, daarvoor kun je wsl best eens in de winkel gaan horen waar je hem hebt gekocht, wellicht kunnen ze dit onder garantie wel gratis afstellen.
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: niet goed zien in zoeker

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Volgens hetgeen ik hieruit kan opmaken heeft dit absoluut niks met het dioptrie wieltje te maken !
                            Met dit wieltje verander je niets aan de AF accuraatheid van het toestel

                            grts
                            Sieg
                            Oorspronkelijk geplaatst door arcbenne Bekijk bericht
                            Wel als je een manuele focus gaat doen, want dan stel je de focus bij totdat het onderwerp scherp is in je zoeker.
                            Daarom staat er ook bij mijn post AF en niet MF

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: niet goed zien in zoeker

                              Simpel op te lossen toch !

                              Neen een onderwerp, zet je toestel op statief, stel automatisch scherp op dat onderwerp (dus laat het toestel het werk doen) , draai nu het dioptriewieltje bij tot je een scherp beeld hebt door de zoeker .... en voila ....

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X