Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus PEN met nikkor objectieven.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus PEN met nikkor objectieven.

    Ik heb een Olympus PEN E-PL3 en nikkor objectieven.
    Ik heb kunnen vaststellen dat deze objectieven via een adaptor gebruikt kunnen worden op de PEN's.
    Heeft hier iemand ervaring mee?
    Wat zijn de voor en nadelen.
    Autofocus zou niet werken?
    Nog bevindingen?
    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

  • #2
    Re: Olympus PEN met nikkor objectieven.

    Uiteraard werkt autofocus niet... er is geen mechanische of electronisch verbinding tussen lens en body. De adapter "bevestigt" gewoon de lens aan de body.

    De adapter vult gewoon de afstand op die er tussen de sensor en lens zou moeten zitten met een spiegelhuis - hetgeen ontbreekt bij de PEN.

    Dus manuele focus.
    Qua belichting werkt alles automatisch (in A-stand), zolang je handmatig het diafragma kan kiezen. Met een G-type lens (geen diafragmaring) wordt dit dus moeilijk.

    Dus aangezien je een diafragmaring nodig hebt en je manueel moet focussen, gebruik je best oude "manuele" AI-s lenzen.

    Bijkomend effect is dat alle Nikon lenzen door de x2 crop van de PEN... "dubbel zo lang" worden. Zo wordt een 50mm een equivalent van een 100mm....
    Je groothoek gaat geen groothoek meer zijn, maar anderzijds, je 300mm tele wordt nu een 600mm tele... kan interessant zijn.

    Nadeel is dat de combinatie van adapter + Nikon lens (die onnodig groot is voor PEN) geen compact toestel meer geeft. Als je oude lenzen wil plaatsen op de PEN, kijk je best naar een C-mount adapter (voor lenzen van oude 16mm filmcamera's), je vindt die voor 20-30 euro. Die lenzen zijn compact en werken in de meeste gevallen op de PEN (met wat vignettering).

    Vergelijk:
    PEN met c-mount adapter (een dun schijfje) met 25mm f1.4


    .... met een Nikon 50mm f1.8 lens:

    De adapter neemt bijna de helft van omvang voor zijn rekening.

    Ik gebruik zelf een Switar 25mm f1.4, heb je een equivalent van een 50mm f2.8. Ook idaal voor filmen met een "retro feeling".
    (Heb er nog eentje op overschot trouwens )

    Comment


    • #3
      Re: Olympus PEN met nikkor objectieven.

      Opletten met G-lenzen moet je een speciale adapter hebben waarbij je diafragma kan instellen.
      Je kan er vanalles opzetten bv een 80-400:


      of er een tiltlens meemaken

      dit op een andere MFT camera.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Olympus PEN met nikkor objectieven.

        Wanneer ik mijn 50mm 1.8 objectief zou gebruiken, veranderd het diafragmagetal dan ook?
        Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Olympus PEN met nikkor objectieven.

          Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
          Wanneer ik mijn 50mm 1.8 objectief zou gebruiken, veranderd het diafragmagetal dan ook?
          Neen. Het blijft een 1.8. Wel vergroot je scherptediepte ietwat. Achtergronden zullen marginaal minder zachte onscherpte hebben. En de lens wordt dus equivalent van een 100mm.

          Comment


          • #6
            Re: Olympus PEN met nikkor objectieven.

            Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            Neen. Het blijft een 1.8. Wel vergroot je scherptediepte ietwat. Achtergronden zullen marginaal minder zachte onscherpte hebben. En de lens wordt dus equivalent van een 100mm.
            Bij mijn F->MFT adapter verandert de lichtsterkte naar 2.8, dat wordt zowel door de diafragma penpositie bepaald, maar ook gewoon door het gaatje in de adapter. Als je achterin de adapter kijkt, zie je pas na 2.8 diafragmalamellen verschijnen.

            Voor G-lenzen heb je ook een speciale adapter nodig met iets om het diafragma in te stellen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Olympus PEN met nikkor objectieven.

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Bij mijn F->MFT adapter verandert de lichtsterkte naar 2.8, dat wordt zowel door de diafragma penpositie bepaald, maar ook gewoon door het gaatje in de adapter. Als je achterin de adapter kijkt, zie je pas na 2.8 diafragmalamellen verschijnen.
              Heeft misschien te maken met dat type adapter. Net even gecheckt en ik zie pas de lamellen van mijn 50mm f1.4 als ik de lens dichtknijp tot de eerst "klik" op de diafragmaring, nl. bij f2.

              Dus de f1.4 is wel degelijk f1.4.

              Mijn adapter (zonder diafragma instellingen) zit gewoon tussen lens en de Olympus. Ik krijg dus geen melding van welk of wat diafragma de PEN denkt dat er gebruikt wordt.

              Comment


              • #8
                Re: Olympus PEN met nikkor objectieven.

                Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                Heeft misschien te maken met dat type adapter. Net even gecheckt en ik zie pas de lamellen van mijn 50mm f1.4 als ik de lens dichtknijp tot de eerst "klik" op de diafragmaring, nl. bij f2.

                Dus de f1.4 is wel degelijk f1.4.

                Mijn adapter (zonder diafragma instellingen) zit gewoon tussen lens en de Olympus. Ik krijg dus geen melding van welk of wat diafragma de PEN denkt dat er gebruikt wordt.
                Is dat een OM- of een FT-lens?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus PEN met nikkor objectieven.

                  Waar vind ik zo'n adapter en wat typenr. of merk moet ik hebben voor m'n AF-D objectieven.
                  Blijkbaar zou het rond de 20€ kosten?
                  Ga zeker m'n 80-200 2.8 er eens opzetten!
                  Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus PEN met nikkor objectieven.

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Is dat een OM- of een FT-lens?
                    ? Een Nikkor lens natuurlijk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus PEN met nikkor objectieven.

                      Ebay.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment

                      Working...
                      X