Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorzetlenzen: optie of geen optie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorzetlenzen: optie of geen optie

    Hallo,

    Ik ben aan het uitkijken voor een systeemcamera. Ik heb nog geen beslissing genomen want ik heb die echt pas nodig begin deze zomer en daar er constant nieuwe op de markt komen wil ik nog even afwachten.

    Voorlopig is mijn keuze gevallen op de Panasonic GX1 met de 14 - 42mm PZ lens. Daar ik ook iets wijder wil gaan en ook een goede macro optie wil kan ik ofwel de Olympus 9 - 18mm en Panasonic macro 45mm kiezen of voor de nieuw aangekondigde voorzetlenzen van Panasonic die in Vegas gelanceerd werden: DMW GWC1 (zoom start dan van 11mm) en DMW GMC1 Macro voorzetlens.

    Ik weet dat je aan kwaliteit inboet door voorzetlenzen te kiezen maar de vraag is hoeveel slechter (minder goed) zijn deze voorzetlenzen ivm de standaardlenzen? De voorzetlenzen zouden me maar een goeie 200 EUR kosten ipv ongeveer 1000 EUR en de voorzetlenzen zijn veel compacter om mee te nemen.

    Heeft iemand ervaring met dit soort voorzetlenzen op een zoom?

    Alvast bedankt.

    Groeten,

    Ward

  • #2
    Re: Voorzetlenzen: optie of geen optie

    Niemand?

    Ward

    Comment


    • #3
      Re: Voorzetlenzen: optie of geen optie

      Oorspronkelijk geplaatst door Ward Stepman Bekijk bericht
      Niemand?

      Ward
      Je kan daar niet veel van zeggen hé

      Sommige voorzetlenzen werken goed in combinatie met bepaalde lenzen, andere minder goed en nog andere slecht.

      Als je zekerheid wil over de kwaliteit zal je moeten wachten tot er testen beschikbaar zijn op het net. Dat je aan kwaliteit zal inboeten dat staat vast maar hoeveel, daar zal voorlopig nog niemand op kunnen antwoorden denk ik.
      D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
      Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
      Flickr - JAlbum

      Comment


      • #4
        Re: Voorzetlenzen: optie of geen optie

        Een goeie voorzetlens geeft weinig tot niet zichtbaar kwaliteitsverlies. Het enige vervelende is dat je scherpstelling op oneindig verliest en aan een bepaalde werkafstand vastzit. Hou ook rekening dat de kwaliteit sterk bepaald wordt door de lens waarop je het filter gaat gebruiken.

        De voorzetlens in kwestie ken ik niet, maar het feit dat er meerdere lenselementen inzitten is wel een goeie zaak. 200 € is trouwens ook behoorlijk duur en wellicht (hopelijk) indicatief voor de kwaliteit.

        Zelf heb ik een 500D voorzetlens van Canon (geen kwaliteitsverlies merkbaar op pakweg een 300 f/4) en 2 voorzetlensjes van Raynox (goedkoper, licht kwaliteitsverlies).
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment

        Working...
        X