Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting berekenen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichting berekenen

    Dag,

    ik werk sinds kort met een analoge camera, maar aangezien de lichtmeter niet meer werkt probeer ik de instellingen wat te gokken.
    Ik zou dat nu willen doen door met mijn digitale reflex camera de belichting te meten, het enige probleem is dat de lens van mijn analoge camera tot f1.8 kan, en mijn digitale maar tot f3.5.

    Is er een manier om die belichting te berekenen? Ik bedoel als je bv. een belichting van 1/100s op f5.6 met ISO 400, kan ik dan die omzetten naar f1.8?
    Ik dacht aan de hoeveelheid stops die van het diafragma zijn gegaan bij de sluitertijd tellen ofzo…
    Last edited by photographyfreak; 16 januari 2012, 16:09.
    Website[/CENTER]

  • #2
    Re: Belichting berekenen

    Het verschil van f1.8 van je analoog naar f3.5 op je digitale is twee volledige stops sneller. 1volledige stop sneller is een halvering van de sluitertijd. Stel dat je met je digitale camera op f3.5 een sluitertijd meet van 1/100 sec....dan zal je dus een sluitertijd moeten instellen van 1/400 op je analoog om dezelfde belichting te hebben bij f1.8. 1/100 x 2 = 1/200 x 2= 1/400sec. Het verschil van f1.8 naar f5.6 = 3 volledige stops en 1/3 stop.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 16 januari 2012, 16:36.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Belichting berekenen

      Ok bedankt, had na even op te zoeken al door hoe het moest…
      Website[/CENTER]

      Comment


      • #4
        Re: Belichting berekenen

        Zet hem op iso 125, als je die sluitertijd wilt behouden.
        Last edited by Poza; 17 januari 2012, 03:13.

        Comment


        • #5
          Re: Belichting berekenen

          Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
          Zet hem op iso 125, als je die sluitertijd wilt behouden.
          Niet geslaagd voor je examen . Van iso 400 naar iso 125 is slechts 1stop 2/3.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Belichting berekenen

            Gewoon de sunny 16 rule gebruiken, ga maar eens googlen en dan heb je die digitale lichtmeter ook niet meer nodig.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Belichting berekenen

              Als de zon lacht, diafragma 8

              Comment


              • #8
                Re: Belichting berekenen

                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                Niet geslaagd voor je examen . Van iso 400 naar iso 125 is slechts 1stop 2/3.
                Oops!
                Wel, als volgens jou "Het verschil van f1.8 van je analoog naar f3.5 op je digitale is twee volledige stops sneller", meet dan voor de sluitertijd bij een 400-iso-film alles op 1600 iso.
                Of iets hoger bij een diafilm.

                Comment


                • #9
                  Re: Belichting berekenen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                  Oops!
                  Wel, als volgens jou "Het verschil van f1.8 van je analoog naar f3.5 op je digitale is twee volledige stops sneller", meet dan voor de sluitertijd bij een 400-iso-film alles op 1600 iso.
                  Of iets hoger bij een diafilm.
                  Ik denk dat alles wat we hier vertellen chinees zal blijven voor TS tenzij hij leert rekenen in stops......of tenzij hij weet dat een verdubbeling van de isowaarde ook een halvering is van de sluitertijd bij gelijke diafragmaopening. Mits een beetje zoekwerk kan ts online wel een tabelletje vinden wat hij kan afdrukken en in zijn cameratas bijhouden.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belichting berekenen

                    Ja, maar dat is basiskenis,... een geen speciale truc waarvoor we hier altijd weer graag terugkomen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belichting berekenen

                      Oorspronkelijk geplaatst door photographyfreak Bekijk bericht
                      Dag,

                      ik werk sinds kort met een analoge camera, maar aangezien de lichtmeter niet meer werkt probeer ik de instellingen wat te gokken.


                      Is er een manier om die belichting te berekenen? …
                      met wat voor filmpje erin.
                      das nl heel belangrijk.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belichting berekenen

                        Hier een zelfgemaakte tabel voor ts welke hij zeker zal kunnen gebruiken. De diafragmawaardes in het lichtblauw zijn volle stops. De waarde er tussen zijn 1/3 stops.
                        De meeste camerabody's kan je tegenwoordig instellen in stappen van 1/2 en 1/3 stop. Ik heb hier voor stappen van 1/3 stop gekozen. Je kan ook zien wat de belichtingstijd is indien je de isowaarde of belichtingscompensatie met 1 stop verhoogd of verlaagd.
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 17 januari 2012, 17:35.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment

                        Working...
                        X