Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen HDR (diafragma)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen HDR (diafragma)

    Hallo,

    Alles is zowat nieuw voor mij.
    Nieuw met een spiegelreflex-camera(voorheen enkel zo'n klein digitaal ding van 5jaar of ouder).
    Nieuw op flickr: http://www.flickr.com/photos/picsmarivoet .
    Nieuw op het forum.

    Al zeer lang gefascineerd door HDR-fotografie en al (na het lezen van de handleiding en diverse artikels) heel wat zitten experimenteren. Dit zowel op het "naturelle" vlak als met eerder extremen. Ik weet dat hier rond "strekkingen" zijn die het extreme verafschuwen, maar voor mij geldt dan eerder een soort van scheidingslijn tussen kunst en realistische waarneming :-)... en die ligt voor iedereen wat anders natuurlijk :-)

    ik heb me ondertussen ook al her en der wat kunnen inlezen in het belang van de scherptediepte die je kan bekomen door het "spelen" met diafragma.

    ...MAAR...

    ik vond nergens een "regel" voor het instellen van het diafragma voor HDR-fotografie. Houdt iedereen dit zowat geheim, of laat je die keuze aan het toestel door het in de AV-mode te zetten (en te laten).
    Ik probeer (op dit moment thans) zoveel mogelijk alles op manueel in te stellen om helemaal thuis te raken in alle opties en mogelijkheden van m'n recent gekochte Canon EOS 550D(met kitlens 18-55).

    graag een leuke reply, mogelijks aangevuld met beeldmateriaal (beelden zeggen meer als 1000woorden, niet?)

  • #2
    Re: Instellingen HDR (diafragma)

    Ik neem aan dat je bij HDR (en bracketing) je diafragma instelt en laat staan, terwijl je dezelfde opname maakt bij verschillende sluitersnelheden. Je gaat niet je diafragma wijzigen, want dat heeft (zoals je zelf zegt) een effect op je scherptediepte.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen HDR (diafragma)

      Oorspronkelijk geplaatst door smarivoet Bekijk bericht
      of laat je die keuze aan het toestel door het in de AV-mode te zetten (en te laten).
      Als je toestel in A(v) zet laat je juist de keuze van het diafragma niet over aan de camera.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Instellingen HDR (diafragma)

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Ik neem aan dat je bij HDR (en bracketing) je diafragma instelt en laat staan, terwijl je dezelfde opname maakt bij verschillende sluitersnelheden. Je gaat niet je diafragma wijzigen, want dat heeft (zoals je zelf zegt) een effect op je scherptediepte.
        jeps dat klopt, diafragma blijft een constante... maar op wat?
        Ik lees her en der over de sluitertijd, maar niemand die een woord rept over het diafragma als het over HDR gaat (omdat dat een constante is waarschijnlijk).

        Ik kan me trouwens moeilijk inbeelden dat je het diafragma bij HDR bijvoorbeeld "altijd" op 4 zet, ongeacht je nu nachtfotografie HDR bezig bent of gewoon tijdens de dag bloempjes aan het trekken bent...
        Last edited by smarivoet; 16 januari 2012, 13:59.

        Comment


        • #5
          Re: Instellingen HDR (diafragma)

          Je bepaalt je diafragma op basis van de scherptediepte die je wilt bereiken: een groot diafragma (lage f-waarde) voor weinig DoF, een klein diafragma (hoge f-waarde) voor meer DoF. Voor landschappen werk ik doorgaans tussen f/9 en f/16.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Instellingen HDR (diafragma)

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Voor landschappen werk ik doorgaans tussen f/9 en f/16.
            Ow, dus toch vrij kleine opening...
            Weer wat bijgeleerd.

            Naast de ISO voor HDR best laag houden is de keuze van het diafragma dus geheel "naar wens/smaak" in te stellen.

            Als het weer het vrijdag wat toelaat eens wat verderspelen :-)

            Comment


            • #7
              Re: Instellingen HDR (diafragma)

              Oorspronkelijk geplaatst door smarivoet Bekijk bericht
              Naast de ISO voor HDR best laag houden is de keuze van het diafragma dus geheel "naar wens/smaak" in te stellen.
              Nee, je moet het niet naar eigen smaak instellen, maar zodanig dat je een goede belichting hebt en dat kan inhouden dat je weer de iso moet verhogen. Ook vanaf een statief kun je ook weer niet te lange sluitertijden permiteren, let altijd op voor de -EV belichting, want blaadjes, takken, water, wolken ed bewegen ook.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Instellingen HDR (diafragma)

                Uw diafragmainstelling staat los of deze al dan niet een HDR opname moet worden , kies auto bracketing in 3 opnames 2 stops up en down, neem een statief , stel uw diafragma op wat je voor de opname belangrijk acht (zoals een normale opname) en pof, 3 opnames , met elke een door de camera gekozen sluitensnelheid . 2stops te licht / normaal / 2 stops te donker .... perfect dus.
                en gebruik een afstandsbediening. en spiegelvoorontspanning.

                Comment


                • #9
                  Re: Instellingen HDR (diafragma)

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  want blaadjes, takken, water, wolken ed bewegen ook.
                  that's a general thruth! :-)

                  heb ik inderdaad gemerkt. Zelfs de groenbemester in de tuin bewoog lekker mee toen ik die foto rond 11uur van m'n huis trok (waar nog het nodige werk aan is)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instellingen HDR (diafragma)

                    http://farbspiel-photo.com/learn/hdr-cookbook

                    Deze site zal je wellicht ook kunnen boeien . . .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instellingen HDR (diafragma)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Patmanzzz Bekijk bericht
                      http://farbspiel-photo.com/learn/hdr-cookbook

                      Deze site zal je wellicht ook kunnen boeien . . .
                      heb de man meteen op flickr toegevoegd :-)

                      thx voor de tip!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Instellingen HDR (diafragma)

                        Oorspronkelijk geplaatst door smarivoet Bekijk bericht
                        Ow, dus toch vrij kleine opening...
                        Weer wat bijgeleerd.
                        Je hebt pas wat geleerd als je ook weet waarom.....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Instellingen HDR (diafragma)

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ook vanaf een statief kun je ook weer niet te lange sluitertijden permiteren, let altijd op voor de -EV belichting, want blaadjes, takken, water, wolken ed bewegen ook.
                          die laat ik rustig waaien, zoals men het water laat stromen.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment

                          Working...
                          X