Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voor oude lens 15 jaar dig. body kopen ??(pentax)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • voor oude lens 15 jaar dig. body kopen ??(pentax)

    Hoi ;
    Ik zit te twijfelen of ik voor mijn oude tamaron lens ( zeker 15 jaar oud 28-210mm)
    een nieuwe digital body zou kopen. Ik zou opteren dan voor een K-r van pentax.
    Of is dit geldverpilling aan zo'n oude lens ?

    Bedankt voor de reactie's.

    Alain

  • #2
    Re: voor oude lens 15 jaar dig. body kopen ??(pentax)

    Er zijn inmiddels veel voorbeelden bekend van 'oude' lenzen die niet genoeg zijn voor een moderne digitale camera. De kans is groot dat dat ook geld voor het genoemde objectief.

    Het heeft natuurlijk ook te maken met je eigen verwachtigen met betrekking tot de scherpte en daar schrijf je niets over.

    Maar, waarom ga je niet naar de winkel? Foto's maken met een body en betreffende lens. Laptopje mee, even uploaden en je kan zelf beoordelen hoe de bestanden zijn!
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: voor oude lens 15 jaar dig. body kopen ??(pentax)

      Het enige vergelijkbare beestje dat ik nog liggen heb is m'n ongeveer even oude Tamron 90-300. Zelfs op een 6MP DSLR (de Pentax *istDS) bleek deze niet opgewassen tegen het detail dat digitaal "kan" tonen. Conclusie: de Tamron kan nu nog enkel als deurstop dienen.

      Nu had ik m'n Tamron wel niet echt zacht behandeld, dus mss is jouw 28-200 nog wel in betere staat? Maar ik vrees dat je enkel teleurgesteld zal zijn met de resultaten.

      Bovendien is 28mm als kortste brandpuntsafstand niet echt breed, en zal je er best toch minstens het kitobjectief (18-55) bij willen nemen. Ik denk dat je dan in praktijk je Tamron haast niet meer zal gebruiken en dat de kit constant op je camera zal zitten.

      De Pentax K-r is een uitstekende camera, maar ik zou er toch ander glas opzetten. Je kan natuurlijk beginnen met de aanschaf van de body, en dan nadien glas bijkopen volgens je behoeften hé.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: voor oude lens 15 jaar dig. body kopen ??(pentax)

        gezien de prijs van zo een 28-210mm momenteel zou ik ook de moeite niet nemen deze nog te gebruiken, als je er toch één wilt, voor max 100 euro heb je een mooie occasie met autofocus etc. Zelfs nieuw gaan tamrons in die zoom range maar een kleine 200 euro.

        Bijkomend probleem met de combinatie K-r en oude lenzen is geen top LCD bij de K-r, iets wat je wel snel nodig hebt bij manuele belichting enzo imho.

        Er zijn solden k-7's te vinden voor 399 euro, of een k-5 natuurlijk, minder zou ik toch niet gaan tenzij je echt niet fanatiek wil zijn/worden.

        Natuurlijk verplicht niks je een Pentax te kopen als je deze lens toch niet gaat gebruiken ook, keuze genoeg in de DSLR's in de betaalbare klasse.
        Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

        Comment


        • #5
          Re: voor oude lens 15 jaar dig. body kopen ??(pentax)

          Als ik zo de reactie's zie zal ik het idee maar opbergen .
          Wat ik niet in mijn post vermelde is dat ik al de gelukkige bezitter ben
          van een canon eos 7D ( lens 17-55 F2.8 en 85 mm F1.8)
          Op mijn lijstje sta nog de 70-200 F2.8 IS van canon.
          Nu aan te kopen met vijf jaar garantie bij twee nederlandse webshops.
          Ik had nog die lens liggen van vroeger en vond de Pentax K-r van grootte
          ideaal om mee nemen naar bv. het strand , op reis enz .. dan laat ik liever mijn
          duur toestel thuis.
          Maar als ik zie dat mijn oude pentax lens toch niet meer van nut zal zijn ,misschien
          eens uitkijken naar okkasie canon met een 18-200mm .
          Alhoewel die rode pentax K-r mijn vrouw wel zie zitten ... zucht ..

          Maar infeite twee verschilende merken is infeite te zot voor woorden héé
          Zal het maar uit mijn hoofd zetten .

          mvg Alain.

          Comment


          • #6
            Re: voor oude lens 15 jaar dig. body kopen ??(pentax)

            Oorspronkelijk geplaatst door driverkeppe Bekijk bericht
            Alhoewel die rode pentax K-r mijn vrouw wel zie zitten ... zucht ..

            Maar infeite twee verschilende merken is infeite te zot voor woorden héé
            Zal het maar uit mijn hoofd zetten .

            mvg Alain.
            Bah, 'k weet niet. Voordeel van elk een ander merk te hebben is dat je vrouwtje nooit met jouw glas aan de haal zal gaan eens ze doorheeft dat je pro-grade objectieven toch wel heel wat beter zijn dan haar ultrazoom... Niets is zo vervelend een foto te willen nemen met een bepaald objectief om dan tot de conclusie te komen dat een ander er "schattige kindjes" mee aan het fotograferen is...

            Nee, serieus, best alles in lijn houden. Dat is economisch zowiezo 't verstandigste. De rest is gewoon goed met elkaar overeen komen...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: voor oude lens 15 jaar dig. body kopen ??(pentax)

              alles van 1 merk is wel zo handig, alhoewel.....

              ik heb nog een hele fijne analoge pentax p50 liggen met wat mooie takumar lensjes en dat is soms hartstikke leuk om mee op pad te gaan..pentax heeft toch iets..

              (al is het dan old-school analoog en way-off topic.... )
              EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

              Comment

              Working...
              X