Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

    Vraagje:

    Ik heb hier een Cactus V2s trigger setje (1 trigger en 1 receiver) liggen, en 2 flashes (430EXII en 550EX). Om de 2 flashes off camera te gebruiken, probeer ik volgende setup:
    - 550EX op de receiver, in manual mode, en Master mode aan
    - de 430EX in Slave mode, en in manual
    Zo kan ik beide flashes triggeren, en dit werkt blijkbaar goed, maar slechts t.e.m een sluitertijd van 1/100s. Vanaf 1/125s krijg ik een donkere band onderaan de foto, bij 1/160s is 2/3de van de foto donker, en bij 1/200s is de hele foto zwaar onderbelicht. Lijkt dus op een sync probleem, alhoewel mijn cameras kunnen syncen tot 1/200s (1000D en 5D) ?
    Wanneer ik de flashes on-camera gebruik, stelt dit probleem zich niet. Is dit een gekend probleem van de Cactus V2, of is het sowieso geen goed idee om een manuele trigger te mengen met wireless ETTL ?
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

  • #2
    Re: Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

    Als je de twee off camera gaat gebruiken zal je ETTL signaal hebben, toch niet met de cactus.
    EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
    www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Wanneer ik de flashes on-camera gebruik, stelt dit probleem zich niet. Is dit een gekend probleem van de Cactus V2, of is het sowieso geen goed idee om een manuele trigger te mengen met wireless ETTL ?
      stel jezelf nu eens goed de vraag of analyseer je tekst eens degelijk.

      Manuele mode & ETTL? Dit samen gebruiken?

      Toch logisch lijkt me dat je problemen krijgt. Dit zijn 2 verschillende dingen die elkaar tegenspreken he.

      Ook zijn de cactus v2 oude technologie en vaak onbetrouwbaar zeggen ze (ik spreek er me niet over uit want heb ze nooit gebruikt).

      Probeer eens met een enkel flits via de cactus en je flits & camera volledig manueel ingesteld. Ga dan naar buiten met veel licht en test tot welke sluitertijd je kan gaan met die cactus v2.
      indien het dan ook effectief maar 1/125ste is, zou ik toch eens een ander setje aanschaffen zoals de RF-602 of andere merk en type
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

        De master functie van de 550EX werkt alleen goed als deze vanaf de camera aangestuurd wordt. Je mist op de Cactus een aantal extra aansluitingen (vergelijk de hotshoe van de cactus maar eens met de hotshoe op de camera en je ziet de extra contacten voor Canon) Dat je het zo tot 1/100 al kunt gebruiken vind ik al knap (en grappig, wist niet dat dit mogelijk was). Kun je met alleen de Cactus en één flitser een sluitertijd van 1/250 halen? De Cactus 2 zijn inderdaad geen geweldige triggers.
        Zo wie zo is je opmerking niet correct want je meld in je onderwerp e-TTL maar in je verhaal heb je het over manual...das dus geen e-TTL. Als je met de cactus triggers het idee hebt dat je stobist fotografie leuk vind zou ik eens kijken naar betere triggers zoals de Yongnuo RF602. Deze zijn zeer betaalbaar. Als je een Canon 60D, 600D of een 7D hebt kun je ook eens gaan experimenteren met het IR wireless systeem van Canon (soort CLS van Canon) hiermee kun je dan zowel e-TTL of manual flitsers aansturen vanaf je camera. Op deze mannier heb je helemaal geen triggers nodig.
        Echte TTL triggers zijn wel duur. Hoewel je tegenwoordig voor €150,- een setje Pixel King triggers hebt die E-TTL en manual flitsen vanaf je camera bediend ondersteunen (vind dit bedrag zeker te doen).

        Groeten Michael

        Comment


        • #5
          Re: Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

          Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
          De master functie van de 550EX werkt alleen goed als deze vanaf de camera aangestuurd wordt. Je mist op de Cactus een aantal extra aansluitingen (vergelijk de hotshoe van de cactus maar eens met de hotshoe op de camera en je ziet de extra contacten voor Canon) Dat je het zo tot 1/100 al kunt gebruiken vind ik al knap (en grappig, wist niet dat dit mogelijk was). Kun je met alleen de Cactus en één flitser een sluitertijd van 1/250 halen?l
          Dan haal ik de max sync speed van de camera, zijnde 1/200s igv de 1000D. Dat is dus in orde.
          Vanaf 1/250s is er terug een zwarte balk. High speed sync aanzetten op de flitser helpt hier niet.


          De Cactus 2 zijn inderdaad geen geweldige triggers.
          Zo wie zo is je opmerking niet correct want je meld in je onderwerp e-TTL maar in je verhaal heb je het over manual...das dus geen e-TTL.
          Misschien slecht uitgedrukt van mij, ik bedoelde dat de slave getriggerd werd door de master, via het Canon wireless flash systeem. Is dat geen ETTL signaal ?


          Als je met de cactus triggers het idee hebt dat je stobist fotografie leuk vind zou ik eens kijken naar betere triggers zoals de Yongnuo RF602. Deze zijn zeer betaalbaar.
          Als je een Canon 60D, 600D of een 7D hebt kun je ook eens gaan experimenteren met het IR wireless systeem van Canon (soort CLS van Canon) hiermee kun je dan zowel e-TTL of manual flitsers aansturen vanaf je camera.
          Op deze manier heb je helemaal geen triggers nodig.
          Werkt dat ook met de flitsers in een softbox, want vziw hebben de flitsers dan toch line-of-sight nodig ? Dan zijn triggers waarschijnlijk wel handiger, want werkt altijd ?

          Echte TTL triggers zijn wel duur. Hoewel je tegenwoordig voor €150,- een setje Pixel King triggers hebt die E-TTL en manual flitsen vanaf je camera bediend ondersteunen (vind dit bedrag zeker te doen).

          Groeten Michael
          Ik zal al es beginnen met RF602 triggers aan te schaffen Thx voor de feedback.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Dan haal ik de max sync speed van de camera, zijnde 1/200s igv de 1000D. Dat is dus in orde.
            Vanaf 1/250s is er terug een zwarte balk. High speed sync aanzetten op de flitser helpt hier niet.

            Das dan idd in orde


            Misschien slecht uitgedrukt van mij, ik bedoelde dat de slave getriggerd werd door de master, via het Canon wireless flash systeem. Is dat geen ETTL signaal ?



            Werkt dat ook met de flitsers in een softbox, want vziw hebben de flitsers dan toch line-of-sight nodig ? Dan zijn triggers waarschijnlijk wel handiger, want werkt altijd ?

            Triggers zijn hier de zekerste oplossing, in veel gevallen zal CLS of wat dan ook via IR niet correct werken door blokkage

            Ik zal al es beginnen met RF602 triggers aan te schaffen Thx voor de feedback.
            dit zal de beste oplossing zijn aangezien je nieuw geen V2 receivers zal vinden
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

              Ik heb een keer een test gedaan met een 580EX II in een easy up softbox aangestuurd door een Yongnuo ST-E2. De IR sensor van de flitser naar voren gedraaid (de flitser flitst tegen de achterkant van de softbox). Ik kon op ruim 4 meter afstand prima foto's maken (buiten in de tuin) met uitzicht op de achterkant van de softbox. Alles op e-TTL zonder problemen. Dit was wel bij bewolkt weer, ik weet nog niet of dit bij zeer zonnig weer ook werkt.

              Comment


              • #8
                Re: Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

                Heb vandaag nog testjes gedaan met de Cactus icm met al mijn cameras, en de 430EX off-camera:
                - 1000D: t.em 1/200s OK, vanaf 1/250s een zwarte balk
                - 1Ds: idem 1000D
                - 5D: t.e.m 1/160s OK, vanaf 1/200s al een zwarte balk
                Met de 430 on camera, haalt de 5D echter wel 1/200s zonder zwarte balk (en HSS stond uit). Vanwaar het verschil ?
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Heb vandaag nog testjes gedaan met de Cactus icm met al mijn cameras, en de 430EX off-camera:
                  - 1000D: t.em 1/200s OK, vanaf 1/250s een zwarte balk
                  - 1Ds: idem 1000D
                  - 5D: t.e.m 1/160s OK, vanaf 1/200s al een zwarte balk
                  Met de 430 on camera, haalt de 5D echter wel 1/200s zonder zwarte balk (en HSS stond uit). Vanwaar het verschil ?
                  toch logisch? je verliest dikwijls "een beetje tijd" als het nog door een trigger moet...

                  de cactus V2 is ergst... RF602 is beter, Phottix strato is nog beter... Ik haal 1/320 met phottix strato en D700, en slechts 1/250 met RF602... Nikon is best wat dit betreft, een D70 of D50 haalt trouwens 1/1200

                  Pentax slechtst... 1/160
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    toch logisch? je verliest dikwijls "een beetje tijd" als het nog door een trigger moet...
                    Ah, vandaar dus.

                    de cactus V2 is ergst... RF602 is beter, Phottix strato is nog beter... Ik haal 1/320 met phottix strato en D700, en slechts 1/250 met RF602...
                    Interessant, misschien ook zo'n setje Strato's aanschaffen.

                    Nikon is best wat dit betreft, een D70 of D50 haalt trouwens 1/1200
                    Ja, maar die D50/70 waren wat dat betreft wel bevoordeeld met hun electronische sluiter, en zijn daarom nog erg gewild. Waarom heeft Nikon die eigenlijk niet behouden bij de D80/90/... ?
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                      Heb vandaag nog testjes gedaan met de Cactus icm met al mijn cameras, en de 430EX off-camera:
                      - 1000D: t.em 1/200s OK, vanaf 1/250s een zwarte balk
                      - 1Ds: idem 1000D
                      - 5D: t.e.m 1/160s OK, vanaf 1/200s al een zwarte balk
                      Met de 430 on camera, haalt de 5D echter wel 1/200s zonder zwarte balk (en HSS stond uit). Vanwaar het verschil ?
                      - Olympus Pen E-PL1 getest: haalt ook 1/200s zonder probleem, 1/250 is close, maar toont toch een smalle zwarte balk.
                      Best wel grappig dat ik met de E-PL1 mijn 550EX kan triggeren.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cactus V2 + ETTL wireless: sync speed maximaal 1/100s ?

                        Om te kunnen flitsen zonder dat een zwarte band onderaan zichtbaar is moet er geflitst worden op een sluitersnelheid die lager of gelijk is aan de max synchronisatiesnelheid.
                        Op hogere sluitersnelheid is het 2de gordijn reeds aan het dichtgaan terwijl het eerste nog niet open is. "Normaal " flitsen kan dan niet meer, daarvoor kunnen sommige flitser/camera combinaties "high speed" flitsen.
                        Zet je er nog een trigger tussen dan treed afhankelijk van de trigger een vertraging op (hoofdzakelijk door het coderen /decoderen) van het triggersignaal. Een catus V4 geeft ongeveer 0.5ms vertraging, veronderstel dat een V2 iets trager zal zijn.
                        Veel hangt af van hoe dicht de gordijn snelheid aanleunt bij de max synchronisatiesnelheid. Bij een D90 kun je "off camera" nog behoorlijk flitsen bij 1/250s terwijl de max synchronisatiesnelheid 1/200 is gespecificeerd zelfs met een cactus V4 ertussen lukt het nog net .
                        Meer uitleg vind je hier:
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                        Comment

                        Working...
                        X