Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens dillemma: nieuwe UWA

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens dillemma: nieuwe UWA

    er zijn al een aantal topics over UWA's en die hebben al een tikkeltje geholpen,
    maar ik ben er toch nog niet helemaal uit.

    op het moment heb ik:
    - canon 7D
    - canon 15-85
    - 50mm 1.8
    - 70-200 f/4L

    ik wil graag een UWA bijkopen voor landschappen en cityscapes aangezien ik
    dat hier in het prachtige Canada echt wel kan gebruiken

    ik twijfel tussen 2 lenzen:

    - tokina 11-16 f/2.8
    - sigma 8-16


    waarom de tokina:
    ik heb buiten de 50mm geen enkele lichtsterke lens en ik zou er toch graag eentje willen. Voor de rest heb ik ook bijna uitsluitend lovende commentaar en reviews gelezen over deze lens.

    waarom de sigma:
    nog breder niet altijd even bruikbaar tenzij je van het effect houdt maar ik heb zoiets van, hoe breder hoe beter en het gaat absoluut leuk zijn om daarmee te spelen. nadeel is dan wel dat ik nog altijd geen lichtsterke lens heb..

    persoonlijk neig ik meer naar de sigma, gewoon omdat die zo monsterachtig breed is en ook zo goed als overal positieve reviews krijgt.

    mijn dilemma is nu:
    - gewoon de tokina erbij kopen, fijne lichtsterke lens en breed genoeg

    - de sigma kopen en mijn 15-85 vervangen door een lichtsterke lens,
    bv de sigma 17-50 2.8

    ik denk dat een lichtsterke lens van 17-50 meer nut gaat hebben dan een lichtsterke lens van 11-16...

    alle hulp, commentaar en bedenkingen zijn extreem welkom
    500px

  • #2
    Re: lens dillemma: nieuwe UWA

    Ik heb er niet veel weet van.. Maar, ik denk niet dat je die f2.8 gaat gebruiken voor landschappen en cityscapes..
    Ik weet wel dat over de Tokina veel goede commentaar is.

    Sorry, verder kan ik je dus niet helpen
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

    Comment


    • #3
      Re: lens dillemma: nieuwe UWA

      Als ik je voorlaatste regel lees lijkt het wel of je al beslist hebt en nog een goed excuus nodig hebt om het ook écht te doen

      Ik zou persoonlijk hetzelfde doen om dezelfde reden .
      Camera's: Nikon D300s & Nikon D70
      Lenses: Nikkor 50 f1.8 / Sigma 28-70 f2.8 / Sigma 70-200 f2.8 / Micro Nikkor 55 f2.8
      Flash: Nikon SB-700

      Comment


      • #4
        Re: lens dillemma: nieuwe UWA

        niet echt nee

        ik vraag me daadwerkelijk af of de set
        8-16 en lichtsterke 17-50 niet handiger is dan lichtsterke 11-16 en 15-85
        500px

        Comment


        • #5
          Re: lens dillemma: nieuwe UWA

          Ik zie mezelf geen uwa gebruiken op f/2.8...
          Landschap en groot diafragma gaan niet zo goed samen vind ik.

          Dus ja, ik zou voor een Sigma 8-16 gaan (waar ik trouwens zelf bijzonder tevreden van ben) en een goeie f/2.8 standaardzoom. Of dat dan een 17-50 moet zijn, tja...
          Ik wil zo'n zoom vooral voor portret kunnen gebruiken, en dan vind ik 50mm te kort. Een lichtsterke 24-70 of 28-75 vind ik dan véél handiger.
          Voor niet-portret heb ik een CZ16-80, dus daar zou jouw huidige 15-85 voor kunnen blijven dienen (als meer allround-zoom voor op stap dus...).

          Voor portret vind ik dus zo'n 24-70/2.8 of een 85/1.4 (of 100/2 of 135/1.8) het beste.
          Voor op stap heb ik een langere zoom (16-80), een prime (24/2, 28/2 of 35/1.8) en/of 8-16 mee, afhankelijk van wat ik wil gaan doen.

          Maar ja, ieder zijn voorkeur hé. Dit was enkel om je een idee te geven van een mogelijke set.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: lens dillemma: nieuwe UWA

            De tokina 11-16 is een prachtige lens, scherp en vervormingen zijn gemakkelijk weg te werken. wel een nadeel is dat ze wel redelijk last heeft van chromatische aberatie, maar ook dat is weg te werken.
            de f2.8 is niet zo zeer voor lichtsterkte dat je het kunt gebruiken maar wel voor een beperkte scherpte diepte. Vb uwa portret geeft iets extra. en natuurlijk voor indoor gebruik is f2.8 echt handig.
            en met een Hyperfocal distance van 2.26 m heb je altijd de echtergrond scherp zelfs op f2.8 zie link

            Comment


            • #7
              Re: lens dillemma: nieuwe UWA

              Oh nog een reden voor de tokina, ze is 70 euro goedkoper dan de sigma. Dan heb je meer geld om een lichtsterke 17-50 te kopen.

              Comment


              • #8
                Re: lens dillemma: nieuwe UWA

                dat de tokina geweldig is weet ik al maar ik denk dat ik het (nog) leuk(er) zou vinden om nog meer te kunnen spelen met het speciale effect van die 8mm

                ik zou dan wel degelijk mijn 15-85 willen vervangen door een lichtsterke walkaround zoom zoals de 17-5 of iets dergelijks in die range.

                de 24-70 is wel tamelijk buiten mijn budget voorlopig vrees ik

                edit: hier in canada zijn beide lenzen even duur trouwens
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: lens dillemma: nieuwe UWA

                  Als je op zoek bent na een groothoek zou ik eens kijken na de Canon 10-22 absoluut een topper

                  Heb zelf ook getwijfeld over de Tokina, maar Canon kwam toch beter uit de test(en) En zelf test gedaan buiten de winkel tegen de zon in etc. En hier scoorde de Canon toch weer net iets beter.

                  Voor op een crop body zou ik zeker voor een 17-55 kiezen. Ideale walkaround objectief. Zelf mis ik bij de 24-105 de mm onder de 24

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens dillemma: nieuwe UWA

                    en als je photoshop gebuikt dit is een goed lens profile voor de 11-16:

                    het is wel gemaakt voor een canon 550d maar met 7d werkt het ook(gebruik het zelf ook)

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens dillemma: nieuwe UWA

                      ik werk met lightroom, ik denk dat dat lens profiel daar al wel in zal zitten

                      de 10-22 is prijs/kwaliteit minder interessant dan de tokina of de sigma denk ik...
                      500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens dillemma: nieuwe UWA

                        Oorspronkelijk geplaatst door bluesphoto Bekijk bericht
                        de f2.8 is niet zo zeer voor lichtsterkte dat je het kunt gebruiken maar wel voor een beperkte scherpte diepte. Vb uwa portret geeft iets extra. en natuurlijk voor indoor gebruik is f2.8 echt handig.
                        Portret is nu net iets waarvoor je zo'n uwa meestal niet gebruikt, en indoor f/2.8 betekent ook dat je scherpstelpunt scherp zal zijn, maar verderop of meer vooraan dus niet... en als er mensen op staan zijn worden ze nogal fors vervormd, zeker bij 11mm.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens dillemma: nieuwe UWA

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
                          ik werk met lightroom, ik denk dat dat lens profiel daar al wel in zal zitten
                          Ik moet je teleurstellen in adobe (ps en lr) zitten nog geen lens profielen voor tokina lenzen. Ze zijn niet populair genoeg vrees ik
                          Je kunt best adobe lens profile downloader downloaden en als je echt goed wilt werken kun je ze ook zelf maken.
                          beide via deze link

                          Portret is nu net iets waarvoor je zo'n uwa meestal niet gebruikt, en indoor f/2.8 betekent ook dat je scherpstelpunt scherp zal zijn, maar verderop of meer vooraan dus niet... en als er mensen op staan zijn worden ze nogal fors vervormd, zeker bij 11mm.
                          uwa is geen portretlens natuurlijk maar je kunt er wel portretten mee trekken, die groothoek maakt het eens iets anders. Maar ik begrijp wat je bedoelt.
                          Wat indoor betreft zoals ik al zij heeft een uwa een heel korte hyperfocaal afstand en zal dus alles achter die afstand scherp zijn en een stukje er voor. Dus kun je er wel alles scherp op krijgen, tenzij je voor de hyperfocaal afstand scherpstelt uiteraard.
                          wat vervormingen betreft valt dit vrij goed te corrigeren en als je geen mensen op de zijkant zet heb er op een crop zelfs geen last van zonder correctie.

                          Hopelijk was dit nuttig voor jou.

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens dillemma: nieuwe UWA

                            tnx!
                            inderdaad nuttige tips!
                            500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens dillemma: nieuwe UWA

                              Oorspronkelijk geplaatst door bluesphoto Bekijk bericht
                              wat vervormingen betreft valt dit vrij goed te corrigeren en als je geen mensen op de zijkant zet heb er op een crop zelfs geen last van zonder correctie.

                              Dit soort uwa voor mensen is uitzonderlijk misschien wel eens plezant, maar ik zou nooit zo'n lens kopen met het doel ze voor mensen te gebruiken. Veel liever wat meer bereik dan f/2.8 dan, en een fatsoenlijke flitser erbij als het nodig is.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X