Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

    Hoi gasten,

    al vijf jaar ben ik de - minder en minder - gelukkige eigenaar van deze in mijn ogen bijna perfecte reis-, avontuur- en motorfietslens. MInder en minder omdat ze nu al voor de tweede keer kapot is. De eerste keer was een week voor het verstrijken van de garantie. En een half jaar geleden opnieuw: een eeuwig zoekerige autofocus.
    Vraag is nu : wat doe ik er mee?
    - Riskeer ik een reparatie? Hoe duur is dat? Bij wie moet ik daarvoor zijn?
    - Riskeer ik een ander objectief of zijn die Nikkor-objectieven allemaal zo kwetsbaar tegenwoordig? Wordt het tijd om naar Canon over te stappen?

    Graag uw advies.
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

    Heb je met andere lenzen het probleem niet?

    BTW: gasten kunnen helaas niet reageren, alleen mensen die zich hebben aangemeld.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

      ben je zeker dat het VRII is ? Klik en KLIK
      Last edited by guido.g; 12 januari 2012, 23:35. Reden: aanpassing tekst
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

        Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
        Hoi gasten,

        al vijf jaar ... eigenaar van deze lens. opnieuw: een eeuwig zoekerige autofocus.
        Vraag is nu : wat doe ik er mee?
        - Riskeer ik een reparatie? Hoe duur is dat? Bij wie moet ik daarvoor zijn?
        - Riskeer ik een ander objectief of zijn die Nikkor-objectieven allemaal zo kwetsbaar tegenwoordig? Wordt het tijd om naar Canon over te stappen?

        Graag uw advies.
        1) De lens die jij op noemt is pas in 2009 op de markt gekomen .... (Guido.g duidde hier al op)
        2) Rare vergelijking. Omdat een lens het niet meer doet (?) zou je opteren voor een andere type camera ? Iets zoals ... ik ben niet tevreden van mijn bril, misschien moet ik van broek veranderen ?
        3) Wat was er de eerste maal fout ? en is dit nu hetzelfde ?
        4) Waar ben je de eerste maal naartoe geweest voor de herstelling ? Eventueel daar opnieuw naar toe gaan en duiden dat dit eventueel de tweede maal is voor dezelfde fout indien dit echt zo is ?
        5) Er is in België maar 1 hersteldienst voor Nikon en dat vind je weer op de Nikon-site.
        6) Wat doe je met die lens, hoe gebruik je ze en waar en onder welke omstandigheden. Een lens kan jachtig zijn gewoon omdat ze wegens het gevolgde protocol tot scherp stellen juist buiten de voorwaarden valt ... te weinig conttrast, ...
        7) eventueel via google even nachecken of het om weerkerend probleem gaat.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

          Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
          ben je zeker dat het VRII is ? Klik en KLIK
          Beide Nikkors 18-200 hebbeb een VRII mechaniek.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

            Op reis , avonturen én op de motor, ik rijd zelf ook motor en alleen dat is al een belasting voor je spullen denk ik (of het moet een gold-wing zijn)
            Dit is een consumer lens van Nikon, gemiddelde kwaliteit dus, en veel features voor zo weinig mogelijk geld.
            Er zijn er daar duizenden van in omloop, en daar hoor je niet zo veel klachten over.
            Je zou dat hier anders wel merken, klachten worden nu éénmaal meer geventileerd dan tevredenheid.
            Dus ofwel heb je ze veel gebruikt en is ze bijna versleten nu, of je hebt pech...
            Maar 5 jaar in deze (chinese) tijd met iets dat eigenlijk fragiel is en tegelijkertijd loepzuiver moet zijn is nog zo slecht niet en daarin gaat de vergelijkbare canon zeker niet beter zijn.
            Het zijn nu eenmaal geen stalen Nikkor's meer, maar ja , dan had je géén AF, géén 11x zoom, en géén VR.
            Je doet nu met deze lens waar men vroeger een 28, 35, 50, 85, 105, 135, 200 en 300mm lens voor nodig had, eigenlijk een koopje dus
            D800 en een goed glasservies

            Comment


            • #7
              Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...



              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

                ah, kritische kritiek, dat had ik wel verwacht hier.

                Even reageren.

                @Spanjaart : met andere lenzen heb ik dat probleem niet, dus de body is OK

                @guide.g: het is een inderdaad een gewone VR, maar of deze stabilisatie-feature een invloed heeft op de autofocus?

                @purlut:
                2) als je van lensmerk wilt veranderen, moet je ook van bodymerk veranderen, de eventuele waaromvraag valt buiten de scope van deze topic.
                3)De eerste maal gaf de autofocus het helemaal op, nu houdt hij er níet mee op.
                6)Verder heb ik dit probleem natuurlijk ook in de meest eenvoudige, contrastrijke, helder verlichte omstandigheden getest en jawel, het lukt hem niet te focussen.

                @Jozef68: de lens is twee jaar lang behoorlijk goed gebruikt geweest, maar sinds een drietal jaren gebeurt er niet zoveel mee. Des te vervelender als ze het dan laat afweten.

                Maar goed, mijn twijfels omtrent het merk en dit model waren wat aangescherpt door Camera Repair te Gent. Die beweerde dat canon meer ervaring heeft met die moderne focus-in-de-lens-technieken dan Nikon. Maar hij adviseerde wel om bij Nikon te blijven omdat de lenzen optisch beter zijn. Maar goed, dat valt eigenlijk
                buiten deze topic.

                Ik heb even naar de prijzen van Procirep gekeken. Mijn lens is klasse R. Maar afgaande op hun probleemomschrijving kan ik niet goed uitmaken of het nu 228.90 of 401.95 euro zal kosten (als het al geen raming wordt). Iemand een idee?
                Last edited by Muug; 13 januari 2012, 10:16.
                Know what you know, and don't know what you don't know.

                Comment


                • #9
                  Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                  @purlut:
                  2) als je van lensmerk wilt veranderen, moet je ook van bodymerk veranderen, de eventuele waaromvraag valt buiten de scope van deze topic.
                  Waarom zou dat moeten? Je kan er zo een Tamron, Sigma, Tokina of één of andere exoot op schroeven.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

                    Mijn 18-200 was vorig jaar ook defect: focuste niet meer op oneindig. De herstelling heeft me welgeteld € 65 gekost ofte amper meer dan de bestekkosten, maar dat weet je natuurlijk niet vooraf.

                    Comment


                    • #11
                      Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

                      Hallo,

                      Ik heb ook al focus-problemen gehad met mijn Nikkor 18-200. Ik volg avondschool en toevallig was dit tijdens een opdracht, ik hierover geïnformeerd bij de leerkracht. Op dat moment was de temperatuur onder nul en hij zei dat deze lens soms focus-problemen heeft bij lagere temperaturen... Of dit klopt of niet kan ik je niet garanderen, het is maar wat ze mij verteld hebben
                      ~Try and fail, but don't fail to try ~

                      Comment


                      • #12
                        Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

                        tja, lage temperaturen..... toen ze stuk ging was het zomer én het was binnenshuis... en het is ook niet focussen op oneindig, het is op alle zoomstanden en op ongeveer alle afstanden, ver en dicht.
                        Know what you know, and don't know what you don't know.

                        Comment


                        • #13
                          Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                          tja, lage temperaturen..... toen ze stuk ging was het zomer én het was binnenshuis... en het is ook niet focussen op oneindig, het is op alle zoomstanden en op ongeveer alle afstanden, ver en dicht.
                          Ja, dan zal het inderdaad niet aan de lage temperatuur gelegen hebben...
                          ~Try and fail, but don't fail to try ~

                          Comment


                          • #14
                            Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

                            Ik vul mijn ervaring nog even aan: objectief - dat niet meer focuste op oneindig - stak ik binnen bij Art & Craft. De afspraak was: er wordt bestek opgemaakt en nadien beslis ik wat ik ermee aanvang. Opties zijn:
                            • laten herstellen
                            • bestekkosten betalen bij niet herstelling en objectief komt terug
                            • geen bestekkosten betalen en objectief blijft bij hersteldienst

                            Hoeveel het zal kosten, dat kun je niet weten indien je objectief niet nagezien wordt. Aangezien het defect is, kun je er toch niets mee aanvangen, dus is er niets aan verloren.

                            Om daarmee meteen te beweren dat Nikon minder betrouwbaar is dan Canon ? Dat kan enkel indien je concrete cijfers over uitval hebt en dan nog liefst per type objectief. Wie weet blijkt dat de 18-200 minder goed is, ofwel zijn er gewoon meer meldingen omdat er zoveel in omloop zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: autofocus probleem NIkkor 18-200 VR II : wat nu?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
                              Mijn 18-200 was vorig jaar ook defect: focuste niet meer op oneindig. De herstelling heeft me welgeteld € 65 gekost ofte amper meer dan de bestekkosten, maar dat weet je natuurlijk niet vooraf.
                              Waar heb je dat laten repareren?
                              Know what you know, and don't know what you don't know.

                              Comment

                              Working...
                              X