Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Discussie ivm objectieven.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Discussie ivm objectieven.

    Bij ons in de klas is een discussie ontstaan ivm met objectieven waarbij ik een andere mening heb tov de leraar.
    Een van de vragen was" Waneer spreekt men van een Zoomlens ?"
    Waarop mijn antwoord was "Vanaf het moment dat je kan in of uitzoomen,je een variabele brandspuntsafstand hebt"
    "Neen" zei de leraar .Toen stond ik wat verbaast te kijken toen ze zei dat je een zoomlens hebt eenmaal je boven de 70mm gaat.Dus ik zei,"Als je een 200mm lens hebt,heb je dan een zoomlens?" "Ja" was het antwoord.En dit is volgens mij niet correct.Een 200mm met vaste brandspuntsafstand is een telelens.


    Laat de discussie beginnen zodat ik dit kan voorleggen op school .
    Deze discussie wordt eveneens gevoerd op http://be.fotovideo.nu/forum/threads...vm-objectieven

  • #2
    Re: Discussie ivm objectieven.

    tja, leraars denken het altijd beter te weten.
    Vraag haar eens wat tele is.

    Comment


    • #3
      Re: Discussie ivm objectieven.

      jij bent juist....

      een lens boven de 70mm is een telelens...

      een zoom lens heeft, zoals je zegt, een variabele lengte...

      soms spreekt men nog van telezooms... wat dan zoomlenzen zijn boven de... je raad het al, 70mm ongeveer...

      www.aeri-photography.be

      Comment


      • #4
        Re: Discussie ivm objectieven.

        Jij hebt gelijk toch hoor. Je hebt pas een zoom lens als je een bereik hebt van het 1 brandbuntsafstand naar het andere, bvb 70-200mm. Dit is een tele-zoomlens.
        Lenzen met vast brandpuntsafstanden boven de X mm is een telelens. GEEN zoom..
        18-55/17-50/17-85 = (standaard) zoom lens
        70-200/100-400 = Telezoomlens
        18-200/28-300 e.d. = Superzoom/hyperzoom lens
        35/50/85/135/200/400/500mm e.d. = Prime lens.
        Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
        https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

        Comment


        • #5
          Re: Discussie ivm objectieven.

          en dan is er ook nog een ultra wide zoom

          Comment


          • #6
            Re: Discussie ivm objectieven.

            Als je op het linkje klikt naar dat andere forum dan zie je daar een afbeelding uit onze cursus waarin het tevens verkeerd vermeld staat.Hier een afbeelding posten lukte niet.
            Ik heb dus gelijk ,dacht ik al en ik zal dan ook dit forum gebruiken als bewijsmateriaal.Ik kan dus besluiten dat pagina 14 van onze cursus een fout bevat.
            Last edited by pixelmaniac; 11 januari 2012, 21:15.

            Comment


            • #7
              Re: Discussie ivm objectieven.

              Oorspronkelijk geplaatst door pixelmaniac Bekijk bericht
              Als je op het linkje klikt naar dat andere forum dan zie je daar een afbeelding uit onze cursus waarin het tevens verkeerd vermeld staat.Hier een afbeelding posten lukte niet.
              Ik heb dus gelijk ,dacht ik al en ik zal dan ook dit forum gebruiken als bewijsmateriaal.
              En vraag dan aan je leraar(es) om hier direct te posten
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Discussie ivm objectieven.

                De definitie staat in Van Dale onder "zoomen" of "zoomlens".
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Discussie ivm objectieven.

                  Met alle respect maar ik dit soort dingen hoor ga ik toch serieus twijfelen aan het kennisniveau van zo'n docent

                  Oorspronkelijk geplaatst door pixelmaniac Bekijk bericht
                  Als je op het linkje klikt naar dat andere forum dan zie je daar een afbeelding uit onze cursus waarin het tevens verkeerd vermeld staat.Hier een afbeelding posten lukte niet.
                  Ik heb dus gelijk ,dacht ik al en ik zal dan ook dit forum gebruiken als bewijsmateriaal.
                  Als ik naar onderstaand plaatje kijk dan klopt het toch wel wat in de afbeelding staat? Er staat toch bovenaan "Objectieven met een variabele brandpuntsafstand: zoomlenzen". Op zich klopt dit natuurlijk wel. Het enige wat dan wel weer discutabel is in dit plaatje is de de opsomming in het geel onderaan waar staat "zoomlens/ telelens >100mm" Dit impliceert dus dat de woorden "zoomlens" en "telelens" synoniemen zijn en da's natuurlijk kul...


                  Last edited by MarkEL; 11 januari 2012, 21:11.
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Discussie ivm objectieven.

                    Het kennisniveau van mijn Docent ga ik hier niet bespreken,dit is niet de bedoeling.Ik ga echter wel voorleggen dat ik het niet eens ben met haar theorie en dat deze discussie hier besproken is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Discussie ivm objectieven.

                      Oorspronkelijk geplaatst door pixelmaniac Bekijk bericht
                      Het kennisniveau van mijn Docent ga ik hier niet bespreken,dit is niet de bedoeling.Ik ga echter wel voorleggen dat ik het niet eens ben met haar theorie en dat deze discussie hier besproken is.
                      Fair enough... Een mening baseren op één zo'n gegeven is feitelijk ook te kort door de bocht dat geef ik toe. Maar toch... 't lijkt me nogal basiskennis....
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Discussie ivm objectieven.

                        Het kennisniveau van mijn Docent ga ik hier niet bespreken,dit is niet de bedoeling.Ik ga echter wel voorleggen dat ik het niet eens ben met haar theorie en dat deze discussie hier besproken is.
                        je moet daar niet over discussieren, een woordenboek volstaat. Van Dale is duidelijk genoeg:
                        zoom·lens [zoemlens] de; v(m) -lenzen (fot) 2objectief (1) met variabele brandpuntsafstand: een ~ kan het beeld dichterbij halen
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Discussie ivm objectieven.

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          je moet daar niet over discussieren, een woordenboek volstaat. Van Dale is duidelijk genoeg:
                          zoom·lens [zoemlens] de; v(m) -lenzen (fot) 2objectief (1) met variabele brandpuntsafstand: een ~ kan het beeld dichterbij halen
                          En is dat dan 100% correct? "Kan het beeld dichterbij halen"!
                          Fotografie is leren kijken.
                          http://johanluyckx.weebly.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Discussie ivm objectieven.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                            En is dat dan 100% correct? "Kan het beeld dichterbij halen"!
                            vind ik ook een ongelukkige uitdrukking, maar 'variabele brandpuntsafstand' is onbetwistbaar.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Discussie ivm objectieven.

                              Het blijft zaak dit op de juiste discrete wijze aan je lerares voor te schotelen,of er ontstaat een machtsstrijdje waar je misschien geen van beiden beter van wordt.


                              Walter
                              Last edited by Phororhacos; 12 januari 2012, 10:44.
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X