Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop nieuwe Lens 24-... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop nieuwe Lens 24-... ?

    Zoals al zoveel gevraagd in deze categorie zit ik ook met de vraag welke lens te kopen.
    Keuze tussen 24-70 f2.8 (mooie bokeh en 2.8) of 24-105 (allround en iet beterkoop)
    Zelf beschik ik al over enkele primes (50 1.4 en 85 1.8) . Ik werk met een 5DmkII maar soms ook nog met mijn oude 500D.
    Ik doe voornamelijk portret/outdoor events/urbex. portret meestal ook nog met strobes. Dus ik vraag mij af of de meerprijs en de meerwaarde van 2.8 echt nodig is?
    kan iemand mij hier mee helpen? (ik zag ook al heel wat 24-105's op het aangeboden forum staan, goed of slecht teken? :d)
    Sarcasm and lies... These words are a retrospective of my subliminal self...

    Canon 5DmkII - Canon 500D - glass - strobes - my eyes

  • #2
    Re: aankoop nieuwe Lens 24-... ?

    Probeer met je 50 eens op 2.8 en 4 te werken dan kun je zien of 2.8 nodig hebt.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: aankoop nieuwe Lens 24-... ?

      stel jezelf ook de vraag

      heb je meer bereik nodig dan die 85mm?

      2.8 is leuker natuurlijk om met de DOF te spelen, ook bij portretten a la strobist
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: aankoop nieuwe Lens 24-... ?

        is't enkel een 2,8 - 4,0 verschil?
        Wellicht is het kwa constructie en kwaliteit van glas ook een andere lens ???
        Ook dat moet je in rekening brengen.
        Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

        Comment


        • #5
          Re: aankoop nieuwe Lens 24-... ?

          met beide lenzen ervaring.
          op de 5d is op de 24mm stand van de 105 toch wel wat donkere randen in de hoeken.
          de 105 is een heerlijke reislens, ook vanwege de lengte en het gewicht.
          Toch heb ik de 105 ingeruild voor een 70 ivm de mooiere bokeh met portretfotografie.
          Daar ligt nml mijn interesse.
          De foto's lijken ook scherper.
          In combo met de 5d kan ik hoge iso en de 2.8 gebruiken om niet te hoeven flitsen.
          Maar, soms mis ik de 105 wel vanwege de lengte van de 105mm.
          Maar dit compenseer ik weer door de foto eventueel te croppen.
          Het blijft een moeilijke keuze, maar je leert wel om de lens goed te gebruiken.
          Welke lens je ook neemt.

          Leo

          Comment


          • #6
            Re: aankoop nieuwe Lens 24-... ?

            Ik heb de 24-105L gehad en deze op een bepaald moment verruild voor een 24-70L. Ik heb geen moment spijt gehad van deze keuze. Beide lenzen zijn optisch prima, waarbij de 24-105L wel wat meer vertekening en vignetering gaf op groothoek. De 24-105 heeft natuurijk IS, op 24mm niet zo belangrijk maar op 70 tot 105mm toch wel een voordeel.

            De 24-105L is mij altijd goed bevallen alleen heb ik de f2.8 meer nodig (bij bruiloften e.d.) dan het bereik 70-105mm en IS, vandaar mijn wissel.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: aankoop nieuwe Lens 24-... ?

              De 24-105 f/4 is een superlenske, ik heb die 2.8 niet nodig.
              De IS doet goed zijn werk, heb er ook een paar optredens mee gedaan en ben er zeer tevreden over.
              Ik geloofde er eerst niet in omdat iedereen praat over 2.8 in slechte lichtomstandigheden, toen er me een leraar digitale fotografie erop wees dat die IS prachtig z'n werk doet, en hij had nog gelijk ook.
              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

              Comment


              • #8
                Re: aankoop nieuwe Lens 24-... ?

                IS werkt zeker prachtig, zolang je onderwerp maar niet teveel beweegt....
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop nieuwe Lens 24-... ?

                  Zoals al aan gegeven op FF heb je last van vertekening op 24mm. Dit wat minder of niet is bij crop gebruikers, aangezien de buitenste randen hier niet gebruikt worden. Houd hier natuurlijk wel rekening mee.

                  Zelf vind ik 24-105 op FF een mooi walkaround objectief. Wel jammer dat de 24-70 geen IS heeft heeft. Ben hier toch wel beetje aan gewend. Ik persoonlijk zou toch kiezen voor de 24-105 voor het bereik en IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop nieuwe Lens 24-... ?

                    Bedankt al voor de vele reacties, veel verschillende reacties precies.
                    Nu over het 2.8 feit, ik gebruik voor portret meestal mijn 50mm 1.4 en dan gebruik ik deze op f.4 meestal... nu heeft de 24-70 wel beter beeld bij f.4 als de 24-105.. :s
                    Sarcasm and lies... These words are a retrospective of my subliminal self...

                    Canon 5DmkII - Canon 500D - glass - strobes - my eyes

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoop nieuwe Lens 24-... ?

                      Misschien simpel gedacht.
                      Maar vergelijk je 50mm op 2.8 en 4.0.
                      De DOF zal het verschil laten zien.

                      Leo

                      Comment

                      Working...
                      X