Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teleconverter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teleconverter

    Heb totaal geen ervaring met tele-converters maar ik wou gewoon effe vragen wat de impact is als je een Tele-Conv op een D5100 camera met een Nikon lens 18-200 AFS VR2 zou zetten. Hoeveel vergroot dit het zoombereik ?

    Groeten E&A

  • #2
    Re: Teleconverter

    Gewoon niet doen een teleconverter op zo'n lens is één brok van ellende. Door de geringe lichtsterkte werkt de AF niet of heel slecht en door die lichtsterkte zal MF ook een probleem zijn, zeker op een crop camera.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Teleconverter

      Lijkt me nogal logisch, niet? Bij Nikon heb je een 1,4x, 1,7x of 2,0 converter. Dit moet je vermenigvuldigen met je brandpuntsafstand, bijv bij 200mm krijg je dan resp. een 280mm, 340mm of 400mm objectief.

      Zoomlenzen zijn niet zo lichtsterk en eigenlijk niet gemaakt om gebuikt te worden met converters, je verliest een pak licht, 1stop bij een 1,4 converter en zelfs 2stops bij een 2x. Ik zou dit dus niet doen.

      P.S.: Google had je dit antwoord binnen de 5 seconden gegeven, nu heb je een half uur moeten wachten
      D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
      Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
      Flickr - JAlbum

      Comment


      • #4
        Re: Teleconverter

        Ja ik had het misschien eens moeten googelen maar hier weet je dat je de uitleg van een expert krijgt hé Eric ;-).
        Knappe site trouwens Eric en die portfolio van jou , daar hoop ik ook zo wat exemplaren ooit eens te maken. Knap werk !!

        Groeten E&A

        Comment


        • #5
          Re: Teleconverter

          Oorspronkelijk geplaatst door erwinanja Bekijk bericht
          Heb totaal geen ervaring met tele-converters maar ik wou gewoon effe vragen wat de impact is als je een Tele-Conv op een D5100 camera met een Nikon lens 18-200 AFS VR2 zou zetten. Hoeveel vergroot dit het zoombereik ?

          Groeten E&A
          Een 2x teleconverter maakt er 36-400 van.

          Had je kunnen vermoeden...

          Comment


          • #6
            Re: Teleconverter

            Ook het volgende kan je weten:
            Converters vergroten als het ware ook de lensfouten. Als basislens moet je dus een heel goede lens nemen. De Nikkor 18-200 staat niet bekend als een optisch wonderkindje wat betreft scherpte.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Teleconverter

              Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
              Lijkt me nogal logisch, niet? Bij Nikon heb je een 1,4x, 1,7x of 2,0 converter. Dit moet je vermenigvuldigen met je brandpuntsafstand, bijv bij 200mm krijg je dan resp. een 280mm, 340mm of 400mm objectief.

              Zoomlenzen zijn niet zo lichtsterk en eigenlijk niet gemaakt om gebuikt te worden met converters, je verliest een pak licht, 1stop bij een 1,4 converter en zelfs 2stops bij een 2x. Ik zou dit dus niet doen.

              P.S.: Google had je dit antwoord binnen de 5 seconden gegeven, nu heb je een half uur moeten wachten
              Helaas Erik, behalve de conclusie klopt allemaal niet. Misschien toch iets langer googelen.
              Nikon heeft namelijk de converters zo gemaakt dat ze helemaal fysiek niet passen op consumer lenzen. Maar converters dus alleen gebruiken op pro grade zoomlenzen en primes.
              En zelfs dan moet je je afvragen of je met 16mp op een APS-C sensor nog detail gaat winnen met een 2x converter.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Teleconverter

                Nikon teleconvertor op Nikon 18-200VR gaat gewoon niet. De bajonet van de 18-200 is zo gemaakt dat die gewoon niet past... De AF zou toch niet werken want hij zou niet genoeg licht krijgen.
                mvg
                Bert

                Comment


                • #9
                  Re: Teleconverter

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  Helaas Erik, behalve de conclusie klopt allemaal niet. Misschien toch iets langer googelen.
                  Nikon heeft namelijk de converters zo gemaakt dat ze helemaal fysiek niet passen op consumer lenzen. Maar converters dus alleen gebruiken op pro grade zoomlenzen en primes.
                  En zelfs dan moet je je afvragen of je met 16mp op een APS-C sensor nog detail gaat winnen met een 2x converter.
                  Je hebt gelijk, deze van Nikon zullen inderdaad niet passen op een 18-200. Ik dacht nochtans dat ik dat ooit zelf eens geprobeerd had op mijn 18-200 maar vermoedelijk zal dat geweest zijn met een Tamron 2x converter.
                  Mijn conclusie was dan toch juist hé
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

                  Comment

                  Working...
                  X