Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

    Na +/- 2 jaar fotografie terzijde te hebben geschoven, kriebelt het thans dermate dat ik heb beslist om deze hobby opnieuw op te pikken.
    In analoge tijden had ik steeds een reflex in handen (eerst Olympus, daarna Canon).
    Bij de overstap naar digitaal kocht ik een bridge (Panasonic FZ50). Dit toestel heb ik nog steeds (en werkt nog steeds) maar ik zou ineens opnieuw naar reflex willen overstappen.

    Ik zou eventueel alles (toestel en lenzen) tweedehands te kopen.
    Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Canon.
    Eerst wil ik een keuze maken voor de lenzen (ik zou enkel Canon-lenzen kopen).

    Aangezien ik tot nu toe zowat alles gefotografeerd heb (landschap, dieren, portet, macro, ...) wil ik in eerste instantie met 2 lenzen het ganse bereik van 18 tot 300 mm dekken.
    Ik dacht daarbij aan volgende combinatie :
    Canon 17-85 (of 15-85), gecombineerd met
    Canon 70-300.
    Als alternatief voor de 70-300 had ik ook gedacht aan de 70-200 L f4.0, eventueel aangevuld met een extender.

    Lijkt dit een goede keuze ?
    Of zijn er andere lenzen (die geen stukken van mensen kosten) die te verkiezen zijn boven mijn wenslijstje (of waar ik misschien toch even moet overwegen) ?
    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
    BD0993BE
    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

  • #2
    Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

    kijk eens naar de andere lensfabrikanten. Zo heeft Tamron een 17-50 F2.8 (al dan niet met IS) in zijn assortiment waarvan ik toch al vaak gehoord heb dat hij kan wedijveren qua beeldkwaliteit met de 17-50 van Canon.


    Ik weet dat er staat "enkel canon lenzen" maar de concurrentie is soms niet te versmaden en biedt heel betaalbare alternatieven aan. Het kan goed zijn dat die 17-50 van Canon beter is maar wil je daar dan echt 3-400 EUR meer voor betalen voor dat kleine beetje meer?


    Btw: ik heb ook gehoord dat de 15-85 beter is dan de 17-85.

    Welk toestel zou je kopen?
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

    Comment


    • #3
      Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

      TS,
      Je insteek is goed. namelijk je start niet bij het camera huis maar bij het objecitef.

      Ik mis in je verhaal de kwaliteit die je verlangt van het objectief. En dat heeft te maken met het doel van je fotobestand. Wordt het een poster op A2 formaat of een afdrukje van 10 x 15 cm?

      Optisch gezien is de Canon 70-200 4.0 L IS beter dan de Canon 70-300 non-L. Maar als jij je beperkt tot 10 x 15 cm plaatjes, wie zal het verschil zien?

      Is bokeh een aankoopcriterium voor je?

      Daarnaast mis ik info over je stijl van fotografie. Als bijvoorbeeld, als je als stijlmiddel spelen met scherptediepte gebruikt, dan vertaalt zich dat in je objectyiefkeuze.

      Kortom, geef wat meer info!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

        Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
        kijk eens naar de andere lensfabrikanten. Zo heeft Tamron een 17-50 F2.8 (al dan niet met IS) in zijn assortiment waarvan ik toch al vaak gehoord heb dat hij kan wedijveren qua beeldkwaliteit met de 17-50 van Canon.


        Ik weet dat er staat "enkel canon lenzen" maar de concurrentie is soms niet te versmaden en biedt heel betaalbare alternatieven aan. Het kan goed zijn dat die 17-50 van Canon beter is maar wil je daar dan echt 3-400 EUR meer voor betalen voor dat kleine beetje meer?


        Btw: ik heb ook gehoord dat de 15-85 beter is dan de 17-85.

        Welk toestel zou je kopen?
        Geen tamron 17-50 nemen maar een sigma 17-50 2.8 dan, de Canon lens is trouwens een 17-55 en geen 17-50. Niet dat je dat gaat missen.
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

        Comment


        • #5
          Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

          Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
          Geen tamron 17-50 nemen maar een sigma 17-50 2.8 dan, de Canon lens is trouwens een 17-55 en geen 17-50. Niet dat je dat gaat missen.
          ik ken het ook niet allemaal vanbuiten.

          Point is: je niet vastpinnen op Canon
          Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
          hier vind je mijn foto's en hier ook

          Comment


          • #6
            Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            TS,
            Ik mis in je verhaal de kwaliteit die je verlangt van het objectief. En dat heeft te maken met het doel van je fotobestand. Wordt het een poster op A2 formaat of een afdrukje van 10 x 15 cm?

            Is bokeh een aankoopcriterium voor je?

            Daarnaast mis ik info over je stijl van fotografie. Als bijvoorbeeld, als je als stijlmiddel spelen met scherptediepte gebruikt, dan vertaalt zich dat in je objectyiefkeuze.
            Terechte opmerkingen.

            De meeste foto's zullen gedoemd blijven om op (computer)scherm te worden bekeken.
            De meeste afdrukken zullen 10x15 zijn (250 per jaar ?).
            Per jaar worden +/- 2 fotoboeken gemaakt waarbij foto's in diverse formaten worden gebruikt, ook uitgesmeerd over 2 naast elkaar liggende pagina's. Andere foto's zullen als achtergrond worden gebruikt.
            Een aantal foto's zullen het tot 30x45 afdruk schoppen (4 of 5 foto's per jaar ?).
            Het grootste wat ik ooit heb afgedrukt was 60x90 (gebeurt slechts eens om de paar jaar).

            Bokeh is vooralsnog geen aankoopcriterium.

            Behoudens voor portretten (waar ik graag de achtergrond vaag zie), is het mijn bedoeling de volledige foto scherp te hebben.
            Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
            BD0993BE
            Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

            Comment


            • #7
              Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

              Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
              ik ken het ook niet allemaal vanbuiten.

              Point is: je niet vastpinnen op Canon
              Zonder hier een merkenoorlog te beginnen, de tweedehandsmarkt is het grootst voor Canon.
              Zoek een tweedehands 50D body (tenzij je zou willen filmen) - om reden van gebruiksgemak en afregeling van de autofocus - en koop rustig af en toe een lensje.

              Veel plezier

              Comment


              • #8
                Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Zonder hier een merkenoorlog te beginnen, de tweedehandsmarkt is het grootst voor Canon.
                Zoek een tweedehands 50D body (tenzij je zou willen filmen) - om reden van gebruiksgemak en afregeling van de autofocus - en koop rustig af en toe een lensje.

                Veel plezier
                en gaat het hem niet om de body, als je mijn eerste comment zou hebben gelezen dan zou je weten dat het ging om de objectieven.
                Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                hier vind je mijn foto's en hier ook

                Comment


                • #9
                  Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

                  Je kan het één volgens mij niet los van het ander zien.
                  Als je een crop body koopt, dan heb je met je 70-200 al de beeldhoek van een 300+ mm uit het analoge tijdperk, maar dan moet je daarentegen een breedhoekzoom kopen die breder is dan wat je gewoon bent uit het analoge tijdperk. vb als je vroeger een 24 had, moet je nu een 15 mm kopen om dezelfde breedhoek-uitnsit te bekomen.

                  Verder vind ik de 'ik wil alles scherp in de foto' een beetje een vreemde stelling. Dan zal je wellicht ook soms een statief(je) nodig hebben om met voldoende kleine diafragma's te werken. (scherp is natuurlijk ook relatief hé, als ik de wimpers niet kan tellen, is het voor mij niet scherp )

                  Ch.
                  www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                  Comment


                  • #10
                    Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

                    Ik zou in ieder geval opteren voor een crop-camera.
                    En een statief heb ik al en gebruik ik ook als het nodig is.
                    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                    BD0993BE
                    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                    Comment


                    • #11
                      Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze

                      zou je geen 18-135 incombinatie met een lens tot 200 kiezen ?

                      Maar is het echt te merken dat de kwaliteit achteruit gaat als je een 17-55 ingezoomd hebt op 55 tegenover een 18-135 op z'n 55 ? vanwege het licht dat in de lens komt enzo..

                      dan is een 18-135 mischien makkelijker, niet iederekeer wisselen (licht dan oo aan wat je gaat fotograferen)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze

                        Oorspronkelijk geplaatst door ludo60D Bekijk bericht
                        zou je geen 18-135 incombinatie met een lens tot 200 kiezen ?

                        Maar is het echt te merken dat de kwaliteit achteruit gaat als je een 17-55 ingezoomd hebt op 55 tegenover een 18-135 op z'n 55 ? vanwege het licht dat in de lens komt enzo..

                        dan is een 18-135 mischien makkelijker, niet iederekeer wisselen (licht dan oo aan wat je gaat fotograferen)
                        IK zou toch kiezen om gewoon de kitlenzen of een vergelijkbaar bereik te kopen. Ontdekken wat je wil fotograferen en na een paar maanden je bereik aan te passen aan je noden. En btw de kracht van een DSLR is juist dat je je uitrusting kan aanpassen en dat elk objectief een specifieke toepassing heeft. Als je die allemaal combineert verlies je volgens mij toch wel kwaliteit
                        Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                        hier vind je mijn foto's en hier ook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze

                          Oorspronkelijk geplaatst door ludo60D Bekijk bericht
                          zou je geen 18-135 incombinatie met een lens tot 200 kiezen ?
                          Die lens had ik ook al opgemerkt, maar de reviews zijn niet bijzonder goed.
                          Of ik zelf dat zomaar zelf zou opmerken weet ik niet, maar als ik toch nog een keuze moet maken, sla ik deze toch maar over.
                          En met 15-85 heb je toch ook al een meer dan behoorlijk zoombereik zodat je niet telkens moet verwisselen van lens.
                          Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                          BD0993BE
                          Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                          Comment


                          • #14
                            Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

                            TS,
                            Je geeft aan af en toe een A3+ formaat foto te willen hebben.
                            Zodra je een matig objectief hebt dan loop je het risico op de foto een scherpteverloop te zien van centrum naar hoeken.
                            Als je dat scherpteverloop niet erg vindt dan is een 18-135 objectief goed genoeg.
                            Wil je geen scherpteverloop zien en gewoon een goed scherpe foto hebben dan zal je een ander objectief moeten aanschaffen.

                            Het is dus onvoldoende om aan te geven hoe groot je prints, af en toe, worden.

                            Bedenk tevens dat croppen, tijdens de bewerkingsfase, e.e.a. verslechterd.
                            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Herstarten met fotografie - Lenskeuze.

                              Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                              TS,
                              Als je dat scherpteverloop niet erg vindt dan is een 18-135 objectief goed genoeg.
                              De 18-135 staat dan ook niet op mijn lijstje.
                              Ik zou intussen ook de 17-85 schrappen, zodat enkel nog de 15-85 overblijft alsook de 70-200 f4.0 (eventueel met extender).
                              Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                              BD0993BE
                              Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                              Comment

                              Working...
                              X