Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's huwelijk trouwfeest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's huwelijk trouwfeest

    Voor iemand het zegt ja ik heb al eens zitten rond kijken

    Men heeft me gevraagd om foto's te nemen op een huwelijk voor de wet. Nu ik heb dit nog nooit gedaan maar heb toegestemd (omdat ik niet de enige ben die foto's zal nemen en dus als ik een fout maak dat mijn kameraad die meehelpt hopelijk dan wel het moment heeft kunnen vastleggen) We werken afzonderlijk maar toch samen om elkaar te ondersteunen.
    Nu hoopte ik dat jullie mij wat hints en tips kunnen geven.
    Op dit moment weet ik niets meer dat het voor de wet is en dat ik dus in het gemeentehuis foto's neem. Waar ik vermoed dat de huidige verlichting onvoldoende zal zijn. Ik heb een 50mm 2.8 lens maar ik vrees dat ik hier te gelimiteerd zal mee zijn. Dus zou ik gebruik maken van mijn 18-200MM f/3.5-5.6 IS.
    Daar kom ik bij mijn vragen namelijk als er te weinig licht zal zijn (wat ik dus zo goed als zeker ben) om bij te flitsen. Ik heb een externe flitser maar ik wil de mensen niet verblinden en als ik zou het licht laten bouncen dan ben ik bang dat ik de mensen in het publiek, naast mij en zo zou verblinden.

    Verder hoe gaan jullie om met die situatie lopen jullie daar gewoon rond en proberen in te mengen met het volk of sta je langs de zijlijn toe te kijken?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: foto's huwelijk trouwfeest

    hmm... ik zal wel niet de enige zijn die denkt "ben je zeker dat je het wil doen?" maar daar ben je niet mee geholpen natuurlijk

    Ik heb ooit één keer "geassisteerd", noem me dus geen expert, maar net omdat ik het niet ben, heb je misschien meer aan wat ik op die halve dag heb geleerd.

    Mij lijkt het een absolute voorwaarde om op voorhand te gaan zien naar de zaal en wat dingen uit te proberen met dummy publiek. Dat zal je al een redelijk idee geven van wat je kan met je flits en wat niet: met een diffuser (misschien met een kleurtje?), wat doet het plafond voor je, van waar komt het zaallicht en welk licht is het, instellingen van je flitser wat aanpassen... Nog idealer is dat je eens met een fotograaf kan meelopen als assistent op een andere trouw, ik denk niet dat je zomaar kan binnenvallen op iemands trouw zonder af te spreken

    Voor mij - maar dat is uiteraard persoonlijk - ben je als fotograaf nog altijd een observator en moet je de trouw vooral zo natuurlijk mogelijk weergeven, zonder te interfereren. Er zijn in een trouw echter een paar kritische fases die je gewoon moet hebben (ringen, kussen, handtekening, familiefoto...) en natuurlijk moet je gewoon iedereen op foto hebben (en de juiste partners bij elkaar en zo).

    Op sommige ogenblikken loop je dus niet gewoon rond, maar ben je toch ook wel een beetje dirigent ("kijk eens op", "kus nog maar eens", "sta eens wat dichter bij elkaar"...). Hoe ver je daar in gaat, hangt een beetje van eigen smaak af, ik ben er niet wild van maar besef dat het soms gewoon nodig is.

    Nog een laatste: er moet toch een "hoofdfotograaf" zijn volgens mij die de lead neemt en die normaal gewoon alles moet hebben. Het gaat razendsnel en afchecken of de andere het "gelukkig wel heeft" is zeer moeilijk. Alleen de toevalligheden kan je misschien op elkaar terugvallen, of profiteren van een andere invalshoek, maar verder...
    Canon EOS 550D + Canon 18-55 IS + Canon 55-250 IS + Canon Speedlite 430EX II
    Canon Powershot G9 + Canon WP-DC21 Onderwaterhuis

    Comment


    • #3
      Re: foto's huwelijk trouwfeest

      Oorspronkelijk geplaatst door nokietje Bekijk bericht
      Voor mij - maar dat is uiteraard persoonlijk - ben je als fotograaf nog altijd een observator en moet je de trouw vooral zo natuurlijk mogelijk weergeven, zonder te interfereren. Er zijn in een trouw echter een paar kritische fases die je gewoon moet hebben (ringen, kussen, handtekening, familiefoto...) en natuurlijk moet je gewoon iedereen op foto hebben (en de juiste partners bij elkaar en zo).

      Op sommige ogenblikken loop je dus niet gewoon rond, maar ben je toch ook wel een beetje dirigent ("kijk eens op", "kus nog maar eens", "sta eens wat dichter bij elkaar"...). Hoe ver je daar in gaat, hangt een beetje van eigen smaak af, ik ben er niet wild van maar besef dat het soms gewoon nodig is.
      ik heb al tweemaal een pastoor gehad die op voorhand zegt dat ik maar moet roepen en dat ze t overdoen als t niet op de foto staat. 't Zijn wel uitzonderingen natuurlijk.

      Zeg tegen t bruidspaar maar dat ze op t voorhand moeten oefenen met die ringen, zodat ze dat kunnen zonder zelf in de weg te gaan staan of met hun handen alles te blokkeren. Tijdens het aanschuiven der ringen heb ik zo eens de bruid het boekje met de teksten uit de handen genomen (zo discreet mogelijk natuurlijk) omdat ze dat ervoor hield. Trouwende mensen zijn zelden met hun gedachten erbij
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: foto's huwelijk trouwfeest

        Oorspronkelijk geplaatst door nigelke Bekijk bericht
        Voor iemand het zegt ja ik heb al eens zitten rond kijken

        Waar ik vermoed dat de huidige verlichting onvoldoende zal zijn. Ik heb een 50mm 2.8 lens maar ik vrees dat ik hier te gelimiteerd zal mee zijn. Dus zou ik gebruik maken van mijn 18-200MM f/3.5-5.6 IS.
        Daar kom ik bij mijn vragen namelijk als er te weinig licht zal zijn (wat ik dus zo goed als zeker ben) om bij te flitsen. Ik heb een externe flitser maar ik wil de mensen niet verblinden en als ik zou het licht laten bouncen dan ben ik bang dat ik de mensen in het publiek, naast mij en zo zou verblinden.

        Verder hoe gaan jullie om met die situatie lopen jullie daar gewoon rond en proberen in te mengen met het volk of sta je langs de zijlijn toe te kijken?

        Alvast bedankt
        sommige zalen hebben een hoog plafond, en zal veel energie vragen aan de flits.
        dus ik gebruik dit


        wat je moet in het hoog houden, het koppel, en de getuigen, eventueel de bruidskinderen.
        De spreker (burgemeester, of schepen ) even rond lopen kan om de familie te fotograferen.
        Het groot moment, zijn de ringen , en het tekenen van de documenten, en de zoen natuurlijk.
        de rest komt van zelf.
        alvast succes
        Vriendelijke groet
        Duroc

        Comment


        • #5
          Re: foto's huwelijk trouwfeest

          Ik denk dat je zelf wel doorhebt dat je zoomlens niet lichtsterk genoeg is. Een flits is mi not done, zeker niet binnen (evt buiten invulflitsen) ...

          Als je een lichtsterkere lens (of lenzen) bijkoopt, hoop ik dat je genoeg krijgt om die investering eruit te halen.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: foto's huwelijk trouwfeest

            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            Ik denk dat je zelf wel doorhebt dat je zoomlens niet lichtsterk genoeg is. Een flits is mi not done, zeker niet binnen (evt buiten invulflitsen) ...
            als er niet genoeg licht is, moet je dat zelf maken. Daar is geen weg naast.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: foto's huwelijk trouwfeest

              Ik kan niet inschatten hoe je kennis is van de belichtingsdriehoek. Maar wel handig om te hebben om juist te kunnen belichten. Verder denk ik dat het materiaal je hebt ook voor de nodige uitdagingen gaat zorgen.

              Om eerlijk te zijn ik zou het niet doen. Zeker als men verwachtingen van je heeft. Ben bang dat je die niet waar kunt gaan maken.

              Je kunt ook objectieven huren. Bijvoorbeeld een 17-55 is een leuk lichtsterk objectief voor op een crop body.

              Zelf twijfel ik ook heel erg of ik een bruiloft van kennis mee zal fotograferen. Ik gebruik zelf dan vooral de 17-55 en 70-200IS. Maar maak me niet zo zorgen om het materiaal, maar eerder of ik het juiste moment met de juiste belichting pak. Je hebt immers maar één kans om de juiste foto te maken op zo'n dag. In mijn geval zijn alle foto's die goed gaan mooi mee genomen

              Comment


              • #8
                Re: foto's huwelijk trouwfeest

                Een 18-200 is een "goed weer lens" voor een huwelijk heb je f2,8 optiek van doen
                te verdelen tussen een 24-70 F2,8 en een 70-200 F2,8 voor een full frame, voor een crop kan je best de 24-70 vervangen door een EF-S 17-55 F2,8 IS

                Een tweede body is natuurlijk altijd handig !

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: foto's huwelijk trouwfeest

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  als er niet genoeg licht is, moet je dat zelf maken. Daar is geen weg naast.
                  Bij een concert is het ook not done om te flitsen.

                  Zoals gezegd, moet een fotograaf op de achtergrond blijven.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's huwelijk trouwfeest

                    Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                    Bij een concert is het ook not done om te flitsen.

                    Zoals gezegd, moet een fotograaf op de achtergrond blijven.
                    bij een huwelijk blijft de fotograaf niet op de achtergrond, anders mist hij alle shots!
                    Hij flitst waar nodig, hij gaat voor het andere volk staan wanneer nodig, vraagt mensen op zij te gaan indien nodig, etc...


                    en...

                    ik zou d'r niet graag aan beginnen zonder f2.8 lens...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's huwelijk trouwfeest

                      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      Bij een concert is het ook not done om te flitsen.

                      Zoals gezegd, moet een fotograaf op de achtergrond blijven.
                      Een huwelijk is geen concert, en op het achtergrond moeten blijven is ook niet juist, in de 40 jaren als beroeps, heb ik altijd discreet rond gelopen zonder dat er iemand mij een opmerking heeft gegeven. uiteraard moet men niet voor de schepen, of de pastoor gaan staan.

                      Persoonlijk moet nigelke zijn kans wagen, als doen men leert men. daar hij dan toch iemand bij zich heeft.

                      Alvast succes aan nigelke
                      Vriendelijke groet
                      Duroc

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's huwelijk trouwfeest

                        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Ik denk dat je zelf wel doorhebt dat je zoomlens niet lichtsterk genoeg is. Een flits is mi not done, zeker niet binnen (evt buiten invulflitsen) ...

                        Als je een lichtsterkere lens (of lenzen) bijkoopt, hoop ik dat je genoeg krijgt om die investering eruit te halen.
                        wie zijn flitstechieken beheerst kan perfect flitsen zonder dat het opvalt op de foto. een klein beetje invullicht is meestal voldoende.
                        Als je maar "nooit" rechtdoor flits natuurlijk. Dan wordt het een platte boel.

                        en laat die diffuserkap maar gewoon thuis. buiten een stop (of meer) verlies doet het niets.(in de geschetste omstandigheden)
                        www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto's huwelijk trouwfeest

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          bij een huwelijk blijft de fotograaf niet op de achtergrond, anders mist hij alle shots!
                          Hij flitst waar nodig, hij gaat voor het andere volk staan wanneer nodig, vraagt mensen op zij te gaan indien nodig, etc...


                          en...

                          ik zou d'r niet graag aan beginnen zonder f2.8 lens...
                          +1 Volledig mee eens. Als ik door het koppel wordt ingehuurd is het míjn taak om ervoor te zorgen dat alles goed vastgelegd word. Als ik daarbij moet inflitsen (nooit direct plat flitsen!!!) of af en toe even in de weg moet staan voor het publiek, dan zij dat zo...

                          Ik zou er ook zeker niet aan beginnen zonder lichtsterk glaswerk, minimaal f2.8, en alles dubbel. Dus, minimaal 2 camera's, 2 flitsers en meerdere lenzen binnen hetzelfde bereik. In mijn geval bijvoorbeeld een 24-70mm f2.8L zoom en daarnaast nog een 24L en 50mm f1.4. Verder heb ik zowel een 100L macro als 135L mee voor de teleshots.
                          Last edited by MarkEL; 9 januari 2012, 22:43.
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto's huwelijk trouwfeest

                            Jep, het meeste is al gezegd.
                            -Reserve gerief is wel een noodzaak.
                            -Met en 18-200 gaat het niet goed komen
                            tenzij je hem kunt aansluiten aan een D7000 waarbij je de iso omhoog kunt gooien, en dan nog

                            nee nee f/2,8 lenzen heb je nodig, iso omhoog en een tikkeltje bijflitsen da's mijn techniek
                            en ja zonder difuuskap maar bijna altijd met kikker kaart.
                            Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: foto's huwelijk trouwfeest

                              Interessant topic. Ik lees hier veel belangrijke dingen.
                              Ik vind het een meerwaarde als er ook veel foto's zijn van de voorbereiding.
                              Het schminken, aandoen bruidskleed, de kapper, de aanbellende bruidegom,...

                              Veel oefenen als je het mij vraagt, probeer mee te gaan als back up voor een fotograaf.
                              Dan blijf je op de achtergrond en ben je minder zenuwachtig.

                              Onderbelichte foto's kun je recuperen, overbelichte daarentegen zijn... trash...

                              Comment

                              Working...
                              X