Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

    hallo, de titel van mijn onderwerp zal allicht velen het voorhoofd doen fronsen...ik zal eerst melden wat ik heb en wat ik zou willen.
    ik fotografeer als hobby en heb een Canon 400 D , als colli gekocht met de 18 /55 mm en de 55/200 mm.
    nadien kocht ik de canon EFS 60 mm 2.8 macro, waar ik heel tevreden over ben , zowel voor macro als voor portret. Maar toch met zijn beperkingen voor portret binnen.
    wat ik zou willen met de nieuwe lens : babyfotografie zonder flits binnen, portret zonder flits binnen, eventueel bij huwelijk in de kerk, en gewoon alledaagse dingen binnen en buiten.
    Nu dacht ik ofwel aan de 85 mm 1.8 met dezelfde camera, 400 D.
    Of ik koop ineens de betere lens (dure !) die ook later bij aankoop van een hogere klasse camera zeker nog meekan.
    of neem ik beter de canon 24/105 F4, die mijn standaardlens kan vervangen ; dus weer minder lichtsterk dan de 85 mm.
    Ik weet het dus echt niet meer. Wie helpt me hieruit ? dank je wel !

  • #2
    Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

    Heeft Canon een 85mm 1.8 L lens?
    Of is die L een foutje?

    Investeren in goed glas kan zelden misgaan, maar je moet natuurlijk wel even goed stilstaan bij het feit dat je hier spreekt over een lens van 2000 euro (maar dat doe je vast en zeker wel ) Tegenover de 1.8 van 360 euro... (allez, ik weet niet direct van een 85mm 1.8 L lens)

    Ik denk eerlijkgezegd dat je, naast het diafragma, op een 400D body niet veel gaat merken van de 1640 euro in prijsverschil... (maar die 1.2 is natuurlijk wel 'future proof' als je met een andere body zou beginnen.)
    Last edited by Loccufier; 7 januari 2012, 15:41.
    Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

    Comment


    • #3
      Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

      Je zou (voor binnenshuis, 85mm op crop is vrij krap) ook gewoon kunnen beginnen met een 50mm (f1.8 of 1.4) of zelfs de 35mm f2. Daar kom je al een heel eind mee ! Deze lenzen zijn trouwens voor iedereen betaalbaar, ondertussen zal je ook ondervinden of 'primes' je wel degelijk liggen. Als je echter bent overtuigd dat dure lenzen betere foto's maken , than by all means...
      Last edited by Petertje; 7 januari 2012, 16:29.
      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

        Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
        Je zou (voor binnenshuis) ook gewoon kunnen beginnen met een 50mm (f1.8 of 1.4) of zelfs de 35mm f2. Daar kom je al een heel eind mee !
        IK volg deze redenering wel. Kijk vooral eens door je zoom lenzen hoeveel 85mm is voor binnen foto's te nemen (op een crop sensor is dit al vrij lang lijkt mij). Met de 50mm heb je ook een mooie portretlens (op crop sensor).... gewoon om je mogelijkheden open te houden (en daar heb je een heel breed gamma aan mogelijkheden, 1.8, 1.4, 1.4 sigma, 1.2).

        Ivm je vraag in de topic: hoe zeker ben je dat je naar een andere camera gaat overstappen waar die 1600 euro verschil tussen de lenzen wel gaat opwegen? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat op een 5D die 1.8 slecht staat...

        succes met de keuze

        Comment


        • #5
          Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

          Ik zou voor de 1.8 gaan. Die is ook superscherp, veeeeeeeel goedkoper, weegt minder en focust sneller. Het is niet omdat hij goedkoper is, dat het een slechte lens is.

          Voor binnen is 85mm wel nogal lang. Als je alleen de hoofden van mensen erop wil zal dat geen rpobleem zijn, maar anders wordt het moeilijk.

          De 24-105 is een superlens, maar verre van ideaal om binnenshuis mee te werken.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

            @Loccufier : je hebt heel zeker wel gelijk over de L ...
            het was ook één van mijn twijfels over de dure lens tegenover de"gewone" camera. Maar voorlopig doe ik toch met deze voort.
            @Petertje : het prijsverschil zal hem toch wel ergens in zitten. Maar misschien heb ik zo een dure lens ook helemaal niet nodig ...
            @Andyvy : ik heb natuurlijk ook al de 60 mm, die wel een goede macro/portretlens is , maar voor bvb de baby's binnen zoek ik iets lichtsterker. en ja , voorlopig verder met de 400 D dus. dus zou ik eerder voor de 50 mm 1.4 kiezen
            @Jefzor : ik heb intussen begrepen dat de 85 mm 1.8 zeker ook een goede lens is , maar misschien toch niet voldoet aan de eisen die ik heb ivm fotografie binnen.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

              Oorspronkelijk geplaatst door katie449 Bekijk bericht
              @Jefzor : ik heb intussen begrepen dat de 85 mm 1.8 zeker ook een goede lens is , maar misschien toch niet voldoet aan de eisen die ik heb ivm fotografie binnen.
              ALs je hiermee doelt op de lichtsterkte: Die 1.4 gaat het verschil niet maken tegenover de 1.8...wel tov je huidige lenzen. Dus ja...welke brandpuntsafstand denk je nodig te hebben? Ik denk dat je met je 60 mm lens goed moet kunnen bedenken wat je mist.
              Last edited by Fritzer; 7 januari 2012, 18:35.
              Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
              Canon powershot s120

              Comment


              • #8
                Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

                @ Fritzer : tegenover mijn huidige lenzen zal ik zeker verschil merken.
                en, ik kan niet beslissen welke brandpunt ik best neem. Ik heb liever een paar goede lenzen aan te schaffen die liefst ook lichtsterk zijn(die 2 standaardlenzen bij mijn camera gebruik ik bijna nooit meer) dan telkens nieuwe te moeten bijkopen in de toekomst.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

                  Beiden fantastische lenzen!

                  Voor portret/studio/huwelijk is de 1.2 een pareltje.
                  Voor zaalsport etc zou ik eerder de 1.8 aanraden.

                  Op een crop camera is dit echter wel een minder evidente lengte, maar ik veronderstel dat je daar wel al reeds voldoende hebt over nagedacht.
                  Canon R | Leica Q
                  EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                  Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                  [/COLOR]

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

                    Kijk ook HIER eens.

                    Er zit een hoop onzin tussen maar op het eind heb je wel een conclusie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

                      Heb je wel eens aan de Sigma 85 mm/1.4 gedacht? Ik heb gemerkt dat het een erg scherp tekenend objectief is. Tevens worden onscherpe partijen, denk darbij aan voorgrond en achtergrond, heel mooi wollig weergegeven.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

                        Ik verkocht zelfs m'n 85 1.2L voor de 85 1.8 + 24-70 2.8L, heb ze beiden vergeleken en de 1.2L was geen €750 verschil met de 1.8, uiteindelijk toch liever 2 lenzen dan één voor dezelfde prijs.

                        Dit is een lens voor bokehfreaks, de scherptediepte is zo dun als een scheermesje, als het hoofd iets gedraaid is, is er al 1 oog onscherp, met de f1.8 ook soms zelfs.
                        Heeft wel mooie kleuren en contrast maar raws moet je toch omzetten met lightroom en de extra kleur/contrast-punch is snel gekopieerd met copy/paste.
                        Als je weinig tijd hebt of te snel bent ga je veel missers hebben, dit is een lompe lens qua gewicht met trage AF en de scherpstelling is heel precies, sommigen gebruiken zelfs een speciaal focusscherm.

                        Misschien ga ik ooit wel eens de MKII testen of de Sigma, maar betwijfel dat ik overtuigd zal zijn.
                        Veel Canon L's/primes hebben prachtige bokehs (vb 135 & 200mm primes en de 70-200 2.8L's) hiermee kun je ook een 'popup' van je onderwerp krijgen dankzij de zoomfactor.

                        Een 35 1.4L is een topper voor portretten met meer achtergrond, deze heeft een prachtige bokeh, is lichter, compacter en heeft een snelle AF.
                        Een 85 mm vind ik ook te lang voor een cropcamera (eerder een 50 1.4 of 50 1.2), op fullframe de 85 1.8 (of indien u niet tevreden bent, koop de 85 1.2L II of Sigma 1.4 en na uw bevindingen kunt u ze nog altijd verkopen).
                        Last edited by CanonYouCan; 7 januari 2012, 19:57.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

                          @ Michiel, de 1.2 heb ik intussen uit mijn lijstje geschrapt , maar wat het wel wordt ?
                          @Dave : ik heb meteen ook een paar andere filmpjes op youtube bekeken over lenzen
                          @Annoh : ik heb nog nooit een Sigma lens gekocht, omdat ik nogal trouw ben aan Canon kijk ik meestal niet naar ander merken, die zeker wel even goed kunnen zijn
                          @Canonyoucan : misschien kan ik dat ook beter doen , verschillende goedkopere lenzen ipv 1 dure. Het zal wel met iedere lens zijn , dat je moet leren er mee te werken (?) ik had in het begin met mijn macrolens ook niet het verwachte resultaat. Die 1.2 is een zware lens , en ik hoor dat de Mark 5 D mark II bvb al een zware camera is (als ik die ev later zou kopen), als je dan een dag wil gaan fotograferen... de 35 mm 1.4 heb ik ook bekeken , misschien ook te overwegen en allicht zal ik hier meer aan hebben dan de 50 mm 1.4 , maar er is natuurlijk wel het aanzienlijk prijsverschil

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

                            Ik heb zowel de 85 f1,8 en de 85 f1,2 L gehad, en de 1,2 heb ik nog en gebruik het steeds in de studio in combinatie met een 5D MII. Om te starten zou ik je de 1,8 versie aanraden, is een zeer goede lens en meer inzetbaar dan de 1,2, prijs kwaliteit is deze niet te kloppen. Nu gelijk wat je koopt, maar als je van plan, bent om later op full frame te werken, dan zou ik alleen maar lenzen bijkopen die geschikt zijn voor een full frame body, en dus geen EFs lenzen ! De 24 105 , daar heb ik slechts één dag mee gewerkt, en ik was blij dat ik ze kon terug geven, ondanks het rode bandje was ik zwaar teleurgesteld in deze lens, zware vignetering zelfs tot een opening van 7,1 op 24 mm. In vele reacties kan je dan lezen is gemakkelijk softwarematig te corrigeren, sorry maar ik koop geen L lenzen die een softwarematige correctie van doen hebben.
                            Waar je eventueel wel is naar opzoek kan gaan is de EF 28-70 F2,8 L USM, ze is niet meer nieuw te koop, maar als je ze kan vinden tweedehands , dan koop je een steengoede lens, zeker voor op de fullframe, 28 mm op een crop is natuurlijk redelijk lang, maar de kwaliteit is zeer bijzonder.

                            MVG, Jeff C.
                            Last edited by Digipics357; 8 januari 2012, 15:24.
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 85 mm 1.2 L usm of 85 mm 1.8 L usm

                              @Digipics : dank je voor de uitleg.
                              bedoel je misschien de 28/70 f2.8 L USM ? volgens ik opzoek zou die vervangen zijn door de 24/70 f2.8 L USM.
                              de 28/70 is tweedhands nog te koop , maar dan moet je kopen zonder gezien te hebben en dat vertrouw ik niet zo (Duitsland).

                              Comment

                              Working...
                              X