Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fEE error op d300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fEE error op d300

    Hallo,
    Ik krijg steeds vaker de fEE error op mijn D300 bij steeds meer lenzen, terwijl de diafragmaring van de lenzen uiteraard gewoon op het kleinste diafragma staat en het schuifje dicht zit (zodat de ring niet kan bewegen).

    Na wat googlen lees ik, naast adviezen om de camera naar de service te brengen, het advies om in het menu de optie om de lens met de diafragmaring te kunnen bedienen uit te zetten. Weet iemand of dat uberhaupt kan en zo ja HOE?

    Thanks,
    Rob

  • #2
    Re: fEE error op d300

    Misschien ben ik onduidelijk geweest.
    Op internet vond ik deze pagina

    Met dit advies: Change the menu option that lets you control the aperture directly on your AI / AIS / AF / AF-D lenses (but not G).

    Ik wil dit advies graag uitvoeren,maar weet niet hoe. Ik kan het niet vinden in de handleiding. Kan iemand helpen?

    Comment


    • #3
      Re: fEE error op d300

      als ik een manuele lens wil gebruiken zet ik hem op handmatig en dan moet je wel aan de diafragmaring draaien!
      Misschien heb ik het ooit veranderd in het menu maar dat weet ik niet meer....ik zal straks eens kijken of ik er iets over vind
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: fEE error op d300

        Misschien hieft iemand anders nog een idee hoe ik in het menu iets kan veranderen zodat ik de fee error niet meer krijg.

        Comment


        • #5
          Re: fEE error op d300

          Hoi, sorry voor de vertraging...
          Het enige dat ik kan vinden is de mogelijkheid om niet cpu objectieven te gebruiken.
          Dan moet je de brandpuntafstand en max f waarde ingeven en dan kan je die gebruiken met belichtingsmeting enz. enkel de AF ontbreekt uiteraard.
          Je geeft elke lens een nummer en de camera onthoud die dan.
          Maar dan werk je volledig manueel of in A -mode en gebruik je de diafragmaring zoals vroeger .
          Zie blz 198 van je handleiding.
          I.m.o. kan je camera op een automatische stand geen gevolgen hebben van een eventuele ingave van gegevens hier, allee de mijne heeft er geen last van.
          Je kan eventueel proberen om je contacten tussen body en lenzen eens te reinigen.
          Of anders een algemene terugkeer naar de basisinstellingen te doen, resetten dus.
          Als dat allemaal niet lukt zal je naar de reparatiedienst moeten

          mvg Jozef
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: fEE error op d300

            Zijn de contacten al goed nagekeken? Wellicht zit daar wat corrosie op of vervuiling.
            Een hoop ouwe zooi
            www.rbfoto.nl

            Comment


            • #7
              Re: fEE error op d300

              aan de bayonet van je body zit een lipje dat meedraait wanneer de diafragma ring van je lens op de kleinse opening wordt gezet...mogelijk zit er wat vuil in en blijft dit lipje hangen...je moet er met je vinger maar eens aan draaien...

              Comment


              • #8
                Re: fEE error op d300

                Zie eens bij functie instelschijven, >instellen diafragma> diafragmaring (F6)
                Dit is bij de d7000...
                Groeten Hervé.

                Comment


                • #9
                  Re: fEE error op d300

                  Oorspronkelijk geplaatst door Baziel Bekijk bericht
                  Zie eens bij functie instelschijven, >instellen diafragma> diafragmaring (F6)
                  Dit is bij de d7000...
                  Maakt de lens goed contact met de body? Ik meen me te herinneren dat ik deze fout vroeger ook gekregen heb. Dit lag toen aan een kleine speling op de lens mount.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fEE error op d300

                    Probeer zeker ook eens de contacten van de lens en de body te reinigen. Ik had hetzelfde met mijn 70-200 en na het reinigen geen probleem meer.
                    I love my D500

                    Comment

                    Working...
                    X