Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarizateifilter voor sneeuwlandschap?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarizateifilter voor sneeuwlandschap?

    Hello,

    ik vertrek binnenkort op wintersport. IK heb eens gekeken naar de tips hier op het forum (2/3 tot 2 stops overbelichten, lenscap gebruiken, reservebatterij) maar over twee punten ben ik nog niet uit:

    -Is het beter met of zonder polarizatiefilter te trekken?
    - Dien ik in te flitsen om contrast te verkleinen?

    Thanks,
    EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
    www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

  • #2
    Re: Polarizateifilter voor sneeuwlandschap?

    Hallo,
    polarisatiefilter gebruiken bij zonneschijn,geeft mooiere luchten en zorgt voor vermindering van reflecties.
    Inflitsen heeft alleen zin indien het onderwerp dichtbij is,voor landschap volgens mij zinloos.
    Groeten
    jozef13

    Comment


    • #3
      Re: Polarizateifilter voor sneeuwlandschap?

      Hier vind je nagenoeg alle basis uitleg mbt tot een CP

      Comment


      • #4
        Re: Polarizateifilter voor sneeuwlandschap?

        Dat inflitsen kan je doen wanneer je personen of voorwerpen in sterk tegenlicht wil fotograferen en er toch nog detail wil in behouden.Indien deze verder van je camera verwijderd zitten kom je niet toe met de ingebouwde flits op je camera. Of je wel of niet elke keer moet overbelichten zal grotendeels afhangen van de inhoud van het beeld. Klakkeloos 2/3 of 2 stop overbelichten en verder geen rekening houden met wat er in je beeld zit is dikwijls niet de juiste manier van werken. Een foto volledig met wit gevuld sneeuwlandschap met een grijze bewolkte lucht erboven vraagt om een andere aanpak dan een sneeuwlandschap waar er voor de ene helft een mooie blauwe lucht en onbesneeuwde bomen rotsen en andere onderdelen in de foto zitten.Deze laatste soort foto overbelichten met 2/3 of 2 stops = sterk overbelichte sneeuwpartijen= ramp. Werk indien je actie wil vastleggen en niet teveel wil bijsturen tijdens het maken van je foto's met de bracketing(aeb) modus van je camera.
        Drie beelden snel na elkaar met verschillende belichtingswaardes verhogen je kans op een geslaagde foto. Geheugen kost niks.....een reddeloos overbelicht of onderbelicht beeld ben je helemaal kwijt. Indien je tijd genoeg hebt(geen actiefoto's) kan je de camera terug van de aeb modus afhalen en de belichting bijstellen totdat het goed is via het histogram.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Polarizateifilter voor sneeuwlandschap?

          In sneeuw niet inflitsen. De reflecties van de zon in de sneeuw zorgen al genoeg voor een invullicht, dit is in feite een gigantisch reflectiescherm. Ook bij ( zelfs pal) tegenlicht is het niet nodig in te flitsen, het gereflecteerde licht is voldoende op het contrast op te vangen.


          Hierbij twee (snel gekozen) voorbeelden: 1 in pal tegenlicht en 1 in zijlicht, beide foto's werden niet ingeflitst.

          Inflitsen zou het onderwerp nog vervlakken. Is het onderwerp toch te donker, kan je dit beter achteraf bij de bewerking wat oplichten.






          Groeten,

          Geert
          Last edited by Appendix; 28 januari 2012, 22:43.

          Comment

          Working...
          X