Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draaiende windturbine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Draaiende windturbine

    Hallo allemaal,

    Vandaag zal ik zo een windturbine/molen staan en dacht bij mezelf dat het wel tof zou zijn om de beweging van die wieken vast te leggen.
    Alleen wou dit voor geen meter lukken. Ik ging ervan uit dat ik een langere sluitertijd nodig had maar dan was alles zeer overbelicht of zelf gewoon een wit vlak .

    Iemand advies hoe dit wel zou lukken?

  • #2
    Re: Draaiende windturbine

    Het hangt natuurlijk van de snelheid van de wieken af. Als ik hier naar buiten naar de windmolen kijk zou ik zeggen plusminus 1/10 sec.

    Maar uiteraard kun je prima "try and error" doen. Een paar plaatjes extra met verschillende sluitertijden kost niks. Camera in de "S" stand zetten.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Draaiende windturbine

      Oorspronkelijk geplaatst door Arcopar Bekijk bericht
      Iemand advies hoe dit wel zou lukken?
      gewoon op je lichtmeter kijken en dan zie je dat je, als je de sluitertijd langer maakt, het diafragma kleiner moet maken of de iso lager zetten. En als je er dan nog niet komt zal je een grijsfilter moeten gebruiken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Draaiende windturbine

        Wacht gewoon tot er minder licht is, als het met deze oude windmolen lukt, dan zal dat met een moderne ook geen probleem zijn:
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Draaiende windturbine

          Als je je sluitertijd langer maakt, moet je niet vergeten je diafragma kleiner te maken...
          Anders krijg je inderdaad een overbelichte foto. Eventueel kan je een filter gebruiken om ervoor te zorgen dat je camera wat minder licht binnen krijgt en dus wel een langere sluitertijd nodig heeft...
          EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

          Mijn Razzi account

          Comment


          • #6
            Re: Draaiende windturbine

            Oorspronkelijk geplaatst door Arjandeiro Bekijk bericht
            Als je je sluitertijd langer maakt, moet je niet vergeten je diafragma kleiner te maken...
            Anders krijg je inderdaad een overbelichte foto. Eventueel kan je een filter gebruiken om ervoor te zorgen dat je camera wat minder licht binnen krijgt en dus wel een langere sluitertijd nodig heeft...
            hier sluit ik me volledig bij aan. Aangezien je beweging wil vastleggen met een lange sluitertijd raad ik je ook aan om een statief te gebruiken zodat je wel de juiste beweging fotografeert (lees: niet je eigen hand). Probeer ook je iso waarde zo laag mogelijk te houden (100/200) je fotografeert toch vanaf statief.
            Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
            hier vind je mijn foto's en hier ook

            Comment


            • #7
              Re: Draaiende windturbine

              Oorspronkelijk geplaatst door Arcopar Bekijk bericht
              Hallo allemaal,

              Ik ging ervan uit dat ik een langere sluitertijd nodig had maar dan was alles zeer overbelicht of zelf gewoon een wit vlak .

              Iemand advies hoe dit wel zou lukken?
              Lange sluitertijd, maar wel de rest zo aanpassen dat de belichting nog klopt, eventueel een grijsfilter erop.

              Les X uit de onvoltooide serie : hoe moet ik votograveren.

              Comment


              • #8
                Re: Draaiende windturbine

                Iso stond inderdaad bijna potdicht en fragma ook op het kleinste.
                Statief ook check.

                Ik zal het maar eens bij valavond moeten proberen want grijsfilter heb ik niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Draaiende windturbine

                  Oorspronkelijk geplaatst door Arcopar Bekijk bericht
                  Ik zal het maar eens bij valavond moeten proberen want grijsfilter heb ik niet.
                  om dat probleem op te lossen, zijn er winkels uitgevonden.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Draaiende windturbine

                    Met prop-vliegtuigen heb ik vaak het zelfde probleem...
                    Krijg de sluiter niet traag genoeg met diafragma dicht en iso op het laagste.
                    Je krijgt dan van die halve "vegen" in plaats van een mooie circkel...
                    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                    Comment

                    Working...
                    X