Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

    Ik hoop dat dit topic hier op zijn plaats staat...

    Ik zou een paar gedachten willen uitwisselen over het voorbereiden van reizen, met betrekking tot interessante fotolokaties.

    Dit vooral met het oog op uitwisselbaarheid met verschillende applicaties en mobiele toestellen.

    Ik werk op mijn desktop pc vooral met Google Earth (GE), waarop ik dan interessante lokaties vast pin met de beschikbare "pinnetjes".

    Op die manier krijg ik clusters van interessante plaatsen, en kan ik op die manier de verblijfsplaatsen bepalen, vanwaar ik dan de verschillende interessante lokaties kan aandoen.

    Je kan ook mappen en submappen maken per categorie of land van bestemming bvb, en die afzonderlijk aan en afzetten.

    Op zich werkt dat allemaal goed tijdens de voorbereiding, maar nu zoek ik naar oplossingen om dit ook ter plekke te kunnen gebruiken.

    De plaatsen kunnen opgeslagen worden, en dan op een laptop gekopieerd worden om dan met Google Earth terug te openen.
    Maar dan heb je wel internettoegang nodig om detail in de kaarten te krijgen.

    Wat ik vroeger deed, is dan printscreens maken met verschillende zoomlevels, om dan de maps bij mij te hebben op verplaatsing.

    Nu heb ik een ipad en sla ik die printscreens op mijn ipad op, en kan ik de prints achterwege laten. Maar verder op de kaart inzoomen gaat maar zover als de resolutie van de printscreen.

    Ik denk nu ook aan de mogelijkheid om die lokaties op Google Maps op te slaan, zodat je (mits internet toegang) bvb ook op de ipad de lokaties kan verkennen.

    De App Google Earth voor iPad/iPhone laat volgens mij niet toe lokaties te pinnen of op te slaan.

    Ik zou ook graag de GE-lokaties willen gebruiken om op te slaan in de GPS, als POI of favoriet, zodat je er ook meteen kan naar navigeren, maar weet ook nog niet meteen wat daarvoor de juiste manier van werken is.

    Gaan jullie ook zo ver in de voorbereiding en hoe gaan jullie daarbij te werk ?

    Ik ga er alvast ver in, en probeer de interessante fotolokaties toch op voorhand te verkennen en te lokaliseren.

    Een goede voorbereiding is immers al de helft van een geslaagde reis of fotoshoot...
    Last edited by Dama; 6 januari 2012, 12:20.
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Re: Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

    Hey,

    Hier een android-gebruiker en niet zozeer een apple-fanaat, maar voor zover ik kan beoordelen kun je er op je IPAD ook wel uitraken.

    Je kunt gebruik maken van google maps. Deze heeft in de laatste versie (5.0) ook een verbeterde mogelijkheid om vooraf locaties te gaan cachen, dus om volledig (zonder inet-verbinding) offline te gaan werken. Als je op een aantal vierkante km precies weet waar je moet zijn, is dit zeker een optie.

    Je 'starred' locations van google maps krijg je ook te zien in de app op je toestel. (Enig nadeel is dat je de individuele locaties van je eigen kaarten van google maps niet kan 'starren'...)

    Er bestaan (voor Android zeker) wellicht wel gratis/betalende applicaties die je kunt installeren waarop je ook je eigen POI's kan opslaan en deze dan gebruiken binnen google maps.

    Een ander alternatief is het gebruik maken van openstreetmaps. Deze zijn perfect volledig offline te gebruiken (dus geen dataconnectie).

    Met de info hierboven kun je alvast al wat gaan experimenteren?

    Comment


    • #3
      Re: Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

      Over 't laatst google streetview gebruikt voor een locatie op te zoeken. (ok 't is in mindere mate mogelijk voor echte natuurfotografie.)

      Mocht ik een leuke locatie vinden, ik zou die dan via youroute opladen in mijn garmin edge die ik gebruik voor te fietsen vertrekkende van een parkeerplaats in de buurt.

      mvg,
      EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
      www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

        Ik stel hier precies weer een onmogelijke vraag ?

        Streetview is OK voor steden, voor landscape al wat moeilijker, want meestal geen "streets"

        Ik heb nu inderdaad al een paar off-line oplossingen gevonden, maar nog niet hoe ik mijn gepinde locaties kan "delen" met mijn ipad...
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

          Ik moet zeggen dat ik ook nogal maniakaal "location finding" doe als ik een reis maak - ik kan er ook avonden mee bezig zijn (omdat ik het leuk vind maar ook omdat wanneer ik dan kan reizen voor fotografie zoveel mogelijk kwalitatieve locaties wil bezoeken).

          Het clusteren van locatie doe ik ook, hoewel het verzamelen van de initiële gegevens minder gestructureerd gaat: ik zit met mijn neus in reisgidsen, gebruik google earth/maps, en op een gegeven moment krijg je wel interessante clustering waarbij je niet elke dag 7-800 km moet rijden en je tenslotte meer in de auto zit dan wat anders.

          Voor tijdens de reis zelf, ondanks al maar ruimere beschikbaarheid van wifi, wil ik alles offline beschikbaar hebben, ook als ik onderweg aan het hiken ben. Dus mijn tools zijn mijn macbook air and mijn garmin oregon wandel gps. Het liefst heb ik topografische kaarten van de omgeving die ik bezoek die ik tussen mijn mac en garmin kan uitwisselen, maar dat kan duur zijn in aankoop. Een redelijk alternatief is een goedkope regio kaart electronisch en dan papier topografische kaarten. Ik ga in ieder geval zelden zonder topografische kaart op stap (verrassingen vermijden als je eens in wat meer onherbergzaam gebied op stap gaat!!!).

          Ik gebruik garmin kaarten en de garmin applicaties op mac, maar ook meer en meer National Geographic Trails Illustrated Explorer kaarten; ook op mac en GPS compatibel.
          Dit laat me niet alleen toe locatiebepaling te doen maar vermits ik ook nogal eens plaatsen wil bekijken waar je niet onmiddellijk met een auto bijkomt, kan je op voorhand op je pc/mac topografische kaarten ook je wandelroute uitstippelen, die op je gps laden en dan neem je alleen dat ding mee (en gewoonlijk toch ook een paper geografische kaart).

          Zelfs als je geen geld wil geven aan detailkaarten electronisch, werkt de gps natuurlijk nog en kan je gewoon een papierkaart meenemen.
          Last edited by parrotman; 16 januari 2012, 20:29.
          Web: http://www.hanscouwenbergh.be
          Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

          Comment


          • #6
            Re: Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

            Hier nog ene met dezelfde ziekte. Mijn kaarten zijn puur eco-toerisme gericht. De Pantanal ben ik aan bezig. west-Canada. En dan natuurlijk Afrika. Zuid-Afrika zit er volledig in. Alle lodges/camps erop, airstrips, bezienswaardigheden, tot zelfs alle parkgrenzen tot op 5m precies.



            Nu neem ik ook screencaps mee op de iPad, maar handig is dat niet altijd.
            De KMZ overbrengen op de iPad heeft weinig zin; waar ik ga heb ik geen internet-connectie.

            Ooit gaat er ene zeggen "there's an app for that".

            ...hoop ik.

            Mvg,

            J.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #7
              Re: Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

              Thanks Jochen en Hans !

              Was al aan het denken dat ik de enige gek was

              Er is dus duidelijk een gat in de markt, al kan ik me voorstellen dat off-line maps heel wat geheugen en opslag vergen :-s
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #8
                Re: Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

                Ik ben nu aan het kijken naar walkingworld.com in combinatie met viewranger.com.
                En over offline gebruik van ViewRanger heb ik dit gelezen : "Support for OpenStreetMap requires Version 1.1.4 and above. ViewRanger can display free online mapping from OpenStreetMap and Open Cycle Map. This mapping is downloaded to your phone as it is needed. The maps are then cached on the phone. If the mobile network is not available, or if you choose to work offline, then ViewRanger will display as much of the map as it can using the cached tiles." Je kunt hiermee vooraf je route maken (eventueel vertrekkende van een bestaande GPX-file) en deze onder je account op ViewRanger bewaren en dan op je smartphone downloaden. Dat zou dus ook offline moeten werken indien je voldoende cache memory op je phone hebt.
                Maar ik ben nog maar aan het testen hé (pas geregistreerd op die sites). Dus nog geen veldwerk-ervaring.
                Master the craft, and the art will follow.
                Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                Comment


                • #9
                  Re: Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

                  hoi

                  Ik heb hier mapsource op mijn pc staan.
                  Is een programmatje dat bij mijn gps hoort (garmin). ik kan op mijn pc mijn hele reisweg uitstippelen en daarna die route overzetten op gps met poi enzomeer.
                  Dan heb ik maar gewoon de gps te volgen op vakantie.
                  Filmpjes hoe je zoiets doet vind je op youtube.
                  heb je daarna nog vragen mag je me nog altijd mailen.
                  groetjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

                    Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                    Ik ben nu aan het kijken naar walkingworld.com in combinatie met viewranger.com.
                    En over offline gebruik van ViewRanger heb ik dit gelezen : "Support for OpenStreetMap requires Version 1.1.4 and above. ViewRanger can display free online mapping from OpenStreetMap and Open Cycle Map. This mapping is downloaded to your phone as it is needed. The maps are then cached on the phone. If the mobile network is not available, or if you choose to work offline, then ViewRanger will display as much of the map as it can using the cached tiles." Je kunt hiermee vooraf je route maken (eventueel vertrekkende van een bestaande GPX-file) en deze onder je account op ViewRanger bewaren en dan op je smartphone downloaden. Dat zou dus ook offline moeten werken indien je voldoende cache memory op je phone hebt.
                    Maar ik ben nog maar aan het testen hé (pas geregistreerd op die sites). Dus nog geen veldwerk-ervaring.
                    Zeer geïnteresseerd in je bevindingen, na lang zoeken hierachter kwam ik ook enkel uit op Viewranger. Mij is het echter nog niet gelukt zoals ik het echt zou willen, al moet ik bekennen dat ik er ook nog niet 100% aandacht en onderzoek aan heb gespendeerd.

                    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                    Comment


                    • #11
                      Re: Reisvoorbereiding : POI, Google Earth...

                      Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                      Zeer geïnteresseerd in je bevindingen
                      Ik zal ze ter gepaster tijde posten. En als er binnen dit en 6 maand niets over gepost is, ben ik verloren gelopen en zoek je dus best een andere oplossing .
                      Master the craft, and the art will follow.
                      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                      Comment

                      Working...
                      X