Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goeie compact of DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goeie compact of DSLR

    Hallo

    Zelf ben ik al een tijdje aan het kijken voor een vervanging van m'n stokoude ixus 40.
    M'n budget is een goeie 500 euro en ik wil hoofdzakelijk landschappen en portretten (kindje op komst ) fotograferen.

    Mijn vraag is, wat zou de beste BEELDkwaliteit opleveren, ik weet het, het is appelen met peren vergelijken, maar toch..
    * canon 600D met standaardlens (18-55 IS)
    * canon powershot S100

    Persoonlijk gaat m'n voorkeur naar de powershot dankzij het compacte, maar ik zou toch een DSLR nemen mochten jullie zeggen dat de beeldkwaliteit stukken beter zal zijn met de 600D (ik ben niet echt van plan om later duurdere lenzen te kopen)

    Bedankt voor de tips!!!
    Terie

  • #2
    Re: goeie compact of DSLR

    Je gaat met een Dslr niet per definitie betere foto's maken. Die illusie kan ik je gelijk wel ontnemen. Je zult zelf de nodige tijd kwijt zijn om kennis te vergaren over de basis van fotografie. (Diafragma, sluitertijd, ISO etc) ;-)

    Als je bereid bent je te verdiepen in de basis van fotografie. Wat trouwens erg leuk is dan zul je zeker mooiere foto's maken dan met een compact camera

    Op deze site vind je alvast veel informatie mbt de basis van fotografie

    Comment


    • #3
      Re: goeie compact of DSLR

      Die DSLR zal het in moeilijke lichtomstandigheden toch beter doen dan een compact, zelfs die S100. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
      Die S100 heeft een 5x zoom bereik van 24 mm. tot 120 met een f-waarde van 2.0 tot 5.9 , die eos 600D met die lens van 26 tot 88 mm. en f van 3.5 tot 5.6 (maar die laatste getallen kan je moeilijk vergelijken).
      Het voordeel van een DSLR is natuurlijk dat je daar andere lensen kan op plaatsen met andere eigenschappen, wat een compact niet kan. Als je nu al zegt dat je geen andere lenzen zal kopen, boor je eigenlijk al op voorhand een groot voordeel van deze soort camera's in de grond.

      Met die DSLR kan je betere foto's maken, maar bij goede lichtomstandigheden zal je al behoorlijk je best moeten doen.
      Ik ben trouwens van plan om me binnenkort waarschijnlijk zo'n S100 aan te schaffen (ondanks dat ik al een Olympus E-30 DSLR heb). Voornamelijk door de veel kleinere afmetingen en het veel lagere gewicht. Bij bepaalde toepassingen heb je zo'n groot zwaar ding echt niet nodig. En met de compact kan ik ook video opnemen (maar dat lukt ook met die 600D (niet met mijn E-30)).

      PS : waar vind je die 600D voor 500 € ??? Ik denk dat je eerder iets onder de 700€ zal landen...
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: goeie compact of DSLR

        Als het gaat om mooie foto's van je op komst zijnde kindje, dan zou ik vast en zeker een
        DSLR aanbevelen. Snelheid is gewoon beter. Bovendien kun je voor een habbekrats een
        50 1.8 lensje op de kop tikken en spelen met de scherptediepte. Voor kinderen gebruik ik
        altijd mijn DSLR.
        Al heb ik de nieuwe generaties pen, panasonic en nexen nog niet uitgeprobeerd...

        Comment


        • #5
          Re: goeie compact of DSLR

          Oké, bedankt!
          Zal waarschijnlijk dus de 600D worden!

          Comment

          Working...
          X