Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro voor Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro voor Canon

    Hey hey,

    Ik wil mij graag een macrolens aanschaffen. Ik heb een canon toestel en dacht dus meteen aan de Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro. Maar deze is nog al aan de prijzige kant voor mijn studentenbudgetje..
    Dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Ik heb de volgende gevonden:

    Sigma 105mm EX DG Macro F: 2.8 Canon AF
    Tamron SP AF 90mm F:2.8 Di Macro Canon
    Tokina AT-X M100 PRO D AF 100mm Macro f/2.8 Canon
    Canon EF 100mm F:2.8 Macro USM (eigenlijk ook al buiten het budget)

    Ik heb geen enkele ervaring met andere merken als Canon, noch met macrofotografie.
    Welke keuze zouden jullie mij aanraden?
    Alvast bedankt!
    Groetjes, Gijs
    http://gijscollet.wix.com/photography

  • #2
    Re: Macro voor Canon

    Ikzelf heb ooit zo ongeveer dezelfde vraag gesteld: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ns-390868.html
    Lees dit topic eens, weet niet of het gaat helpen, maar is quasi dezelfde vraag.

    Ben ondertussen uitgeweken en ik neig meer naar de Sigma 150mm f2.8 EX DG HSM (Niet OS)

    Wil je bij 100mm blijven, dan kan je bijna niet miskopen ... die macrolenzen zijn qua beeldkwaliteit gewaagd aan elkaar. Toen ik aan het kijken was voor 100mm macrolens neigde ik meer naar de Tokina wegens de robuuste bouw. Maar eigenlijk ben je het beste van deze eens bij een handelaar of kennis/collega BD'er te testen. Uiteindelijk moet jij beslissen.
    Ik volg dit draadje op de voet mee

    Edit: Toen was de Canon 100mm f2.8 USM ook al buiten het budget. Toch als ik het nieuw zou kopen.
    Je moet ook weten wat je zoal gaat macro-fotograferen. Voor bloemen, druppels enz is bvb een 100mm goed (druppels spatten en hoe verder van het water, hoe beter ), voor bloemen gaat 60mm ook. Wil je libellen, en andere schuwe beestjes ga je toch al moeten neigen naar 150mm of langer. Sommige gaan zeker lukken bij 100mm, maar om toch minder kans te maken het beestje weg te jagen ben je beter met langer brandpunt.
    Last edited by Nixonn; 5 januari 2012, 12:17.
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

    Comment


    • #3
      Re: Macro voor Canon

      Wat mij van de Tokina 100 mm macro opvalt is een erg mooi bokeh en een relatief lage ongevoeldigheid voor tegenlicht.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Macro voor Canon

        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
        Wat mij van de Tokina 100 mm macro opvalt is een erg mooi bokeh en een relatief lage ongevoeldigheid voor tegenlicht.
        Heb ik nogal gehoord, de robuuste bouw kan ook positief zijn in mijn geval is dat toch zo.

        Grts
        Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
        https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

        Comment


        • #5
          Re: Macro voor Canon

          Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
          Wil je libellen, en andere schuwe beestjes ga je toch al moeten neigen naar 150mm of langer. Sommige gaan zeker lukken bij 100mm, maar om toch minder kans te maken het beestje weg te jagen ben je beter met langer brandpunt.
          Gaat TS z'n macrolens op een FF- of op een cropcamera gebruiken ?
          De 100 mm op een FF of op een crop maken toch een redelijk verschil qua dichtbij komen niet ? Of heb ik dat nu zó verkeerd voor ?
          Groetjes

          Comment


          • #6
            Re: Macro voor Canon

            Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
            Wil je libellen, en andere schuwe beestjes ga je toch al moeten neigen naar 150mm of langer. Sommige gaan zeker lukken bij 100mm, maar om toch minder kans te maken het beestje weg te jagen ben je beter met langer brandpunt.
            Gaat TS z'n macrolens op een FF- of op een cropcamera gebruiken ?
            De 100 mm op een FF of op een crop maken toch een redelijk verschil qua dichtbij komen niet ? Of heb ik dat nu zó verkeerd voor ?
            Als je ze bovendien 's morgens gaat fotograferen wanneer ze nog niet opgewarmd zijn, zal een kort of lang brandpunt geen rol spelen.... ze blijven toch zitten . En overdag zal kort of lang ook geen rol spelen, want dan gaan ze sowieso vliegen .
            Groetjes

            Comment


            • #7
              Re: Macro voor Canon

              Hey bedankt voor de commentaren allemaal! Ik heb ook eens gesproken met mijn nonkel die professioneel fotograaf is. Zijn voorkeur gaat uiteraard ook uit naar de canon die ik niet kan betalen...
              Eventueel als mijn ouders me sponseren dat hij er toch komt, maar als dat niet het geval is wordt het de Tokina 100mm.

              Djivan, het is inderdaad (voorlopig nog) op crop camera, daarom dat ik zeker gaan 150 of 180 neem (:
              http://gijscollet.wix.com/photography

              Comment


              • #8
                Re: Macro voor Canon

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Gaat TS z'n macrolens op een FF- of op een cropcamera gebruiken ?
                De 100 mm op een FF of op een crop maken toch een redelijk verschil qua dichtbij komen niet ? Of heb ik dat nu zó verkeerd voor ?
                Als je ze bovendien 's morgens gaat fotograferen wanneer ze nog niet opgewarmd zijn, zal een kort of lang brandpunt geen rol spelen.... ze blijven toch zitten . En overdag zal kort of lang ook geen rol spelen, want dan gaan ze sowieso vliegen .
                Groetjes
                Ja dat maakt inderdaad wel een verschil.. Maar voor mij zou (ben nog aant afwachten met de verkoper) een langere lens het iets makkelijker maken, deze is dan ook wat geschikt voor langere tele. Natuurlijk is het gewicht er ook wel, en gaat een 100mm makkelijker en misschien soepeler werken, maar maakt voor mij niks uit. Kort of lang zal zoiezo een rol spelen.. vele beestjes gaan weg als je tot 5 cm voor hun neus komt hangen met zo'n toetertje.
                Het is vooral persoonlijke keuze, en je moet ook zien wat je het makkelijkst ligt. Voelt de lens goed aan, niet te licht, niet te zwaar.. Probeer ze eens uit bij een handelaar, vriend, kennis ofzo.
                Op een FF heb je ook minder scherptediepte naar het schijnt.
                En bij eventuele overstap naar FF is een 150 of 180 misschien beter, dan ga je ongeveer even ver 'ingezoomd' zijn als bij een 100mm op crop. Het voordeel als je naar FF gaat met een 100mm, kan deze ook wel goed gebruikt worden als portret lens volgens mij.
                Laat zeker weten wat het geworden is hypnosia
                Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                Comment


                • #9
                  Re: Macro voor Canon

                  even voor alle duidelijkheid, lange macrolenzen voor libells maakt niet zo heel veel uit, enig echte voordeel wat je eruit kunt halen is dat je wat zachtere achtergronden kunt krijgen door de langere brandpuntsafstand.
                  Libelles vliegen al op als je ze nadert op een paar meter dus die 20 of 5 cm zal het verschil niet maken, veel insecten idem zo, beter is iets meer in te lezen over het gedrag en tijdstippen uitkiezen waar ze minder actief zijn.
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro voor Canon

                    Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                    even voor alle duidelijkheid, lange macrolenzen voor libells maakt niet zo heel veel uit, enig echte voordeel wat je eruit kunt halen is dat je wat zachtere achtergronden kunt krijgen door de langere brandpuntsafstand.
                    Libelles vliegen al op als je ze nadert op een paar meter dus die 20 of 5 cm zal het verschil niet maken, veel insecten idem zo, beter is iets meer in te lezen over het gedrag en tijdstippen uitkiezen waar ze minder actief zijn.
                    200 % mee eens .
                    Groetjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro voor Canon

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      200 % mee eens .
                      Groetjes
                      Niet mee eens.

                      Met een 180mm kan je bij volle daglicht libellen beeldvullend fotograferen, ook uit de hand (moet wel, er zijn geen IS versies).
                      Blijf rustig zitten of liggen, ze komen dikwijls op dezelfde plek terug.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro voor Canon

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Met een 180mm kan je bij volle daglicht libellen beeldvullend fotograferen, ook uit de hand (moet wel, er zijn geen IS versies).
                        Niet meer waar, beste Jan, de Sigma 180/2.8 OS macro is een feit: http://www.dpreview.com/news/2012/01/10/Sigma180Macro.
                        Last edited by dleemans; 10 januari 2012, 00:33.
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro voor Canon

                          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          Niet meer waar, beste Jan, de Sigma 180/2.8 OS macro is een feit: http://www.dpreview.com/news/2012/01/10/Sigma180Macro.
                          Ik heb het begrepen, gooi mijn voorspellingen voor 2012 maar in de vuilbak

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro voor Canon

                            Beste mensen,
                            Allemaal bedankt voor de reacties!
                            Ik ben vandaag naar de winkel geweest, en heb mijn macrolensje! Het is uiteindelijk de canon 100mm L 2.8 USM geworden. Dit omdat er een kassakorting van 100 euro was, een gratis uv-filter en gratis lenspen. En grotendeels omdat mijn ouders gesponsord hebben
                            Anders was het waarschijnlijk de tokina geworden.
                            Nog eens bedankt voor de reacties!

                            Groetjes,
                            Gijs
                            http://gijscollet.wix.com/photography

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro voor Canon

                              Proficiat met uw aankoop, je zal er veel plezier aan beleven
                              Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                              https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                              Comment

                              Working...
                              X