Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

problemen yongnu RF 602

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • problemen yongnu RF 602

    Hoi Iedereen.
    Ik heb zopas de yongnuo set RF 602 (receiver RX & transmitter TX) binnengrkregen, de Canon versie.
    Ik heb een Canon 40D en yongnuo 565 EX flitser.
    Wanneer de flitser op de camera staat werkt deze zonder problemen (wou ik eerst even vermelden)
    Ik heb de tranmistter op de camera gezet, en de receiver op de flitser.
    Wanneer ik op de knop op de transmitter duw (helemaal), zie ik een flits, dus de 'verbinding' lijkt ok.
    Wanneer ik de shutter release half induw, is er reactie via het lampje op de receiver.
    Ook wanneer ik de shutter helemaal induw (en er dus een foto wordt gemaakt, is er reactie via het lampje op de receiver. Er is dus echt wel reactie, maar de flitser gaat NIET af!
    Ik heb echt geen idee wat er misloopt.

    Nog een bijkomend vraagje; normaal worden via de hotshoe gegevens doorgehgeven van camera naar flits en omgekeerd (om bvb de flitser settings te verzetten op de cammera, maar bvb ook de aperture wordt doorgestuurd naar de flitser). Gebeurt dit ook bij gebruik van de rf 602? Of moet je alles manueel instellen (wat dan wil zeggen dat je de M stand feitelijk gebruikt)

    Bedankt!

  • #2
    Re: problemen yongnu RF 602

    Oorspronkelijk geplaatst door gertvangaever Bekijk bericht
    Nog een bijkomend vraagje; normaal worden via de hotshoe gegevens doorgehgeven van camera naar flits en omgekeerd (om bvb de flitser settings te verzetten op de cammera, maar bvb ook de aperture wordt doorgestuurd naar de flitser). Gebeurt dit ook bij gebruik van de rf 602? Of moet je alles manueel instellen (wat dan wil zeggen dat je de M stand feitelijk gebruikt)
    flitser in manuele mode (1/1, 1/2, 1/4,...)... en camera ook, want dat is nu de kracht van off camera fotograferen... je sluitertijd en diafragma appart als parameters gebruiken voor je gewenste outcome!

    er wordt verder nieks doorgegeven... enkel het flitssignaal... dit is geen TTL-trigger lees ook hier: click
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: problemen yongnu RF 602

      Je trigger niet ver genoeg in je hotshoe geschoven.

      Comment


      • #4
        Re: problemen yongnu RF 602

        Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
        Je trigger niet ver genoeg in je hotshoe geschoven.
        Tja, dan zou hij helemaal niet reageren he.
        Zoals ik al zei, er is wel reactie; het lampje op de receiver brandt tegelijkertijd met het op de shutter duwen...

        Comment


        • #5
          Re: problemen yongnu RF 602

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          flitser in manuele mode (1/1, 1/2, 1/4,...)... en camera ook, want dat is nu de kracht van off camera fotograferen... je sluitertijd en diafragma appart als parameters gebruiken voor je gewenste outcome!

          er wordt verder nieks doorgegeven... enkel het flitssignaal... dit is geen TTL-trigger lees ook hier: click
          Bedankt voor de uitleg...
          Toch nog een vraagje;
          Als ik de flits dan bijvoorbeeld op een bepaalde stand zet, en de camera in AV stand, gaat de camera dan de belichting (sluitertijd in dit geval) bepalen aan de hand van het beeld MET de flits? Of zonder? Wordt er (bij op afstand gebruik) eerst een 'voor'flits gegeven om de camera zijn belichting te laten bepalen?
          Ik hoop dat je m'n vraag begrijpt :-)

          Comment


          • #6
            Re: problemen yongnu RF 602

            Oorspronkelijk geplaatst door gertvangaever Bekijk bericht
            Als ik de flits dan bijvoorbeeld op een bepaalde stand zet, en de camera in AV stand, gaat de camera dan de belichting (sluitertijd in dit geval) bepalen aan de hand van het beeld MET de flits? Of zonder? Wordt er (bij op afstand gebruik) eerst een 'voor'flits gegeven om de camera zijn belichting te laten bepalen?
            gelukkig niet... want de camera kan immers niet weten welk beeld jij wil.
            offcamera flash, altijd in manuele mode werken! want de camera weet niet dat je één of meerdere flitsen gebruikt.
            E-TTL triggers kunnen dat wel, maar dat brengt, buiten verwondering, weinig bij tot het resultaat dat je ECHT wilt. lees dit artikel eens: click
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: problemen yongnu RF 602

              Oorspronkelijk geplaatst door gertvangaever Bekijk bericht
              Tja, dan zou hij helemaal niet reageren he.
              Zoals ik al zei, er is wel reactie; het lampje op de receiver brandt tegelijkertijd met het op de shutter duwen...
              staat dat niet gewoon altijd te pinken?

              Comment


              • #8
                Re: problemen yongnu RF 602

                Oorspronkelijk geplaatst door gertvangaever Bekijk bericht
                Tja, dan zou hij helemaal niet reageren he.
                Zoals ik al zei, er is wel reactie; het lampje op de receiver brandt tegelijkertijd met het op de shutter duwen...
                jawel hoor... reageert ook zonder flash erop...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: problemen yongnu RF 602

                  [Mod-LesC]Verplaatst van Accessoires naar Strobist.[/Mod]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: problemen yongnu RF 602

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    jawel hoor... reageert ook zonder flash erop...
                    Inderdaad, het lampje pinkt in 't rood elke 3 seconden.

                    Maar er is specifieke reactie op het moment dat ik de shutter release induw
                    half (scherpstellen): het lampje wordt groen
                    volledig: het lampje wordt rood voor de duur van de sluitertijd
                    daarna blijft 't lampje nog 3 seconden groen waarna het terug begint met elke 3 seconden rood te pinken.
                    Dus de receiver weet wel degelijk goed wanneer hij zou moeten doorgeven dat hij moet flitsen.

                    Vandaag is me 't volgende opgevallen:
                    Als ik de sluitertijd op bvb. 1 seconde komt er na een halve seconde toch een flits...
                    Volgens mij is er iets mis, ik zal 's mailen naar mijn ebay verkoper...

                    Comment


                    • #11
                      Re: problemen yongnu RF 602

                      Oorspronkelijk geplaatst door gertvangaever Bekijk bericht
                      Inderdaad, het lampje pinkt in 't rood elke 3 seconden.

                      Maar er is specifieke reactie op het moment dat ik de shutter release induw
                      half (scherpstellen): het lampje wordt groen
                      volledig: het lampje wordt rood voor de duur van de sluitertijd
                      daarna blijft 't lampje nog 3 seconden groen waarna het terug begint met elke 3 seconden rood te pinken.
                      Dus de receiver weet wel degelijk goed wanneer hij zou moeten doorgeven dat hij moet flitsen.

                      Vandaag is me 't volgende opgevallen:
                      Als ik de sluitertijd op bvb. 1 seconde komt er na een halve seconde toch een flits...
                      Volgens mij is er iets mis, ik zal 's mailen naar mijn ebay verkoper...
                      staat je flits niet in slaap stand? kan altijd zijn natuuurlijk dat er een fout inzit!

                      wacht vooral af met je feedback op ebay... want dat is je drukkingsmiddel om eventueel een nieuwe te krijgen.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: problemen yongnu RF 602

                        Even snel reageren:
                        't was heel eenvoudig: de batterijtjes (AA) in de receiver waren zo goed als leeg :-)
                        Na vervanging werkt 't perfect... Waarom had ik daar niet eerder aan gedacht :-)

                        Comment

                        Working...
                        X