Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TTL of Manueel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • TTL of Manueel?

    Vermits dit een steeds terugkerend onderwerp is, heb ik er een artikel aangewijd in de strobist blog: click
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

  • #2
    Re: TTL of Manueel?

    heb nog enkele voorbeeld foto's toegevoegd, op aanvraag...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: TTL of Manueel?

      Mooi artikel waar ik me enigszins in kan vinden ...

      Echter ben ik fervent gebruiker van CLS geweest en nu PW TT5 & TT1 en ik moet zeggen dat ik liever TTL gebruik dan manueel ... het PW systeem met AC3 moet je leren gebruiken maar eenmaal onder de knie (en dit is mijn persoonlijke mening) ga ik nooit meer terug naar manueel.

      Manueel werkt natuurlijk perfect maar ik kan een pak sneller werken via TTL.
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: TTL of Manueel?

        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
        Echter ben ik fervent gebruiker van CLS geweest en nu PW TT5 & TT1 en ik moet zeggen dat ik liever TTL gebruik dan manueel ... het PW systeem met AC3 moet je leren gebruiken maar eenmaal onder de knie (en dit is mijn persoonlijke mening) ga ik nooit meer terug naar manueel.
        kan ik absoluut in komen... d'r gaat geen enkel systeem boven ervaring!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: TTL of Manueel?

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          kan ik absoluut in komen... d'r gaat geen enkel systeem boven ervaring!
          dat is nu eens de waarheid idd

          en tom, in jouw situatie kan ik dat zeker ook aannemen omdat jij veel dient uit te voeren op een beperkte tijd en elke tijdswinst geen luxe vormt
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: TTL of Manueel?

            Toch vraag ik mij wel eens af of de mensen die pro manual triggers zijn wel eens met een volwaardige e-TTL triggers zoals de Phottix Odin hebben gewerkt om zo het verschil te kunnen bepalen. Een stukje tekst uit je stukje: "Maar TTL weet niet hoe sterk wij onze flitsen die los van de camera staan willen laten flitsen." Heb je dit dan wel eens in de praktijk geprobeerd? Ik kan prima off camera werken met e-TTL. Wel heb je bij beide systemen spelregels. Om een juiste meting te krijgen met TTL moet de camera alleen het licht meten van het onderwerp en geen vals licht van een plu direct in de lens krijgen.
            "Dus ofwel misbruiken we TTL en gaan we compenseren... (die ingenieur weet immers niet wat ik precies wil) maar dat is niet consistent, want als ik herkader of zoom, verandert alles weer... "
            Ik heb andere ervaring met TTL. Als ik zoom, blijft de belichting goed ook als ik compensatie in stel.
            Ik ben het wel met D_Oracle eens als je special effects wilt gebruiken is TTL vaak niet geschikt (zoals in de foto met veel tegenlicht). In mijn laatste test tussen de Phottix Odin, Pixel King en Yongnuo ST-E2 heb ik test foto's gemaakt van een houten kat met een zwarte achtergrond. Ik kan prima de verhoudingen van het licht regelen met de Phottix Odin en ook in en uitzoomen geeft een prima resultaat. Met off camera TTL flitsen heb je ook middelen als HSS tot je beschikking en FEB waarbij je snel drie verschillende belichtingen kun schieten.

            Comment


            • #7
              Re: TTL of Manueel?

              Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
              Toch vraag ik mij wel eens af of de mensen die pro manual triggers zijn wel eens met een volwaardige e-TTL triggers zoals de Phottix Odin hebben gewerkt om zo het verschil te kunnen bepalen.
              Ik heb jaren met CLS gewerkt... CLS is absoluut een mooi stukje techniek. E-TTL-II doet het intussen een stuk beter als E-TTL, maar toch... CLS staat nog wat verder...
              Neem nu als voorbeeld de BL (balanced light) optie bij Nikon... hiermee kan als het ware bepalen als je een Key-light of wel een Fill-light gebruikt... terwijl dat bij Canon afhangt van de Mode (AV-mode, M-mode)

              Tenzij de Phottix Odin hier nieuwe mogelijkheden aan toevoegt, blijft de situatie ook met dergelijke tools dezelfde als de standaard voorzieningen van Nikon of Canon, maar dan over een radiosignaal ipv. licht sturing.

              Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
              Ik heb andere ervaring met TTL. Als ik zoom, blijft de belichting goed ook als ik compensatie in stel.
              Ik heb daarom speciaal een situatie opgebouwd (zie blog) waar het effect zichtbaar is! Bij Zoom zal dat niet altijd duidelijk zijn. Je ziet duidelijk dat de manuele triggers heel erg consequent werken en dat de TTL trigger bij wijziging van het camera standpunt in de fout gaat. Logisch natuurlijk want er wordt door de lens gemeten en de lichtbron staat volledig links... moeilijke situatie voor dergelijke meting... Probeer dit ook eens met een snoot of grid... zal gelijkaardig resultaat op leveren...
              het typeert overigens dat ik een +2 stops exposure compensatie nodig had om met TTL te werken! Dus die ingenieur zag het helemaal anders...

              FP sync is standaard niet mogelijk met dergelijke goedkope triggers... vergeet niet dat ze maar 20€ kosten voor een setje... en dat de Odin's en Pocketwizard daar een veelvoud van kosten... Maar ik heb die FP sync nog nooit nodig gehad... Je werkt met de mogelijkheden die je hebt en daarbinnen is al zooo veel mogelijk! Persoonlijk hou ik van een gebalanceerd beeld waar het model deel wordt van de omgeving, maar toch onderscheiden wordt... Ik hou niet van de geflitste modellen tegen de zon in...
              Ik tracht net m'n modellen zo te flitsen dat het lijkt alsof ze niet geflitst zijn...

              zoals deze:

              Last edited by d_oracle; 7 januari 2012, 22:12.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: TTL of Manueel?

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                Ik hou niet van de geflitste modellen tegen de zon in...
                Ik tracht net m'n modellen zo te flitsen dat het lijkt alsof ze niet gelitst zijn...

                zoals deze:

                en ik probeer je licht te analyseren waardoor ik al vrij sterk vermoed dat je ofwel je PLM hebt gebruikt. of mss de westscott? Zie het niet volledig al lijk je 2 modifiers gebruikt te hebben aan de catchlights te zien
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: TTL of Manueel?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                  en ik probeer je licht te analyseren waardoor ik al vrij sterk vermoed dat je ofwel je PLM hebt gebruikt. of mss de westscott? Zie het niet volledig al lijk je 2 modifiers gebruikt te hebben aan de catchlights te zien
                  1 modifier... zo werk ik het liefst... grote softbox die het model vanaf rechts belicht met z'n strooilicht, zodat de muur niet belicht wordt... Ik mik dus naast het model...

                  de rest is natuurlijk licht door ramen... zonder glas...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: TTL of Manueel?

                    Ik heb de voorbeelden bekeken maar ben niet overtuigd. In de foto's heb je een paspop als model genomen. In manual foto 1 heb je met het licht mee gefotografeerd en bij 2 ben je met je camera gaan draaien en zie je in manual foto 2 meer schaduw en een donkere foto. Dit is logisch omdat het licht van de paspop in manual foto 2 onder een hoek de camera in moet komen. Dan ga je TTL testen. De TTL methode zal altijd proberen een gebalanceerde belichting te maken. Dus in TTL foto 2 zal de flitser meer vermogen gaan sturen omdat er minder licht naar de camera komt (zoals je ziet in de manual foto) das nu precies wat de TTL methode moet doen. Dus als je de regeltjes volgt moet je juist in TTL foto 2 naar 0 EV gaan (of zelf lager) om meer schaduw te krijgen.
                    De Phottix Odin voegt trouwens inderdaad meer toe aan mijn Canon. Zoals je in mijn test ziet zijn er veel meer mogelijkheden dan de Yongnuo ST-E2 (en deze kan weer meer dan de Canon ST-E2).
                    Zo kun je per groep TTL of manual werken (door elkaar heen). En kun je per groep -3 tot +3 EV instellen met stapjes van 1/3 stop, dus 6 stops verschil maximaal tussen groep A en groep B of C. Naast de -3 en +3 EV kan ik nog extra de flitscompensatie over alle groepen regelen van -2 tot +2.
                    Ik ken het CLS systeem van Nikon, het is zeker een mooi systeem. Ik weet niet of Phottix voor Nikon veel extra's gaat toevoegen.
                    Wat ik wel moet toegeven is dat je met TTL niet precies weet hoeveel vermogen je flitser geeft. Je kunt dat niet aflezen op de camera. Zo kun je tegen de limieten aanlopen van de flitser, dus 1/128 of 1/1. Ik vraag me wel eens af of de flitser in TTL de zelfde vermogenstapjes neemt als in manual mode (bij mijn Canon is dan 1/3 stop) of dat dit juist traploos is. Het zou mooi zijn als je die info terug zou zien op je scherm van je camera (of van het scherm van de Odin). Bij manual weet je gewoon op welke stand de flitser staat en hoeveel stapjes je nog omhoog en omlaag kunt gaan.
                    Misschien moet je eens kijken hoe Canon e-TTL werkt in combinatie met de Odin (ik weet dat je een Nikon man bent, het is een beetje vloeken in de kerk ) Je zult misschien dan verbaast zijn over de mogelijkheden en terug komen op je standpunt. Ja....kosten. Die Odin zal nooit voor €20,- in de winkel liggen...maar een SB910 ook niet. Toch heeft Phittix een mooi stukje techniek geleverd waar, als je er juist mee omgaat, prachtige e-TTL off camera flitser foto's mee kunt maken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: TTL of Manueel?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                      Ik heb de voorbeelden bekeken maar ben niet overtuigd. In de foto's heb je een paspop als model genomen. In manual foto 1 heb je met het licht mee gefotografeerd en bij 2 ben je met je camera gaan draaien en zie je in manual foto 2 meer schaduw en een donkere foto. Dit is logisch omdat het licht van de paspop in manual foto 2 onder een hoek de camera in moet komen. Dan ga je TTL testen. De TTL methode zal altijd proberen een gebalanceerde belichting te maken. Dus in TTL foto 2 zal de flitser meer vermogen gaan sturen omdat er minder licht naar de camera komt (zoals je ziet in de manual foto) das nu precies wat de TTL methode moet doen. Dus als je de regeltjes volgt moet je juist in TTL foto 2 naar 0 EV gaan (of zelf lager) om meer schaduw te krijgen.
                      voila... je bent het dus met me eens... jij moet constant bijsturen... ik moet dat niet... ik loop rond m'n model... en maak foto's, eenmaal dat m'n belichting op punt staat.

                      Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                      De Phottix Odin voegt trouwens inderdaad meer toe aan mijn Canon. Zoals je in mijn test ziet zijn er veel meer mogelijkheden dan de Yongnuo ST-E2 (en deze kan weer meer dan de Canon ST-E2).
                      Zo kun je per groep TTL of manual werken (door elkaar heen). En kun je per groep -3 tot +3 EV instellen met stapjes van 1/3 stop, dus 6 stops verschil maximaal tussen groep A en groep B of C. Naast de -3 en +3 EV kan ik nog extra de flitscompensatie over alle groepen regelen van -2 tot +2.
                      Ik ken het CLS systeem van Nikon, het is zeker een mooi systeem. Ik weet niet of Phottix voor Nikon veel extra's gaat toevoegen.
                      de dingen die je daar opnoemt, zijn standaard voor Nikon CLS

                      Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                      Wat ik wel moet toegeven is dat je met TTL niet precies weet hoeveel vermogen je flitser geeft. Je kunt dat niet aflezen op de camera. Zo kun je tegen de limieten aanlopen van de flitser, dus 1/128 of 1/1. Ik vraag me wel eens af of de flitser in TTL de zelfde vermogenstapjes neemt als in manual mode (bij mijn Canon is dan 1/3 stop) of dat dit juist traploos is. Het zou mooi zijn als je die info terug zou zien op je scherm van je camera (of van het scherm van de Odin). Bij manual weet je gewoon op welke stand de flitser staat en hoeveel stapjes je nog omhoog en omlaag kunt gaan.
                      inderdaad manueel is altijd duidelijk hierin.. je weet altijd waar je aan toe bent...

                      Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                      Misschien moet je eens kijken hoe Canon e-TTL werkt in combinatie met de Odin (ik weet dat je een Nikon man bent, het is een beetje vloeken in de kerk ) Je zult misschien dan verbaast zijn over de mogelijkheden en terug komen op je standpunt. Ja....kosten. Die Odin zal nooit voor €20,- in de winkel liggen...maar een SB910 ook niet. Toch heeft Phittix een mooi stukje techniek geleverd waar, als je er juist mee omgaat, prachtige e-TTL off camera flitser foto's mee kunt maken.
                      Van zodra dat er een betaalbaar Nikon alternatief op de markt komt, ga ik er wel eens mee spelen... (pocketwizard is voor mij te duur...)

                      vandaag kan ik doen wat ik wil; met flitsen vanaf 33€ en triggers vanaf 20€ en nieks van wat jij hierboven verteld hebt, beweert dat TTL mooiere foto's zal maken.
                      Als ik naar pocketwizards overstap heb ik CLS flitsen nodig en pocketwizards... reken... 300-400€ voor een flits en 400€ voor de pocketwizards en dit voor één setje lichten...
                      2 setjes... en ik heb een mooie lens uitgespaard...

                      Het enige nut wat ik van jou begrepen heb is dat je er wel wat luier mee kan omgaan...

                      En van Fotofolio heb ik begrepen, dat het voor hem sneller en efficienter werkt. Dat vind ik absoluut een geldig argument... Tom schiet tal van catalogussen oa. van tieners en kinderen en dan wil je snel kunnen werken!
                      Last edited by d_oracle; 7 januari 2012, 23:19.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: TTL of Manueel?

                        Jep dan zijn we het toch eens. Mooiere foto's maken met TTL, nee dat kan niet. Je kan met beide systemen zowel bagger als mooie foto's maken. Ik zie dat jij altijd veel kwaliteit levert en mooie foto's maakt (zoals die dame hier boven, prachtig!) En ik moet toegeven dat als je deze techniek beheerst je geen "dure" TTL triggers en flitsers nodig hebt. Er is nog wel één klein voordeel aan TTL gestuurde radio triggers: als je een flitser heel hoog plaatst (waar het moeilijk is om het vermogen bij te stellen) dan heeft zo'n TTL radio trigger het gemak dat je het vermogen kan regelen (ik weet dat er ook andere methode zijn om het licht te beïnvloeden zoals diafragma of ISO).
                        Ga vooral door met dit soort leuke artikelen over strobist fotografie!

                        Groeten Michael

                        Comment


                        • #13
                          Re: TTL of Manueel?

                          Mooi artikel!

                          TTL werkt.... als je mensen fotografeert.

                          Bij de meeste Nikon body's heb je knop vooraan op de camera die je kan programmeren om de TTL belichting vast et houden. Indien de flits je hoofdlicht is, kan je dan inzoomen (let wel, je moet in lijn staan met je hoofdlicht) een pre-flash uitvoeren en je dan verplaatsen, uitzoomen naar je gewenste compo. Sneller dan manueel? ik vind van niet.

                          Maar bij dieren gaat de TTL zeer vaak de mist in. Ik ben in manueel beginnen werken. Nu werkt het sneller, en steeds juist. OK, zonder intelligente radio trigger moet je je verplaatsen om de flitsers bij te regelen. Groot voordeel van manueel is dat ik grote reeksen foto's in LR kan synchroniseren. Dat heb ik met TTL nog nooit kunnen bereiken...
                          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: TTL of Manueel?

                            Ik vind het zeer gevaarlijk om te oordelen over ttl versus manual mode.

                            Zelf werk ik altijd in manuele modus omdat ik graag alles onder controle heb en op die manier zeker ben van consistentie.

                            Maar ik zie Tom zijn foto's die heel mooi zijn uitgelicht met ttl, dus is ervaring inderdaad een belangrijke en niet te onderschatten factor.

                            Probleem voor mij met ttl is dat het merkgebonden is, en ik denk dat dit het grootste struikelblok is. Als je morgen moet werken met studioflitsers op locatie of in een studio (wat ik heel vaak doe), of je moet voor een advertising shot gebruik maken van een middenformaatcamera, dan ga je niet ver geraken met ttl. Als je op dat moment niet manueel kan werken, dan heb je een probleem.

                            Sneller werken of niet, da's ook kwestie van ervaring. Ik vrees dat ik meer tijd ga verliezen met TTL, dan als ik manueel werk, louter omdat ik het niet genoeg doe.

                            Is TTL een degelijk systeem ? Absoluut ! Maar mijn voorkeur gaat naar manueel werken, met alle respect voor de CLS gebruikers.
                            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                            Comment

                            Working...
                            X