Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro op D7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro op D7000

    ik wil me graag een macro lens aanschaffen omdat ik mezelf er op betrap om toch vaak details te willen fotograferen aar er dan niet kom met de lenzen die ik heb.

    is de af-s105mm VR hiervoor een goede keuze of zijn er betere voor dit budget (of minder)?

    heb geen ervaring met macro maar zag dat deze lens scherpstelt vanaf 34mm is dat niet "redelijk ver"? of vergis ik me totaal

    bedankt

  • #2
    Re: macro op D7000

    als je gwn detail opnamen wilt maken heb je wss al genoeg met de laatste nieuwe macro van nikon met name de nikkor 40mm(kost nieuw €259 bij art&craft).wil je ook insecten fotograferen dan zul je moeten kijken naar een macro lens met een grotere brandpuntafstand.of als het niet teveel mag kosten zijn er ook nog tussenringen of close-up filters.

    Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies


    Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies




    deze tussenringen zijn ook te verkrijgen bij art&craft.ze staan alleen niet op de site.
    “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

    Comment


    • #3
      Re: macro op D7000

      ja met detail heb ik het ook over af en toe kleine beestjes meepikken
      40mm zal me veel te kort komen .

      Comment


      • #4
        Re: macro op D7000

        Bij Nikon heb je niet veel keuze hé. Wil je langer dan 105mm, dan moet je naar Sigma of Tamron kijken. Tenzij je bereid bent om overdreven veel geld uit te geven aan een fossiele 200mm f/4.

        Ik ben zelf super tevreden over mijn Sigma 180mm, maar die maken ze ook al niet meer
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: macro op D7000

          het moet niet van nikon zijn maar is een 105mm van sigma of tokina ofzo dan beter of is nikon gewoon de betere in dit segment?

          Comment


          • #6
            Re: macro op D7000

            Nikon macrolenzen zijn in't algemeen duurder (hoewel.. de nieuwe Sigma's zijn ook erg prijzig) en niet echt beter. Maar als je't budget hebt voor een 105mm VR dan zou ik daar voor gaan.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: macro op D7000

              Je zou ook kunnen kijken naar de Tokina 100 mm macro.
              Ik heb gemerkt dat de bokeh van dat objectief heel erg mooi is, een belangrijke eigenschap bij macro.

              De AF is wat trager en er zit geen VR op.

              Bedenk wel dat beeldstabilisatie niet erg effectief is in het nabij gebied. Bij de Nikon kom ik op slechts 1 stop winst.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: macro op D7000

                Bezint eer ge begint ...
                probeer met een paar mensen af te spreken die beschikken over een macrolens.
                Vraag of je ze even amg gebruiken en kijk wat je best schikt.
                34mm lijkt me een afstand voor insecten die je nooit zal gebruiken tezij bij dood materiaal of insecten uit het luizencircus waar ze getraind werden

                En het is niet omdat er macro op een lens staat dat ze ook daadwerkelijk macro doet.

                Er bestaat geen ideale macrolens voor dit type toestel of dat type toestel.
                De macro-lenzen waarover ik beschik scoren even goed, of even slecht op een D70, D60, D90, D80, D100, D200, D300, D5000, .... (DX-toestellen) als op een D1h, D2x, D2h, D3 D3X, D3s D700 (Fx-toestellen).
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: macro op D7000

                  Ik heb al meer dan één macrofoto gemaakt met niet meer dan 3cm tussen het (levend & ongetemd) insect en mijn frontlens

                  Maar met een 100mm macrolens heb je trouwens veel meer werkafstand (+/- 30cm tot aan de sensor, +/-15cm tot aan de frontlens). Het belang van werkafstand wordt door de meeste mensen overschat.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro op D7000

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Het belang van werkafstand wordt door de meeste mensen overschat.
                    Wat korte werkafstand betreft heb Ik ook niet gezegd dat dit niet gaat hoor.
                    Nu, wat bedoel je nu echt. Het verhaal van de werkafstand persoonlijk vind ik wel belangrijk. is heel bepalend voor een aantal zaken. Soms gebruik ik een macro 180mm voor een bloem waar ik ook een 105mm kan gebruiken omdat ik dan iets meer met de DOF kan spelen, of beter op een andere manier ...

                    Zoals je aangeeft zou het niet echt veel uit maken of je nu een 105, 60 of een 180mm gebruiken ?
                    Geen verwijt hoor. Hier elk zijn ding.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro op D7000

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      Soms gebruik ik een macro 180mm voor een bloem waar ik ook een 105mm kan gebruiken omdat ik dan iets meer met de DOF kan spelen, of beter op een andere manier ...
                      Exact, maar dan doe je dat omwille van de beeldhoek. Dat de werkafstand verandert neem je er gewoon bij en is binnen bepaalde grenzen niet echt van belang. Ik ben komende zomer/lente van plan om libellen en vlinders te fotograferen met een 28mm macrolensje, omdat zoiets weer héél andere resultaten geeft

                      In feite is een tele-macrolens in veel gevallen de makkelijkste optie: je kunt makkelijker op statief werken omdat er een statiefring op zit; je hebt makkelijk mooiere achtergronden zonder storende elementen door de beeldhoek; je hebt zelfs iets meer DoF door de specifieke lensconstructie, en OK, je kunt ook een beetje meer afstand houden, wat de kans op verstoring een beetje verkleint
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: macro op D7000

                        Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                        Nu, wat bedoel je nu echt. Het verhaal van de werkafstand persoonlijk vind ik wel belangrijk. is heel bepalend voor een aantal zaken. Soms gebruik ik een macro 180mm voor een bloem waar ik ook een 105mm kan gebruiken omdat ik dan iets meer met de DOF kan spelen, of beter op een andere manier ...
                        wat bedoel je daar nu mee? Als je een langere lens gebruikt en een langere werkafstand heffen die het verschil in scherptediepte op.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: macro op D7000

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          wat bedoel je daar nu mee? Als je een langere lens gebruikt en een langere werkafstand heffen die het verschil in scherptediepte op.
                          Hoe langer de brandpuntsafstand hoe platter uw beelden ... bv
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: macro op D7000

                            In feite is een tele-macrolens in veel gevallen de makkelijkste optie: je kunt makkelijker op statief werken omdat er een statiefring op zit; je hebt makkelijk mooiere achtergronden zonder storende elementen door de beeldhoek; je hebt zelfs iets meer DoF door de specifieke lensconstructie, en OK, je kunt ook een beetje meer afstand houden, wat de kans op verstoring een beetje verkleint
                            Ook mijn (eerste) ervaring.

                            Een beginnend macrofotograaf zou een lange lens moeten aangeraden worden.

                            Spijtig genoeg kosten die meer zodat men toch voor een kortere kiest met de kans op ontgoocheling.

                            Comment


                            • #15
                              Re: macro op D7000

                              Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                              Hoe langer de brandpuntsafstand hoe platter uw beelden ... bv
                              leg uit.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X