Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

    Hoi,

    Dit is mijn eerste bericht hier dus zal ik mij om te beginnen maar even kort voorstellen .
    Ik ben Wauter, 30 jaar oud (jong) van Limburg.
    Hobby's zijn vooral film en muziek.
    Ik ben nu op zoek naar een nieuwe digitale camera aangezien de oude de geest gegeven heeft. Ik had een compactcamera van Sony, welk type weet ik niet meer juist.
    Ik trek vooral foto's van de kinderen op feestjes of in de speeltuin of op vakantie en dergelijke. Ik trek dus ook veel foto's binnenshuis.
    Nu ben ik dus op zoek naar een nieuw toestel. Ik heb hier en op het internet al wat opgezocht doch weet niet goed wat ik nu moet doen. Zou ik terug gaan voor een compact of eerder voor een systeemcamera? Ik ken er niet veel van.
    Ik had wel al eens gekeken naar de Sony dsc-hx9, dit leek me wel een leuk toestel dat toch vooral positieve commentaren krijgt. Maar de kwaliteit van de systeemcamera's is dan weer beter denk ik. Er is echter zoveel keuze en ook het budget mag niet te hoog oplopen, zo een 450 euro ongeveer max om te beginnen.
    Wat zouden jullie me kunnen aanraden?

    Alvast vriendelijk bedankt

  • #2
    Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

    Ik zou beginnen met kritisch je oude foto's te bekijken. Liep je op tegen beperkingen van je oude camera? Bijvoorbeeld teveel ruis, te weinig pixels of te beperkt zoombereik. Overigens, sommige beperkingen zijn te overrulen door een beter gebruik van de camera.

    Aan de hand van lijstje van grenzen van je vorige camera op basis van je fotografie kom je tot eisenpakket nieuwe camera. Zodra dat duidelijk is kan je tot de praktische invulling komen.

    Succes!
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

      Dit zijn wel leuke toestellen :

      Olympus E-Pl3

      Panasonic GF3X

      Deze toestellen hebben een veel grotere sensor dan een compact (crop factor 2x) en dus betere beeldkwaliteit.
      De Olympus zou een snelle AF hebben, terwijl de Panasonic dan weer een compactere lens heeft.

      Een nog grotere sensor heeft de Nex-C3/Nex-5N/Nex-7 (crop factor 1.5), dezelfde als een dslr. Die heb je al voor 439€ hier .
      Prijs/kwaliteit is die eigenlijk onklopbaar.

      Filmen gaat met deze toestellen ook beter dan een dslr van Canon/Nikon (niet Sony want de slt's zijn nog beter om te filmen vanwege de fasedetectie AF).
      De lenzen zijn aangepast voor contrast detectie AF, een dslr heeft hier moeite mee.

      Al deze toestellen met standaardlens zijn vrij compact(met de Panasonic die het dichtst aanleunt bij een compact), maar als je begint met telelenzen dan heb je toch al een flinke camera die je niet zomaar kwijt kunt in je jaszak. Daar is een echte compact wel in het voordeel.
      Last edited by alex606; 4 januari 2012, 18:43.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
        Ik zou beginnen met kritisch je oude foto's te bekijken. Liep je op tegen beperkingen van je oude camera? Bijvoorbeeld teveel ruis, te weinig pixels of te beperkt zoombereik.
        Idd, met de oude camera teveel ruis, zeker als hij binnen beruikt werd met minder licht. Kwa pixels zat hij op 7.1 megapixels, dus ook niet meer echt van deze tijd.

        Ik heb idd ook al de sony nex reeks bekeken en ziet er ook heel interesseant uit. Deze zijn dus ook goed om te filmen?
        Ik heb nu vandaag toevallig ook de Canon eos 1100d in promotie gezien voor 399euro.
        Dit is dan wel een reflexcamera, is dit eventueel iets? Ik heb hem maar gewoon bekeken omdat hij ook binnen het budget viel.

        Alvast bedankt voor de reacties

        Comment


        • #5
          Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

          Canon Powershot S100 :-)

          When Canon revived its PowerShot S range with the S90 in August 2009, it was in acknowledgement of a clear demand from enthusiast photographers for high quality yet pocketable cameras offering extensive manual control. The S95, which followed almost exactly a year later, stuck with much the same formula - a relatively large sensor (at least in compact camera terms), a 28-105mm equivalent zoom lens with a fast F2 maximum aperture at wideangle, and a multi-functional control dial around the lens. But while its successor, the S100, looks much the same again on the outside, it is to all intents and purposes a brand new camera.


          Ik zit zelf naar een compact camera te zoeken om de DSLR soms thuis te laten en twijfel tussen dit of doorsparen voor een Fujifilm X100 ( wel buiten jouw budget en ook het mijne maar bon ... ) Qua iso prestaties zou hij het echt goed doen, plus er is een flits op voor het geval ... 12MP dus meer dan voldoende en je kan alles manueel instellen voor de doe het zelver.
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door stanger Bekijk bericht
            Ik heb nu vandaag toevallig ook de Canon eos 1100d in promotie gezien voor 399euro.
            Dit is dan wel een reflexcamera, is dit eventueel iets? Ik heb hem maar gewoon bekeken omdat hij ook binnen het budget viel.

            Alvast bedankt voor de reacties
            Ik geloof dat Canon dslr's geen AF hebben tijdens filmen, dus manueel scherpstellen.
            Maar de camera op zich is natuurlijk ok, het is een spiegelreflex tenslotte.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
              Canon Powershot S100 :-)

              When Canon revived its PowerShot S range with the S90 in August 2009, it was in acknowledgement of a clear demand from enthusiast photographers for high quality yet pocketable cameras offering extensive manual control. The S95, which followed almost exactly a year later, stuck with much the same formula - a relatively large sensor (at least in compact camera terms), a 28-105mm equivalent zoom lens with a fast F2 maximum aperture at wideangle, and a multi-functional control dial around the lens. But while its successor, the S100, looks much the same again on the outside, it is to all intents and purposes a brand new camera.
              nog goedkoper en zeker niet slechter (zelfs lichtsterker ingezoomd): Canon Powershot S95

              http://www.dpreview.com/products/can...acts/canon_s95
              dslr4dummies

              Comment


              • #8
                Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

                Als het je vooral te doen is om je kinderen of zo, dan koop je het beste een systeem
                camera of een instap DSLR. Zelf heb ik een LX5. Prima toestel, heel goede lens, maar
                als het licht minder wordt of de kinderen aan het spelen slaan, dan grijp ik toch naar
                mijn DSLR.

                Comment


                • #9
                  Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

                  In jouw geval zou ik denk ik wel naar een systeemcamera durven gaan. Een DSLR met goeie lens doet het wel beter bij minder licht, maar het is ook allemaal duurder. Als je van fotografie op zich geen hobby gaat maken, voldoet een systeemcam prima. Mijn moeder heeft een Panasonic Lumix huppeldepup, een bridge camera, en ook van dat toestelletje ben ik onder de indruk. Zij fotografeert ook vooral de kleinkinderen, maar ze gaat ook veel op stap om insecten te fotograferen, en met name daarvan ben ik onder de indruk van de kwaliteit van de foto's.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

                    systeemcamera's zoals de sony nexc3 en zekers de nex5n presteren bij weinig licht (hoge ISO) minstens evengoed en zelfs beter tot veel beter dan eender welke DSLR (APS) momenteel op de markt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

                      Alvast bedankt voor de vele reacties.
                      Ten eerste, wat is een bridge camera juist?
                      Ik wil er ook wel een beetje mee kunnen filmen, dus een systeemcamera kan dat ook goed.
                      Misschien dat ik dan toch maar nog een beetje zal sparen en zal gaan voor een goede systeemcamera zoals de sony nex ofzo.

                      Euhm, AF = Autofocus?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

                        bridgecamera is volgens mij de benaming voor toestellen met vaste lens (meestal met optische zoom) l. Over het algemeen groter dan compactcamera


                        systeemcamera's toestellen met verwisselbare lenzen maar dan zonder spiegel zoals je die terugvindt in DLSR. ontbreken spiegel maakt het mogelijk deze toestellen compacter te bouwen. Bij veel systeemcamera's wordt zelfde sensor als in DSLR gebruikt. alhoewel fujix100 wordt ook weleens systeemcamera genoemd maar die heeft een vaste lens met vast brandpunt.

                        systeemcamera's zijn geschikt voor video, beter dan DSLR. Is de betere keuze als je zowel hoge kwaliteit foto's wenst te maken en ook video.

                        AF staat voor autofocus

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

                          Alvast bedankt voor de uitleg ivm de birdgecamera. Ik weet nu ook wat het is.
                          Ik heb dan nog een vraagje ivm de nex serie van Sony.
                          Zit er veel verschil tussen de "oude" nex 3 en 5 reeks en de nieuwe nex 3 en 5 reeks?
                          Ik kan de specificaties wel terugvinden maar ik ken er niks van

                          Ik ben nu ook niet zeker maar klopt het dat de nieuwe reeks ook een ingebouwde flits heeft?
                          Of moet er altijd gewerkt worden met een externe flits?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

                            Oorspronkelijk geplaatst door stanger Bekijk bericht
                            Zit er veel verschil tussen de "oude" nex 3 en 5 reeks en de nieuwe nex 3 en 5 reeks?
                            Persoonlijk vind ik dat je met een Nex-5 het meeste waar voor je geld krijgt aangezien die nu uitverkocht wordt.

                            De vervanger (Nex-5N) is op een aantal punten nog verbeterd, maar de 5 levert op zich al heel mooie resultaten.
                            Voor mij persoonlijk zou het voornaamste voordeel van de 5N de verbeterde AF zijn.
                            Er zijn nog een paar andere aanpassingen bij de 5N, maar die zijn mij geen paar honderd eurootjes waard.

                            Bv. hier heb je zo'n Nex-5 + 18-55mm voor €389.
                            Als ik vandaag zoiets nodig had, zou ik geen twee keer hoeven te denken...
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginner : twijfel tussen compactcamera en systeemcamera

                              Voor mij is het niet dringend. Ik wil deze keer eerst een deftig uitkijken eer ik iets koop.
                              Met het ouder worden ben ik niet meer zo impulsief en kijk ik eerst liefst goed op voorhand wat ik koop.
                              Maar het is waar wat je zegt. Is het prijsverschil wel de moeite waart voor iemand zoals als ik die er toch niet veel vanaf ken

                              Comment

                              Working...
                              X