Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

    Hallo,

    Weeral een topic over aankoop 1ste toestel.
    Toestel moet voornamelijk dienen voor bewegende kinderen binnen/buiten, familie foto's, uitstapjes naar de zoo.
    Budget ongeveer een 600-700 euro alles in (body, lens/lenzen, draagtas, geheugenkaart).
    Volgende toestellen spreken ons wel aan:
    - Canon 550D (voorkeur van vrouw gaat hiernaar omdat deze goed in de hand ligt)
    - Canon 1100D
    - Nikon D3100
    Ik zie vaak kit's staan maar vraag mij af of het niet beter zou zijn een body + lens 18-135mm te kopen voor meer all-round te zijn en later eventueel een 200mm of 300m bij te kopen? De 550D en D3100 zitten ongeveer van prijs (kamera-expres, cameranu.nl) hetzelfde de 1100D een stuk eronder maar deze voldoet misschien ook voor hetgeen wij nodig hebben? Hebben we volgende accessoires zonnekap, uv filter echt nodig? Veel vragen waar hier iemand mij toch wel al een eind verder kan mee helpen.

    vg,
    Frederic

  • #2
    Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

    Ik denk dat je u budget zal moeten herzien, de prijzen zijn wel hoger dan dat je voorstelt.
    En alles in ???????? stel ik mij de vraag.
    Zonnekap zeker nodig, UV filter ook
    Misschien op de tweedehands site, kan je dat vinden
    Vriendelijke groet
    Duroc

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

      Koop die 550D maar met een kitlens, genre 18-55 IS. Dat is een verrassend goed lensje
      voor zijn prijs. Dan kan je later altijd nog de 55-250 is bijkopen (voor de zoo of zo). Een
      zonnekap heb je inderdaad wel nodig. Een UV filter niet.

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

        Probeer met een gerust hart de 550D met de kitlens. Bij mij zit bv. ook 75% van de tijd, de 17-50 op de camera. Als de 550D goed in de hand ligt - dat is een zeer belangrijk criterium - een ultieme reden te meer. Zonnekap is idd nodig, een uv-filter wat minder (er bestaan goedkope modellen). Een tweede batterij zal je wellicht ook wel op prijs stellen.
        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

          Oorspronkelijk geplaatst door Fr3dje Bekijk bericht
          ...........
          Volgende toestellen spreken ons wel aan:
          - Canon 550D (voorkeur van vrouw gaat hiernaar omdat deze goed in de hand ligt)
          doen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

            Bedankt al voor de snelle reacties!!
            Ik denk idd de 550D met kitlens (539€) te nemen. Dan heb ik nog wat over voor accessoires. Tegen de zomer kan ik dan kijken voor bv een 55-200mm al dan niet 2de hands. Een 50mm F1.8 zie ik ook nog wel zitten omdat de vrouw toch veel binnenshuis foto's neemt van de kinderen en dit ivm beperkt licht goed zou zijn. Voor geheugenkaartje pakt ik daar best class 6 voor of toch direct gaan voor class 10?

            Frederic

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

              Hier nog een voorstander van de 550D + kitlens. En later voor de zoo een 55-250IS. Dan heb je al een heel mooi setje.

              Comment


              • #8
                Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

                Oorspronkelijk geplaatst door Fr3dje Bekijk bericht
                Bedankt al voor de snelle reacties!!
                Ik denk idd de 550D met kitlens (539€) te nemen. Dan heb ik nog wat over voor accessoires. Tegen de zomer kan ik dan kijken voor bv een 55-200mm al dan niet 2de hands. Een 50mm F1.8 zie ik ook nog wel zitten omdat de vrouw toch veel binnenshuis foto's neemt van de kinderen en dit ivm beperkt licht goed zou zijn. Voor geheugenkaartje pakt ik daar best class 6 voor of toch direct gaan voor class 10?

                Frederic
                50mm doen
                neem zo hoog mogelijke klasse van geheugenkaarten.
                -kan je je burst langer volhouden
                -als je filmt kan je langer filmen voor je buffer vol zit
                -geheugenkaarten gaan soms langer mee dan je toestel en bij een volgend toestel moet je die dan niet vervangen (want als je volgend toestel betere specs heeft kan je kaart niet meer mee)
                Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                hier vind je mijn foto's en hier ook

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

                  Geheugenkaartje maakt niet zoveel uit. De dure modelletjes zijn voor snelle camera's bedoeld die aan hoge snelheid zeer grote bestanden moeten kunnen wegschrijven. Zorg er alleen voor dat het er eentje is van een goed merk zoals Sandisk. Die gaan heel erg lang mee. Ook beter meer kaartjes met een kleinere capaciteit dan eentje van pakweg 32 GB. Gaat er dan eentje kapot, dan ben je niet alles kwijt wat je nog niet op je PC had gezet. Verder is een tweede batterij inderdaad ook een goeie investering.

                  De 550D is een heel goed toestel, de 18-55 IS is een prima lens, en de 55-250 IS een prima aanvulling. De 50 1.8 is heel goed qua beeldkwaliteit, maar staar je niet blind op de 1.8, want in donkere omstandigheden voldoet die ook niet. Dan koop je beter een externe flitser, maar gezien het beperkte budget kan je misschien beter uitkijken naar een diffusor voor de interne flitser van de camera. Dat geeft best OK resultaten. Bijvoorbeeld hier

                  Veel succes alvast!
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

                    Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
                    50mm doen
                    neem zo hoog mogelijke klasse van geheugenkaarten.
                    -kan je je burst langer volhouden
                    -als je filmt kan je langer filmen voor je buffer vol zit
                    -geheugenkaarten gaan soms langer mee dan je toestel en bij een volgend toestel moet je die dan niet vervangen (want als je volgend toestel betere specs heeft kan je kaart niet meer mee)
                    Dit is voor een 550D geen vereiste. Persoonlijk vind ik dit zonde van het geld. Zo'n hoge burst heeft de 550D niet. Klopt geheugen kaarten gaan over het algemeen lang mee, maar als je overstapt na een semi pro toestel als de 7D dan heb je al niks meer aan een SD kaart

                    de 50mm is een leuk objectief, maar wederom denk ik persoonlijk dat de kitlens in het begin afdoende is. Als je de basis van fotografie (instellingen etc) onder de knie hebt kun je deze keuze altijd nog maken. Ik heb zelf zelden tot nooit de 50mm gebruikt. lag alleen in de kast. Had deze toen ook op advies gekocht "moet je doen joh" nou spijt van ;-)

                    Ga lekker fotograferen met een basis set en kijk na een tijdje wat je nu echt mist

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

                      Ik dacht persoonlijk eerder aan filmen (wat mogelijk is met de 550D) en zelfs met de 1000D zit ik al rap aan de beperkingen van mijn kaart in burst

                      -de opmerking over het volgende toestel staat in het klein omdat ik mij natuurlijk bewust ben van het feit dat als de ts overstapt naar een 7/5d hij niets meer is met de SD, maar als ik mij niet vergis is de trend er toch om over te stappen naar sd kaarten in plaats van CF? en ik denk niet dat TS nog dit jaar een nieuwe body zal kopen

                      Die opmerking over de 50mm kan ik me ergens in vinden.Ik heb deze recent verkregen omdat ik binnen toch wel vaak op 50mm zat en als ik details van bepaalde zaken nam, te veel scherptediepte had met mijn kitlens
                      Last edited by Jeroen Demaeght; 4 januari 2012, 08:17. Reden: aanvulling
                      Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                      hier vind je mijn foto's en hier ook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

                        Allemaal heel leuk, maar ik heb nooit problemen gehad met een simpele SD ultra 15MB/s kaartje van Sandisk met de 550D. En heb er zelf weinig klachten over gelezen.

                        Of het een trend is om over te stappen na SD? Daar durf ik geen antwoord op te geven. CF kaarten vind ik persoonlijker toch prettiger

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

                          Akkoord met al het vorige. De 1100D is in mijn ogen een verouderd toestel waarvan men nu snel de stocks wil opruimen.

                          Digitale fotografie is wel duur, dat zal je wel ondervinden.

                          De 55-250 is wel goed, maar ik weet niet of je er snel bewegende kinderen mee kan fotograferen.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

                            Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                            Allemaal heel leuk, maar ik heb nooit problemen gehad met een simpele SD ultra 15MB/s kaartje van Sandisk met de 550D. En heb er zelf weinig klachten over gelezen.
                            natuurlijk elk zijn eigen ding maar ik met 15mb/s kon ik in RAW amper 2 foto's in burst nemen.

                            Maar natuurlijk elk zijn eigen werkwijze en manier van doen.
                            Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                            hier vind je mijn foto's en hier ook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Twijfel bij aankoop 1ste DSLR

                              Als de 550D goed in de hand ligt - dat is een zeer belangrijk criterium
                              Sorry, alle cameras liggen goed in de hand, vind ik echt het allerlaatste criterium.

                              Digitale fotografie is wel duur, dat zal je wel ondervinden
                              Mag gerust even herhaald worden .

                              Ik heb mijn jeugdhobby 5 jaar geleden terug opgenomen met een 400D, en was mij er van bewust dat ik voor lenzen 3 keer meer zou uitgeven dan aan bodies, en dat ik deze laatste om de 2-3 zou vervangen.
                              Aan een beetje DSLR uitrusting ben je dus ettelijke duizenden kwijt, je moet je wel afvragen of je dat ervoor over hebt.
                              Zelf heb ik er al veel plezier aan gehad.
                              Een consumer DSLR met een kitlens is een begin, geen einde.

                              Om helemaal de advokaat van de duivel te spelen, de DSLR is niet (meer) voor iedereen weggelegd, er zijn veel andere toestellen op de markt gekomen die meer aanspreken.

                              Comment

                              Working...
                              X