Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Configuratie panningfotografie (circuit)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Configuratie panningfotografie (circuit)

    Huidige configuratie:
    Nikon D80
    Nikkor 18-200 VR F3.5-5.6

    Gebruik:
    Circuitfotografie (voor zover dat mogelijk is met huidige materiaal) - 90% panning
    Landschappen (in beperkte mate)

    Probleem:
    Te weinig lichtsterke lens voor goede prestaties op circuit, AF (te) traag, onscherpe beelden zelfs bij +1/250 met of zonder VR
    Landschappen OK, zolang je niet te hard begint te croppen: aberratie

    Mogelijke oplossingen:
    - Configuratie houden, Sigma 70-200mm F2.8 OS bijkopen
    - Configuratie houden, Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 VR bijkopen
    - Nieuwe Canon configuratie, Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS (eventueel later met 1.4 extender)
    - Nieuwe Canon configuratie, doorsparen voor Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS
    - ...

    Graag wat tips, en misschien mogelijkheden die ik over het hoofd heb gezien?
    Nikon D80
    18-200 VR
    www.circuitfotografie.be

  • #2
    Re: Configuratie panningfotografie (circuit)

    Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
    Gebruik:
    Circuitfotografie (voor zover dat mogelijk is met huidige materiaal) - 90% panning

    Probleem:
    Te weinig lichtsterke lens voor goede prestaties op circuit, AF (te) traag, onscherpe beelden zelfs bij +1/250 met of zonder VR
    Te weinig lichtsterkte op klaarlichte dag, waarvan 90% panning

    Ik gebruik zelf de Canon 100 - 400 f4.5-5.6 en ik heb geen problemen op circuit of rally.

    Aan de lichtsterkte zal het zeker niet liggen dat je foto's niet scherp zijn
    Over het materiaal dat je nu gebruik kan ik niets zeggen.

    Maar als je nieuwe aankopen doet zou ik voor circuit gebruik, toch naar minimum bereik van 300 of beter zelfs 400mm gaan (dan heb je ook niet zo'n problemen van "den draad" zoals je meld op je site)

    Comment


    • #3
      Re: Configuratie panningfotografie (circuit)

      wat houd "onscherpe" foto's juist in voor u? heb je hier voorbeelden van?
      met zo een "superzoom" lens zal je zoizo geen TOPkwaliteit foto's maken maar ONSCHERP zou toch ook niet mogen.

      Comment


      • #4
        Re: Configuratie panningfotografie (circuit)

        Een nikkor 70/200 f2.8 VRI of VRII heeft alles beter dan je huidige lens (het zou maar erg zijn) De VRII is de beste 70/200 ,eender welk merk....
        Maar buiten de snelheid van de AF gaat ook je camera gemakkelijker focussen omdat je focust met open diafragma, hier dus met f2.8 tov je huidige lens met f5.6.
        Ik zou dat eerst proberen.
        Als dat niet genoeg beterschap geeft kan je altijd je body upgraden .
        Veranderen van merk gaat niet veel opbrengen, body's en lenzen in dezelfde klasse van verschillende merken ontlopen mekaar niet veel.
        Ze komen meestal nét achter Nikon
        En als je je huidige kit houd kan je die ook aan je nek hangen voor in de pits
        Een éénbeen statief kan misschien ook nog helpen.
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: Configuratie panningfotografie (circuit)

          Foto's zoals volgende heb ik een hekel aan:



          Foto is gemaakt op 1/320 en 135mm, wat bijna de wielen doet 'bevriezen', om maar te zwijgen over de achtergrond. Achterkant van de Porsche is scherp, voorkant is wazig.

          Zo kan ik tientallen foto's voorleggen, vanuit allerlei hoeken en zoomlengtes. Van een normale circuitdag breng ik ongeveer 500 foto's mee, waarvan er een 10-tal semi-scherp zijn. Je kan eens door mijn site bladeren, dan zijn de allerbeste die ik uit mijn toestel krijg.

          Ik doe dit al vier jaar intensief, en heb alle mogelijke instellingen en combinaties getest:
          - alle mogelijke sluitertijden/diafragma's
          - centraal, dynamisch, breed, enkelveld AF
          - VR aan/uit
          - lichtstops aanpassen
          - 50 mm en achteraf croppen
          - ...
          Noem maar op.

          Het beste resultaat kreeg ik door manueel scherp te stellen op één punt, en door de ISO-waarde op een grove korrel in te stellen. Maar dan stoor ik mij aan de ruis (begint vanaf ISO 500 serieus door te komen). Daardoor dacht ik dat de lichtwaarde van de lens misschien een issue was, mede omdat mijn glas niet intern beweegt maar naar buiten komt.

          Dat groter zoombereik voor mindere prestaties zorgt weet ik, vandaar dat ik de Canon 100-400 ook niet in mijn lijstje heb opgenomen. Nikon heeft ook zo'n klepper: een 80-400, maar gezien mijn huidige ervaring met 3.5-5.6 heb ik daar wat schrik van.
          Is een 2.8 met extender dan geen betere optie?
          Nikon D80
          18-200 VR
          www.circuitfotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: Configuratie panningfotografie (circuit)

            Kijk eens op de site circuitfotografie onder showcase op
            SPA SIX HOURES TEST DAY deze zijn met een 100-300mm F4 sigma genomen.
            Sportfoto's worden niet met stabilisatie genomen omdat het beweging is.
            Als je bij profs leest daar zijn 1000 foto's genomen en houden der 100 over.
            Bij intresse heb ik ook een paar van moto's op Zolder.
            Auto's trekken is het zelfde als kleiduif schieten, en da is
            afdrukken en blijven volgen met toestel, niet stoppen met bewegen.
            Mvg, RS

            Comment


            • #7
              Re: Configuratie panningfotografie (circuit)

              100 van de 1000 foto's, das 10 %
              10 van 500 foto's, das 2 %

              Los van de ongetwijfeld veel betere expertise van een professional, kan je op die sites ook lezen welk materiaal ze gebruiken?

              Het concept van panning is me intussen wel duidelijk, ik volg de auto's tot ze helemaal uit het zicht zijn.

              Ik heb me vandaag wat verdiept in de Nikkor 80-400 VR, volgens mij heeft die ongeveer dezelfde prestaties als mijn huidige 18-200 als het op snelheid aankomt. Niet getest, enkel gelezen.

              Ook vandaag geleerd dat de gebruikte body blijkbaar ook een aanzienlijk aandeel heeft in de snelheid van scherpstellen? Gelezen alhier: http://www.dpreview.com/lensreviews/..._n15/page2.asp

              En dus krijgt het vraagstuk nog enkele extra variabelen ... dat ontbrak er nog aan.
              Nikon D80
              18-200 VR
              www.circuitfotografie.be

              Comment


              • #8
                Re: Configuratie panningfotografie (circuit)

                Hallo,
                deze ben ik vergeten, een monopot is ook een grote bijdrage tot mooie foto's.
                Ik ben ook maar een beginner, en oefening baard kunst.
                Als je uw mail adres wil geven (langs prive) dan stuur ik je nog een paar foto's en bekijk
                je de exif maar.
                Mvg, RS

                Comment

                Working...
                X