Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens, Meningen gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens, Meningen gevraagd

    Ik heb eerder al een topic gehad voor een macro lens voor mijn Canon EOS 550D.
    Ik twijfelde tussen de Canon 100mm F/2.8 USM (Niet L) en de Sigma 150mm F/2.8 HSM (Niet OS). Ik was er eindelijk (zo goed als) uit... Tot de solden vanaf 3 januari op bepaalde Canon lenzen aangekondigd werden...
    Wat wil dit zeggen:
    - Nieuwe lens aankopen, Canon 100mm macro F/2.8: ongeveer 320-350 euro ipv 420-450.
    OF
    - Toch voor de Sigma 150mm macro gaan, zoiezo tweedehands: ongeveer tussen 300 en 400 euro.

    Ik zou dus gewoon graag willen dat jullie je meningen geven, wat jij zelf zou doen.

    Voornamelijk ga ik het gebruiken om druppels te fotograferen, maar eens het seizoen terug begint, ga ik meer insecten (willen) fotograferen, waarvoor de Sigma beter is.

    Dat op deze bepaalde lenzen van Canon korting komt, is waarschijnlijk dat er nieuwe lenzen gaan uitkomen vermoed ik? Dat is misschien een reden dat ik beter geen van die lenzen koop, omdat deze daarna misschien in waarde zullen dalen? Ik weet het niet..

    Alle hulp, meningen, reacties, enz enz meer dan welkom,
    en jullie zijn alvast bedankt!
    Om even van de gelegenheid gebruik te maken, iedereen een prettig, gezond en foto-2012 toegewenst!

    Groetjes
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

  • #2
    Re: Macro lens, Meningen gevraagd

    De Canon 100 mm niet IS versie ken ik niet. Wat ik lees is dat dat objectief gewoon erg goed is.

    De Sigma 150 mm niet OS versie ken ik wel. Dit objectief is gewoon erg goed.

    Kortom optisch gezien zijn ze gewoon beide goed.

    Voordeel van 150 mm is de grotere afstand en wordt hlemaal belangrijk als je overstapt naar FF.

    Hier de link naar artikel om de verschillen te zien tussen opnamen met een 100 mm en een 150 mm. Dan kan je zelf oordelen wat betreft de foto.

    Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens, Meningen gevraagd

      Zo veel maakt het echt niet uit. Laat het afhangen van beschikbaarheid: die Sigma gaat wellicht niet zo eenvoudig te vinden zijn aangezien de nieuwe versie zo duur is. En met een lens die je niet hebt kun je moeilijk foto's maken
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens, Meningen gevraagd

        Het verschil in brandpuntafstand van beide lenzen, heeft op zich, bepaalde gevolgen:

        150mm. heeft bepaalde voordelen tegenover de 100mm.
        - grotere werkafstand, de minimum afstand tussen het onderwerp en de frontlens is groter, hierdoor hoef je minder dicht te komen bij je onderwerp, om een maximale vergroting te krijgen.
        Dit is bijzonder handig bij het fotograferen van schuwe beestjes.
        - het bokeh, de achtergrond zeg maar, is veel mooier, zachter en egaler, dan bij een 100mm. lens.
        -wil je graag libellen, vlinders en dergelijke fotograferen, dan is 150mm. de betere keuze, omwille van de langere werkafstand.
        - deze lens is met beeldstabilisatie, wat ik een zeer groot voordeel vind, voor opnames uit de vrije hand.

        100mm. heeft dan weer andere voordelen.
        - is lichter.
        - is goedkoper.

        Een macrolens aanschaffen is keuzes maken,
        Heb zelf 2 macro lenzen, een met kort brandpuntafstand 60mm. en een met lang brandpuntafstand 180mm. zou geen van beide willen missen.
        Eigenlijk kan je best beide lenzen, waar je tussen twijfelt, aanschaffen want ze vullen mekaar aan.
        Ik begrijp dat dit wellicht geen optie is.
        Ga naar de handelaar en vraag om beide lenzen uit te testen,
        je zal vlug merken welke van de twee, je het best ligt.

        Succes bij je keuze.
        Nikon D7000, en wat glas.
        http://blog.seniorennet.be/pacha/

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens, Meningen gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
          Het verschil in brandpuntafstand van beide lenzen, heeft op zich, bepaalde gevolgen:

          150mm. heeft bepaalde voordelen tegenover de 100mm.
          - grotere werkafstand, de minimum afstand tussen het onderwerp en de frontlens is groter, hierdoor hoef je minder dicht te komen bij je onderwerp, om een maximale vergroting te krijgen.
          Dit is bijzonder handig bij het fotograferen van schuwe beestjes.
          - het bokeh, de achtergrond zeg maar, is veel mooier, zachter en egaler, dan bij een 100mm. lens.
          -wil je graag libellen, vlinders en dergelijke fotograferen, dan is 150mm. de betere keuze, omwille van de langere werkafstand.
          - deze lens is met beeldstabilisatie, wat ik een zeer groot voordeel vind, voor opnames uit de vrije hand.

          100mm. heeft dan weer andere voordelen.
          - is lichter.
          - is goedkoper.

          Een macrolens aanschaffen is keuzes maken,
          Heb zelf 2 macro lenzen, een met kort brandpuntafstand 60mm. en een met lang brandpuntafstand 180mm. zou geen van beide willen missen.
          Eigenlijk kan je best beide lenzen, waar je tussen twijfelt, aanschaffen want ze vullen mekaar aan.
          Ik begrijp dat dit wellicht geen optie is.
          Ga naar de handelaar en vraag om beide lenzen uit te testen,
          je zal vlug merken welke van de twee, je het best ligt.

          Succes bij je keuze.
          Ik volg deze redenering helemaal .

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens, Meningen gevraagd

            Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
            Het verschil in brandpuntafstand van beide lenzen, heeft op zich, bepaalde gevolgen:

            150mm. heeft bepaalde voordelen tegenover de 100mm.
            - grotere werkafstand, de minimum afstand tussen het onderwerp en de frontlens is groter, hierdoor hoef je minder dicht te komen bij je onderwerp, om een maximale vergroting te krijgen.
            Dit is bijzonder handig bij het fotograferen van schuwe beestjes.
            - het bokeh, de achtergrond zeg maar, is veel mooier, zachter en egaler, dan bij een 100mm. lens.
            -wil je graag libellen, vlinders en dergelijke fotograferen, dan is 150mm. de betere keuze, omwille van de langere werkafstand.
            - deze lens is met beeldstabilisatie, wat ik een zeer groot voordeel vind, voor opnames uit de vrije hand.

            100mm. heeft dan weer andere voordelen.
            - is lichter.
            - is goedkoper.

            Een macrolens aanschaffen is keuzes maken,
            Heb zelf 2 macro lenzen, een met kort brandpuntafstand 60mm. en een met lang brandpuntafstand 180mm. zou geen van beide willen missen.
            Eigenlijk kan je best beide lenzen, waar je tussen twijfelt, aanschaffen want ze vullen mekaar aan.
            Ik begrijp dat dit wellicht geen optie is.
            Ga naar de handelaar en vraag om beide lenzen uit te testen,
            je zal vlug merken welke van de twee, je het best ligt.

            Succes bij je keuze.
            De Sigma 150 waar ik het over heb is de NIET OS versie. En koop die dus tweedehands voor 350-400 Eur ong, echt duurder is ie dan niet. Maar dat maakt het wel een beetje een must om bijna altijd statief te gebruiken? Ik heb nu een statief van 45 euro ofzo, dus ik zal rap tegen beperkingen ervan oplopen.

            Wat me vooral aanspreekt bij de Sigma 150 is dat deze bokeh mooier word, en voor insectjes...
            Het verschil t.o.v deze twee is 300 gram, op zich niet zo veel, uiteindelijk misschien wel.
            Wat het uitproberen van deze lenzen betreft... Hier dichtbij is geen fotohandelaar, jawel, eentje maar die heeft dat allemaal niet in stock liggen. En bij een handelaar de Sigma 150mm NIET OS uittesten gaat zoiezo al niet want ze verkopen ze niet meer.
            Enkel hier: http://www.digitalrev.com/product/si...50mm-f2-8/ODk4

            Mijn keuze is er voorlopig nog niet makkelijker op geworden

            Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik wil wel nog wat meningen horen.

            Grts
            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens, Meningen gevraagd

              Ik heb ergens spijt dat ik de Canon 100 mm f2.8 zonder IS gekocht heb, omdat ik zelden een statief gebruik. Dan moet je al sluitertijden van 1/160 of 1/250e nemen en heb je een te kleine scherptediepte (bv enkel het kopje van het insect).

              Beter zou ms zijn om een statief te gebruiken of een gestabiliseerde lens te kopen...

              Met de 100 mm moet ik soms ook te dicht komen en schrik ik de beestjes op.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                De Sigma 150 waar ik het over heb is de NIET OS versie. En koop die dus tweedehands voor 350-400 Eur ong, echt duurder is ie dan niet. Maar dat maakt het wel een beetje een must om bijna altijd statief te gebruiken? Ik heb nu een statief van 45 euro ofzo, dus ik zal rap tegen beperkingen ervan oplopen.
                Moeilijk gaat ook, alleen ga je meer vloeken en moet je met een laag percentage "keepers" leren leven. Of je statief iets waard is zal je snel genoeg ontdekken

                Hand-held macro is sowieso prutswerk; of je nu aan 100mm of 150mm werkt.

                Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                Wat me vooral aanspreekt bij de Sigma 150 is dat deze bokeh mooier word, en voor insectjes...
                Waarschijnlijk bedoel je dat je achtergrond rustiger wordt, dat heeft in se niets met bokeh te maken maar alles met de beeldhoek. Bij een volledig egaal groene achtergrond kun je bijv. niet van "bokeh" spreken. Maar je hebt gelijk: langer = makkelijker een mooie achtergrond. Zelfs relatief drukke achtergronden worden sneller mooi onscherp gemaakt door een telelens.

                Maar overschat dat niet. Altijd een egaal groene achtergrond wordt snel saai.

                En nog dit: laat je niet vangen aan cliché's als: voor insecten/vlinders/libellen heb je een lange macrolens nodig. Ik vind dat advies veel te kort door de bocht. Voor bepaalde soorten klopt het dat ze moeilijk te benaderen zijn, maar vele andere insecten laten zich prima benaderen of kun je makkelijk 's ochtends in het gras vinden.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                  De Sigma 150 waar ik het over heb is de NIET OS versie. En koop die dus tweedehands voor 350-400 Eur ong, echt duurder is ie dan niet. Maar dat maakt het wel een beetje een must om bijna altijd statief te gebruiken? Ik heb nu een statief van 45 euro ofzo, dus ik zal rap tegen beperkingen ervan oplopen...
                  Grts
                  1- De keuze is erg moeilijk, begrijp ik, heb het ook altijd moeilijk om een lens te kiezen.
                  Je ziet al snel door de bomen, het bos niet meer.
                  En 't is erg riskant, als je de lens niet kan uittesten, vooraleer te komen.

                  Heb zelf de Sigma 180 niet OS, gekocht tweedehands voor 375 euro.
                  Gebruik ik meestal zonder statief, uit praktische overwegingen, een statief meenemen de vrije natuur in, met camera en lens(935 gr.) erop, is niet echt handig.
                  De Sigma 180 is een prachtlens waar ik vooral vlinders en libellen mee fotografeer.
                  Ook vogels in de tuin, van dichtbij.

                  Voor het gewone werk, kleine inseten, bijtjes, hommels, vliegen, neem ik gemakshalve de kortere lens. Is lekker licht en handig.

                  Voor paddenstoelen, is 180mm. in mijn ervaring niet echt handig,
                  gebruik dan liever korter, (in mijn geval 60mm.) uiteraard vanop statief.

                  2- Op langere termijn, dien je de aanschaf van een geschikt statief voor macro, te overwegen.
                  In mijn ervaring is een statief speciaal voor macro onmisbaar, in een aantal gevallen.
                  Het gaat goed zonder statief, voor een tijdje, maar op bepaald ogenblik, wil je de grenzen verleggen, en kan je niet meer zonder.
                  Voor een redelijk macro statief met statiefkop, mag je om en bij de 350-400 euro rekenen, maar hiervoor is voldoende tijd om te sparen, je kan een heel eind op weg zonder.
                  Het statief kan je dan ook gebruiken voor ander fotografisch werk, een goed statief gaat een leven lang mee, bij wijze van spreken.

                  3- Een (macro)lens uittesten bij de handelaar is niet altijd mogelijk,
                  daarom koop ik meestal tweedehands.
                  Maak een afspraak met de verkoper, en vraag om de lens even te mogen uittesten,
                  na een paar foto's, best bekijken op groot scherm, weet je meestal genoeg.
                  Ben je meestal verkocht, en krijg je nog een hoop praktische ervaring erbovenop.
                  (Bij voorkeur ga ik af op advertenties geplaatst op deze site, heb hier altijd betrouwbare, vriendelijke, en technisch goed onderlegde verkopers gehad.Mensen die zorg dragen voor hun materiaal, en die eerlijke prijzen hanteren.
                  Als het niet anders kan, ga ik wel eens af op een aanbieding, via de gekende aanbiedingsites, maar ben dan uiterst voorzichtig.)


                  Hoop dat je keuze nu eenvoudiger zal zijn.
                  Nikon D7000, en wat glas.
                  http://blog.seniorennet.be/pacha/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                    Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                    Ik heb ergens spijt dat ik de Canon 100 mm f2.8 zonder IS gekocht heb, omdat ik zelden een statief gebruik. Dan moet je al sluitertijden van 1/160 of 1/250e nemen en heb je een te kleine scherptediepte (bv enkel het kopje van het insect).

                    Beter zou ms zijn om een statief te gebruiken of een gestabiliseerde lens te kopen...

                    Met de 100 mm moet ik soms ook te dicht komen en schrik ik de beestjes op.
                    Ik heb met de 100mm macro L lens van mijn broer eens gebruikt, en expres de IS af gezet, om te zien hoe het is. En ik kon toch wel tot 1/100 gaan, maar probeerde daarna met statief. En volgens mij is een statief vaak toch veel beter voor macro. Voor de 300 a 400 euro verschil bij de Sigma 150 met en zonder OS, koop je toch al een behoorlijk goed statief. Het statief dat op men wenslijstje staat kost een kleine 250 Eur ofzo. Dus daar win je wel wat in, maar je moet wel met statief werken. OS is zeker een positief ding maar kost stukken van mensen...

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Moeilijk gaat ook, alleen ga je meer vloeken en moet je met een laag percentage "keepers" leren leven. Of je statief iets waard is zal je snel genoeg ontdekken

                    Hand-held macro is sowieso prutswerk; of je nu aan 100mm of 150mm werkt.



                    Waarschijnlijk bedoel je dat je achtergrond rustiger wordt, dat heeft in se niets met bokeh te maken maar alles met de beeldhoek. Bij een volledig egaal groene achtergrond kun je bijv. niet van "bokeh" spreken. Maar je hebt gelijk: langer = makkelijker een mooie achtergrond. Zelfs relatief drukke achtergronden worden sneller mooi onscherp gemaakt door een telelens.

                    Maar overschat dat niet. Altijd een egaal groene achtergrond wordt snel saai.

                    En nog dit: laat je niet vangen aan cliché's als: voor insecten/vlinders/libellen heb je een lange macrolens nodig. Ik vind dat advies veel te kort door de bocht. Voor bepaalde soorten klopt het dat ze moeilijk te benaderen zijn, maar vele andere insecten laten zich prima benaderen of kun je makkelijk 's ochtends in het gras vinden.
                    De 150mm is handig voor de werkafstand die je hebt, maar hierdoor denk ik dat je soms veel minder ambetante houdingen moet aannemen om laag op de grond iets op 1/1 te trekken?

                    Ze zijn allebei niet gestabiliseerd, dus ik denk dat ik eigenlijk niet veel mis kan doen?

                    Zijn er trouwens bij die Sigma 150mm problemen die vaak voorkomen? Zoals front/backfocus (ofzoiets, weet begot niet wat het is )

                    Wat me tegen houdt van de knoop door te hakken is omdat ik vanaf morgen de Canon kan kopen, NIEUW, voor 340 euro ofzo. Terwijl de Sigma tweedehands net iets meer zou kosten.

                    Als Canon niet met deze solden kwam was mijn keuze al gevallen

                    Zijn er eventueel mensen die beide hebben (gehad) en me hun mening kunnen geven over beide?

                    Grts en alvast bedankt!
                    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                      Goh, ik zou persoonlijk ook naar nieuw materiaal neigen hoor.

                      Dat terzijde: uit de hand met een lange lens is vooral vervelend als je van bovenaf gaat fotograferen (juist omwille van de werkafstand). Voor de rest vind ik niet dat er nadelen zijn t.o.v. een korte macrolens. Ik vind een zwaardere lens makkelijker stil te houden.

                      En over IS: dat helpt misschien een beetje. Uit de hand ga je misschien 30% goeie foto's hebben ipv 20% zonder IS. Op statief heb je véél meer controle over de situatie en haal je véél makkelijk gestoken scherpe foto's (enkel beperkt door beweging van je onderwerp/wind).
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                        van die canon 100mm ga je geen spijt hebben. Ik zou zeggen, ga ze morgen maar kopen hoor, heb je tevens ook nog twee jaar garantie, je weet nooit waar dat goed voor is. Met een tweedehandslens is het risico helemaal voor jezelf, hoe goed de vorige eigenaar(s) er ook voor gezorgd hebben.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                          Ik heb met de 100mm macro L lens van mijn broer eens gebruikt, en expres de IS af gezet, om te zien hoe het is. En ik kon toch wel tot 1/100 gaan, maar probeerde daarna met statief. En volgens mij is een statief vaak toch veel beter voor macro. Voor de 300 a 400 euro verschil bij de Sigma 150 met en zonder OS, koop je toch al een behoorlijk goed statief. Het statief dat op men wenslijstje staat kost een kleine 250 Eur ofzo. Dus daar win je wel wat in, maar je moet wel met statief werken. OS is zeker een positief ding maar kost stukken van mensen...


                          Ik heb een goed statief, maar vind het vervelend om het zo lang mee te slepen.

                          Ik neig ook naar een 150 mm objectief, maar aangezien ik mijn 5D meer zou gebruiken voor macro, is dat ook te gek. Mijn 100 mm die ik al heb, op de 500D, zou ongeveer overeenkomen met de 150 mm op de 5D ... Bovendien heb je minder scherptediepte op de 5D.

                          Ah ja, veel plezier met je hobby !

                          Ik kan niet wachten tot het lente is, nu is er niet veel te macrofotograferen ...
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Goh, ik zou persoonlijk ook naar nieuw materiaal neigen hoor.

                            Dat terzijde: uit de hand met een lange lens is vooral vervelend als je van bovenaf gaat fotograferen (juist omwille van de werkafstand). Voor de rest vind ik niet dat er nadelen zijn t.o.v. een korte macrolens. Ik vind een zwaardere lens makkelijker stil te houden.

                            En over IS: dat helpt misschien een beetje. Uit de hand ga je misschien 30% goeie foto's hebben ipv 20% zonder IS. Op statief heb je véél meer controle over de situatie en haal je véél makkelijker gestoken scherpe foto's (enkel beperkt door beweging van je onderwerp/wind).
                            Wat de stabilisatie betreft, geen van beide macrolenzen die ik wil zijn gestabiliseerd, dus denk dat ik zoiezo al meer naar de 150mm neig. ik dacht dat de 150mm dan minder makkelijk stil te houden was, maar wat je zegt:
                            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Ik vind een zwaardere lens makkelijker stil te houden.
                            Dit vind ik ook wel zo.

                            Voorlopig nog steeds grotere neiging voor de Sigma 150mm dan voor de Canon 100mm.

                            Bedankt!
                            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                              Ik zou zeggen , ga op je gevoel af . Als je enkel begint te twijfelen omdat de canon nu juist een prijsreductie heeft ga je volgens mij spijt krijgen . Natuurlijk speelt de prijs altijd mee in de aanschaf van een lens , maar je haalde reeds aan dat de beslissing zogoed als genomen was , en je enkel begon te twijfelen omdat ze goedkoper werd (word) . Ik kan enkel spreken uit ervaring met de sigma 150mm , en de enige beperkingen die ik op dit moment kan aanhalen dat , euh , ben ikzelf . En de vergrotingsfactor zou natuurlijk ook hoger mogen zijn , maar dat heb je met de canon ook , en zonder opzetlenzen en of converters of tussenringen of andere hulpmiddelen is er volgens mij maar één alternatief , en dan enkel voor canon met de Mp-e 65 . Vr of OS mis ik niet omdat ik altijd vanaf statief werk , en ik denk dat je met 60mm een betere aanvulling kan maken op een 150mm dan op of met een 100mm . Maar dit is allemaal persoonlijk en dit zouden eigenlijk de keuzes mogen beinvloeden en niet zozeer de 100 euro die canon nu minder vraagt . Uiteindelijk moet jij met de lens werken , en zal jij moeten beslissen . Maar ik denk dat je geen slechte keuze kan maken .

                              Grtz .

                              Dirk .
                              Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

                              Comment

                              Working...
                              X