Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focusafwijking buitenste focuspunten tov het middelste

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focusafwijking buitenste focuspunten tov het middelste

    Ik heb een 1D4 met ik dacht 45 scherpstelpunten. Ook heb ik een aantal objectieven waaronder de sigma 50 1.4 en de 85 1.4 waar ik uiterst tevreden over ben.
    Wel heb ik met deze camera dat ik alle bij alle lenzen de AF moet calibreren (altijd frontfocus).
    Normaal doe ik dat met de welbekende focus test chart of de batterijmethode van BlackBandit.

    Nu tijdens de voorbije dagen feestjes, heb ik bij meerdere personen wat portretshots gemaakt met beperkte scherptediepte. Wat vooral opvalt is dat het aantal
    mislukte foto's steeds maar toeneemt en soms wel 5 of 6 foto's moet nemen voor ik scherpe ogen heb, als andere scherpstelpunten gebruikt worden in plaats van het middelste.
    Als het centrale scherpstelpunt gebruikt wordt zijn bijna alle foto's goed scherp, als ik dan niet herkader tenminste.

    Ik heb dit gecontroleerd op een test chart, en inderdaad, de eerder buitenste punten focussen allemaal anders dan het middelste.
    Ik vind dit heel raar en vraag mij af of het probleem bij mijn camera ligt.
    Ik gebruikt hiervoor vooral die 2 sigma's.

    Kunnen jullie me helpen en eventueel is proberen of jullie camera's ook anders focussen op de eerder buitenste punten?
    Ik weet mij echt geen raad meer...

    Groeten Vince

  • #2
    Re: Focusafwijking buitenste focuspunten tov het middelste

    Plaats eens een foto, want in uw 53 berichten nog geen foto te bespuren uit je toestel ,
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #3
      Re: Focusafwijking buitenste focuspunten tov het middelste

      Het is mogelijk dat een lens in het midden wel juist scherpstelt, maar dat de zijkanten van het beeld een afwijking hebben omdat de lenselementen niet 100% juist zitten.
      Ik heb al heel wat lenstesten gelezen, en bij Sigma schijnt dat wel meer voor te komen dan bij andere merken.

      Maar dat twee lenzen dezelfde afwijking hebben, die kans is al een stuk kleiner.
      Je kan dit controleren door scherp te stellen op een vlak dat 100% evenwijdig zit met de sensor. Kleef een krant op een vlakke plaat, en maak er dan een foto van. Als de tekst over de hele oppervlakte even scherp is, dan is er geen afwijking. Als een kant of een hoek minder scherp is, dat is er een probleem met de lens.
      Maar je kan dat dus alleen maar controleren als alles met een waterpas juist gezet is ten opzichte van elkaar. Als de opstelling niet juist is, dan is die test ook waardeloos.
      De zijkanten van de foto zullen op de maximale diafragma-opening wel minder scherp zijn dan het center, maar als er geen grote verschillen zijn in de hoeken of zijkanten (boven/onder) dan is de lens in orde.

      Ik heb zelf geen 1D MKIV, ik weet niet vanbuiten of alle scherpstelpunten van het "cross type" zijn, daar kan ook al een verklaring zitten voor je probleem, maar dat is dan vooral bij onderwerpen waarin weinig contrast zit (en als er weinig licht is).

      Verder is het centrale AF-punt meestal nog wat nauwkeuriger, speciaal voor lenzen met een grote diafragma-opening. Als je op f1,4 werkt, dan is de minste afwijking zichtbaar op de foto...

      Je werkt met Sigmalenzen op een Canon, dat kan bij de afhandeling van eventuele garantiegevallen misschien wat moeilijkheden veroorzaken (Canon zal het op de Sigma lenzen steken dat er een afwijking is...).

      De Sigma 50mm f1,4 heeft niet de beste naam als het op correcte scherpstelling aankomt.
      Ik weet niet of het nu nog zo is, maar bij de eerste tests zaten er wel heel wat "probleemgevallen".
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Focusafwijking buitenste focuspunten tov het middelste

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Het is mogelijk dat een lens in het midden wel juist scherpstelt, maar dat de zijkanten van het beeld een afwijking hebben omdat de lenselementen niet 100% juist zitten.
        .
        Dat kan ook gewoon een gevolg zijn van het lensontwerp, noemt men beeldveldwelving.
        Een berucht voorbeeld is de Tamron SP 17-50 F2.8 en er zijn er vast veel meer.

        Comment


        • #5
          Re: Focusafwijking buitenste focuspunten tov het middelste

          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          Dat kan ook gewoon een gevolg zijn van het lensontwerp, noemt men beeldveldwelving.
          Field curvature zei je ? OK bij een breedhoeklens, maar toch niet bij een 50 of 85mm prime ?
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Focusafwijking buitenste focuspunten tov het middelste

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Field curvature zei je ? OK bij een breedhoeklens, maar toch niet bij een 50 of 85mm prime ?
            Ik zei beeldveldwelving...
            Waarom niet bij een lichtsterke 50mm?
            De kans dat het komt door loszittende elementen lijkt me in ieder geval heel klein.

            Comment


            • #7
              Re: Focusafwijking buitenste focuspunten tov het middelste

              Even dit topic terug bovenhalen...

              Ondertussen zijn we een paar maanden verder met een andere camera 5DIII en een ander objectief nl de canon 50mm 1.2, maar nog steeds hetzelfde probleem! De buitenste af punten focussen anders dan het middelpunt. Wel een vervelende zaak als je juist veel wil werken met kleine scherptediepte, waar nu net de focus zeer accuraat moet zijn. Ik kan nooit het maximum uit men objectieven halen omdat ik een gemiddelde moet zoeken waar de focus bij alle punten net binnen een bepaalde marge ligt. Het ene punt wat front-en het volgende wat backfocus
              Ik heb snel een paar foto's gemaakt waarop jullie het probleem kunnen zien... Zwarte lijn is referentie.


              Geen reacties over de kwaliteit van de foto's aub.


              Linker af punt




              Middel af punt



              Rechter af punt



              Wie weet raad

              Comment


              • #8
                Re: Focusafwijking buitenste focuspunten tov het middelste

                Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                plaats eens een foto, want in uw 53 berichten nog geen foto te bespuren uit je toestel ,
                73
                facebook
                Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                Comment

                Working...
                X