Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fototoestel beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fototoestel beginner

    Ten eerste, sorry voor het zoveelste ‘fototoestel voor beginners’ topic.

    Maar ik ben dus al even van plan om te beginnen met fotografie. Dus Ik ben eens beginnen zoeken naar een goed toestel.
    Ik ben dus op zoek naar digitale spiegelreflexcamera voor beginners. ik al verschillende toestellen tegen gekomen maar omdat ik er vrij weinig tot niks van weet is mijn vraag aan jullie:

    Welk toestel kunnen jullie mij dus het best aanraden?

    -mijn budget is €300 à €500.
    - ik wil het vooral gebruiken om foto’s van optredens, sport en natuur te maken.
    - liefst zou ik hebben dat het niet te moeilijk is voor beginners maar dat ik er genoeg mee kan experimenteren.

    Edit: waar kan ik zo'n toestel het best kopen?

    Mgv. aarondi
    Last edited by aarondi; 29 december 2011, 17:45.

  • #2
    Re: fototoestel beginner

    Nikon kan ik weinig over zeggen, daar ben ik niet zo bekend mee.
    Maar je zou kunnen kijken na een;
    Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II prijs ligt rond de 380 euro
    en dan zou je eventueel kunnen doorsparen voor een 55-250 die ligt rond de 200 euro

    Dit zijn wel nieuw prijzen. Kunt ook kijken na 2de hands ;-)

    Comment


    • #3
      Re: fototoestel beginner

      Hoi,

      je budget is zeker en vast aan de krappe kant als je nieuw materiaal wil. Zeker voor jouw doelstellingen.

      Mijn advies: kijk uit naar een tweedehands instaptoestel van één of twee generaties geleden. Deze zijn zeker niet slecht en zeker en vast geschikt om mee te leren.

      Wat lenzen betreft is het een beetje moeilijker omdat je zaken wil doen die nogal ver uiteen liggen. Een klassieke kitlens kan je zeker al niet fout mee gaan en dat kost niet veel. Dus zo'n typisch 18-55 lensje. Dit zal je reeds toelaten sport te doen op voorwaarde dat je dicht bij de actie kan geraken, bv cyclocross of veldlopen. En dat het geen te donkere dag is. Voor natuur is dit lensje ook best leuk op voorwaarde dat je weer niet ver van de zaken af zit, dus kleine vogeltjes etc zal lastig worden.. Maar landschappen en bloemen etc. zijn zeker prefect doenbaar.

      Indien je nog budget over hebt zou je nog kunnen opteren voor een 50mm 1/8 prime lensje te kopen. Dit zou je toelaten om op optredens een aantal leuke dingen te doen. weer op voorwaarde dat je voldoende dichtbij kan geraken. Wat bijvoorbeeld bij intiemere optredens in bijvoorbeeld een jeugdhuis of parochiezaaltje misschien wel zal lukken.

      Nadien als je weer wat hebt kunnen sparen kan je nog een 55-200 of iets dergelijks aanschaffen zodat je ook als je niet zeer dichtbij kan geraken toch een goede plaat kan schieten.

      mvg,

      Wouter.
      Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

      Comment


      • #4
        Re: fototoestel beginner

        van de canon 1100D heb ik nog al ergens gelezen dat het een goed beginners toestel is.
        dus deze is zeker al een optie.

        Comment


        • #5
          Re: fototoestel beginner

          Ik ben zelf gestart met een 1000D + kitlens drie jaar geleden. En heb de eerste drie maanden mij prima vermaakt met alleen de kitlens.
          Later wel een 55-250 er bij gekocht, omdat ik wat zoom miste (zoals de meeste dat noemen)

          Ik zou eerst lekker starten met alleen de kitlens en hiermee de camera en al haar instellingen te ontdekken en op later tijdstip een tele objectief er bij kopen.

          1100D is zeker een prima betaalbare set om mee te starten en deze geweldige en verslavende hobby te ontdekken

          Comment


          • #6
            Re: fototoestel beginner

            Je kan ook de wereld van Sony binnenstappen met hun SLT's en indien gewenst Carl Zeiss lenzen. Voordeel is de snelle autofocus, hoge fps, fasedetectie autofocus tijdens live view en filmen.
            Ze hebben ook een EVF tov een klassieke OVF, voordeel is dat je door de zoeker onmiddellijk het resultaat vd belichting ziet. De EVF in de A65/A77 is echter beter als die in de instapmodellen gelijk de A35/A55.

            Met dit toestel heb je al een mooi begin, klik , echter ga je nog moeten investeren in een telelens.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: fototoestel beginner

              Dag Aarondi,

              Ik vrees dat je met je budget(zelfs tweedehands) en ongeacht bij welk merk je er niet gaat geraken.

              Je spreekt van optredens, sport en natuur.
              Daarvoor heb je reeds verschillende goeie lenzen nodig.
              Optredens : lichtsterk.
              Sport : afhankelijk van welke sport kan dit tele of lichtsterk of vlugge AF of een combinatie van voorgaande zijn
              Natuur : tele(vogels) of macro(insekten, bloemen, ...).

              Ik denk dat je een compromis gaat moeten maken om te beginnen.
              Toen ik mijn 1e DSLR kocht(Sony A100) heb ik er gewoon de kitlens en een echte macrolens(Tamron 90mm 2.8) bijgekocht omdat ik wist dat ik macro zeker wilde doen.
              Mijn andere lenzen heb ik dan mettertijd bijgekocht.

              Sven
              Sony A58 met glas, Fuji X-E1
              Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
              Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

              Comment


              • #8
                Re: fototoestel beginner

                het moet allemaal nog niet te professioneel zijn hoor.

                ik wil het vooral gebruiken om optredens in een jeugdhuis mooi mee vast te leggen.
                ik ben momenteel ook ''fotograaf'' in het jeugdhuis in mijn dorp, maar dat is met een digitale camera die bij wijze van spreken zo goed als 0 megapixels heeft.
                ik zou graag een toestel hebben die alles wat beter vast legt, later kan ik altijd nog voor een duurder toestel gaan, als ik echt weet dat ik van fotografie een echte hobby wil maken.

                en voor sport foto's wil ik vooral skate foto's maken, dus dat is meestal dicht bij da actie.

                al zeer hartelijk bedankt voor de commentaren.

                Comment


                • #9
                  Re: fototoestel beginner

                  ik heb ook al veel goede dingen gelezen over de nikon d3100.
                  is dat volgens jullie een goede keuze?
                  en waar zou ik deze dan best kopen, want ik heb al verschillende prijzen gezien die soms €100 verschillen.
                  normaal zou deze dan in mijn prijsklasse liggen

                  Comment


                  • #10
                    Re: fototoestel beginner

                    Dan zou ik eigenlijk beginnen met een degelijke compact : haalt in moeilijke lichtomstandigheden niet de beste resultaten, maar het zal beter zijn dan je huidige .
                    Voor een 400€ moet je toch al iets kunnen vinden (en nog een 100€ voor de bijkomende "rommel" : SD-kaartje, tasje, batterij, ...).

                    Toestelletjes uit deze serie : link of bv. deze daar kan je al iets mee aanvangen.

                    De basis van fotografie blijft gelijk : of je nu met een Canon 1Dx fotografeert of een compactje. Die DSLR's zijn wel beter, maar helaas duurder en een heel pak groter...
                    Het grote verschil ligt in de scherptediepte (de mate dat je de achtergrond wazig krijgt als je bv. een portret fotografeert), en de eigenschappen bij weinig licht (voornamelijk de ruis).

                    Omdat ik bv. regelmatig een wandelingske doe, ga ik binnenkort naast mijn DSLR nog een degelijke compact kopen : gewoon omdat dat ding te zwaar is om 15 km. mee te zeulen...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: fototoestel beginner

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Dan zou ik eigenlijk beginnen met een degelijke compact : haalt in moeilijke lichtomstandigheden niet de beste resultaten, maar het zal beter zijn dan je huidige .
                      Voor een 400€ moet je toch al iets kunnen vinden (en nog een 100€ voor de bijkomende "rommel" : SD-kaartje, tasje, batterij, ...).

                      Toestelletjes uit deze serie : link of bv. deze daar kan je al iets mee aanvangen.

                      De basis van fotografie blijft gelijk : of je nu met een Canon 1Dx fotografeert of een compactje. Die DSLR's zijn wel beter, maar helaas duurder en een heel pak groter...
                      Het grote verschil ligt in de scherptediepte (de mate dat je de achtergrond wazig krijgt als je bv. een portret fotografeert), en de eigenschappen bij weinig licht (voornamelijk de ruis).

                      Omdat ik bv. regelmatig een wandelingske doe, ga ik binnenkort naast mijn DSLR nog een degelijke compact kopen : gewoon omdat dat ding te zwaar is om 15 km. mee te zeulen...

                      ik zou graag ook fisheye (dat je foto bol staat, weet niet of fisheye de juiste benaming is) willen gebruiken.
                      is dit ook mogelijk met een normale digitale camera?

                      Comment


                      • #12
                        Re: fototoestel beginner

                        Hoewel een compact aavankelijk veelzijdiger is denk ik dat voor de genoemde doesltellingen een dslr op termijn veel beter zal zijn. Voor sport zijn de meeste compacts te traag door doorgaans lange shutterlag (de tijd tussen afdrukken en effectief de foto maken) En ook voor levende beestjes kan dit een probleem opleveren. En de lens op een compact is doorgans niet lichtsterk met daar bovenop doorgaans matige ruis prestaties. Dus voor die optredens ook al niet erg geschikt.

                        Waar compact vaak wel zeer leuke resultaten laten neerzetten is op gebied van macro werk. en ook landschappen zouden weinig of geen problemen mogen opleveren.

                        Die fisheye zet dat in ieder geval nog even uit je hoofd. ten eerste is dit een lens die je niet zo vaak zal gebruiken en bovendien zal een fisheye al snel je hele budget opslokken.

                        Mvg,

                        Wouter.
                        Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

                        Comment


                        • #13
                          Re: fototoestel beginner

                          Ik zou een fisheye even uit mijn hoofdzetten. Ik weet ziet er allemaal zo interessant en nieuw uit wat je voorbij ziet komen op diverse fora, maar waarom niet eerst starten met een kitlens en de basis van fotografie ontdekken. En later kijken waar nu echt je intresse liggen mbt fotografie

                          Comment


                          • #14
                            Re: fototoestel beginner

                            ik ga ook niet direct alles kopen, natuurlijk ga ik eerst oefenen met een gewone lens.
                            en een fisheye kan ik inderdaad beter wel even uit mijn hoofd zetten
                            had niet verwacht dat het zo duur ging zijn, dat wordt dan misschien iets voor mijn volgend vakantiewerk geld aan te spenderen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: fototoestel beginner

                              Fotografie is een leuke verslavende hobby die behoorlijk je zak centjes kan opslurpen

                              Advies ga eens na de winkel en houd de Canon en de Nikon eens vast. Welke ligt voor jou beste in de hand.
                              Zelf zou ik ook rekening houden of er al een Canon of Nikon gebruiker in je directe omgeving hebt (familie, vriend, kennis, etc) waar je eventueel objectieven etc mee kunt uitwisselen.

                              Comment

                              Working...
                              X