Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de truc met het touwtje. doet iemand dat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de truc met het touwtje. doet iemand dat?

    Een tijdje terug zag ik delen van een uiteenzetting van een bejaard modefotograaf. Hij maakte een touwtje vast aan zijn lichtbron, trok dat strak tot tegen het model en legde er daar een knoopje in. Een paar metingen en polaroids later (oudestempelman) was de belichting perfect en kon hij bij elke wissel van pose of verandering van de hoek van het licht op basis van het touwtje zeker zijn dat de belichting steeds correct was, aangezien de afstand lichtbron-model dezelfde was.

    Mij lijkt dat een handig trucje. Opmerkingen?
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Ik heb er wel meer over gelezen en gehoord. Maar ik denk dat in het huidige tijdperk, met direct resultaat op camera-display of zelfs beeldscherm d.m.v. tethering en natuurlijk een licht meter deze methode niet veel meer wordt gebruikt.

    Het is wel een manier om als beginner eens mee te werken. Mooi om te zien wat er gebeurt en mooi als ervaring. Zo gek waren ze vroeger nou ook weer niet :-)

    'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

    Comment


    • #3
      Re: de truc met het touwtje. doet iemand dat?

      truk met het touwtje ... niet echt , wel ongeveer. Als ik met mijn flits buiten het licht manueel heb ingesteld en ik wil het bv langs de andere kant van 't model , dan probeer ik het licht te bewegen op een ingebeelde omtrek van een circel met het model als middelpunt( dus dezelfde afstand te behouden), dan moet ik nadien het licht niet meer meten, werkt voor mij beter dan nadien terug op 't scherm zien of 't goed is of niet. Met het touwtje zou het nauwkeuiger zijn.

      Comment


      • #4
        Re: de truc met het touwtje. doet iemand dat?

        zie hier: click
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: de truc met het touwtje. doet iemand dat?

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          zie hier: click
          hij maakt het aan de statief vast. Waar ik het zag werd het vastgemaakt aan de lichtbron zelf (de modifier)met geklungel. Als je het touwtje aan de statief vastmaakt en je wisselt van reflecterende naar doorschietplu of softbox zit je met bijna een meter verschil.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: de truc met het touwtje. doet iemand dat?

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            hij maakt het aan de statief vast. Waar ik het zag werd het vastgemaakt aan de lichtbron zelf (de modifier)met geklungel. Als je het touwtje aan de statief vastmaakt en je wisselt van reflecterende naar doorschietplu of softbox zit je met bijna een meter verschil.
            ja, denk dat het beter is aan het statief. Je moet wel rekening houden met het type modifier en trek daar de nodig stops voor af...
            als je het aan je modifier bevestigt klopt dat niet, want de ene modifier is de andere niet...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment

            Working...
            X