Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergroting wat is waar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergroting wat is waar

    Ik heb gehoord en weet niet of het waar is maar als je een foto maakt met een macrolens van 60mm + kenko extension tube het object groter in beeld komt. dan met een macrolens van 105 mm is dit waar.

  • #2
    Re: Vergroting wat is waar

    macro lenzen halen 1:1, anders zijn het geen macrolenzen. Bij 1:1 is een object van 1cm 1cm groot op de sensor/film. Dat is hetzelfde bij een 60mm en 105mm, enkel de werkafstand is dan anders. Wanneer je daar nog tussenringen tussen zet krijg je een sterkere vergrotingsfactor dan 1:1. Een 60mm macro met tussenring geeft dus een sterkere vergroting dan een 105mm zonder.

    Een tussenring van een bepaalde lengt versterkt de vergrotingsfactor het meest bij de lens met de kleinste brandpuntsafstand. Een tussenring van 3cm zal op een 40mm macro een veel grotere invloed hebben dan op een 200mm macro. Met formules en rekenmachines kan je dat exact berekenen.

    ik ga er hier van uit dat je de 60mm en 105mm waarover je spreekt macro lenzen zijn die een vergroting van 1:1 mogelijk maken.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Vergroting wat is waar

      Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
      Ik heb gehoord en weet niet of het waar is maar als je een foto maakt met een macrolens van 60mm + kenko extension tube het object groter in beeld komt. dan met een macrolens van 105 mm is dit waar.
      Dat hangt van lens tot lens af. Een extension tube kan inderdaad het beeld groter in beeld brengen dan de lens oorspronkelijk kan, je effectieve brandpuntsafstand wordt langer doordat je dichtbij gaat focussen. Wat dan het grootst is (60mm + extension tube of 105mm zonder tube), is onmogelijk te zeggen, aangezien je daarvoor eerst de maximale vergroting (bij mactro meestal (maar niet altijd) 1:1) van de lenzen moet kennen. En die is niet voor alle lenzen dezelfde.

      Comment


      • #4
        Re: Vergroting wat is waar

        Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
        Wat dan het grootst is (60mm + extension tube of 105mm zonder tube), is onmogelijk te zeggen, aangezien je daarvoor eerst de maximale vergroting (bij mactro meestal (maar niet altijd) 1:1) van de lenzen moet kennen. En die is niet voor alle lenzen dezelfde.
        dat heb je toch zo opgezocht.

        kijk eens in de tabel op de laatste pagina voor bijna alle Nikkors. De andere merken zullen zo ook wel iets hebben.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Vergroting wat is waar

          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
          Dat hangt van lens tot lens af. Een extension tube kan inderdaad het beeld groter in beeld brengen dan de lens oorspronkelijk kan, je effectieve brandpuntsafstand wordt langer.
          Waarom zou iets, dat in essentie niet meer is als een leeg wc-rolletje, het brandpunt veranderen?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Vergroting wat is waar

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Waarom zou iets, dat in essentie niet meer is als een leeg wc-rolletje, het brandpunt veranderen?
            Technisch heb je gelijk. Met 'effectieve brandpunt' bedoel ik het brandpunt gecreëerd door de lichtstralen die vertrekken vanuit het vlak dat je in focus wil, ik weet niet wat de correcte term is. De definitie van branpuntsafstand van een lens verwijst naar evenwijdig invallende lichtstralen. Als je op oneindig focust heb je die afstand.

            Focus je dichter, zal die afstand tussen de projectie van het focusvlak en de lens vergroten. In de meeste gevallen blijft die +/- hetzelfde, tenzij je dingen vlak voor de lens zet. De lichtstralen die daaruit vertrekken hebben een brandpunt dat veel verder ligt. Focus je met een 50mm lens op iets dat dichterbij staat, zal de lens enkele mm's meer naar buiten verschoven worden om dit verschil op te vangen. Focussen is niets meer dan de lens verschuiven zodanig dat het brandpunt van de projectie op de sensor komt te liggen. Voor de meest normale focusafstanden is dat hooguit slechts enkele mm's verschil van de brandpuntsafstand op oneindig. Tenzij je heel erg dichtbij gaat focussen.

            Vandaar dat je dus ook tussenstukjes nodig hebt om dat verschil in brandpuntsafstand op te vangen. Het gevolg van dit alles is dat, wanneer je tussenstukjes gebruikt, de brandpuntsafstand vanuit een praktisch standpunt langer wordt, je beeldhoek versmalt en je diafragmawaarde vermindert (nikon geeft dat laatste aan, canon niet).

            Schema:
            lens is dezelfde, rood is de sensor. In het eerste geval is de lens gefocust op oneindig, de lichtstralen vallen parallel in. De afstand tussen lens en sensor is dezelfde.
            In het tweede geval is de lens gefocust op iets dichterbij, de effectieve brandpuntsafstand van het ding in focus vergroot, hoewel de lens dezelfde is. De brandpuntsafstand van de lens verandert uiteraard niet, omdat de definitie nu eenmaal is gebaseerd op focus op oneindig. De effectieve brandpuntsafstand vergroot wel, en omdat de lensopening ook niet plots groter wordt, vermindert ook je diafragma.




            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            dat heb je toch zo opgezocht.

            kijk eens in de tabel op de laatste pagina voor bijna alle Nikkors. De andere merken zullen zo ook wel iets hebben.
            True, had zijn signature niet gezien, dus wist niet over welke lenzen het precies ging. Ik ben ook te lui om dat voor hem op te zoeken.
            Last edited by Teun_2; 29 december 2011, 14:03.

            Comment


            • #7
              Re: Vergroting wat is waar

              Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
              Technisch heb je gelijk. Met 'effectieve brandpunt' bedoel ik het brandpunt gecreëerd door de lichtstralen die vertrekken vanuit het vlak dat je in focus wil, ik weet niet wat de correcte term is. De definitie van branpuntsafstand van een lens verwijst naar evenwijdig invallende lichtstralen. Als je op oneindig focust heb je die afstand.

              Focus je dichter, zal die afstand tussen de projectie van het focusvlak en de lens vergroten. In de meeste gevallen blijft die +/- hetzelfde, tenzij je dingen vlak voor de lens zet. De lichtstralen die daaruit vertrekken hebben een brandpunt dat veel verder ligt. Focus je met een 50mm lens op iets dat dichterbij staat, zal de lens enkele mm's meer naar buiten verschoven worden om dit verschil op te vangen. Focussen is niets meer dan de lens verschuiven zodanig dat het brandpunt van de projectie op de sensor komt te liggen. Voor de meest normale focusafstanden is dat hooguit slechts enkele mm's verschil van de brandpuntsafstand op oneindig. Tenzij je heel erg dichtbij gaat focussen.

              Vandaar dat je dus ook tussenstukjes nodig hebt om dat verschil in brandpuntsafstand op te vangen. Het gevolg van dit alles is dat, wanneer je tussenstukjes gebruikt, de brandpuntsafstand vanuit een praktisch standpunt langer wordt, je beeldhoek versmalt en je diafragmawaarde vermindert (nikon geeft dat laatste aan, canon niet).



              Dat heet beeldafstand: de afstand van het frontelement tot de sensor. Die verschilt bij gewone toepassingen niet (nauwelijks) van de brandpuntsafstand, maar bij macro kan dat verschil significant worden.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Vergroting wat is waar

                Ja, soms is lezen echt moeilijk voor sommigen, euh vele onder ons ...


                http://forum.belgiumdigital.com/f20/...gs-395710.html

                Deel twee, het vervolg is in de maak
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Vergroting wat is waar

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  macro lenzen halen 1:1, anders zijn het geen macrolenzen. Bij 1:1 is een object van 1cm 1cm groot op de sensor/film. Dat is hetzelfde bij een 60mm en 105mm, enkel de werkafstand is dan anders. Wanneer je daar nog tussenringen tussen zet krijg je een sterkere vergrotingsfactor dan 1:1. Een 60mm macro met tussenring geeft dus een sterkere vergroting dan een 105mm zonder.

                  Een tussenring van een bepaalde lengt versterkt de vergrotingsfactor het meest bij de lens met de kleinste brandpuntsafstand. Een tussenring van 3cm zal op een 60mm macro een veel grotere invloed hebben dan op een 200mm macro. Met formules en rekenmachines kan je dat exact berekenen.
                  ik ga er hier van uit dat je de 60mm en 105mm waarover je spreekt macro lenzen zijn die een vergroting van 1:1 mogelijk maken.
                  Ja daar ga ik ook vanuit aldaar ik de 105mm van sigma bezit

                  Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                  Dat hangt van lens tot lens af. Een extension tube kan inderdaad het beeld groter in beeld brengen dan de lens oorspronkelijk kan, je effectieve brandpuntsafstand wordt langer doordat je dichtbij gaat focussen. Wat dan het grootst is (60mm + extension tube of 105mm zonder tube), is onmogelijk te zeggen, aangezien je daarvoor eerst de maximale vergroting (bij mactro meestal (maar niet altijd) 1:1) van de lenzen moet kennen. En die is niet voor alle lenzen dezelfde.
                  Tussen iets opzoeken en het je voor te stellen dat is toch wel heel iets anders hoor
                  Ik dacht dus dat de 105mm + tussenring een mindere vergroting opleverde dan een 60 mm + tussenring zo kwam ik dus op die vraag uit. ik kon dat dus niet echt met elkaar rijmen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  dat heb je toch zo opgezocht.

                  kijk eens in de tabel op de laatste pagina voor bijna alle Nikkors. De andere merken zullen zo ook wel iets hebben.
                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Waarom zou iets, dat in essentie niet meer is als een leeg wc-rolletje, het brandpunt veranderen?
                  Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                  Technisch heb je gelijk. Met 'effectieve brandpunt' bedoel ik het brandpunt gecreëerd door de lichtstralen die vertrekken vanuit het vlak dat je in focus wil, ik weet niet wat de correcte term is. De definitie van branpuntsafstand van een lens verwijst naar evenwijdig invallende lichtstralen. Als je op oneindig focust heb je die afstand.

                  Focus je dichter, zal die afstand tussen de projectie van het focusvlak en de lens vergroten. In de meeste gevallen blijft die +/- hetzelfde, tenzij je dingen vlak voor de lens zet. De lichtstralen die daaruit vertrekken hebben een brandpunt dat veel verder ligt. Focus je met een 50mm lens op iets dat dichterbij staat, zal de lens enkele mm's meer naar buiten verschoven worden om dit verschil op te vangen. Focussen is niets meer dan de lens verschuiven zodanig dat het brandpunt van de projectie op de sensor komt te liggen. Voor de meest normale focusafstanden is dat hooguit slechts enkele mm's verschil van de brandpuntsafstand op oneindig. Tenzij je heel erg dichtbij gaat focussen.

                  Vandaar dat je dus ook tussenstukjes nodig hebt om dat verschil in brandpuntsafstand op te vangen. Het gevolg van dit alles is dat, wanneer je tussenstukjes gebruikt, de brandpuntsafstand vanuit een praktisch standpunt langer wordt, je beeldhoek versmalt en je diafragmawaarde vermindert (nikon geeft dat laatste aan, canon niet).

                  Schema:
                  lens is dezelfde, rood is de sensor. In het eerste geval is de lens gefocust op oneindig, de lichtstralen vallen parallel in. De afstand tussen lens en sensor is dezelfde.
                  In het tweede geval is de lens gefocust op iets dichterbij, de effectieve brandpuntsafstand van het ding in focus vergroot, hoewel de lens dezelfde is. De brandpuntsafstand van de lens verandert uiteraard niet, omdat de definitie nu eenmaal is gebaseerd op focus op oneindig. De effectieve brandpuntsafstand vergroot wel, en omdat de lensopening ook niet plots groter wordt, vermindert ook je diafragma.

                  True, had zijn signature niet gezien, dus wist niet over welke lenzen het precies ging. Ik ben ook te lui om dat voor hem op te zoeken.
                  hartstikke bedankt voor de de uitleg

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  Dat heet beeldafstand: de afstand van het frontelement tot de sensor. Die verschilt bij gewone toepassingen niet (nauwelijks) van de brandpuntsafstand, maar bij macro kan dat verschil significant worden.
                  Dus hoe dichterbij het te fotograferen onderwerp hoe groter deze wordt afgebeeld.

                  Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                  Ja, soms is lezen echt moeilijk voor sommigen, euh vele onder ons ...


                  http://forum.belgiumdigital.com/f20/...gs-395710.html

                  Deel twee, het vervolg is in de maak
                  Bedankt voor deze tip ga hem zo direct eens bekijken en bestuderen

                  Ik wil iedereen bedanken voor zijn tijd en geduld om mij dingen duidelijker te maken.
                  Last edited by jessey; 30 december 2011, 17:54.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vergroting wat is waar

                    Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht


                    Dus hoe dichterbij het te fotograferen onderwerp hoe groter deze wordt afgebeeld.


                    euh ja. Als ik een meter van mijn GSM sta is deze klein in beeld. Ga ik er 10 cm dicht op hangen is hij beeldvullend, maar onscherp omdat mijn lenzen niet zo dichtbij kunnen focussen. Als je dichter gaat en de brandpuntsafstand evenredig verkleind, blijft het onderwerp even groot. heel leuk in films. In dit voorbeeld doen ze t wel omgekeerd: achteruitgaan en inzoomen.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vergroting wat is waar

                      Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht

                      Dus hoe dichterbij het te fotograferen onderwerp hoe groter deze wordt afgebeeld.
                      Jij komt er wel.....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vergroting wat is waar

                        Er is een groot verschil tussen de betekenis van "vergroten" door het onderwerp van dichtbij te fotograferen of door het van verder te fotograferen met een tele-objectief, niettegenstaande beide werkwijzen ervoor kunnen zorgen dat het beeldvlak volledig gevuld is.
                        De perspectiefvervorming hangt immers enkel af van de afstand van het waarnemingspunt (het objectief) tot het object, zodat die groter zal zijn in het eerste geval dan in het tweede.
                        Dat hindert het meest bij portretten, vandaar dat men hiervoor vaak een objectief gebruikt met een niet te kleine brandpuntsafstand, liever dan het model te dicht te benaderen.
                        Vaak is het beter een uitsnede te maken van een niet beeldvullende foto, wat in deze tijd met zeer hoge resolutiefoto's geen probleem is. Theoretisch is het resultaat hetzelfde als het gebruik van een tele-objectief.
                        home page: http://cage.ugent.be/~hs
                        reisblog: http://herser.wordpress.com
                        foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vergroting wat is waar

                          Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
                          Vaak is het beter een uitsnede te maken van een niet beeldvullende foto, wat in deze tijd met zeer hoge resolutiefoto's geen probleem is.
                          en toch wordt digitaal zoomen door zowat iedereen afgeraden.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vergroting wat is waar

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            en toch wordt digitaal zoomen door zowat iedereen afgeraden.
                            Wat ik schreef i.v.m. een uitsnede maken heeft niets te maken met digitaal zoomen...
                            home page: http://cage.ugent.be/~hs
                            reisblog: http://herser.wordpress.com
                            foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vergroting wat is waar

                              Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
                              Wat ik schreef i.v.m. een uitsnede maken heeft niets te maken met digitaal zoomen...
                              Waar heeft dan wel mee te maken?
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X