Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cokin filterset

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cokin filterset

    Hallo iedereen,

    Ik zou een filtersetje van cokin willen aanschaffen voor natuurfotografie ivm het nauwkeuriger te kunnen afstellen met nd.
    Ik heb eens rondgekeken op konijnenberg en zou een filteradapter 72mm + filterhouder willen kopen maar ik zag dan ook dat je cokin a, cokin h, cokin p, cokin bp enzovoort hebt.
    vermits ik hiervan geen verstand heb zou ik een beetje uitleg willen hebben.
    Het is om te gebruiken op een 10-24mm tamron en zou na verloop ook de 52mm adapter kopen voor op de zoomlens. Het interesseerd me ook omdat je met nd filter in portret
    met flitsers een groter F-getal kunt gebruiken om de bokeh te creëren.
    Zoals ik zie en denk zijn de a, h, p, bp de filtermaten.

    Allesinds bedankt voor de hulp en nog een gelukkig nieuwjaar gewenst.

    Groeten David
    Photography is a way to see the world in detail.
    Fotograaf op rust


  • #2
    De P-serie heeft een groter oppervlak en is daardoor te gebruiken op objectieven met grotere diameter (bijv. 72mm).

    Bedenk jezelf goed welke lenzen je hebt en in de toekomst wilt aanschaffen, check dan de range van adaptors behorend bij de serie en maak daarmee je keuze.

    Bedenk ook dat de meeste filters tegenwoordig in postprocessing kunnen worden toegevoegd. Je kunt je dan beperken tot een ND-filter en/of een circ. polafilter.
    De sterretjes, verlopen en soft-focussen zijn via photoshop beter toe te voegen. Voordeel daarvan is dat je ook kunt besluiten het niet te doen, terwikl je met een filter na de opname niet meer terug kunt.

    'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

    Comment


    • #3
      Re: Cokin filterset

      Ik heb een 10-24mm, 50mm en een 55-200mm met deze drie kan ik al vele kanten op in de natuurfotografie en portret. De lenzen die ik de toekomst nog zou willen aanschaffen is een
      macro ( daarvoor moet je dit niet hebben behalve met flits en beprekt dof voor eventuele effect ) en een grote telelens voor wilde dieren op grote afstand maar dat is voor de toekomst. Ik zou dit in de eerste plaats willen aanschaffen om onmiddelijk een goed belichte foto te hebben ( voorgrond en lucht goed uitgebalanceerd).
      Want als je een lange afstand rijd voor een foto en je maakt ze zonder en komt daarna thuis en doe dit digitaal is het toch niet hetzelfde dan als je het op het moment zag.
      Ik heb een canon 400d dus het dynamisch bereik is maar beperkt en met cokin zou dit het al wat gemakkelijker maken denk ik.
      Ik kijk veel naar natuurfoto's en zie vele mooie werkjes en zijn meestal met een cokin of de profs een Lee gemaakt, weliswaar ook wel sterk nabewerkt maar je moet wel een goed basis hebben. En digitaal verlies je altijd wel wat textuur.
      Photography is a way to see the world in detail.
      Fotograaf op rust

      Comment


      • #4
        Re: Cokin filterset

        Let wel op, als je groothoek werk is de kans groot dat je filterhouder in beeld komt zelfs als je met de juiste maat werkt.

        op mijn 24-70 met P houder moet ik mij beperkten tot 28mm.

        Zoals nikonias al aangaf, is eigenlijk iets uit het analoog tijdperk. Hoe minder glas, platiek voor het glas, hoe beter.
        EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
        www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

        Comment


        • #5
          Re: Cokin filterset

          Oorspronkelijk geplaatst door Cubatobahamas Bekijk bericht
          Let wel op, als je groothoek werk is de kans groot dat je filterhouder in beeld komt zelfs als je met de juiste maat werkt.
          platiek voor het glas, hoe beter.
          Daar heb ik ook al aan gedacht, maar er zouden groothoekhouders zijn.
          Ook heb ik al gezien dat fotografen de filter in de hand voor de lens houden om te voorkomen dat het in het beeld komt.

          kleurfilters en dergelijke zou ik me niet aanschaffen omdat zoals nikonias al vermelde
          je die digitaal kun bijzetten.
          Ik doe nu de filters altijd digitaal maar heb al gemerkt zoals ik eerder al zei dat ik nooit krijg wat ik zou willen. het nadeel wat ik wel zou hebben met zo'n filter is dat de horizon al altijd vlak zou moeten zijn. met heuvels en bergen zou het al moeilijker worden.
          Photography is a way to see the world in detail.
          Fotograaf op rust

          Comment


          • #6
            Re: Cokin filterset

            Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
            Daar heb ik ook al aan gedacht, maar er zouden groothoekhouders zijn.
            Ook heb ik al gezien dat fotografen de filter in de hand voor de lens houden om te voorkomen dat het in het beeld komt.

            kleurfilters en dergelijke zou ik me niet aanschaffen omdat zoals nikonias al vermelde
            je die digitaal kun bijzetten.
            Ik doe nu de filters altijd digitaal maar heb al gemerkt zoals ik eerder al zei dat ik nooit krijg wat ik zou willen. het nadeel wat ik wel zou hebben met zo'n filter is dat de horizon al altijd vlak zou moeten zijn. met heuvels en bergen zou het al moeilijker worden.
            Op de site van lee staan er een paar foto's met uitleg hoe en welke ND filters ze gebruikt hebben.

            Let wel, ik heb er een paar in augustus besteld en die zijn nog steeds niet binnen
            EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
            www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: Cokin filterset

              Oorspronkelijk geplaatst door Cubatobahamas Bekijk bericht

              Let wel, ik heb er een paar in augustus besteld en die zijn nog steeds niet binnen
              Oei das minder. ik heb al gezien dat er veel zijn die enorm achterstaan met hun orders.
              Je kunt bestellen maar wanneer ze toekomen dat is de vraag.
              Photography is a way to see the world in detail.
              Fotograaf op rust

              Comment


              • #8
                Zonder grappig te willen zijn of onbeleefd, denk ik dat een traininkje photoshop "werken met maskers" je een betere investering is dan allerlei filters. Hier heb je dan met heuvels en bergen ook plezier van, kun je kleuren dieper of je foto's contrastrijker maken etc.

                Uiteraard zorg je voor een goede basis, maar ik geloof niet meer in geheel onbewerkte foto's. En uiteindelijk is dat ook geen schande. In de DoKa hadden we ook allerlei oplossingen en we kozen ook de juiste filmsoort. Dus zolang er geen toevoegingen worden gedaan, kunnen we het beeld 'wettig manipuleren'.

                'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                Comment


                • #9
                  Re: Cokin filterset

                  Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
                  Oei das minder. ik heb al gezien dat er veel zijn die enorm achterstaan met hun orders.
                  Je kunt bestellen maar wanneer ze toekomen dat is de vraag.
                  Konijnenberg heeft een heel deel in voorrad binnen gekregen.
                  [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cokin filterset

                    Oorspronkelijk geplaatst door nikonias Bekijk bericht
                    Zonder grappig te willen zijn of onbeleefd, denk ik dat een traininkje photoshop "werken met maskers" je een betere investering is dan allerlei filters. Hier heb je dan met heuvels en bergen ook plezier van, kun je kleuren dieper of je foto's contrastrijker maken etc.

                    Uiteraard zorg je voor een goede basis, maar ik geloof niet meer in geheel onbewerkte foto's. En uiteindelijk is dat ook geen schande. In de DoKa hadden we ook allerlei oplossingen en we kozen ook de juiste filmsoort. Dus zolang er geen toevoegingen worden gedaan, kunnen we het beeld 'wettig manipuleren'.
                    Ja miss heb je wel gelijk, en ja zelfs in digitijdperk hebben ze altijd wel bewerking nodig.
                    Het is zoals je zegt, vroeger was het in de doka nu gewoon digitaal.
                    Er is een boek van werken met maskers die dacht ik me wel eens aan te schaffen.
                    Photography is a way to see the world in detail.
                    Fotograaf op rust

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cokin filterset

                      Dat is raar, ik kreeg een mail van dat er een reactie is geplaatst. ik kom hier kijken
                      en zie het niet staan? Heeft de Mod. deze verwijderd?
                      Was wel een belachelijke reactie om iemand af te breken en had niets met deze topic te maken.
                      Photography is a way to see the world in detail.
                      Fotograaf op rust

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cokin filterset

                        Het werken met maskers op aanpassingslagen is één ding.
                        Maar voor sommige zaken heb je toch je ND filters nodig.
                        www.brunodyserinck.be
                        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cokin filterset

                          Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                          Het werken met maskers op aanpassingslagen is één ding.
                          Maar voor sommige zaken heb je toch je ND filters nodig.
                          Het is dat hé. Ik heb er gisteren in de club ook eens over gehad, en eingelijk als ik er over begon merkte ik dat iedereen ook zei dat het wel iets is dat je nodig hebt.
                          Je kunt het wel niet in alle situaties gebruiken maar de meeste wel.
                          Ik bezie het zo tegenwoordig, te veel digitaal bewerken = kwaliteitsverlies.
                          Je kunt zoals Dama en andere hier te techniek toepassen van 2 belichtingen en samenvoegen maar 1. deel uw kaartje dan maar door twee, de helft minder foto's.
                          2. kruipt veel tijd in.
                          Photography is a way to see the world in detail.
                          Fotograaf op rust

                          Comment


                          • #14
                            Re: Cokin filterset

                            Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
                            Het is dat hé. Ik heb er gisteren in de club ook eens over gehad, en eingelijk als ik er over begon merkte ik dat iedereen ook zei dat het wel iets is dat je nodig hebt.
                            Je kunt het wel niet in alle situaties gebruiken maar de meeste wel.
                            Ik bezie het zo tegenwoordig, te veel digitaal bewerken = kwaliteitsverlies.
                            Je kunt zoals Dama en andere hier te techniek toepassen van 2 belichtingen en samenvoegen maar 1. deel uw kaartje dan maar door twee, de helft minder foto's.
                            2. kruipt veel tijd in.
                            Geloof me, iedere beetje van een landschapsfotograaf heeft één of meerder ND-filters in z'n tas zitten. En bij landschapsfotografie draait alles om dynamiek vastleggen.
                            Het enige waar ik niet zo in geloof (omdat het zelden perfect inzetbaar is), dat is het ND-verloop filter.
                            Een combinatie van een set goede ND-filters en een blendingstechniek is goud waard.
                            www.brunodyserinck.be
                            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                            Comment


                            • #15
                              Re: Cokin filterset

                              Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
                              Daar heb ik ook al aan gedacht, maar er zouden groothoekhouders zijn.
                              Met de Lee-filterset en houder is ook werken met een groothoek mogelijk.
                              Geniet van foto's maken

                              Comment

                              Working...
                              X